Overnachten en kamperen

Hôtels vind je in de grotere dorpen en steden maar de kwaliteit varieert. In minder toeristische streken zijn ze vaak aan hernieuwing toe.

Chambres d’hôtes zijn een soort gastenkamers die je overal in Frankrijk vindt, soms in de meest afgelegen uithoeken. Mensen gebruiken dit vaak om een centje bij te verdienen. Sommige bieden enkel kamer en ontbijt, andere ook avondeten (in dit geval spreken we van tables d’hôtes). Ze bieden een veel persoonlijker contact dan hotels omdat je meestal met de eigenaars en de andere gasten aan tafel zit. Geregeld worden streekproducten en eigen bereidingen voorgeschoteld op tafel.

Fr1.jpg

Chambre d’hôtes in Mérens-les-Vals (Ariège, Pyreneeën).

Gîtes d’étape vind je zowel in het middel- als hooggebergte. Vaak liggen ze in een dorp of gehucht. Je mag hier in principe maar maximaal enkele nachten na elkaar overnachten en de prijzen zijn schappelijk. Hun belangrijkste doelpubliek zijn doortrekkende wandelaars en fietsers. Er zijn zowel kamers als dortoirs (collectieve slaapruimtes) en er is quasi altijd een douche. Vaak wordt er lekker en uitgebreid gekookt.

Refuges zijn berghutten die je vaak enkel kan vinden in het hooggebergte en sommige middelgebergtes vb. Vogezen. Ze zijn niet erg groot en een douche is er soms niet. Slapen doe je meestal in dortoirs (collectieve slaapruimtes) die variëren in grootte (minimum 4 personen). De kwaliteit van de keuken hangt af van de huttenwaard. Ook hier zijn de prijzen schappelijk, met een lidkaart van een bergsportvereniging (bijvoorbeeld KBF lidmaatschap) krijg je korting in de hutten van alpenclubs en nationale parken. Privé-hutten geven vaak geen of heel weinig korting. Reserveren is tijdens het hoogseizoen (begin juli tot mid-september) zeker aangeraden.

Fr2.jpg

Refuge de Vens in Parc National du Mercantour.

In sommige regio’s vind je ook onbemande herdershutten die vaak vrij toegankelijk zijn voor trekkers om in te slapen. Ze zijn meestal klein. Het comfort varieert, soms gaat het enkel om een dak en vier muren, soms is er ook een kachel en hout. Een matje en slaapzak meenemen is hoedanook aan te raden. Massieven waar je veel van zo’n hutten vindt, zijn de Vogezen en de Vercors. Op de website refuges.info kan je per massief overzichtskaartjes opvragen en de hutten aanklikken. In de Pyreneeën en de Alpen zijn ze minder talrijk en moeilijker te vinden op de kaart. Opgelet met de hutten in de Vogezen, ze zijn soms erg mooi gelegen maar er is niet altijd water in de buurt.

Fr3.jpg

Chalet La Petit Chaume in de Vogezen (foto van Joery Truyen: http://dzjow.wordpress.com)

Campings liggen er niet voor het rapen, zeker niet langs de langeafstandspaden. In het laaggebergte heb je wat meer kans om een camping tegen te komen dan in het middel- of hooggebergte. De campings municipals zijn relatief goedkoop en goed onderhouden. Wie wilt kamperen, zal dat geregeld in de vrije natuur mogen doen (zie hieronder).

Wildbivakkeren (kamperen voor één nacht) is quasi overal toegestaan in Frankrijk. Enkel in de nationale parken van de Vanoise en de Cevennes is het verboden, alsook langs de GR20 in Corsica.
In de Vanoise kan het bij sommige hutten, in de Cevennes mag het nabij GR en GRP’s (al zijn sommige stukken wel verboden), op de GR20 zijn er bivakplaatsen bij alle hutten.

In de andere nationale parken is het wel toegelaten met name de Mercantour, Pyrénées, en Ecrins. Voorwaarde is dat je op één uur van de weg en de grens van het nationaal park bent verwijderd, maar in de praktijk hoef je je van deze regels niet echt aan te trekken. Uitzonderlijk zijn er lokale beperkingen vb. Vallée des Merveilles in de Mercantour. Dan zal je borden zien staan.

Fr4.jpg

Bivakkeren bij Refuge Femma in Parc National de la Vanoise

Wie adressen zoekt voor overnachtingsplaatsen, kan diverse bronnen raadplegen:

Altijd goed checken waar je overnachtingsadres precies is gelegen voor je het gaat boeken, want soms ligt het ver van het dorp waar je overnachting zoekt en dat betekent dus heel wat extra kilometers en afwijken van je wandelroute. Vaak is de straatnaam de benaming van het gehucht. Zeker het adres eens intikken in Google Maps om de locatie te checken, eventueel met extra aanduiding van het gebied omdat een plaatsnaam in diverse regio’s kan voorkomen.

