Voor wie Vlaanderen hoog in het vaandel draagt, is de GR128 een route dwars door de zuidrand van het Vlaams Gewest, van Kemmel tegen de Franse grens tot in Voeren - het oostelijkste puntje van Vlaanderen. Daar hoort dan de naam "Vlaanderenroute" bij.
Maar eigenlijk is de GR128 een veel langere en meer gevarieerde route : ze start op Wissant, bij Cap-Griz-Nez in Noord-Frankrijk en loopt tot in Aken.

Ken je deze route goed? Wil je graag je kennis toevoegen aan deze pagina?
Geef ons een seintje op communicatie@hikingadvisor.be

Facts

Type : tocht in lijn door platteland en af en toe en stadscentrum, over gemakkelijke paden, deels verhard.
Startpunt : de GR128 start in Wissant, tussen Cap-Blanc-Nez en Cap-Griz-Nez, het smalste stuk van het Kanaal. Het startpunt van het Vlaamse stuk is Kemmel. 
Eindpunt : de GR128 loopt tot in Aken. Het eindpunt van het Vlaamse deel is Voeren (en dat kan enkel door een paar keer de (taal)grens over te steken.
Lengte : de totale GR128 is 660 km. Het centrale traject tussen Kemmel en Voeren is 482 km
Richting : geen voorkeur, beide richtingen zijn mogelijk

Overzichtskaart

GR128 kaart.png

Moeilijkheidsgraad en techniciteit

Geen specifieke moeilijkheden. Goede paden, deels verhard, deels onverhard.

Etappes en varianten

De route toont een goed en vrij compleet beeld van het Vlaamse landschap, inclusief enkele historische steden. Het pluspunt is dat het erg gevarieerd is. Het minpunt is dat er voor mensen die op zoek zijn naar groen en natuur ook saaie stukken inzitten met veel verharding.

Soms kozen de makers van de GR128 ook voor een extra lus of een net iets minder mooie variant omdat er al een oudere GR lag.

  • bij de start in Wissant wordt meteen de kaart getrokken van de rest van het Picardische deel : de combinatie van de cuestafronten (die 50 à 100 m boven de vlakte uitkijken), WO2-erfgoed en bossen. En aan de minzijde de nabijheid van de TGV-lijn richting Kanaaltunnel op dag 1.
    Persoonlijk zou ik toch starten met het stukje kustpad op de klifrand.
  • bij Watten wordt de grens van Frans-Vlaanderen bereikt en worden de leeuwenvlaggen (wellicht nog meer dan in Vlaanderen zelf) deel van het decor. Dat heeft niets met taal of zo te maken (al zie je af en toe wel een bordje met informatie dat alleen West-Vlamingen kunnen ontcijferen) : de Ch'tis zijn er zich van bewust dat dit vroeger een deel van het graafschap Vlaanderen was.
  • Landelijke baantjes verbinden Frans-Vlaamse "bergen" met Heuvelland, waar er wordt aangesloten met de GR5A. De GR128 maakt daarbij nog een lus naar het zuiden om de stad Bailleul aan te doen - wie voor natuurbeleving kiest steekt hier meteen af via de Zwarte en Rode berg naar Kemmel.
  • Na het Heuvelland volgt de frontstreek met Ieper en Passendale en tientallen oorlogskerkhoven. Pool of Peace, Hill 61, Tyne Cot, ... liggen op of vlak naast de GR128.
  • Na een tweetal etappes door intensief landbouwgebied en verstedelijking volgt terug een interessant stuk langs de oude Leie en opnieuw een stadsbezoek : Gent. Na Gent volgt de GR128 de kronkels van de Schelde en de bijhorende meersen.
  • Tussen Gent en Leuven zoekt de GR128 enkele fraaie stukken natuur op maar je krijgt er ook volop te maken met de typische Vlaamse rommelige ruimtelijke ordening.
    De GR128 blijft net ten zuiden van Mechelen. Voor wie dat wil is er opnieuw een optioneel stadsbezoek via een variant van de GR128 dwars door Leuven.
  • Na Leuven blijft de GR128 net ten noorden van de taalgrens, door het Hageland, met tussen St-Truiden en Tongeren zowaar een stuk oude Romeinse Heirweg.
  • Het volgende stadsbezoek is Maastricht. Na een stukje door Nederland, langs de Maas, en door Wallonië, wordt Voeren bereikt. Ook hier struikelen de verschillende GR-trajecten over elkaar en kan je naar hartelust varieren.
  • Landschappelijk is het stuk van Eijsden over Voeren en het drielandpunt tot Aken één geheel : het heuvelachtige gebied van het land van Herve / Zuidelijk Limburg.

Openbaar vervoer en bereikbaarheid

Variabel.

  • Het startpunt in Wissant wordt bereikt via Rijsel en Calais, gevolgd door een korte busrit
  • In het Franse deel zijn er logische tussenstops in stations met stoptreinen naar Rijsel (Calais-TGV, Watten-Eperleques, Bailleul)
  • Het startpunt van het Vlaamse deel van de GR128 in Kemmel bereikt je na een busrit vanuit Ieper of Poperinge.
  • Ook in Vlaanderen zijn er de nodige treinstations die op de GR128 liggen of via een korte busrit of aanloopvariant (*) bereikt worden : Ieper*, Izegem*, Tielt*, Deinze, Drongen, Gent-Dampoort, Wetteren, Schellebelle*, Schoonaarde*, Dendermonde*, Aalst*, Mollem, Eppegem, Haacht, Leuven (via de stedelijke variant van de GR128), Vertrijk*, Tienen*, Ezemaal, St-Truiden (via de stedelijke variant van de GR128), Tongeren, Maastricht, Eijsden (NL).
  • Het eindpunt van het Vlaamse deel in Voeren wordt bereikt met de bus vanuit Tongeren of Visé.
  • Het eindpunt van de GR128 in Aken ligt vlak bij een internationaal station met vlotte treinverbindingen richting Luik.

Bewegwijzering

De gewone rood-witte GR-bewegwijzering

Bivakkeren en overnachting

Deze route wordt meestal gedaan in losse etappes of weekends.

Het stuk door het Haspengouw is erg geschikt om al bivakkerend te doen : check de beschikbaarheid en specifieke regels bv. reservatieplicht op bivakzones.be : Drieslinter, Het Vinne, Speelboomgaard en Hooilingen

In andere stukken van de GR zijn jeugdherbergen en B&B's meer aangewezen.

Bevoorradingsmogelijkheden onderweg

Nuttige bronnen

Vrij compleet dossier op www.caersbart.be.

Goed overzicht van de hele route op www.trekking.be.

GR128 op www.groteroutepaden.be

Tochtverslagen