Overnachten en kamperen
Sinds zowat een decennium slinkt het aantal hotels in het Groothertogdom zienderogen. Toch blijven er nog flink wat hotels over. Anderzijds zijn er in het Groothertogdom heel wat moderne en degelijke jeugdherbergen die ook toegankelijk zijn voor de wat minder jeugdige jongeren. Deze zijn te vinden in Luxemburg-stad, Beaufort, Vianden, Echternach, Esch-sur-Alzette, Hollenfels, Larochette, Lultzhausen en Remerschen/Schengen. Ook kamperen hoeft er geen probleem te zijn: campings zijn er zowat overal. Wildkamperen in Luxemburg is er echter verboden.
Ten slotte zijn er ook nog heel wat vakantiehuisjes en vakantieappartementen. Bij de bespreking van de langeafstandswandelpaden vindt u nadere info.
Voor heel het Groothertogdom is er trouwens een transportdienst voor bagage, waardoor men op de tochten zijn bagage kan beperken tot de dagrugzak. Voor meer informatie: mail www.movewecarry.lu of bel het nummer +352 2810-888
Openbaar vervoer
De meeste regio’s zijn makkelijk bereikbaar met de trein.
Vanuit milieuoverwegingen wordt er vanuit de Luxemburgse overheid heel sterk ingezet op openbaar vervoer waarbij sinds maart 2020 alle openbaar vervoer in het volledige Groothertogdom volledig gratis is. Vanuit dezelfde overwegingen vindt men dan ook vele soorten bussen, van de klassieke dieselbus over hybride bussen tot waterstofbussen en volledig elektrische bussen.
Het laatste decennium is het openbaar vervoer ook heel erg uitgebouwd met busverbindingen tot in de kleinste dorpjes. In de hoofdstad rijdt er sinds december 2017 een tram die sinds december 2020 zijn nieuwe eindpunt heeft aan het centrale station van de stad terwijl de komende jaren deze tramlijn nog verder wordt uitgebouwd in zowel het noorden als het zuiden en er in 2020 nog plannen zijn bijgekomen voor enkele nieuwe tramlijnen.
Samen met de komst van de stadstram in december 2017 werd er ter hoogte van de zogenaamde ‘rode brug’ ook een nieuw spoorwegstation geopend: ‘Pfaffenthal-Kirchberg’ Dit nieuwe station bevindt zich op een rotsflank tussen het stadsdeel Pfaffenthal en de Kirchberg. Bijzonder is dat de verbinding tussen het nieuwe spoorwegstation en de zogenaamde ‘rode brug’ wordt verzekerd met een funiculaire (een kabelbaan op rails) die beschikt over 4 cabines. Elk van die cabines biedt plaats aan circa 100 personen. De cabines overbruggen over een afstand van 200 meter in 63 seconden een hoogteverschil van 40 meter. Bedoeling is dat tijdens de spitsuren de reizigers van een volledige trein in een minimum van tijd van het station naar de Kirchberg (het nieuwe economische hart van de stad) kan worden getransporteerd.
Foto: ‘Smileytoerist’ via Wikipedia’
Spoorwegnet
Het spoorwegnet wordt geëxploiteerd door CFL (Chemis de Fer Luxembourgois) en is weinig omvangrijk. Tussen de hoofdstad en het noorden is er slechts één enkele spoorlijn, die voor ons doel wel zeer interessant en belangrijk is. Ze verbindt namelijk Luxemburg-stad met Luik. Waar tot 13 december 2020 er op deze spoorlijn tussen de Belgisch/Luxemburgse grens (Gouvy/Troisvierges) en Luik slechts om de twee uren een trein reed, kan er sindsdien om het uur van Luik naar Luxemburg-stad worden gespoord.
Verder is er vanuit ons land ook nog de belangrijke spoorlijn Brussel - Namen - Luxemburg(-stad) die ter hoogte van Sterpenich en Kleinbettingen Luxemburg binnenrijd. Sinds jaar en dag is er hier een uurverbinding.
Met de trein kunnen zowat alle voor ons interessante stadjes worden aangedaan. Uitzondering is Echternach, dat sinds mensenheugenis enkel per bus kan worden bereikt.
