Ken je deze route goed? Wil je graag je kennis toevoegen aan deze pagina?
Geef ons een seintje op communicatie@hikingadvisor.be
Kungsleden
Facts
Naam : Kungsleden - Kings Way
Type : tocht in lijn over goed aangelegde en gemarkeerde paden in het noorden van Zweden, op / boven de poolcirkel.
Startpunt : Abisko
Eindpunt : er zijn drie klassieke eindpunten : Nikkaluokta, Kvikkjokk en Hemavan
Lengte :
- tot Nikkaluokta : 4 lange of 7 korte stapdagen, ca. 100 km. Kan met de tent of in hutten gedaan worden.
- tot Kvikkjokk : 10-tal stapdagen, ca. 175 km. Kan met de tent of in hutten gedaan worden.
- tot Hemavan : 4-tal weken, ca. 420 km. Kvikkjok tot Hemavan wordt in de praktijk altijd met de tent gedaan.
Moeilijkheid : Staptechniek Niveau 2 op 4. Fysiek Niveau 2 op 4. Indien met bivakkeren : Niveau 2 à 3 op 4.
Staprichting : beide worden gedaan.
Periode : als wandeltocht : eind juni - begin september. Buiten die periode zijn essentiële ferry's en bruggen niet beschikbaar. De tocht wordt ook in het voorjaar gedaan, op ski's, zolang de meren en rivieren goed toegevroren zijn.
Overzichtskaart

Overzichtskaart van de hele Kungsleden. Bron : Artic Lifestyle Magazine Summer 2016.
Moeilijkheidsgraad en techniciteit
Goede paden. Of ze gemakkelijk lopen, hangt van het ervaringsniveau af. Bergwandelaars vinden het technisch erg gemakkelijke paden. Wie niet gewoon is om op stenige of glibberige ondergrond te lopen ziet het tempo zakken tot iets van 2 à 2.5 km/uur.
In natte veengebieden doorlopende plankenpad.
Geen grote hoogteverschillen.
Het gure en wispelturige weer van het hoge noorden maakt de trek een stuk zwaarder.
Vooral in juni is er nog veel sneeuw die het stappen lastiger maakt ; tijdens de dooi kunnen diepe plassen op de paden of hogere rivierstanden ook een extra moeilijkheid opleveren.
Een goede mindset is erg belangrijk. Muggen, saai droogvoer, klamme uitrusting, uren extra moeten stappen omdat de bivakplekjes onbruikbaar zijn, slaaptekort door niet kunnen wennen aan het continue licht ... zijn allemaal kleine dingen waar je mee moet omgaan als je niet na een tijd op de trail wil afglijden naar een negatief humeur.
De persoonlijke keuze of voor sommige stukken van het Kungsleden de noodzaak om een degelijke tent, matje en slaapzak, en eten en kookset mee te nemen. Dat maakt de rugzak zwaar.
Etappes en varianten
De Kungsleden trail bestaat uit 2 delen:
- Abisko – Kvikkjokk (Kungsleden Noord)
- Kvikkjokk - Hemavan (Kungsleden Zuid)
Elk van deze twee delen kan ook nog eens in twee gesplitst worden :
- De Kungsleden Noord : ter hoogte van het gigantische Akkajaure-stuwmeer
- De Kungsleden Zuid : hier kiest de ene voor Jäkkvik, de andere voor Ammarnäs.
Abisko ligt in het uiterste noorden van Zweden, boven de poolcirkel en dus volop in het rijk van de middernachtzon, ergens halfweg tussen Kiruna en de Noorse havenstad Narvik. Het is het meest gebruikte vertrekpunt van het Kungsleden. Abisko - Kvikkjokk kan volledig met berghutten gedaan worden en vergt een 2-tal stapweken.
Veel mensen beperken zich tot 4 à 7 stapdagen en buigen af naar Nikkaluokta. De twee laatste etappes van deze trek lopen niet op de Kungsleden, maar langs Kebnekaise Fjällstation. Dit is ook het startpunt van de beklimming van de Kebnekaise, de hoogste top van Zweden. De beklimming vraagt een goedgevulde extra dag. De Western Route kan solo gedaan worden en bestaat uit licht alpinisme (F). De Eastern Route omvat ook wandelen op een gletscher en een stuk beveiligd met vaste touwen. In de hut kan materiaal gehuurd worden en/of een berggids geboekt worden.
