Smeer de kuiten maar in, want dit weekend gaan we trailrunnen en fastpacken van Aywaille naar Vielsalm. De nodige kilometers én hoogtemeters zullen gemaakt worden. Terwijl de bomen verkleuren zullen tal van mooie uitzichtpunten zorgen voor de voldoening na een stevige klim. Run! Enjoy!

Vanuit Aywaille lopen we in 2 dagen tot aan het station van Vielsalm. Slapen doen we op een camping in Coo, ongeveer halverwege de route. De (lichtgewicht) bivakuitrusting voor 1 nacht gaat mee op onze rug.

Deelnemers krijgen onderweg ook een topografische kaart mee, zodat ze de route mee kunnen volgen. Uiteraard doen we dit allemaal aan een rustig tempo en lassen we ook de nodige pauzes in.

 

 

Concept en doelpubliek

Voor deze tocht mikken we op de iets meer ervaren trailrunner of mensen die al eerder een HA-trailrun activiteit gevolgd hebben. We mikken op een loopafstand van ongeveer 30-40km en hoogte van +1000m per dag.

Programma

Dag 1: Aywaille - Trois-Ponts (42 km, 1200 D+)

We spreken af aan het station van Aywaille om 9.30u. Van daaruit duiken we meteen de bossen in, op zoek naar leuke single tracks en mooie hellingen. De Amblève is vandaag de rode draad, met een uitstapje door de Chefna vallei. Tijdens de dag stoppen we regelmatig om de innerlijke mens te van de nodige brandstof te voorzien. Slapen doen we op een camping in Coo, waar we kunnen douchen en ons potje koken. Gezien Coo een toeristische trekpleister is kunnen we daar eventueel ook de nodige calorieën aankopen.

Dag 2: Trois-Ponts - Vielsalm (35 km, 1000 D+)

De dag start met een stevige opwarmer, namelijk de 'vertical track', een pittige helling met meteen 250 positieve hoogtemeters. Daarna dalen nog één keer af naar de Amblève. Die ruilen we in voor de rustige bospaden op de flanken van de Salm. Tussen de stevige klimmen door worden we getrakteerd op mooie uitzichtpunten waar we van een verdiende rustpauze kunnen genieten. De route loopt verder tot in Vielsalm waar we de trein terug nemen naar ons startpunt in Aywaille.

Benodigd materiaal

Probeer het maximale gewicht in je rugzak te beperken tot 7-8 kg.

We bezorgen alle deelnemers nog een concrete paklijst. Indien je zelf bepaald essentieel materiaal niet ter beschikking hebt, laat het ons gerust weten, dan zoeken we een oplossing. Er kan ook afgesproken worden om samen materiaal te delen (bv kookgerief). Dit doen we met de ingeschreven personen.

!! Keep it light and simple !!

Trailrunmateriaal

Voor het lopen voorzie je best de volgende zaken.

  • Goede loopschoenen: trailrunschoenen met voldoende profiel zijn een must, de bossen kunnen er modderig bijliggen
  • Lichte loopkledij (geen katoen!)
  • Looprugzak dat dicht tegen het lichaam aansluit (~ min 25L, max 35L)
  • Lichte fleece of donsjas
  • Lichte regenjas (ahv het weerbericht)
  • Opslag voor minstens 1,5L water (soft flasks of camelback systeem)
  • Kleine EHBO-set
  • Toiletpapier
  • Snacks, middagmaal, sportdrank
  • Loopstokken of loophorloge (indien je dit hebt, geen must)

Bivakmateriaal

Aangezien we ook 1 nacht slapen in onze tenten, dienen we ons bivakmateriaal mee te nemen.
In combinatie met lopen, zorg je er best voor dat dit materiaal zo compact en licht mogelijk is.
We bereiden ons eigen ontbijt en avondmaal aan de slaapplaats.

  • Tent / Tarp
  • Slaapzak en matje
  • Kookvuurtje (met brandstof) en eetgerei
  • Koplamp
  • Droge, warme kledij voor 's avonds

Voeding

Dit weekend breng je voor jezelf 1 ontbijt2 middagmalen en 1 avondmaal mee.

  • Ontbijt en Middagmaal: aangezien lopen net iets energieker en intensiever is dan hiken, zijn vlot verteerbare, trage én snelle koolhydraten hierbij zeer belangrijk. Voorzie naast je lunch ook een aantal energieke snacks en drankjes als tussendoortje.
  • Avond: voorzie een maaltijd met voldoende eiwitten en gezonde vetten voor de recuperatie.

Deelnemers krijgen na inschrijving nog iets meer tips mee omtrent voeding.

Overnachtingen

Zaterdagavond bivakkeren we op Camping de la Cascade in Trois Ponts (Coo)

Hier kunnen we douchen en onze watervoorraad aanvullen.

Vervoer

Deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor hun vervoer tot aan de start van onze activiteit en weer huiswaarts.

We spreken met iedereen af aan het station van Aywaille om 9u30 stipt.

  • Vanuit Hiking Advisor promoten we sterk het openbaar vervoer of carpoolen. Deelnemers kunnen onderling aangeven of ze zelf rijden met de wagen, graag met iemand meerijden, of graag worden opgepikt aan een station.
  • Aywaille is uiteraard ook eenvoudig bereikbaar met het openbaar vervoer

Vanuit Vielsalm nemen we zondagnamiddag de trein terug naar Aywaille. Dit treinticket zit inbegrepen in de deelnameprijs.

Fysieke conditie

We lopen dan wel ettelijke kilometers, maar we doen dit verspreid over de hele dag, steeds in groep en met regelmatige pauzes (bij mooie uitzichtpunten, of om een hapje te eten/drinken) zodat iedereen meekan. Samen uit, samen thuis. Geen wedstrijd.

Je hoeft geen ultraloper te zijn om mee te kunnen op deze trip, maar toch is een zeer goede conditie is wel vereist. Het tempo zal niet zo hoog zijn, maar de afstand in combinatie met de hoogtemeters en de bepakking op onze rug maken er toch 2 stevige dagen van

  • bv 20km kunnen lopen op vlakke ondergrond op 2,5u
  • ervaring met trailrunnen in hellend terrein (technische ondergrond zoals bospaden en stenen)
  • onderschat ook de factor van de bagage op je rug niet, tijdens het lopen.

Over de organisatoren / begeleiders

Hans Vanmechelen

Hans is al jaren actief als bergwandelaar, zowel in de zomer als in de winter. Volgde de cursus tot zelfstandig sneeuwschoenwandelaar. Maar vaak ging het niet snel genoeg of was er nog energie over op het einde van de dag. Om die reden begon hij dan ook met trailrunnen. Regelmatig neemt hij ook deel aan (internationale) trailwedstrijden.

Jonathan Billen

Jonathan is al jaren gepassioneerd door alles wat ‘outdoor’ in zijn naam draagt. Deze passie combineert hij met zowel bergwandelen als trailrunnen. Hij volgde cursussen rond zelfstandig bergwandelen, sneeuwschoenwandelen en hooggebergte. In 2020 behaalde hij ook het diploma tot Instructor Mountain Walking & Trekking (IMWT). Tijdens de zomerperiode begeleidt hij tochten in de Alpen, UK of Scandinavië, de rest van het jaar traint hij voor (ultra-)trailruns en focust hij zich in de Hiking Advisor kalender vooral op het trailrun-aanbod.