Kaart: Wikipedia
Busverkeer
Het regionale busverkeer valt onder de verantwoordelijkheid van het Ministerie van Transport dat de regie daarvan heeft toebedeeld aan het ‘RGTR’ (‘Régime Général des Transports Routiers’). De exploitatie grotendeels door particuliere busmaatschappijen zoals Simon, Sales-Lentz, Emile Weber, Pletsschette, Bollig, …. Bijzonder is dat de bussen de livrei van de exploitant dragen. Er is bijgevolg geen uniforme livrei zoals we dat bv. bij De Lijn kennen. De bussen dragen wel allemaal het logo van de RGTR.
De spoorwegmaatschappij CFL baat wel nog enkele buslijnen uit op trajecten waar er vroeger een spoorlijn was, al kan het dat één buslijn door zowel door de CFL als door een privé-exploitant wordt bediend.
Foto’s: Wikipedia
En niet te vergeten: alle openbaar vervoer in het Groothertogdom is gratis ! Bij elk van de besproken wandelpaden wordt de bereikbaarheid met het openbaar vervoer weergegeven.
Beste periode
In principe kan in het Groothertogdom het hele jaar door worden gewandeld maar in putje winter durft het hier al eens heel koud te zijn en mag men er ook al eens een flinke laag sneeuw verwachten. Maar elk seizoen heeft zijn charmes. In de lente zijn er bv. de bloesems in de boomgaarden van het Guttland terwijl in de herfst het Mullerthal ook bij wat natter weer een aparte charme heeft.
Foto: © Jos Nerancic / LFT
Bewegwijzering en paden
Het Groothertogdom beschikt over een uitstekend onderhouden net van nationale en regionale paden met prima markering.
In het Groothertogdom is er geen uniforme bewegwijzering. Enerzijds zijn er de rood-witte GR-streepjes maar verder heeft ook ieder pad nog zijn eigen bewegwijzering. Deze bewegwijzering is er doorgaans wel zeer verzorgd en is zeker het laatste decennium op veel plaatsen uitstekend te noemen, al is het nooit uit te sluiten dat hier en daar een wegwijzertje in een of andere broekzak is verdwenen.
De meeste paden lopen door landelijk gebied met veldwegels en bospaadjes. Asfaltwegen zijn maar in mindere mate aanwezig en indien dat wel zo is, dan betreft het hem meestal verkeersluwe veldwegen.
De foto hierna werd genomen in het Mullerthal en toont van onder de wegwijzers van het pad voor de alleterreinfiets, de Mullerthal Trail, de Auto-Pedestre-rondwandeling, de nationale wandelingen xxx en xxx , de plaatselijke rondwandelingen B1 en W5 en de DELUX-rondwandeling.
Kaarten en topogidsen
Topografische kaarten op schaal 1/20.000 worden uitgegeven door de administratie van het kadaster en de topografie. Voor het hele grondgebied zijn er daarbij slechts 10 kaarten nodig:
Kaarten bestelt men best vooraf online, bv. bij de ‘Compagnie des Cartes’ of je kan ze ook aankopen bij de buitensportwinkels in ons land.
Een aantal wandelpaden, zoals bv. de ‘Mullerthal Trail’ beschikt daarbij ook over zijn eigen kaarten. Daarover meer op de specifieke pagina's van de betreffende regio's.
Bevoorrading en water
Zeker op het vlak van het voorzien in picknick of wanneer men ‘s avonds bij het kampvuur zijn eigen potje wil koken, is het hier toch wel uit de doppen kijken. In de dorpjes met hooguit enkele honderden inwoners en zelfs in de kleinste stadjes, zijn nauwelijks of geen mogelijkheid tot bevoorrading. In bijvoorbeeld het toeristische Vianden is er geen kruidenier en geen slagerij meer. Wel nog een bakker. Daarentegen zijn de winkeltjes verbonden aan benzinestations ruim geassortimenteerd zodat die hier enigszins een een alternatief kunnen vormen. Anderzijds hebben doorgaans de campings ook een eigen winkeltje.
In de naar Luxemburgse normen wat grotere steden is er wel mogelijkheid tot bevoorrading. Men vindt er de supermarkten Cactus, Match,Aldi en Delhaize en in Mersch zelfs een Colruyt, al bevinden deze warenhuizen zich niet steeds in het centrum van de steden. De winkels in het Groothertogdom zijn doorgaans open tot 19 uur en soms zelfs tot 20 uur. Te noteren is dat de nationale feestdag op 23 juni valt en dat die dag de winkels, op enkele uitzonderingen na, gesloten zijn. Ook de avond vóór de nationale feestdag kunnen de winkels vroeger sluiten.
Voor een warm avondmaal is er in elk stadje wel meestal een (hotel-)restaurant aanwezig.