Deze variant is ook het tracé van de 'Fjällraven Classic'. Vermijd deze periode : dit wandel-evenement trekt een voor deze regio ongeziene massa mensen. De staprichting is ook nog richting Abisko, dus wie in de normale staprichting loopt zal de hele dag door van het plankenpad af moeten om groepjes wandelaars te laten kruisen.
Bij Vakkatovare neemt bijna iedereen de bus en vervolgens het veer in Kebnats voor de tweede stuk van Kungsleden Noord naar Kvikkjokk. Dit deel loopt oostelijk van het Sarek-massief. Wie een rustiger alternatief zoekt kiest voor de Padjelantaleden. Die loopt aan de westkant rond Sarek.
Het deel van het Kungsleden tussen Kvikkjokk en Jäkkvik staat bekend als “het eenzame deel”. Het aantal overzetten is beperkt tot 2 met motorboot en eentje van 300m met de roeiboot, nabij Jäkkvik. Hier zijn zo goed als geen hutten en moet je volledig zelfvoorzienend zijn.
Het zuidelijke kwart van de Kungsleden tussen Jäkkvik en Hemavan is goed bereikbaar met openbaar vervoer. Dit stuk van de Kungsleden is haalbaar zonder tent. Hemavan is een klein dorpje dat volledig gericht is op natuurtoerisme. Het stuk vlak bij Hemavan is dus - net zoals vlak bij Abisko - een stuk drukker.
In 2021 is een nieuwe sectie tussen Hemavan en Borgafjäll geopenend. Deze kreeg de naam Lapplandsleden. Lengte 190 km. Er zijn een aantal hutten, maar eigenlijk kan je deze verlenging van de Kungsleden niet zonder tent doen. Info op Naturkartan en op website van Västerbotten.
De Kungsleden loopt 4 nationale parken. Van noord naar zuid :
- Abisko Nationaal park : het kleinste en oudste. Meer op de HA-website / op de officiële website
- Stora Sjöfallet. Meer op de HA-website / op de officiële website
- De Kungsleden blijft net ten oosten van Sarek Nationaal Park. Meer op de HA-website / op de officiële website / de STF-site.
- Pieljekaise Nationaal park. Dit kleine park is het opstapje naar het veel grotere natuurreservaat Vindelfjällen.
Sinds Covid is het pad merkbaar drukker geworden en zijn er ook meer gehaaste trekkers - thru-hikers die het Kungsleden op een dag of 20 afwerken.
- is dat allemaal te druk en is dat jouw ding niet : overweeg dan om voor ongeveer de helft van de Kungsleden de westelijke variant te nemen. Zie de tabel hieronder.
Of bekijk één van de vele andere trails in het Hoge Noorden. Deze zijn in de praktijk altijd zwaarder dan de Kungsleden die al bij al toch de meest toegankelijke trail is voor een eerste complete ervaring met een trekking boven de poolcirkel. - is dat juist jouw ding en wordt je helemaal exited van het competitieve sfeertje, bekijk dan de exponent van het thru-hiken in Zweden : de "Groene Band". Dat is een challenge om in één ruk van Grövelsjon tot de noordelijkste puntje van Zweden te trekken. Compleet met regels, een jury, officiële oorkondes voor wie zijn "socials" en zijn "digital breadcrumbs" goed verzorgt, een digitale hall of fame enz.
Westelijke varianten voor de Kungsleden. Bruikbaar om drukke stukken te vermijden, of om het Kungsleden te combineren met een ander pad tot een lusroute.