Openbaar vervoer

Auto

Met de auto begint de tol op de Franse snelwegen al serieus op te lopen. Best eens checken dus welke route het interessantste is (zie site van de Franse snelwegen > Tarifs > Dépliant des principaux tarifs). Zo is rijden via Luxemburg – Nancy goedkoper dan Lille – Reims, maar logischerwijs ook wat drukker.

In de winter zijn winterbanden zeker aan te raden. Sneeuwkettingen zijn een noodzaak bij besneeuwde wegen. Weet dat je in Frankrijk ook verplicht bent een alcoholtester aan boord te hebben in de wagen.

Vliegtuig

De snelste manier om te reizen naar het zuiden van Frankrijk, zeker vanuit Nederland, is per vliegtuig. De belangrijkste luchthavens zijn Lyon, Toulouse, Marseille en Nice. Er zijn ook enkele kleinere luchthavens maar die hebben vaak geen directe verbindingen met België en Nederland. Als je dan al moet overstappen, is het soms handiger om een directe vlucht te zoeken en daar verder te reizen met de trein. Het is erg uitkijken naar interessante vliegtuigtarieven want als je op tijd boekt, kan de TGV nog interessanter zijn. Via www.connections.be kan je zoeken welke lijnvluchten er zijn. Rechtstreeks op de website van de maatschappij boeken is nog altijd financieel het interessantst. Chartervluchten kunnen enkel gezocht worden op de sites van de maatschappijen zelf vb. Thomas CookTUI fly, …

Trein

Met de TGV reis je heel snel doorheen Frankrijk. In het weekend zijn er ook nachttreinen die op zaterdag uitrijden vanuit Parijs naar diverse locaties tot de Alpen en Pyreneeën toe. In de zomer zijn er soms ook op andere avonden nachttreinen. Voordeel van de TGV of nachttrein is dat je geen tijd verliest bij het inchecken en je je bagage bijhoudt. Er is ook geen bagagecontrole dus het transport van gasbidons of benzine is geen probleem, noch het gewicht van je rugzak.

Afhankelijk van je woonplaats reis je naar Frankrijk via Brussel (Thalys) of een IC-trein op de lijn Antwerpen-Rijsel (Lille in het Frans), dan kom je toe in Lille Flandres. Sommige TGV’s vertrekken in dit station maar de meeste in het naburige Lille Europe (op 5 min wandelen).

Fr5.jpg

Van Brussel-Zuid met de TGV rechtstreeks naar Nice, goed voor 8u reizen.

Wie moet overstappen in Parijs, komt in Paris Nord toe en dient dan de metro te nemen naar een ander station. In geval je de nachttrein neemt, moet je dus metro nr. 5 (richting Place d’Italie) nemen naar Paris Austerlitz. Tickets kan je ter plaatse kopen in de automaat (€1,7 per rit of €12,7 voor 10 ritten, handig voor groepen). Maar je kan ze ook al op de Thalys in de restauratiewagen kopen. Het gaat best vlot om van het ene naar het andere station te reizen; je mag rekenen op een klein half uurtje voor je verplaatsing. Je kan de route van station tot station opzoeken via http://www.ratp.fr. Geef bijvoorbeeld Paris Nord naar Paris Montparnasse in, en dan kan je in je meerkeuzemenu het treinstation ‘SNCF’ aanduiden.

Bij het opzoeken van treinreisschema’s kan je volgende sites gebruiken: NMBS Europe of SNCF. Sommige bussen maken deel uit van het treinnetwerk. Vaak zijn dit vroegere spoorlijnen die vervangen zijn door een buslijn. Hoe sneller je bent, hoe goedkoper de tickets. In principe worden 3 maand op voorhand de tickets van de TGV en Thalys beschikbaar gesteld, al zijn er soms eens treinen die vroeger boekbaar zijn. Stel dus dat je op 21 juli wil afreizen, dan kan je boeken vanaf 21 april om middernacht. De nachttrein houdt zich niet meer aan deze termijn, nu worden de tickets 2 maand op voorhand te koop aangeboden maar soms komen ze ook vroeger vrij. Je zult je tickets dus op diverse momenten moeten boeken en geregeld je reisdata in de gaten moeten houden om zeker te zijn dat je de goedkoopste tickets kan krijgen.

Je kunt boeken via de site van de NMBS maar soms vind je nog goedkopere tarieven via Voyages-sncf.com. Op de laatste site kan je enkel met VISA betalen. Op de site van de NMBS is het ook mogelijk te betalen met online bankieren. Uiteraard kan je ook terecht in de grotere stations van de NMBS waar er een balie ‘internationale reizen’ is maar ook daar kan je sommige promotietarieven niet krijgen. De gewone vroegboektickets (de zogenaamde prem’s) kan je er wel kopen. Opgelet, sommige van deze heel goedkope tickets zijn niet inwisselbaar of omboekbaar. Mocht je die flexibiliteit echt nodig hebben, dan kies je beter een duurder tarief.

