Ook in 2025 organiseert Hiking Advisor weer traditioneel een Lente Ontmoetings Weekend (LOW) waar beginnende en meer ervaren hikers elkaar in een ontspannen sfeer kunnen ontmoeten. Na de succesformule van 2024 blijven we bij het concept van een leerrijk weekend waar er plaats is voor gezellig samen zijn, informatie uitwisselen, workshops, presentaties, bivakkeren en natuurlijk wandelen door de prachtige het prachtige Hageland.

Alles gebeurt op een laagdrempelige manier waar we onze missie, om  individuen en gezinnen te inspireren en helpen om zelfstandig en verantwoord op meerdaagse tochten te gaan, ten volle willen uitdragen.

Dat wil zeggen dat iedereen die interesse heeft in meerdaagse wandelingen welkom is, of je nu wil beginnen aan meerdaagse tochten, nog een beginner bent of al wat meer ervaring hebt. 

Concept en Doelpubliek
 

Deze activiteit is gericht op alle volwassenen (16+)  met een interesse voor hiking, van beginners tot gevorderden, van trage boswaders tot fastpackers, van GR wandelaars tot alpinisten.

Programma

Programma

Je bent welkom vanaf vrijdagavond 25 april. We voorzien dan een HA Café waar je gezellig iets kan consumeren en een presentatie, voorstelling,... bijwonen

Zaterdag 26 april beginnen we tegen de klok van 10 uur met het officiële programma, wil je graag zaterdag aansluiten, verwachten we je ten laatste tegen half tien op het terrein. Je zal kunnen kiezen uit verschillende workshops die je een eerste inkijk geven in de verschillende aspecten van hiking. 

We lichten al een tipje van de sluier:

  • Workshop voeding drogen
  • Hiken en smartphone fotografie
  • Trekken in de bergen in mei / juni
  • Kaart & Kompas mini challenge
  • Digitaal routes plannen en uittekenen
  • Grasland sale (naar analogie met garage sale) met tweedehands materiaal

Zaterdagavond (nog in te vullen)

Zondagprogramma volgt later

 

Benodigd materiaal

De klassieke benodigdheden voor een bivaktocht:

  • tent of tarp als je buiten wil slapen
  • slaapzak en -matje (+onderlaken indien je binnen wil slapen)
  • reservekledij, waaronder een warme trui of jasje voor ‘s avonds
  • regenkledij
  • drinkzak, fles,...(1,5l) - op de bivakzone is ook gratis drinkwater beschikbaar
  • eetgerei
  • (kop)lampje
  • oorstopjes
  • persoonlijke hygiëne
  • een beetje cash geld (drankjes en eventuele broodjes zijn cash af te rekenen)

Zeker niet te vergeten: Eten. We voorzien op zaterdagmiddag soep met brood, zaterdagavond is er een warme maaltijd voorzien (vegetarische optie aanwezig). Ontbijt dien je zelf te voorzien en een picknick voor zondagmiddag. Ook vrijdagavond dien je zelf eten te voorzien mocht je nog niet gegeten hebben bij aankomst.

 

Overnachtingen

Je hebt de keuze om te overnachten in het gebouw op één van de stapelbedden in gedeelde slaapzalen. . Gebruik van onderlaken en/of matrasbeschermer is door de eigenaar verplicht, zelfs met slaapzak.

Je mag ook je tentje opzetten op het ruime grasveld.

Er zijn rudimentaire sanitaire blokken met douches.

 

Vervoer

Je kan carpoolen op basis van de carpoollijst die op voorhand bezorgd wordt. Het is eveneens mogelijk om met het openbaar vervoer te komen. 

Het treinstation van Diest is het dichtstbijzijnde, gelegen op 4 km van de kampplaats. We bezorgen je nog een GPX met de mooiste wandelroute.

De deelnameprijs is 70 euro.
Wie geen lid is van KBF of lid is van een andere KBF-club dan Hiking Advisor vzw betaalt 5 euro extra bij de deelnameprijs.

Er worden maximum 60 deelnemers toegelaten.
Inschrijven kan je enkel via onderstaand formulier. Binnen de week na de afsluitdatum word je door de tochtbegeleider gecontacteerd. Indien je erbij bent, zal gevraagd worden om het deelnamegeld te betalen. Pas bij betaling is je inschrijving bevestigd.

Annuleren kan kosteloos tot twee weken voor de activiteit, daarna wordt het deelnamegeld niet terugbetaald.

Meer informatie vind je terug in onze algemene voorwaarden tot deelname

 

Deelnameprijs

De deelnameprijs is € 70,00.

Inbegrepen in de deelnameprijs:

  • Begeleiding en organisatie
  • Workshops
  • Camping/stapelbed
  • 1 x soep + brood zaterdagmiddag
  • 1 x warme maaltijd zaterdagavond
  • Koffie & Thee
  • Water

Niet inbegrepen:

  • Kosten vervoer van/naar de startlocatie
  • Aankoop of huur van eigen materiaal
  • Eigen voeding/drank overdag
  • Persoonlijke uitgaven ter plekke
  • ..

Over de organisatoren / begeleiders

Caers Bart

Bart Caers

Bart is sinds zijn jeugd- en scoutsjaren gefascineerd door reizen en trekkings. Hij ondernam tochten op alle continenten en probeert nu de wandel microbe door te geven aan anderen. Zijn verhalen deelt hij op zijn blog www.caersbart.be
Hij werkt vooral achter de schermen mee aan hikingadvisor.be, is bestuurslid en beheert de sociale content. Verder is hij vrijwilliger en redactielid bij Grote Routepaden waar je zijn publicaties terug kan vinden in het wandelmagazine 'Op Weg'.