Bij Hiking Advisor merken we de opmars van het trailrunnen vaak op. Sportievelingen zoeken steeds dat tikkeltje meer, die extra uitdaging of beleving. Daarom nemen Jonathan en Peter je mee op een 2-daagse trailrunning tocht doorheen de hellende bossen, veengebieden en graslandschappen op en rond de Hoge Venen.

We bivakkeren op 1 locatie, van waaruit we 2 dagen lopen in lussen, op een rustig tempo, gepakt met al het nodige voor de rest van de dag. Onderweg nemen we de tijd om van de omgeving te genieten.

Techniciteit wandelpad
2
Fysieke paraatheid
4
Bivak uitdaging
1

Concept en doelpubliek

Tijdens dit weekend leren we als trailrunners onze grenzen in loopafstand verleggen. We gaan op zoek naar de uitdaging van een langere duurloop, gecombineerd met de voordelen van een mooie hike in de natuur.

Dit is een ideale instap om kennis te maken met het ‘fastpacken’, een relatief nieuwe discipline tussen trailrunnen en hiken in. Bij het fastpacken loop je van plaats A naar B met al je nodige (ultra-light en compacte) bagage. De hele dag actief in de natuur, met een enorm gevoel van vrijheid.

Wij houden het qua ‘instapactiviteit’ nog iets eenvoudiger: we laten ons bivak-materiaal achter en dragen enkel de spullen die we overdag nodig hebben. Zonder teveel gewicht kun je dan voelen hoe het is om in lichte looppas een verrassend grote afstand te kunnen afleggen.

Programma

Het trailweekend zal doorgaan op en rond de hoogst gelegen gebieden van ons land: de Hoge Venen. Het dorp Bévercé wordt onze uitvalsbasis. We leggen 2 tochten af rond de 30-40 km per dag. Beide dagen schurken we tegen de 1000 hm aan.

Onderweg krijgen de deelnemers enkele gedrukte kaarten mee van de looproute. Zo kan iedereen voor zichzelf bepalen in welke mate hij /zij actief mee navigeert, en zijn skills hiertoe bijschaaft om op een dag zelf op looptocht te kunnen gaan. In geval van problemen bevat deze kaart ook de nodige doorsteekroutes en afspraakpunten.

Dag 1

Nadat iedereen is aangekomen, doorlopen we ‘s morgens ieders bagage en zorgen we ervoor dat iedereen goed ontbeten heeft.

We verplaatsen ons Noordwaards met de wagens richting Hockai of Jalhay. Van hieruit starten we onze eerste looptocht. We passeren de (hopelijk niet té drukke) Hoëgne rivier, de Rocher de Bilesse en de Cascade des Nutons

‘s Avonds laten we de benen rusten. Recuperatie is van groot belang bij loopactiviteit. We maken lekker eten en houden een gezellige babbel. We kunnen onze handen warmen aan de hete BBQ kolen.

  • 09:00u - Ontvangst en bagagehulp op camping
  • 09:30u - Vertrek met de auto’s
  • 10:00 - Start loopdag 1
  • ± 16:00u - Einde loopdag 1
  • 16:30 - Met wagens terug naar de camping

Dag 2

De tweede dag ruimen we onze slaapplaatsen op, en vertrekken na ons ontbijt voor een tweede loopdag.

Ditmaal vertrekken we meteen op onze loopschoenen. We lopen van de Zuidkant van de Hoge Venen van de laagste regionen naar de hoogste veengebieden. We kruisen verschillende waterlopen, rivieren, een stuwmeer, skipistes,... met als orgelpunt de stevige hellingen rond het Kasteel van Reinhardstein. We komen op het einde van de loopdag terug aan op de camping.

We trachten het weekend af te sluiten in de late namiddag, zodat iedereen op tijd huiswaarts kan keren. Wie na het lopen graag wenst te douchen of nog iets wil drinken met de groep, kan dat uiteraard ook nog.

  • 07:30u - Ontbijt en opruimen slaapplaats
  • 09:30u - Start loopdag 2
  • ± 16:00u - Einde loopdag 2

Benodigd materiaal

Voor het lopen voorzie je best de volgende zaken.
Probeer het maximale gewicht in je rugzakje te beperken tot 3 kg.

  • Goede loopschoenen: trailrunschoenen met voldoende profiel zijn een must, de bossen kunnen er modderig bijliggen
  • Lichte loopkledij (geen katoen!)
  • Looprugzak / Racevest /  Klein dagrugzakje dat dicht tegen het lichaam aansluit (~ max 15L)
  • Lichte fleece of donsjas
  • Lichte regenjas (ahv het weerbericht)
  • Opslag voor minstens 1L water (soft flasks of camelback systeem)
  • Kleine EHBO-set
  • Toiletpapier
  • Snacks, middagmaal, sportdrank
  • Loopstokken of loophorloge (indien je dit hebt, geen must)

Aangezien we ook 2 nachten slapen in onze tenten, dienen we ons bivakmateriaal mee te nemen. We lopen niet rond met dit materiaal, het is dus zeker niet nodig om je meest technische ultra-light slaapmateriaal uit de kast te halen.

We bereiden ons eigen ontbijt en avondmaal aan de slaapplaats. Voorzie een kookvuurtje (met brandstof) en eetgerei. Er kan ook afgesproken worden om samen te koken.