Voor gewone treinen hoef je niet te reserveren al kan het wel nuttig zijn om je tickets op voorhand te bestellen als je weinig overstaptijd hebt. In dit geval maakt het weinig uit wanneer je ze precies boekt aangezien het toch om vaste tarieven gaat en plaatsen niet kunnen gereserveerd worden.

Bus

Internationaal kan je met Eurolines reizen naar Frankrijk. Er is geen nationale busmaatschappij maar elke regio heeft één of meerdere maatschappijen.

In sommige streken zijn de langere buslijnen terug onder het beheer van de Départements (Regionale besturen) gekomen die dan via goedkope tarieven het openbaar vervoer trachten te promoten. Zo kan je in de Maritieme Alpen voor 1 euro per persoon van Nice naar diverse bergdorpen reizen. Om je te informeren hoe je precies op een bestemming geraakt, is het vaak het eenvoudigste om de website van het toeristisch bureau van een dorp of streek te raadplegen en eventueel per e-mail of telefoon te contacteren. Houdt er rekening mee dat ze je wellicht enkel in het Frans zullen kunnen helpen.

Fr7.jpg

Met de bus terug in Nice na een trektocht in de Maritieme Alpen.

Beste periode

Frankrijk heeft heel verschillende regio’s qua terrein en klimaat. Hoe hoger het gebied, hoe meer je moet rekening houden met de seizoenen en lawinegevaar. Maar ook in het laaggebergte denk je maar beter twee keer na; in de zomermaanden juli en augustus kan het er namelijk heel erg warm zijn met zelfs kans op bosbranden als het lang droog blijft. Hou het weerbericht en de lawineberichten (oktober tot juni) in de gaten via de uitstekende webpagina van Meteo France (zie ‘Montagne’) en pas je routeplanning en materiaal aan. Je kan op de site zelfs maand- en jaargemiddeldes nagaan. Hou er wel rekening mee dat veel weerstations in de vallei liggen en niet hoog in de bergen.

Bewegwijzering en paden

De bewegwijzering is gelijklopend als die in België en duidt zowel het juiste als foute pad aan. De aanduiding van GR en GRP verschilt enkel qua kleur. GR is aangeduid met wit en rood, GRP met geel en rood. De markering van de meeste paden wordt goed onderhouden door vrijwilligers. Een recente boskap of het gebrek aan bomen of grote stenen er wel voor zorgen dat de witrode tekens even weg zijn.

visuel-balisage.jpg

Bewegwijzering van GR, GRP en PR (dagwandelingen)

Kaarten en topogidsen

Er bestaat veel kaartmateriaal van allerlei commerciële uitgevers maar de kwaliteit kan vaak niet tippen aan die van de IGN. Dit nationaal instituuat maakt Cartes de randonnée TOP 25 et Série Bleue met schaal 1:25.000 (1cm op de kaart = 250m op het terrein). Ze zijn voor alle streken beschikbaar en sluiten naadloos op elkaar aan. Soms overlappen ze zelfs. De kaarten zijn van uitstekende kwaliteit en ook GR-routes zijn er op aangeduid. In streken waar een knooppuntennetwerk is aangelegd zoals de Maritieme Alpen, zijn de kaarten voorzien van de nummers van de wegwijzers in het terrein.

Er bestaan ook grensoverschrijdende kaarten gemaakt, handig als je wil vermijden met te veel kaartmateriaal in je rugzak te zitten.

  • In het geval van de Pyreneeën gaat het om de gele kaarten van Rando Editions (1:50.000), genummerd van 1 tot 25. Voldoende om GR-routes te volgen, maar wie zijn eigen route uitstippelt, raden we aan de gewone stafkaarten van het IGN aan te kopen omdat deze meer gedetailleerd zijn en meer routes aangeven. De Spaanse tegenhanger is Alpina.
  • Wat de Franse Alpen betreft, kan je beroep doen op Alpes Sans Frontières (1:25.000), genummerd van 1 tot 17.

De kaarten kan je kopen of bestellen via gespecialiseerde reisboekhandels of online via het IGN. Op de laatste site kan je tegenwoordig ook kaarten ‘op maat’ laten maken.

Van de meeste routes vind je topogidsen waarin kaartfragmenten, een routebeschrijving en veel praktische informatie is opgenomen. Deze gidsen kan je aankopen via de site van FFRP maar ook in reisboekhandels of via de site van Grote Routepaden. Bij sommige minder bekende GR-routes zijn er soms geen topogidsen meer beschikbaar, maar af en toe vind je dan wel nog een website met meer informatie.

