Trailrunning, Fastpacking, Ultrarunning, Skyrunning… Je hebt er vast al van gehoord. Misschien zegt het je wel wat. Je wil het wel eens proberen, maar je weet niet goed waar te beginnen?
Jonathan, Sam en Ward nemen je een heel weekend mee op een educatief weekend. Ze leren je, vanuit hun eigen ervaringen, stap voor stap hoe je met deze sport aan de slag gaat. Op vlak van techniek, materiaal en voeding, maar ook hoe je ze kunt laten aansluiten bij het hiken en bivakkeren.

Concept en Doelpubliek

Dit weekend richten we ons op deelnemers die geen of weinig ervaring hebben met trailrunnen of fastpacken, maar graag hun eerste aanrakingen met deze sport willen ondernemen. Uiteraard blijven ook meer ervaren lopers zeer welkom. We gaan in op de beginselen van deze sporttak en verdiepen ons in oa. looptechniek, materiaal, oriëntatie, voeding en fysieke voorbereiding. We delen kennis over leuke wedstrijden, bestemmingen en inspirerende lectuur. Uiteraard zullen de benen ook wat mogen werken, we maken enkele looptochten van verschillende afstanden en technische ondergrond. Geen wedstrijd. Geen massaloop. Enkel natuur en een deugddoende fysieke inspanning !

Programma

Deze activiteit is verdeeld over 2 dagen, waarin we proberen zoveel mogelijk de didactische momenten af te wisselen met de (loop)praktijk.

Dag 1

Het weekend gaat van start in Wezemaal. De steile hellingen van de majestueuze Wijngaardberg, bedekt met wijngaarden, boomgaarden, bos en heide, worden onze speeltuin voor de rest van de dag. Hier maken we met elkaar kennis, toetsen we de verwachtingen af, en houden we ook enkele theoretische sessies  over:

  • Materiaal voor trailrunners – Wat neem ik (niet) mee bij welke soort tocht ?
  • Fysieke voorbereiding voor lopers

We maken ook een kort ‘sightseeing’ loopje op en rond de berg.

Screenshot 2020-12-28 at 09.01.04_1.png

Na de middag krijgen we van Ward Geyskens (Trailrunschool.be) een sessie looptechniek voor trailrunners. Hoe loop ik een helling op ? Hoe loop ik die weer veilig en ergonomisch naar beneden ? Hoe gebruik ik die loopstokken ? We laten ons heel wat technische kennis bijbrengen om efficiënt het parcours te overwinnen.

‘s Avonds laten we de benen rusten. Recuperatie is van groot belang bij loopactiviteit.
We overnachten met de tenten in het nabijgelegen Chartreuzenbos. We maken lekker eten en houden een gezellige babbel.

Zeiden we ‘rusten’ ? Voor zij die willen, kunnen we optioneel nog een nachtloopje doen. Lopen in het donker, met een hoofdlamp, biedt een heel andere ervaring !

Dag 2

De tweede dag proberen we zoveel mogelijk de link te leggen tussen het lopen, het bergwandelen en bivakkeren. ‘Fastpacking’ is een relatief nieuwe discipline waarbij je dezelfde hiking-trajecten aflegt aan een hoger tempo, met zeer lichte bepakking.

We starten de dag met een introductie tot kaartlezen en kompasgebruik. Diegenen die een GPS toestel hebben, mogen dit ook meenemen.
We plannen onze route op de kaart doorheen het grote, prachtige Meerdaalwoud (Oud-Heverlee).

Daarnaast geven we ook informatie mee omtrent:

  • Voeding voor trailrunners
  • Leuke trailrun wedstrijden waar je kan naar toewerken (nationaal/internationaal)
  • Leuke locaties waar je zelfstandig kan gaan lopen
  • Leuke bronnen/lectuur/media waar je informatie of inspiratie over de sport kan vinden

Gerelateerde afbeelding
Bron: http://ernstguelcher.blogspot.com

Na de planning, komt de inspanning. We lopen onze geplande route helemaal af, met lichte bepakking en voldoende voeding en drinken op zak. We maken de looproute voldoende lang, zodat we het gevoel van 1 dag hiken of fastpacken kunnen simuleren. Wederom, het is geen wedstrijd. We nemen voldoende pauzes.

We trachten het weekend af te sluiten rond 16u30.

Benodigd materiaal en voeding

Voeding

Dit weekend breng je voor jezelf 2 ontbijten, 2 middagmalen en 1 avondmaal mee.

