Bij Hiking Advisor merken we de opmars van het trailrunnen vaak op. Sportievelingen zoeken steeds dat tikkeltje meer, die extra uitdaging of beleving. Daarom nemen Jonathan en Peter je mee op een 2-daagse trailrunning tocht doorheen de hellende bossen en graslandschappen van de Viroinval-streek.

We bivakkeren op 1 locatie, van waaruit we 2 dagen lopen in lussen, op een rustig tempo, gepakt met al het nodige voor de rest van de dag. We gaan op zoek naar de uitdaging van een langere duurloop, gecombineerd met de voordelen van een mooie hike in de natuur. We lopen dan wel wat kilometers (richting ±35km per dag) , maar we doen dit verspreid over de hele dag, steeds in groep en met regelmatige pauzes (bij mooie uitzichtspunten, of om een hapje te eten/drinken) zodat iedereen meekan. Samen uit, samen thuis.

Concept en doelpubliek

Tijdens dit weekend leren we als trailrunners onze grenzen in loopafstand verleggen. We gaan op zoek naar de uitdaging van een langere duurloop, gecombineerd met de voordelen van een mooie hike in de natuur.

Dit is een ideale instap om kennis te maken met het ‘fastpacken’, een relatief nieuwe discipline tussen trailrunnen en hiken in. Bij het fastpacken loop je van plaats A naar B met al je nodige (ultra-light en compacte) bagage. De hele dag actief in de natuur, met een enorm gevoel van vrijheid.

Wij houden het qua ‘instapactiviteit’ nog iets eenvoudiger: we laten ons bivak-materiaal achter en dragen enkel de spullen die we overdag nodig hebben. Zonder teveel gewicht kun je dan voelen hoe het is om in lichte looppas een verrassend grote afstand te kunnen afleggen.

Programma

Het trailweekend zal doorgaan in de mooie Viroinval-streek. Het dorp Olloy-sur-Viroin wordt onze uitvalsbasis. Peter kent deze streek als zijn broekzak. Hij zal ons meenemen langs de mooiste uitzichtpunten en meest uitdagende paadjes.

We leggen 2 tochten af rond de 35 km per dag.

Het grootste deel van onze tochten lopen we door het grondgebied van het natuurpark Viroin-Hermeton. Dit park biedt een enorme verscheidenheid aan aan reliëfs, landschappen, fauna en flora. In het Zuidelijke deel bevinden we ons in de Ardennen, de voornaamste geologische streek voor dag 1, met dichte loof- en naaldbossen. Op dag 2 richten we ons meer op het Noordelijke deel van het park, waar we de Calestienne (kalksteenlandschappen) en de Fagne-Famenne doorkruisen.

Onderweg krijgen alle deelnemers een gedrukte kaart mee van de looproute. Zo kan iedereen voor zichzelf bepalen in welke mate hij /zij actief mee navigeert, en zijn skills hiertoe bijschaaft om op een dag zelf op looptocht te kunnen gaan. In geval van problemen bevat deze kaart ook de nodige doorsteekroutes en afspraakpunten.

Dag 0

Voor de meeste deelnemers zal de Viroinval-streek niet bij de deur zijn. We raden aan om reeds vrijdagavond af te zakken richting onze uitvalsbasis op Camping Ardinam. Deze overnachting is inbegrepen in de prijs. Kan je pas op zaterdagochtend aansluiten, dan mag dit uiteraard ook.

We nemen de tijd om elkaar te leren kennen, de drukke werkweek achter ons te laten, en goed uit te rusten.

Dag 1 (± 39km, ± 940hm+)

We doorlopen ‘s morgens ieders bagage, zorgen ervoor dat iedereen goed ontbeten heeft. 

Vervolgens vertrekken we voor onze eerste looptocht in Zuidelijke richting, naar het uitgestrekte hoogplateau met Ardense bossen tegen de Franse grens. Deze bossen hebben een moeilijk doorlaatbare bodem (kwartsiet), bijgevolg zijn er veel riviertjes (soms moeten we er door), beekjes die water afvoeren, en… modder.

