Als je erop staat om elke morgen te starten met een boterham met choco of yoghurt met fruit, zal je de knop moeten omdraaien als je op tocht vertrekt. Brood en yoghurt kan je voor één dag nog meenemen, maar daarna wordt het moeilijk.

Je kan broden bakken die lang bewaren en erg voedzaam zijn maar ze hebben één nadeel: ze zijn relatief zwaar in verhouding tot hun energiewaarde. Een lichter alternatief zijn ontbijtgranen. In dit artikel lichten we enkele lekkere trekkersontbijten toe. Wie nog andere recepten kent, mag die altijd naar info@hikingadvisor.be sturen.

 

Belang van een stevig ontbijt

Een energierijk ontbijt op tocht is belangrijk, het zorgt voor een goede basis om je etappe te starten. Volgens sportdiëtiste Stephanie Scheirlynck moet je ontbijt voor 30% van je totale energieopname zorgen van een ganse dag, dat is niet niets. Wie geen grootse ontbijten gewend is, bouwt beter dag na dag de hoeveelheid wat op. Test thuis al uit wat je lekker vindt en varieer ook met diverse types ontbijten en smaken.

 

Vriesdroogzakjes of doe-het-zelf

Net als er gevriesdroogde avondmalen zijn, bestaan er ook ontbijten. Ik heb er al enkele uitgeprobeerd maar ze zijn niet allemaal even lekker. Een aanrader is het expeditieontbijt van Adventure Food. Het is een redelijk zoete mix van havermoutvlokken, gedroogd fruit, suiker en melk. Na het opgieten van warm water, laat je het gedurende tien minuten wellen.

Nadeel van vriesdroogvoeding is dat het erg duur is en de verpakking wat zwaar weegt. Je kan ook zelf je ontbijten samenstellen. Als je wat creatief bent, kan je voor veel variatie zorgen.

Sommige ontbijtgranen vind je makkelijk in de gewone supermarkt. Voor andere ga je wat moeten uitkijken naar biowinkels en andere speciaalzaken. Zo vind je heel moeilijk volle melkpoeder die, omwille van de kcal (op een trektocht meer dan nodig), te verkiezen is boven magere melkpoeder (die je wel overal kan vinden). In winkels van Afrikanen, Turken, Chinezen… kan je het vinden of in groothandels voor bakkers waar particulieren ook soms terecht kunnen vb. het bakkershuis in Gent (http://www.gentsbakkershuis.be/). In zo’n bakkershuizen vind je trouwens ook nog andere interessante ingrediënten vb. gemalen speculoos of poeder van pastijbakkersroom die voor een extra variatie in je ontbijt kunnen dienen of ook als dessert bereid kunnen worden.

Enkele voorbeelden van ontbijtgranen op een rijtje: muesline, havervlokken, havermeel

 

Enkele ontbijtgranen op een rijtje

Muesli bestaat vaak uit havervlokken en gedroogd fruit, soms worden ook tarwevlokken of haverzemelen toegevoegd. Je voegt best nog zelf noten en gedroogde vruchten toe om de voorverkochte mixen wat te verbeteren. Muesli valt nogal droog uit om te eten, weken in melk of water is echt wel nodig. Muesli wordt vooral koud gegeten.

Mueslipoeder (muesline) is daarom interessanter. Een voorbeeldmix is er één van volle tarwe, tarwemeel, rijst, haver en maïsgriesmeel (zie foto). Er zit ook al suiker in. Je hoeft er dus enkel nog melk bij te voegen. Wat gedroogd fruit kan ook vb. rozijnen. Mueslipoeder kan je zowel warm als koud eten. Het lost opvallend goed op in koude melk en is ook dan lekker, want veel minder het geval is bij havermeel of -vlokken (zie hieronder).

Cruesli is een merknaam voor een krokante versie van muesli. Deze laatste wordt dan gebakken in een oven en in stukjes gebroken. Het is veel minder droog dan muesli om te eten, al week je het ook beter in wat heet water of warme melk.

Cruesli waarbij we zelf nog noten en gedroogd fruit toevoegden

 

Brinta is een merknaam voor een mix van volkorentarwemeel en zout die je moet oplossen in warme melk. Je waardeert Brinta het best op met suiker en gedroogd fruit want het heeft een heel specifieke smaak die niet iedereen mag. Intussen zijn er ook al wat varianten op de markt (http://brinta.nl/).

Havermoutvlokken kan je zelf ook combineren met suiker en gedroogd fruit. Bij het opwarmen van de melk kan je al de suiker oplossen en het gedroogd fruit laten weken. Eenmaal de melk kookt (en dat hou je beter goed in de gaten) voeg je de vlokken eraan toe. Daarna zet je je brander uit en laat je de vlokken wellen (gedurende 5 à 10min).

Warme havermoutvlokken met rozijnen, suiker en melk

 

Havermoutmeel (ook bekend onder oatmeel) maak je op eenzelfde manier klaar als de vlokken. Het gaat wel heel wat sneller en je hoeft het dus maar enkele minuten te laten wellen. Er is vaak nog geen suiker toegevoegd. Er bestaat ook een mix van haver en tarwe zoals de instant ontbijtpap van Joannusmolen.

Warme tarwe-haver-mix met gedroogde appel, rozijnen, suiker en melk.