- Naam : Carros de Foc
- Type : lusroute door midden- en hooggebergte, langs paden, met overnachting in hutten
- Lengte : 75 km (inclusief aanlooproute van en naar start+ eindpunt)
- Etappes : 5-tal voor goed geoefende stappers, 9 à 10 voor wie tijd heeft of maakt bv. omdat er kids mee zijn.
- Hoogtemeters : +4800 m+
- Bewegwijzering : niet specifiek. Een deel van de paden vallen samen met de GR11.
- Aanbevolen seizoen : half juni tot half september, soms eind september.
- Start- en eindpunt : zie discussie hieronder.
- Staprichting : beide zijn mogelijk, maar de meerderheid kiest voor "tegen de klok".
Carros de Foc
De route mikt ook expliciet op skyrunners.
Facts
Overzichtskaart
Moeilijkheidsgraad en techniciteit
- Technisch : Grotendeels op aangelegde paden. In het begin van het seizoen plekken met sneeuw. Op sommige plekken geen pad, maar klauteren / blokkenvelden. Bergwandelen T2/T3.
- Fysiek : dit zijn de bergen, dus de hoogtemeters eerder dan de afstand bepalen de inspanning. Wie kiest voor de formule met half-pension en lunchpakket, kan de rugzak normaal gezien op een 6-tal kg houden (zonder water en picknick).
- Fysiek en techniek worden gecombineerd op het langste traject tussen 2 hutten tussen Ventosa en Estany Llong via Collet de Contraix. Hier komt het hoogste punt van de route, een stukje technisch stappen over steenblokken en een iets langere etappe samen. Al bij al is het voor ervaren bergwandelaars nog steeds een makkie met ca. 700m+ / ca. 1000 m- en ca. 10 km.
- Engagement : bij slecht weer of bij een dipje zijn er een aantal logische doorsteken mogelijk waardoor een deel van de lus wordt overgeslagen. De Rif. Amitges komt daar best voor in aanmerking : deze ligt centraal, is de grootste en comfortabelste.
Bij een slechtweerdag kan het ook een optie zijn om uit te wijken naar de "andere kant van de bergkam". Vaak is het op de zuidelijke helft van de Carros de Foc mooier weer dan op de noordelijke helft, of omgekeerd. - De Carros de Foc wordt ook in de winter gedaan als ski-tour of met raquettes. Een complete lawine-uitristing is nodig. Ook in de winter is de Amitges de meest logische basis : deze hut blijft een veel groter deel van het winterseizoen bemand dan de andere hutten.
Deze foto kijkt uit op Lac de Mar links en op de vallei met de GR11 en de Rif. de Restanca in het midden. Ze illustreert dat de hoofdkam van de Pyreneeën - deze die de klimaatgrens vormt tussen het weer in Spanje en het weer in Frankrijk - hier niet op de grens ligt, maar meer naar het zuiden, in de Aigüestortes.
Ondersteuning door de Carros de Foc organisatie
Bekijk rustig of je die wel nodig hebt. In het steunpakket zitten T-shirts (niet nodig tijdens de tocht), een topokaart (kan je ook zelf online kopen en dan kan je ze vooraf al inkijken), een stempelkaart (men stempelt in de hut ook jouw persoonlijk boekje af) en optioneel een verzekering.
Wat zijn die Carros de Foc ook weer ?
Carros de Foc - Chariots of Fire is een klassieke historische film over een groep Britse lopers die trainen voor de Olympische Spelen van 1924. Ze gaat niet alleen over lopen, ook de joodse en de streng christelijke achtergrond van de hoofdfiguren komt aan bod. Het beeld van de vlammende strijdwagen komt uit de Bijbel en wordt ook hernomen in de hymne "Jerusalem" van William Blake dat fungeert als een officieus Brits volkslied.
Het lijkt erop dat de mensen die dit circuit in elkaar staken en er een naam voor bedachten, hardop droomden van een loperspubliek.
Openbaar vervoer en bereikbaarheid
Dit hangt samen met het startpunt. Er zijn drie klassieke startpunten. Carros de Foc promoot zelf Espot. Dit is een Catalaans skistationnetje. Nadeel is dat het vanuit België extra rijtijd vraagt en dat het openbaar vervoer vanuit Barcelona naar Aigüestortes vrij beperkt is. Daar sta je dan met de goedkope vlucht om dan een week lang een auto te moeten huren...
Het wordt dan aantrekkelijker om te vertrekken in Val d'Aran. TGV naar Toulouse / trein naar St-Gaudens / bus 395 (enkele keer per dag) naar net over de grens, bv. Lés. Daar aansluiting op een lokale pendelbus binnen Val d'Aran. Je start dan met de Colomers bijvoorbeeld (aanloop door bos, of taxi tot parking). Dit is logischer dan te starten via Caldes de Boi (veel langere autorit of busrit + op dag 2 direct de zwaarste etappe).
Tenslotte kan je ook de zomerbus van ALSA omheen het hele massief gebruiken. Zeker nuttig als er op het einde één of twee dagen afmoeten. Zie bus del Parc nr. 22.