We passeren vlakbij het vroegere geografisch centrum van de EU (toen er nog 15 landen waren). Le ‘Trou du Diable’ en enkele andere indrukwekkende mijningangen zijn andere interessante punten op onze route.

De Ardense bossen tegen de Franse grens, zijn één van de meest desolate streken van België

‘s Avonds laten we de benen rusten. Recuperatie is van groot belang bij loopactiviteit. We maken lekker eten en houden een gezellige babbel. We kunnen onze handen warmen aan de hete BBQ kolen.

  • 08:00u - Ontbijt en bagagehulp op camping Ardinam
  • 09:30u - Start loopdag 1
  • ± 17:00u - Einde loopdag 1

Dag 2 (±36km, ±760hm+)

De tweede dag ruimen we onze slaapplaatsen op, en vertrekken na ons ontbijt voor een tweede loopdag in Noordelijke richting.

Hier bestaat de ondergrond voornamelijk uit kalksteen, wat en volledig andere ondergrond en natuur met zich meebrengt. Het water sijpelt namelijk snel weg en maakt diepe groeven, afgronden en grotten. Zo lopen we langs enkele mooie kalkrotsformaties, met de ‘Fondry des Chiens’ als hoogtepunt. Het enige water in de buurt zijn de rivieren ‘Eau Noir’ en ‘Eau blanche’ die samenvloeien tot de Viroin-rivier.

Kalksteen ondergrond, dat betekent ook typische kalkgraslandschappen. In de zomermaanden zijn ze de natuurlijke biotoop van verschillende soorten wilde orchideeën. En aangezien de kalkgrond ook sneller opwarmt, komen we zelfs mediterrane vegetatie tegen, met een heus palmbos (buxus) !

We trachten het weekend af te sluiten in de late namiddag, zodat iedereen op tijd huiswaarts kan keren.

  • 07:30u - Ontbijt en opruimen slaapplaats
  • 09:30u - Start loopdag 2
  • ± 16:00u - Einde loopdag 2

IMG_3957.JPG

Fondry des Chiens (Foto: Jonathan Billen)

Benodigd materiaal

Voor het lopen voorzie je best de volgende zaken.
Probeer het maximale gewicht in je rugzakje te beperken tot 3 kg.

  • Goede loopschoenen: trailrunschoenen met voldoende profiel zijn een must, de bossen kunnen er modderig bijliggen
  • Lichte loopkledij (geen katoen!)
  • Looprugzak / Racevest / Klein dagrugzakje dat dicht tegen het lichaam aansluit (~ max 15L)
  • Lichte fleece of donsjas
  • Lichte regenjas (ahv het weerbericht)
  • Opslag voor minstens 1L water (soft flasks of camelback systeem)
  • Kleine EHBO-set
  • Toiletpapier
  • Snacks, middagmaal, sportdrank
  • Loopstokken of loophorloge (indien je dit hebt, geen must)

Aangezien we ook 2 nachten slapen in onze tenten, dienen we ons bivakmateriaal mee te nemen. We lopen niet rond met dit materiaal, het is dus zeker niet nodig om je meest technische ultra-light slaapmateriaal uit de kast te halen.

We bereiden ons eigen ontbijt en avondmaal aan de slaapplaats. Voorzie een kookvuurtje (met brandstof) en eetgerei. Er kan ook afgesproken worden om samen te koken.

We bezorgen alle deelnemers nog een concrete paklijst. Indien je zelf bepaald essentieel materiaal niet ter beschikking hebt, laat het ons gerust weten, dan zoeken we een oplossing.

Voeding voorzien

Dit weekend breng je voor jezelf 2 ontbijten, 2 middagmalen en 2 avondmalen mee.