  • Ochtend en middag: aangezien lopen net iets energieker en intensiever is dan hiken, zijn vlot verteerbare, trage en snelle koolhydraten hierbij zeer belangrijk.
  • Avond: voorzie een maaltijd met voldoende eiwitten en gezonde vetten.

Naast deze maaltijden voorzie je best ook een aantal energieke snacks als tussendoortje. Let hierbij op voldoende trage koolhydraten.

Materiaal lopen

Voor het lopen voorzie je best de volgende zaken:

  • Goede loopschoenen: trailrunschoenen zijn zeer aangeraden. Je hoeft hiervoor zeker niet naar de winkel te hollen. Gewone loopschoenen met een diep profiel kunnen ook, alleen geven ze meer kans tot schuiven van zodra de ondergrond wat gladder wordt (modder, …)
  • Lichte loopkledij (geen katoen!)
  • Klein dagrugzakje of looprugzak (voor dag 2) die dicht tegen het lichaam aansluit.
  • Lichte fleece of donsjas
  • Lichte regenjas

img_0332.jpg
Bron: https://pursuingthevoid.wordpress.com

Materiaal slapen

Aangezien we ook minimum 1 nacht overnachten in tenten dienen we ons bivakmateriaal mee te nemen.

We trekken niet al wandelend/lopend rond met dit materiaal, het is dus zeker niet nodig om je rugzak perfect ergonomisch in te pakken, of je meest technische ultra-light slaapmateriaal uit de kast te halen. Het kan wel handig zijn om een grote rugzak te gebruiken om al je slaapmateriaal eenvoudig van de wagen tot aan de slaapplaats te krijgen (mogelijks enkele km’s wandelen)

We bereiden onze eigen maaltijden aan de slaapplaats. Voorzie een kookvuurtje (met brandstof), eetgerei, en uiteraard een voedzame maaltijd. Drinkbaar water moet in principe eenvoudig ter beschikking zijn, maar voorzie zeker voldoende opslag van water (2 à 3L), aangezien de dagen nog warm en zonnig kunnen zijn in die periode.

Tenslotte: vergeet ook geen toiletpapier en een zakje om je gebruikt papier in weg te stoppen. We laten geen toiletpapier achter in de natuur.

Indien je zelf bepaald essentieel materiaal niet ter beschikking hebt, laat het ons gerust weten, dan zoeken we een oplossing.

Overnachtingen

De nacht van zaterdag op zondag overnachten we in onze eigen tentjes in het Chartreuzenbos, op een afgelegen bivakplek. Daarbij respecteren we uiteraard de natuur, we maken geen lawaai en laten geen afval achter.

Vervoer

Deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor hun vervoer tot aan de start van onze activiteit en weer huiswaarts. De activiteiten zullen doorgaan in de omgevingen van Leuven (Wezemaal, Holsbeek, Heverlee, …)

Treinstation Leuven is perfect bereikbaar vanuit heel Vlaanderen. Van daaruit kan je met de bus naar de startplaats van de activiteit, of meerijden met één van de andere deelnemers. Via de carpoollijst kun je aangeven of je graag wordt opgepikt aan het station.

Moet ik fysiek top zijn ?

We lopen dan wel ettelijke kilometers, maar we doen dit steeds in groepjes, met regelmatige pauzes, zodat iedereen mee kan.

Met een degelijke fysieke conditie, zoals dit van ervaren hikers verwacht wordt, kan je zeker mee (bv zonder problemen 10km kunnen lopen op vlakke ondergrond). Je hoeft dus zeker geen marathon in de benen te hebben.

Over de organisatoren / begeleiders

Jonathan Billen

Jonathan is al jaren gepassioneerd door alles wat ‘outdoor’ in zijn naam draagt. Deze passie combineert hij met zowel bergwandelen als trailrunnen. Hij volgde cursussen rond zelfstandig bergwandelen, sneeuwschoenwandelen en hooggebergte. In 2020 behaalde hij ook het diploma tot Instructor Mountain Walking & Trekking (IMWT). Tijdens de zomerperiode begeleidt hij tochten in de Alpen, UK of Scandinavië, de rest van het jaar traint hij voor (ultra-)trailruns en focust hij zich in de Hiking Advisor kalender vooral op het trailrun-aanbod.

Sam Janssens

Ik ben een enthousiaste buitensporter maar toch ook met rustige momenten en kan van een mooie wandeling of buitenavontuur eindeloos genieten. Een van mijn passies buiten sport, is de bergen verkennen, voornamelijk al wandelend met de rugzak maar ik heb ook al geproefd van het hooggebergte, de klimsport, packraft.. Neem mensen graag op sleeptouw om zo een van mijn passie te delen.