Ken je deze route goed? Wil je graag je kennis toevoegen aan deze pagina?
Geef ons een seintje op communicatie@hikingadvisor.be
HRP (Haute Route Pyrenees)
Facts
De Pyreneeën worden in de langsrichting doorkruist door 3 paden. In volgorde van moeilijkheidsgraad zijn dat: de Franse GR10, de Spaanse GR11 en de HRP, die nog steeds geen eigen markering heeft en vaak op de grens van Spanje en Frankrijk verloopt.
Overzichtskaart
Foto: https://www.dezwerver.nl
Moeilijkheidsgraad en techniciteit
Er kan niet voldoende de nadruk gelegd worden op de moeilijkheidsgraad van de HRP. Dit heeft te maken met drie factoren:
- De ligging en de vorm van de Pyreneeën zelf, die een invloed hebben op het weer en vooral meer extreme vormen van weerfenomenen zoals hagel, mist en rest sneeuw vroeg in het seizoen.
- Het infrequente gebruik van grensoverschrijdende en dus hooggelegen routes, waardoor de kans op het ontbreken van bruikbare sporen in de sneeuw beperkt is.
- Het verschil in attitude ten overstaan van de inrichting van paden en vooral een verschillend juridisch kader in Duitstalige landen en Frans-Spaanstalige landen. In een land als Oostenrijk is het namelijk zo dat een uitbater van een hut (meestal een berggids) juridisch aansprakelijk is voor de staat van de paden binnen de omschrijving van de hut die hij/zij uitbaat. Dit heeft tot gevolg dat er vaak meer zorg is voor de markeringen op het terrein en ook de technische staat van de paden.
De HRP is geen oefenterrein. Wie hier onbegeleid rondloopt, moet het vak van bergwandelaar reeds goed onder de knie hebben.
Naast zelfkennis, moet je voor deze tocht een veelheid aan vaardigheden bezitten. Het gaat hier over oriëntatie- en staptechniek op alle soorten terrein, inclusief plaat, los grind en vooral sneeuw in de vroege zomer. Een beetje elementaire klimtechniek kan ook geen kwaad.
Bovendien moet je elementaire kennis hebben van meteo en flexibel zijn in je plannen.
Bouw ook reserve in je planning in voor onvoorziene omstandigheden. Uitwijkmogelijkheden zijn in de Pyreneeën beperkter dan in de Alpen. Extreme weerfenomenen komen frequenter voor dan in de Alpen, door de vorm van het gebergte en de nabijheid van de Atlantische Oceaan.
Pas je reisplannen aan in functie van het weer, je fysieke conditie en je kunde. Zelfoverschatting leidt tot ongelukken. Ga in de bergen, maar kom vooral terug (levend!) Nergens zoveel reddingsvluchten gezien als in de Pyreneeën!!!
Etappes en varianten
Openbaar vervoer en bereikbaarheid
De Pyreneeën zijn goed bereikbaar vanuit België met de TGV
Topokaarten en gidsen
Op dit ogenblik is in België enkel de Cicerone gids Pyrenean Haute Route van Tom Martens (https://www.cicerone.co.uk/the-pyrenean-haute-route-third ) (September 2019, in het Engels uiteraard) beschikbaar. Er wordt verwezen naar GPX bestanden, maar de kwaliteit daarvan is mij heden onbekend.
In Frankrijk stelde ik vast dat de laatste uitgave van de oorspronkelijke Haut Randonée Pyrénéenne van George Veron (overleden 2005) en Jerome Bonneux ISBN 978.2.84182.315.4 (2007) www.editions-sudouest.com aldaar niet meer beschikbaar was. De betrokken uitgeverij heeft haar afdeling boeken afgestoten, waardoor er via die uitgeverij geen heruitgave te verwachten valt. Deze gids bevat beter kaartmateriaal en een nog iets meer gedetailleerde beschrijving dan die in de vorige editie van de Cicerone gids, maar al helemaal geen GPS-punten.
Jerome Bonneux maakte zelf een gids die de HRP beschrijft vanaf de Middellandse Zee naar de Atlantische Oceaan, genaamd Trans PYR (2012 www.editions-montrouch.com ), maar Google had problemen met deze site. Bovendien is deze looprichting weinig interessant vanwege de overwegende windrichting in de Pyreneeën. Op die manier loop je het hele traject van de HRP tegenwind.
Stafkaart
Enkel de getekende kaarten in het gidsje en de digitale reliëfkaarten in het toestel Garmin 62 ST GPS. Let op de kwaliteit van de Basmap in het toestel, als je er een koopt. In mijn toestel betreft dit de Recreational Map Europe v3, , samen met de geselecteerde kaarten uit de bundel Pyreneeën via http://www.freizeitkarte-osm.de/garmin/en/index.html . In een Garmin Oregon bleek een Basemap van veel mindere kwaliteit te zitten. Zelfs de v3 is op sommige momenten te weinig gedetailleerd, maar hetzelfde geld voor de papieren kaarten 1:50.000.
De Garmin 62 ST kan 10.000 Tracklog points opslaan. Het weegt 200gr met batterijen en verbruikt 2 AA batterijen per drie dagen indien je niet logt. 8 AA batterijen wegen 200gr en daar kan je ongeveer 18 dagen mee voort, indien je niet logt.
Voor de gehele Pyreneeën zijn er de kaarten van Rando Editions (1/50.000) waarvan je er zeker 8 tot 10 nodig hebt à 100gr/st of het Franse IGN (1/25.000). De kaarten van 1/50.000 zijn te weinig gedetailleerd voor paden zonder goede markeringen. De Spaanse kaarten vallen zwaar tegen qua leesbaarheid. De Franse zijn op dat vlak beduidend beter.