  • Ontbijt en Middagmaal: aangezien lopen net iets energieker en intensiever is dan hiken, zijn vlot verteerbare, trage én snelle koolhydraten hierbij zeer belangrijk.
  • Middagmaal: voorzie naast je lunch ook een aantal energieke snacks en drankjes als tussendoortje. Let hierbij op voldoende koolhydraten.
  • Avond: voorzie een maaltijd met voldoende eiwitten en gezonde vetten voor de recuperatie.

Deelnemers krijgen na inschrijving nog iets meer informatie mee omtrent voeding.

Overnachtingen

Vrijdagavond en zaterdagavond overnachten we in onze eigen tentjes op een camping in de buurt: Camping Ardinam, Try des Baudets 1, 5670 Viroinval

Indien de Covid-maatregelen dit toelaten, is er op de camping een mogelijkheid om te douchen.

Vervoer

Deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor hun vervoer tot aan de start van onze activiteit en weer huiswaarts.

De Viroinval-streek is ongeveer 1u45 rijden vanuit Brussel/Leuven of 2u15 rijden vanuit Antwerpen/Gent. Vanuit Hiking Advisor promoten we sterk het carpoolen. Deelnemers kunnen onderling aangeven of ze zelf rijden met de wagen, graag met iemand meerijden, of graag worden opgepikt aan het station van Couvin. In Covid-tijden raden we aan om een mondmasker te dragen tijdens het carpoolen.

Het Stadje Couvin is ook bereikbaar met de trein (ongeveer 2u sporen vanuit Brussel). Van daaruit kan je de camping eenvoudig bereiken met de bus (bus 60/3 richting Mazée).

Fysieke conditie

We lopen dan wel ettelijke kilometers, maar we doen dit verspreid over de hele dag, steeds in groep en met regelmatige pauzes (bij mooie uitzichtpunten, of om een hapje te eten/drinken) zodat iedereen meekan. Samen uit, samen thuis. Geen wedstrijd.

Met een degelijke fysieke conditie (bv 20km kunnen lopen op vlakke ondergrond op 2,5u) en een beetje ervaring met trailrunnen (technische ondergrond zoals bospaden en stenen) kan je zeker mee. Je hoeft dus zeker geen getrainde ultraloper te zijn.

Onderweg voorzien we ook 1 MTB, die we op centrale punten achterlaten. Deze kan gebruikt worden in geval van vermoeidheid, blessures of noodgevallen.

Over de organisatoren / begeleiders

Jonathan Billen

Jonathan is al jaren gepassioneerd door alles wat ‘outdoor’ in zijn naam draagt. Deze passie combineert hij met zowel bergwandelen als trailrunnen. Hij volgde cursussen rond zelfstandig bergwandelen, sneeuwschoenwandelen en hooggebergte. In 2020 behaalde hij ook het diploma tot Instructor Mountain Walking & Trekking (IMWT). Tijdens de zomerperiode begeleidt hij tochten in de Alpen, UK of Scandinavië, de rest van het jaar traint hij voor (ultra-)trailruns en focust hij zich in de Hiking Advisor kalender vooral op het trailrun-aanbod.

Peter Waeterschoot

Bij Peter dateert de loopmicrobe reeds van eind jaren ’80. Begin 2000 was hij klaar voor voor marathons en de laatste 7 jaar zijn natuurtrails en meerdaagse trails doelen om naar uit te kijken. Finisher in de LAMM, Low Alpine Mountain Marathon in de Schotse Highlands en de Hebriden en in de Sardinatrail. Viroinval is zijn geliefkoosde plek om rond te dolen. De voorbije jaren organiseerde hij er reeds enkele meerdaagse trails. Het gebied is hem dus niet onbekend.
Het trailrunnen kwam pas later, daarvoor en nu nog, staan jaarlijks meerdaagse trekkingen in de bergen op de agenda, in zomer en winter. Hij volgde enkele cursussen rond zelfstandig berg- en sneeuwschoenwandelen.