| Variant voor welk deel | Westelijke variant | Kenmerken |
|---|---|---|
| Abisko - Alesjaure | Katterjåkk - Unna Allakas - Alesjaure | Hoger - open fjäll en geen bos. Meer hoogtemeters, -/+ gelijke afstand. Tent noodzakelijk. Zeer weinig andere hikers. |
| Saltaluokta - Kvikkjokk via het Kungsleden | Ritsem - Kvikkjok via het Patjalantaleden | Een stuk langer, maar vergelijkbaar qua moeilijkheid en landschap. Kan ook in berghutten. |
| etappe voor en na Ammarnäs | West omheen Ammarfjället via Dalavardo hut en brug | Meer hoogtemeters, -/+ gelijke afstand. Je mist de luxe, het depot-punt, het gemak van Ammarnäs. En de drukte die daarbij hoort. Onbewaakte noodhutten niet van STF ofwel tent. |
De naam Kungsleden : What's in a name
De Kungsleden was het eerste grote project van de pas opgerichte Zweedse Toeristen Vereniging STF. De afwerking van de spoorweg naar Kiruna en Narvik in 1902 gaf het startschot ; de eerste STF-hut waren enkele barakken van de spoorwegen in Abisko en het eerste stuk pad was al aangelegd bij de bouw van de spoorweg. Daar kwamen snel de hutten van Abiskojaure en Kebnekaise bij en de oprichting van de nationale parken van Abisko en Stora Stöfjallet.
Pas rond 1928 dook de naam Kungsleden voor het eerst op. Toen was de wandelroute beperkt tot Abisko - Kvikkjokk.
Dit moet gelezen en begrepen worden in de politiek van die periode, waarbij vanuit Oslo en Stockholm de Sámi aanzien waren als een probleem. Ze werden cultureel helemaal niet als volwaardig aanzien en ze zaten wat in de weg bij de exploitatie van dat interessante gebied voor visserij, mijnbouw en waterkracht. Een naam gebruiken die van dicht of ver met Lapland of de Sámi te maken had, zou in die tijd een publicitaire flater zijn. De naam Kungsleden was het tegenovergestelde : een degelijke nationalistische naam.
De Kungsleden is altijd beetje bij beetje gegroeid, in de luwte, zonder veel tromgeroffel. Dat ze in 2021 verlengd wordt tot Borgafjäll is dus voortbouwen op een lange traditie van STF. Dat voor die nieuwe sectie gekozen wordt voor de naam Lapplandsleden, zegt veel over de veranderde perceptie waarin de Sámi opnieuw de ruimte krijgen en nemen om hun eigenheid te beleven.
Zullen over 10 jaar de hikers in Ábeskovvu starten met hun trekking op de Lapplandsleden ?
Openbaar vervoer en bereikbaarheid
Heen en terugreis :
Met de wagen
Via Nederland, Duitsland en Denemarken naar Zweden.
Bruggen : wie zowel de Storebaelt als de Oresund brug gebruikt, rijdt 200 km rond in vergelijking tot ongeveer elke combinatie van veerboten. Vergelijk de tarieven voor het door U gebruikte type voertuig via www.storebaelt.dk en www.oresund.com.
Veerboten : de veerboten tussen Denemarken of Duitsland en Zweden :
- Vanuit Jutland naar Zweden: zie www.stenaline.com. De overvaart tussen Grena en Varberg is goedkoper dan Fredrikshaven – Göteborg.
- Vanuit Duitsland naar Zweden: www.scandlines.dk (nadeel 2 korte overvaarten te reserveren en ook duurder dan de langere overvaart tussen Jutland en Zweden.
Openbaar vervoer :
- Met Ryanair naar een luchthaven vlak bij Stockholm.
- Eventueel verder met een binnenlandse vlucht naar Kiruna of Hemavan. Bouw marge in voor verloren bagage.
- Verder per trein tot Abisko . Keuze tussen nachttrein (www.vy.se) en dagtrein (www.sj.se). Bouw marge in voor vertraging.
Meer details en opties voor het kiezen van de meest geschikte bus / trein / vliegtuig verbindingen staan op de Padjelanta-pagina.
Ter plaatse :
Bus : Alleen Abisko ligt op een spoorlijn, de andere startpunten vragen een busrit.
Bijna iedereen neemt ook de bus halfweg het Kungsleden Noord, op het asfaltstuk langs het Akkajaure-meer. Een aantal bussen rijden alleen tijdens het seizoen dat ook de hutten open zijn.