Ik raad iedereen het gebruik van een GPS aan in de Pyreneeën, omdat je moet uitgaan van de slechte kwaliteit van de markeringen en wegwijzers op het terrein. In Baskenland heeft dit te maken met de veelheid van paden, het gebruik van het Baskisch op wegwijzers, de staat van de tekens op het terrein. Buiten Baskenland heeft dit te maken met de slechte staat van de markeringen op het terrein, het ontbreken van sporen in de sneeuw. Het is dus niet absoluut noodzakelijk, maar het spaart wel tijd, energie en frustratie.
Ik beschouw de aanmaak van een tracklog als een essentieel onderdeel van je voorbereiding op de HRP. Vandaar dat ik mijn tracklog niet publiekelijk ter beschikking stel. Hoe je hem zelf kan aanmaken vind je terug onder de rubriek: Oriëntatie – GPS in de volledige reisverslagen op de www.roversmountains.com site zelf.
Op dit ogenblik zijn de digitale stafkaarten op de site http://www.freizeitkarte-osm.de/garmin/en/index.html dusdanig goed, dat ze zelfs autorouteerbaar geworden zijn en ook nog eens interactieve hoogtelijnen hebben, waardoor je op geautomatiseerde wijze de hoogteprofielen bekomt van de routes die je uitzet.
Bij je voorbereiding van de HRP, moet je steeds uitgaan van het feit dat je op korte termijn je plannen moet wijzigen en dus moet je ook je alternatieve routes voorbereiden. Dankzij de autorouteerbaarheid van de genoemde kaarten is dit allemaal veel minder tijdrovend geworden dan dit voorheen was. Er zijn dus geen excuses meer om niet goed voorbereid een tocht als de HRP aan te vatten.
Bewegwijzering
Daar waar ten tijde van de publicatie van de eerste gids over de HRP, deze nog totaal ongemarkeerd was, is deze nu grotendeels gemarkeerd, hetzij als de alpine variant van de GR 10, hetzij als GR11, hetzij als streek-GR (geel-rood) of nog steeds plaatselijk gemarkeerd met cairnes in het centrale deel van de Pyreneeën.
In de Pyreneeën is het gebruik van een GPS raadzaam, omdat je moet uitgaan van de slechte kwaliteit van de markeringen en wegwijzers op het terrein. In Baskenland heeft dit te maken met de veelheid van paden, het gebruik van het Baskisch op wegwijzers,& de staat van de tekens op het terrein. Buiten Baskenland heeft dit te maken met de slechte staat van de markeringen op het terrein, het ontbreken van sporen in de sneeuw. Het is dus niet absoluut noodzakelijk, maar het spaart wel tijd, energie en frustratie.
Bivakkeren en overnachting
In de Pyreneeën krijg je vaak te maken met onbemande hutten, alwaar je zelfvoorzienend moet zijn. Hierbij kan je gebruik maken van gevriesdroogde maaltijden, die je kan meesturen in je postpakketten, via Post Restante of een private koeriersdienst (DHL).
Weet echter dat er problemen zijn met de veiligheid van de inhoud verstuurd via de Post Restante. Stuur daarom geen essentiële zaken op. Overweeg vooral de diensten van een private koeriersdienst (DHL).
Inzake waterbevoorrading is het gebruik van een waterfilter (bv Care Plus/Sawyer met bijbehorende drinkzak) raadzaam.
Je kan ervoor opteren om niet te kamperen, maar te overnachten ini hutten. Dit heeft voor gevolg dat je een lichtere rugzak krijgt, maar tevens dat je op een plaats een dubbele etappe te verwerken krijgt, wegens het ontbreken van een overnachtingsplaats.
Ondanks dit gegeven dien je toch nog rekening te houden met overnachting punten, waar geen voorzieningen zijn, noch qua eten, noch qua deken of matras. En dus is het raadzaam om toch een slaapzak, matje en minimaal kookgerei mee te nemen voor die etappes.
Bevoorradingsmogelijkheden onderweg
Beste periode
Vertrek niet voor begin augustus. Een vroeger vertrek levert bijkomende problemen op met sneeuwlast op de hoogste passen. Wees flexibel in je tochtplanning in functie van weerfenomenen. Bouw reserven in in je planning.
Een vroege start (voor begin augustus) is af te raden omdat je te maken krijgt met restsneeuw op trajecten boven de 2300m. Dit heeft te maken enerzijds met de slechte staat van de markeringen op het terrein en anderzijds het infrequente gebruik van de HRP, waardoor er in de sneeuw vaak geen bruikbaar spoor te vinden is. Om die reden is het bijhebben van en het weten omgaan met pickel en stijgijzers in de vroege zomer meer noodzakelijk dan op vergelijkbare trajecten in de Alpen.
Nuttige bronnen
Tochtverslagen
- Deel van de HRP : "Dwars door een gaaf landje" (Jeroen Moelands)
- Debbie’s HRP: deel 3 Gèdre - Hospice de France (Debbie Sanders)
- HRP Deel 5: Merens-Les-Vals – Banyuls-Sur-Mer (Steven en Hannah)
- HRP Deel 4: Salardú – Merens-Les-Vals (Steven en Hannah)
- HRP Deel 3: Gavarnie – Salardú (Steven en Hannah)
- HRP Deel 2: Lescun – Gavarnie (Steven en Hannah)
- HRP Deel 1: Hendaye – Lescun (Steven en Hannah)
- HRP Oostelijke zijde (RoVer)
- HRP Westelijke zijde (RoVer)
- GR10, HRP en varianten (Rudi Holans)
- Dwars door de Centrale Pyreneeën (Debbie Sanders)
- Pit in de Pyreneeën (Debbie Sanders)