Kamperen in de bergen is een unieke ervaring, maar het materiaal moet mee natuurlijk. Neem daar nog eens voeding en water bij, en het aantal kilo’s loopt al snel op tot boven de 15kg en bij lange of winterse tochten zelfs over de 20kg. Reden te meer om enkel dat mee te nemen dat je echt nodig hebt, maar ook wie huttentochten onderneemt, doet er goed aan om zijn rugzakinhoud eens kritisch te bekijken.

In dit artikel zetten we je in 5 tips op weg om je rugzak op een bedachtzame manier lichter te maken, in een apart artikel lijsten we concrete ideeën op.  Zelf nog tips, post ze dan in dit forumbericht!

Kamperen in de bergen is een unieke ervaring. Als je op je rugzakgewicht let, hoeft het geen kalvarietocht te worden (Steve Behaeghel, Berner Oberland, Zwitersland).

 

Tip 1: Maak een lijstje op van alles wat je meeneemt op trektocht

De enige manier om een idee te krijgen waarop je gewicht kan besparen, is een lijstje opmaken van alles wat je meeneemt, zowel in je rugzak als op je lichaam. Daarnaast zet je het gewicht van elk van deze items tot in het kleinste detail toe, van je rugzak over de tent tot zelfs je tandenborstel. Vertrouw niet op het gewicht dat de fabrikant aangeeft maar weeg zelf alles af op een keukenweegschaal. Vaak ligt het échte gewicht hoger. Opbergzakken zoals van je slaapzak, weeg je best apart, zelfs die kunnen soms lichter.

Enkele voorbeelden van paklijsten van enkele ervaren hikers voor 3-seizoenscondities (late lente, zomer, begin herfst):

Huttentochten: Debbie Sanders: Paklijst voor zomerse huttentocht

Kampeertochten

Als je deze paklijsten naast elkaar legt, zal je zeker verschillen ontdekken. Ook deze hikers passen hun paklijsten nog voortdurend aan op basis van nieuwe ervaringen en inzichten. Staar je er dus niet op blind (ook niet op het gebruik van een tarp of trailrunners) maar gebruik ze enkel eens om de vergelijking met je eigen paklijst te maken.

Een lichtere rugzak maakt het fijner om op kampeertrekking te gaan (Steve Behaeghel, Lapland, Noorwegen).

Tip 2: Neem enkel mee wat echt nodig is

Op deze site vind je paklijsten voor een huttentocht en kampeertocht. Ze geven een idee van wat je nodig hebt op tocht. Bij sommige items staat vermeld dat ze optioneel zijn; je kan kiezen om ze mee te nemen maar ze zijn niet strikt noodzakelijk. Pure luxeartikelen zijn er al uit gelaten vb. een wasbekken voor je afwas (je kookpot voldoet ook) of een oplader voor je GSM (schakel hem enkel in als het nodig is, ook de wekker blijft werken als de GSM af ligt).

Ook overbodige reserve heeft geen enkele zin. Tracht vooraf goed in te schatten wat je minimaal nodig hebt. Enkele voorbeelden:

Kledij: door te kiezen voor meerdere dunnere lagen, kan je het best inspelen op de wisselende temperatuur.

Trek al je lagen aan zodra je pauzeert zodat je zo weinig mogelijk warmte verliest (Debbie Sanders, Maritieme Alpen, Frankrijk).

 

Verzorgingsproducten zoals tandpasta, zonnecrème, WC-papier: Schat vooraf in wat je nodig hebt en neem een kleine verpakking mee, eventueel in een klein plastiek potje die je in buitensportzaken vindt. Hou uiteraard rekening met je bestemming. In de zonnige Maritieme Alpen ga je vaker moeten smeren dan in het guurdere IJsland. Ook in de winter smeer je je best elke dag in en bij zonnig weer meermaals.

Voeding en water: Ga op voorhand na waar je je kan herbevoorraden (check ook de openingsuren en het te verwachten aanbod) en doe enkel datgene mee dat je strikt nodig hebt met 1 dag reserve. Water vind je bij berghutten of kan je, indien gezuiverd, drinken van een riviertje of meer.

Bij voeding komt het er op neer goed te plannen en niet meer, maar ook niet minder mee te nemen dan nodig. Op basis van ervaring leer je al snel welke porties je aankan (Debbie Sanders, Centrale Pyreneeën, Frankrijk).

 

Tip 3: Kies voor de lichtere varianten

Op basis van eenzelfde paklijst kan je nog alle kanten uit. Veel hangt af van de keuzes die je maakt. Als je het gewicht van elk item eens vergelijkt met wat er op de paklijst van ervaren hikers staat of wat je op de buitensportmarkt kan vinden, dan zal je merken dat het zowel zwaarder als lichter kan. Het is daarbij zeker nuttig om niet enkel in de buitensportzaak om de hoek te kijken maar ook naar wat er online allemaal beschikbaar is. Het aanbod aan lichtgewichtmateriaal is over de plas nog een pak groter dan bij ons.

Enkele belangrijke aandachtspunten:

Vertrek altijd van wat je nodig hebt en kijk dan naar het gewicht, niet omgekeerd.