- Nikkaluokta - Kiruna : nikkaluoktaexpressen.se
- Gällivare - Kebnats/Saltoluokta - Stora Sjöfallet - Vakkotavare - Ritsem : roadtoritsem.com
- Kvikkjok - Jokkmokk : lanstrafikennorrbotten.se
- Jäkkvik - Jörn : lanstrafikennorrbotten.se
- Ammarnäs : naar Sorsele en dan overstappen : www.tabussen.nu
- Hemavan : lokale vlucht of bus : www.tabussen.nu
Boten : op een aantal plaatsen moet een brede rivier of stuwmeer overgestoken worden. Hoe varieert van plaats tot plaats : zelf roeien, met een motorboot, ... Deze zijn alleen beschikbaar in het seizoen dat ook de hutten open zijn. Zie "boats in de Mountains" op de STF-website.
Topokaarten en gidsen
Stafkaart: Landmäteriet Fjällkarta (Schaal: 1/100.000)
Tegenwoordig zelf af te drukken van de website
- BD 6: Abisko – Kebnekaise
- BD 8: Kebnekaise – Saltoluokta
- BD10: Sareks Nationalpark (nodig voor traject Saltoluokta – Kvikkjokk)
- BD12: Fjällkartan Arjeplog
- BD14: Fjällkartan Kvikkjokk - Jäkkvik
- BD16: Vuoggatjalme – Ammarnäs (voor Jäkkvik – Adolfsström – Ammarnäs)
- AC 2: Hemavan – Norra Storfjället – Gardsjon
Digitale kaarten van Freizeitkarten.de
Bewegwijzering
De gewone aanpak voor Zweden. Rode verfvlekken op een steen naast het pad en duidelijke wegwijzers bij alle kruispunten. Meestal is het pad erg duidelijk en is er geen enkele twijfel mogelijk.
De enige twee aandachtspunten zijn :
- De winterroute is gemarkeerd met schuine kruisen op palen. De winterroute en zomerroute vallen vaak niet samen.
- Op kruispunten staat niet altijd "Kungsleden" vermeld, wel de volgende berghut.

Bivakkeren en overnachting
De enige uitzondering op de normale regels : in het kleine Abisko nationaal Park is er een bivakverbod ; er zijn kampeerzones bij de hutten van Abisko en Abiskojaure en bij Nissonjohka.
Ook wie van plan is om tent en berghutten te combineren doet er goed aan om een lidkaart van STF aan te schaffen. Dit geeft korting in de gewone hutten en geeft toegang tot de zelfbedieningshutten. Je kan de lidkaart kopen in de eerste STF-hut op de route ; het is echter beter om die vooraf te kopen. STF-leden krijgen ook korting op bv. treintickets of een huurauto.
Meer info op de Zweden-pagina.
Bevoorradingsmogelijkheden onderweg
Beperkt aanbod :
- in de STF hutten
- in supermarktjes in Hemavan, Ammarnäs, Jäkkvik en Abisko.
Je kan ook pakketjes vooraf opsturen naar een 3-tal afhaalpunten gespreid over de route. Bussgods en PostNord hebben de beste naam. Meer info over depot-services. Bekijk ook de optie om vooraf een aantal zaken uit de supermarktjes (bv. brandstof) te reserveren.
Wie in de herfst de tocht doet moet er mee rekening houden dat de STF-hutten alleen in de winter, met sneeuwscooters, bevoorraad worden.
Tochtverslagen
Zomer
- Kungsleden Abisko - Nikkaluokta (onbekend)
- Kungsleden integraal (Podcast) (Rick Walraevens)
- Kungsleden Hemavan - Abisko (Mathias Wielinga)
- Op het Zweedse Koningspad (Wouter)
- Kungsleden (RoVer)
- Lapland – Kungsleden en Padjelantaleden (Koen VO)
- Nordkalottleden en Kungsleden, zelf uitgestippeld (Frankie Debruyne)
- Op stap in Padjelanta en Sarek (Frans)
Winter
- Skitoer rond de Kebnekaise (Matti Baggerman)
Lente
- Kungsleden flexibel herplannen bij hittegolf in juni (Bert Gorter)
- Abisko - Kebnekaise - Nikkaluokta (Griet Bouciqué)
- Kungsleden van Abisko naar Nikkaluokta (Bart Caers)