Catalunya heeft een wandelnetwerk dat grotendeels op dezelfde manier georganiseerd is als in Frankrijk.
- er is een groot aantal GR-routes. Deze zijn in principe rood/wit gemarkeerd
- er zijn een aantal meerdaagse lustroutes, vergelijkbaar met onze streek-GR's. Deze zijn in principe geel of geel/wit gemarkeerd
- tenslotte zijn er nog lokale lustochten of varianten. Deze zijn in principe groen gemarkeerd.
Veruit de meest populaire lusroute is de "Carros del Foc" : een lus van ongeveer 1 week in het nationaal Parc Aigüestortes. Met berghutten die vaak maar enkele uren stappen van elkaar liggen goed doenbaar in familieverband met kinderen.
De internationaal meest gekende route is de GR11 aan de Spaanse kant van de Pyreneeën en dan vooral de variant naar Cap de Creus. Het interessantste kustpad is de Cami de Ronda / GR92 : ideaal om buiten het zomerseizoen de wilde klifkust van de Costa Brava te verkennen.
Complete overzichten van het enorme aanbod aan bewegwijzerde routes :
Carros de Foc
Deze bombastische naam is van een prachtige lusroute door het nationaal park Aigues-Tortes. Dit granietgebied met scherpe kammen en heel veel meertjes is ook, vnl. bij Fransen, bekend als "Les Encantats". De route is geschikt als wandelweek, eventueel ook voor families met kinderen. Maar ze mikt ook expliciet op skyrunners.
Facts
- Naam : Carros de Foc
- Type : lusroute door midden- en hooggebergte, langs paden, met overnachting in hutten
- Lengte : 75 km (inclusief aanlooproute van en naar start+ eindpunt)
- Etappes : 5-tal voor goed geoefende stappers, 9 à 10 voor wie tijd heeft of maakt bv. omdat er kids mee zijn.
- Hoogtemeters : +4800 m+
- Bewegwijzering : niet specifiek. Een deel van de paden vallen samen met de GR11.
- Aanbevolen seizoen : half juni tot half september, soms eind september.
- Start- en eindpunt : zie discussie hieronder.
- Staprichting : beide zijn mogelijk, maar de meerderheid kies voor "tegen de klok".
Overzichtskaart
Moeilijkheidsgraad en techniciteit
Technisch : Grotendeels op aangelegde paden. In het begin van het seizoen plekken met sneeuw. Op sommige plekken geen pad, maar klauteren / blokkenvelden. Bergwandelen T2/T3.
Fysiek : dit zijn de bergen, dus de hogemeters eerder dan de afstand bepalen de inspanning. Wie kiest voor de formule met half-pension en lunchpakket, kan de rugzak normaal gezien op een 6-tal kg houden (zonder water en picknick).
Fysiek en techniek worden gecombineerd op het langste traject tussen 2 hutten tussen Estany Llong en Ventosa y Calvell via Collet de Contraix. Hier komt het hoogste punt van de route, een stukje technisch stappen over steenblokken en een iets langere etappe samen. Al bij al is het voor ervaren stappers nog steeds een makkie met ca. 700m+ / ca. 1000 m- en ca. 10 km.
Engagement : bij slecht weer of bij een dipje zijn er een aantal logische doorsteken mogelijk waardoor een deel van de lus wordt overgeslagen. De Rif. Amitges komt daar best voor in aanmerking : deze ligt centraal, is de grootste en comfortabelste.
Ondersteuning door de Carros de Foc organisatie : bekijk rustig of je die wel nodig hebt. In het steunpakket zitten T-shirts (niet nodig tijdens de toch), een topokaart (kan je ook zelf online kopen), een stempelkaart (men stempelt in de hut ook jouw persoonlijk boekje af) en optioneel een verzekering.
Etappes en variantan
Er is ook sprake van "Carros de Roc" : hierbij wordt iedere dag een top of dergelijke gedaan. In de praktijk alpinisme voor gevorderden.
De Carros de Foc Plus is een verlenging met 2 extra hutten. Extra stapdag voor wie goede stappers en 2 extra stapdagen voor wie het rustig aan wil doen.
Wie de route op een 5-tal dagen wil doen, kan zich afvragen welke hutten het best geschrapt worden. Daar zijn heel veel schema's voor : bekijk evt. de schema's van de reisbureaus die Carros de Foc als groepsreis of pakket aanbieden. Saboredo (de ruigste en meest authentieke hut die in de winter de thuisbasis is van splitboard freeriders) valt dan vaak af en Amitges (groot en luxueus) blijft er dan vaak inzitten.
Er zijn een aantal afkortingen mogelijk :
- Estany Llong naar Amitges. Weinig meerwaarde.
- Amitges - Colomers via de GR11 : een klassieke afkorting, logisch als er één dan moet ingekort worden.
Openbaar vervoer en bereikbaarheid
Dit hangt samen met het startpunt. Er zijn drie klassieke startpunten. Carros de Foc promoot zelf Espot. Dit is een Catalaans skistationnetje. Nadeel is dat het vanuit België extra rijtijd vraagt en dat het openbaar vervoer vanuit Barcelona naar Aigues Tortes vrij beperkt is. Daar sta je dan met de goedkope vlucht om dan een week lang een auto te moeten huren...
Het wordt dan aantrekkelijker om te vertrekken in Val d'Aran. TGV naar Toulouse / trein naar St-Gaudens / bus 395 (enkele keer per dag) naar net over de grens, bv. Lés. Daar aansluiting op een lokale pendelbus binnen Val d'Aran. Je start dan met de Colomers bijvoorbeeld (aanloop door bos, of taxi tot parking). Dit is logischer dan te starten via Caldes de Boi (veel langere autorit + op dag 2 direct de zwaarste etappe).
Tenslotte kan je ook de zomerbus van ALSA omheen het hele massief gebruiken. Zeker nuttig als er op het einde één of twee dagen afmoeten. Zie bus del Parc nr. 22.
Topokaarten en gidsen
We zagen tot nu toe geen bruikbare wandelgids. De route is ook te beperkt om een boekje op zichzelf te verantwoorden. Ze wordt dus steeds gecombineerd. "Short treks in de Pyreneees" van Cicerone is wellicht de meest bruikbare.
Carros de Foc biedt zelf de 1:25000 kaart aan van Ed. Alpina. ICGC heeft er ook eentje.
Bewegwijzering
Geen specifieke bewegwijzering. Een klein deel van de route valt samen met een GR (GR11) maar het is beter om daar niet op te letten ; de GR11 heeft al even vaak zijn eigen parcours dat afwijkt.
Overnachting en bevoorrading
In het Nationaal Park Aigüestortes is het "niet toegelaten om de nacht door te brengen buiten de berghutten".
Refus-Online is een bruikbaar overzicht van alle berghutten. Hier en daar vind je dat je moet reserveren via Carros de Foc. Dat kan - maar hoeft niet. Reserveren is in het hoogseizoen (half juli tot eind augustus) noodzakelijk.
De berghutten zijn deels privé, deels gemeentlijk, deels van FEEC, ... de KBF-lidkaart levert dus nergens een korting op.
De route blijft de hele tijd op hoogte. Behalve in de berghutten zelf zijn er onderweg geen mogelijkheden tot bevoorrading.
Water is in de praktijk geen probleem ; evt. een filter of ontsmetting voorzien voor wie uit riviertjes en meren wil drinken.