Je paklijst hangt sterk af van de condities. Ga je naar een droog en warm klimaat, dan zal je rugzak lichter zijn dan als je naar het hoge noorden trekt waar het kouder en vochtiger is. Probeer vooraf een idee te krijgen van de temperaturen overdag en ’s nachts, de te verwachten neerslag en het terrein en beslis op basis hiervan welk materiaal het meest aangewezen is. Lees ermee over in dit artikel over ‘stupid light’ van Andrew Skurka.

In Scandinavië en Schotland mag je in hoogzomer (juni – augustus) aan heel wat muggen verwachten als de condities ‘perfect’ zijn (nabijheid van water, weinig wind). Een muggennetje is dan een must! (Joery Truyen, Groenland)

 

Gewicht is maar één criterium, ook functionaliteit en kwaliteit zijn belangrijk.

Je kan een donzen slaapzak van 1kg niet vergelijken met een synthetisch exemplaar van hetzelfde gewicht. De eerste zal je nog warm kunnen houden rond het vriespunt, van de tweede kan je dat niet te verwachten, daar ligt de comforttemperatuur eerder tussen 5-10°C en is dus niet geschikt voor de bergen. Wees dus ook kritisch over wat fabrikanten of verkopers durven te beweren. Er komt veel marketing bij kijken en niet alles is zo rooskleurig als het wordt voorgesteld.

Het is niet zo dat lichter materiaal steevast veel minder kwalitatief of pakken duurder is.

Lichtere producten bekom je op verschillende manieren: lichtere uitvoering van eenzelfde materiaal, gelijkwaardig materiaal dat lichter is, minder snufjes en zakjes (vb. bij een rugzak)… Als de kwaliteit hetzelfde of beter is voor een lager gewicht, dan is de keuze eenvoudig te maken. Tenzij het natuurlijk veel meer geld kost, dan moet je voor jezelf afwegen of het de meerprijs waard is. Van een degelijke regenjas kan je het hele jaar genieten, ook als je eens in de gietende regen naar de bakker moet.

In natte klimaten, zoals hier Snowdonia NP in Wales, is een dure maar degelijke regenjas én regenbroek onontbeerlijk (Debbie Sanders, Snowdonia NP, Wales).

 

Maar als de kwaliteit minder is, wat dan? Eigenlijk moet het product ‘goed’ genoeg zijn voor wat je wilt ondernemen. Een rugzak met een licht frame weegt ongeveer de helft van een klassieke rugzak. Hij is dan wel minder robuust maar kan voldoende comfortabel zijn, zeker als je in staat bent om je rugzakgewicht onder de 15 kilo te houden. Belangrijk is wel dat je eerst het materiaal in je rugzak voldoende licht maakt, vooraleer je een lichtere rugzak gaat aankopen!

Tip 4: Test het zelf uit, eerst dicht bij huis en pas daarna in de bergen

Materiaal kiezen is niet eenvoudig, je bent altijd wat onzeker over de kwaliteit ervan en wilt ook geen geld verspillen. Vandaar dat het nuttig is raad te vragen in buitensportzaken, op fora (op deze site, hiking.be, hiking-site.nl, backpackinglight.com) of reviews/gebruikerservaringen op te zoeken op blogs. Soms kan je dat overtuigen om iets aan te kopen of net nog meer doen twijfelen. Ervaringen lopen soms erg uiteen en verschillende visies kan leiden tot erg pittige discussies op fora vb. trailrunners versus ‘zware’ bergschoenen.

Zware bergschoenen of trailrunners, iedereen heeft zo zijn visie (Steve Behaeghel, Tenerife).

 

Het blijft wat uitproberen en zien wat voor jou werkt en wat niet. Durf gewoon open staan voor andere ideeën en test nieuwe zaken uit, eventueel in bruikleen van een bevriende hiker. Soms wordt je vermoeden bevestigt, maar soms kan het ook heel anders uitdraaien.

Nieuw materiaal test je beter eens dichter bij huis uit, voordat je de bergen intrekt waar je liever niet wilt ondervinden dat je rugzak toch niet zo goed zit of dat je blaren loopt in je schoenen.

Tip 5: Materiaal is nog altijd een middel, geen doel.

Je kiest uiteraard zelf hoe ver je in het ‘grammenjagen’ gaat. De ene hiker is al wat fanatieker met materiaal bezig dan de andere. Het loont wel de moeite om de oefening eens te maken, zolang je er maar geen onnodige stress van krijgt en er geregeld op uittrekt.

Materiaal is maar één aspect van je voorbereiding, ook een realistisch plan en werken aan je vaardigheden (vb. kaart en kompas). Vergeet ook je eigen lichaam niet. Ga voor:

  1. Een gezond lichaamsgewicht: BMI is op dat vlak een graadmeter maar zeker niet ideaal aangezien de lichaamsbouw van elk individu anders is, het vetgehalte geeft een véél beter beeld. Een (sport)diëtist of sportarts kan dit opmeten.
  2. Een degelijke basisuithouding: bereid je voor door te lopen, te fietsen of via een andere duursport die aan een matige intensiteit maar lange duur kan volgehouden worden.
Cartoon: Seppo Leinonen, www.seppo.net/e/

Cartoon: Seppo Leinonen, www.seppo.net/e/