Overnachting en bevoorrading
In het Nationaal Park Aigüestortes is het "niet toegelaten om de nacht door te brengen buiten de berghutten". Een deel van de Carros de Foc ligt buiten het park en daar gelden de gewone regels voor bivakkeren in Catalunya. Het interessante gebied met veel graniet en veel meertjes is nog een stuk ruimer dan de zone die door Carros de Foc doorkruist wordt. Zie hieronder : variantes voor wie wil bivakkeren.
Refus-Online is een bruikbaar overzicht van alle berghutten. Hier en daar vind je dat je moet reserveren via Carros de Foc. Dat kan - maar hoeft niet. Reserveren is in het hoogseizoen (half juli tot eind augustus) noodzakelijk.
De berghutten zijn deels privé, deels gemeentlijk, deels van FEEC, ... de KBF-lidkaart levert dus nergens een korting op.
De route blijft de hele tijd op hoogte. Behalve in de berghutten zelf zijn er onderweg geen mogelijkheden tot bevoorrading.
Water is in de praktijk geen probleem. Evt. een filter of ontsmetting voorzien voor wie uit riviertjes en meren wil drinken.
Etappes en varianten
Officiële varianten van de Carros de Foc
De Carros de Foc Plus is een verlenging met 2 extra hutten. Extra stapdag voor goede stappers en 2 extra stapdagen voor wie het rustig aan wil doen.
Er is ook sprake van "Carros de Roc" : hierbij wordt iedere dag een top of dergelijke gedaan. In de praktijk alpinisme voor gevorderden.
Korte etappes combineren tot langere
De etappes - in de zin van de afstand tussen 2 op elkaar volgende hutten - zijn erg kort. Ideaal voor wie het erg relax wil doen of wie specifiek op zoek is naar korte etappes omdat er kinderen mee zijn.
Wie de route op een 5-tal dagen wil doen, kan zich afvragen welke hutten het best geschrapt worden. Daar zijn heel veel schema's voor : bekijk evt. de schema's van de reisbureaus die Carros de Foc als groepsreis of pakket aanbieden. Saboredo (de ruigste en meest authentieke hut die in de winter de thuisbasis is van splitboard freeriders) valt dan vaak af en Amitges (groot en luxueus) blijft er dan vaak inzitten.
Een ander criterium is de vraag of de berghutten mooi gelegen zijn. Laat je daarbij niet leiden door de foto's van de berghutten zelf. Veel berghutten (bv. Colomers, Restanca, JM Blanc, Colomina) waren oorspronkelijk bedoeld voor de arbeiders die daar een stuwmeer aanlegden. Juist in de grotere stuwmeren laat men het waterniveau variëren en dat is niet altijd even aantrekkelijk.
Er zijn een aantal afkortingen mogelijk :
- Estany Llong naar Amitges. Weinig meerwaarde.
- Amitges - Colomers via de GR11 : een klassieke afkorting, logisch als er één dag moet ingekort worden.
- Je kan ook van de Colomers direct naar de Ventosa en de zijsprong naar de Restanca laten voor wat ze is.
Relaxen aan de oevers van het meer vlak bij de Rif. Amitges. De Aiguilles d'Amitges met hun opvallende dubbele piek gaven hun naam aan het meer en de hut.
Varianten voor wie wil bivakkeren
De Aiguestortes is nu eenmaal het beste gebied van de Pyreneeën voor een huttentocht.
Binnen het nationaal park is er een bivakverbod. Een deel van de Carros de Foc ligt echter buiten het nationaal park.
- ofwel combineer je bivakkeren met enkele overnachtingen in een berghut.
- de noordkant van de Carros de Foc / Carros de Foc Plus (Restanca, Colomers, Saboredo, Gerber, Pla de la Font) ligt zo goed als volledig buiten het park.
Je kan dit nog wat verlengen richting oosten of westen : dan ben je dus in de praktijk wellicht de GR11 of de HRP aan het volgen door dit prachtige stuk van de Pyreneeën in plaats van de Carros de Foc. - In de praktijk bivakkeer je dan niet bij de hutten zelf. Bij een aantal hutten is dat gewoonweg onmogelijk door het terrein, of het wordt niet op prijs gesteld. In de plaats wordt het wellicht een plek bij één van de vele meertjes.
Bivak bij Lac deth Cap deth Port. Dit is veel beter geschikt voor een bivak in de ruime omgeving van de Rif. Restanca. Dit meertje is immers geen stuwmeer in tegenstelling tot dat bij de hut zelf.
Topokaarten en gidsen
We zagen tot nu toe geen bruikbare wandelgids. De route is ook te beperkt om een boekje op zichzelf te verantwoorden. Ze wordt dus steeds gecombineerd. "Short treks in de Pyreneees" van Cicerone is wellicht de meest bruikbare.
Carros de Foc biedt zelf de 1:25000 kaart aan van Ed. Alpina. ICGC heeft er ook eentje.
Bewegwijzering
Geen specifieke bewegwijzering. Een klein deel van de route valt samen met een GR (GR11) maar het is beter om daar niet op te letten ; de GR11 heeft al even vaak zijn eigen parcours dat afwijkt.
Meer informatie
Officiële website (in 4 talen) : www.carrosdefoc.com/fr/
Nationaal park : Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici (5 talen)