We bezorgen alle deelnemers nog een concrete paklijst. Indien je zelf bepaald essentieel materiaal niet ter beschikking hebt, laat het ons gerust weten, dan zoeken we een oplossing.

Overnachtingen

We overnachten zaterdagavond in onze eigen tentjes op een camping in de buurt: Camping du Moulin, Bévercé

Er is op de camping een mogelijkheid om te douchen.

Wie reeds vrijdagavond wenst af te zakken naar de camping, kan dat uiteraard ook al. Gelieve hiervoor zelf een reservatie te maken.

Vervoer

Deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor hun vervoer tot aan de start van onze activiteit en weer huiswaarts.

Bevercé is ongeveer 1u30 rijden vanuit Brussel/Leuven of 2u rijden vanuit Antwerpen/Gent. Vanuit Hiking Advisor promoten we sterk het carpoolen. Deelnemers kunnen onderling aangeven of ze zelf rijden met de wagen, graag met iemand meerijden, of graag worden opgepikt aan het station van Malmédy.

Het stadje Malmédy is ook bereikbaar met de trein en bus (trein naar Vervies, bus tot Malédy). Van daaruit kan je de camping bereiken op 1u wandelen (of 1/2u lopen)

Voeding voorzien

Dit weekend breng je voor jezelf 2 ontbijten, 2 middagmalen en 2 avondmalen mee.

  • Ontbijt en Middagmaal: aangezien lopen net iets energieker en intensiever is dan hiken, zijn vlot verteerbare, trage én snelle koolhydraten hierbij zeer belangrijk.
  • Middagmaal: voorzie naast je lunch ook een aantal energieke snacks en drankjes als tussendoortje. Let hierbij op voldoende koolhydraten.
  • Avond: voorzie een maaltijd met voldoende eiwitten en gezonde vetten voor de recuperatie.

Deelnemers krijgen na inschrijving nog iets meer informatie mee omtrent voeding.

Fysieke conditie

We lopen dan wel ettelijke kilometers, maar we doen dit verspreid over de hele dag, steeds in groep en met regelmatige pauzes (bij mooie uitzichtpunten, of om een hapje te eten/drinken) zodat iedereen meekan. Samen uit, samen thuis. Geen wedstrijd.

Met een degelijke fysieke conditie en wat ervaring met trailrunnen (bv regelmatig 20km trailrunnen op technische ondergrond zoals bospaden en stenen) kan je zeker mee. Je hoeft dus zeker geen getrainde ultraloper te zijn.

Prijs, Inschrijven, Annuleren

De deelnameprijs is € 35,00.
Wie geen lid is van KBF of lid is van een andere KBF-club dan Hiking Advisor vzw betaalt € 5,00 extra bij de deelnameprijs.

Inbegrepen in de deelnameprijs:

  • Begeleiding en organisatie

Niet inbegrepen:

  • Kosten vervoer van/naar de startlocatie
  • Aankoop of huur van eigen materiaal
  • Eigen voeding/drank
  • Persoonlijke uitgaven ter plekke

Voorzie daarnaast nog een reisbudget van € 18,00. Dit wordt gebruikt voor uitgaven tijdens de activiteit:

  • Camping
  • Douche op de camping
  • Prints met kaarten (enkele prints voor de hele groep)

Er worden maximum 12 deelnemers toegelaten.
Inschrijven kan je enkel via onderstaand formulier tot en met 31 augustus.

Binnen de week na de afsluitdatum word je door de organisator(en) gecontacteerd. Indien je erbij bent, zal gevraagd worden om het deelnamegeld te betalen. Pas bij betaling is je inschrijving bevestigd.

Annuleren kan tot twee weken voor de activiteit (met aftrek van € 5 administratiekosten).
Na dit moment wordt er geen (gedeeltelijke) terugbetaling meer uitgevoerd.
Meer informatie vind je terug in onze algemene voorwaarden tot deelname.

Over de organisatoren / begeleiders

Jonathan Billen

Jonathan is al jaren gepassioneerd door alles wat ‘outdoor’ in zijn naam draagt. Deze passie combineert hij met zowel bergwandelen als trailrunnen. Hij volgde cursussen rond zelfstandig bergwandelen, sneeuwschoenwandelen en hooggebergte. In 2020 behaalde hij ook het diploma tot Instructor Mountain Walking & Trekking (IMWT). Tijdens de zomerperiode begeleidt hij tochten in de Alpen, UK of Scandinavië, de rest van het jaar traint hij voor (ultra-)trailruns en focust hij zich in de Hiking Advisor kalender vooral op het trailrun-aanbod.

Peter Waeterschoot

Bij Peter dateert de loopmicrobe reeds van eind jaren ’80. Begin 2000 was hij klaar voor voor marathons en de laatste 7 jaar zijn natuurtrails en meerdaagse trails doelen om naar uit te kijken. Finisher in de LAMM, Low Alpine Mountain Marathon in de Schotse Highlands en de Hebriden en in de Sardinatrail. Viroinval is zijn geliefkoosde plek om rond te dolen. De voorbije jaren organiseerde hij er reeds enkele meerdaagse trails. Het gebied is hem dus niet onbekend.
Het trailrunnen kwam pas later, daarvoor en nu nog, staan jaarlijks meerdaagse trekkingen in de bergen op de agenda, in zomer en winter. Hij volgde enkele cursussen rond zelfstandig berg- en sneeuwschoenwandelen.

Inschrijven