Ken je deze route goed? Wil je graag je kennis toevoegen aan deze pagina?
Geef ons een seintje op communicatie@hikingadvisor.be
Kungsleden
Facts
Overzichtskaart
Moeilijkheidsgraad en techniciteit
Etappes en varianten
De Kungsleden trail bestaat uit 2 delen:
- Abisko – Kvikkjokk (Kungsleden Noord)
- Kvikkjokk - Hemavan (Kungsleden Zuid)
In het uiterste noorden van Zweden, en dus volop in het rijk van de middernachtzon, ergens halfweg tussen Kiruna en de Noorse havenstad Narvik, vinden we Abisko. Het is de toegangspoort tot het gelijknamige Nationaal Park en een vertrekpunt van het Kungsleden of Koningspad.
- In een tiental stapdagen overbrug je 175 km te voet tussen Abisko en Kvikkjokk (Zuidwaarts - de meest populaire wandelrichting).
- Voor het traject Abisko – Kebnekaise Fjällstation – Nikkaluokta bedraagt dit slechts 100 km, af te leggen in naar keuze 4 tot 7 dagen.
Naast het Abisko Nationaal Park, trek je bij de klassieke Kungsleden ook nog door het Stora Sjofallet Nationaal Park en een stukje van het Sarek Nationaal Park om ons einddoel Kvikkjokk te bereiken.
Kvikkjokk kan tevens het vertrekpunt zijn voor een tocht op het Padjelantaleden.
Tip: Vermijd de periode waarin de 'Fjällraven Classic' doorgaat, gezien dit evenement voor deze regio een ongeziene massa mensen aantrekt en het misschien wel drempelverlagend werkt, maar net ook dat stukje pioniersgeest wegneemt.
Openbaar vervoer en bereikbaarheid
Voor wie met het openbaar vervoer reist is het Zuidelijk deel van de Kungsleden tussen Jakkvik en Hemavan, goed bereikbaar en zelfs haalbaar zonder tent. Het deel van de Kungsleden tussen Kvikkjokk en Jakkvik staat bekend als “het eenzame deel”. Het aantal overzetten is beperkt tot 2 met motorboot en eentje van 300m met de roeiboot, nabij Jäkkvik.
Met de wagen
Via Nederland, Duitsland en Denemarken naar Zweden.
Bruggen: wie zowel de Storebaelt als de Oresund brug gebruikt, rijdt 200 km rond in vergelijking tot ongeveer elke combinatie van veerboten. Vergelijk de tarieven voor het door U gebruikte type voertuig via www.storebaelt.dk en www.oresund.com .
Veerboten:
- Vanuit Jutland naar Zweden: zie www.stenaline.com . De overvaart tussen Grena en Varberg is goedkoper dan Fredrikshaven – Göteborg.
- Vanuit Duitsland naar Zweden: www.scandlines.dk (nadeel 2 korte overvaarten te reserveren en ook duurder dan de langere overvaart tussen Jutland en Zweden.
Openbaar vervoer:
- Met Ryanair naar een luchthaven vlak bij Stockholm. Verder per trein tot Abisko (www.sj.se)
- Bussen in Norbotten (terugkeer vanuit Kvikkjokk, Nikkaluokta of Vakkotavare en Saltoluokta (Kebnats): www.ltnbd.se (Länstrafiken Norrbotten)
Topokaarten en gidsen
Stafkaart: Landmäteriet Fjällkarta (Schaal: 1/100.000)
Tegenwoordig zelf af te drukken van de website
- BD 6: Abisko – Kebnekaise
- BD 8: Kebnekaise – Saltoluokta
- BD10: Sareks Nationalpark ( nodig voor traject Saltoluokta – Kvikkjokk)
- BD12 Fjällkartan Arjeplog
- BD14 Fjällkartan Kvikkjokk - Jäkkvik
- BD16: Vuoggatjalme – Ammarnas (voor Jakkvik – Adolfsstrom – Ammarnas)
- AC 2: Hemavan – Norra Storfjallet –Gardsjon
Digitale kaarten van Freizeitkarten.de
Bewegwijzering
Bivakkeren en overnachting
Bevoorradingsmogelijkheden onderweg
Nuttige bronnen
Tochtverslagen
- Op het Zweedse Koningspad (Wouter)
- Kungsleden (RoVer)
- Abisko - Kebnekaise - Nikkaluokta (Griet Bouciqué)
- Nordkalottleden en Kungsleden, zelf uitgestippeld (Frankie Debruyne)
- Kungsleden van Abisko naar Nikkaluokta (Bart Caers)
- Op stap in Padjelanta en Sarek (Frans)
- 14-daagse tocht in het eindeloze Lapland (Koen VO)