In sommige bibliotheken kan je topogidsen uitlenen. Doe ze nooit mee op tocht maar kopieer het nodige. Door de topogidsen te kopen, steun je uiteraard wel de organisatie die voor de paden zorgt!

GR-topogidsen

De organisatie die verantwoordelijk is voor de GR- en GRP-paden is de Fédération Française de la Randonnée Pédestre: http://www.ffrandonnee.fr/. Van de meeste routes vind je topogidsen waarin kaartfragmenten, een routebeschrijving en veel praktische informatie is opgenomen.

Bovendien zijn alle GR- en GRP-paden aangeduid op de stafkaarten van het IGN. Je hebt dus de topogids niet echt nodig tenzij voor een gedetailleerde beschrijving van de route en andere nuttige randinformatie.

Fr13.jpg

Bevoorrading en water

De mogelijkheden tot bevoorrading hangen sterk samen met het toerisme in de regio. Langs bekende GR-routes vb. de GR20 ontstaan er vaak spontaan particuliere initiatieven gericht op wandelaars. In verlaten streken op het Franse platteland en in bergachtige streken kunnen de mogelijkheden heel beperkt zijn.

Langs erg bekende routes zoals de GR20 gaan berghutten zich soms extra bevoorraden om voedsel te kunnen verkopen aan trekkers. De prijzen zijn wat hoger maar het kan het gewicht van je rugzak wel erg drukken.

Je goed informeren is de boodschap. Topogidsen geven aan waar je kan bevoorraden maar die informatie kan soms verouderd zijn. Je informeert je best nog eens via toeristische diensten in de dorpen of recente ervaringen van andere hikers. Je mag snel rekenen om 3-4 dagen zelfvoorzienend te zijn. Dit kan nog oplopen in sommige gebieden. In de bergen dien je soms een eind af te dalen om in een dorp te komen met voldoende bevoorradingsmogelijkheden. In grotere bergdorpen fungeert de lokale kruidenierswinkel vaak als ‘depot de pain’.

Bij de opmaak van een routeplan moet je soms het parcours aanpassen om te kunnen bevoorraden. Intussen ook de tijd om eens een douche te nemen en lekker uit te gaan eten.

Parc national versus Parc naturel régional

Veel interessante wandelgebieden in Frankrijk zijn beschermd:

  • In de Parcs Nationaux staat de natuur centraal en worden de menselijke activiteiten heel sterk gelimiteerd.
  • In de Parcs Naturels Régionaux zoekt men naar een duurzame mix van de natuur en de mens.
  • Daarnaast bestaan er ook de veel kleinschaligere natuurreservaten die ook binnen de grenzen van een nationaal of regionaal park gelegen kunnen zijn. Daar zijn de regels heel strict en is bivakkeren verboden. Maar omdat ze zo lokaal zijn, hoef je niet ver te lopen om buiten het reservaat je tentje op te slaan.

Op Wikipedia vian je een overzicht van alle Nationale en Regionele parken van Frankrijk. Elk park heeft zijn eigen website, het is zeker nuttig om de regelgeving daar eens na te kijken. Je kan er ook heel wat informatie over het park vinden o.a. wandelmogelijkheden, accommodatie, fauna en flora, enz.

Fr11.jpg

Aan de rand van het nationaal park van de Vanoise word je meteen duidelijk gemaakt wat de regels zijn.

Lange afstandswandelingen

In Frankrijk vind je een netwerk van bewegwijzerde langeafstandspaden

  • Bij Grande Randonnées (GR) gaat het om routes in lijn die diverse streken doorkruisen.
  • Grande Randonnées de Pays (GRP) zijn meerdaagse wandelroutes in lus die je een bepaalde streek doen ontdekken.

De organisatie die verantwoordelijk is voor de GR- en GRP-paden is de Fédération Française de la Randonnée Pédestre.

De bekendste GR route, is de GR5. Die start al aan de Noordzee in Nederland, na België doorkruist hij het oosten van Frankrijk: de Vogezen, de Jura en de gehele Franse Alpen. Maar er zijn ook nog andere routes.

Onderstaand kaartje geeft de belangrijkste GR-paden van Frankrijk weer, maar is zeker niet volledig.
Op deze interctieve kaart vind je een volledig overzicht van alle GR-paden in Frankrijk.

Fr12.jpg

De belangrijkste GR-paden aangeduid op kaart. Er zijn nog tal van andere GR-routes. (bron: http://about-france.com)

Tochtverslagen

Ben je bekend met deze regio? Wil je graag je kennis toevoegen aan deze pagina?
Geef ons een seintje op communicatie@hikingadvisor.be