Deze bivak huttentocht vindt plaats ten zuiden van de Grand St-Bernard, een pas die op de grens van Zwitserland en Italië ligt. Iedereen gebruikt deze pas als doorgang naar andere oorden. Wij zoeken hier echter de eenzame dalen op waar we overnachten in onbemande hutten. Tijdens deze tocht genieten we van de zichten op de walliser vierduizenders, Gran Paradiso, Monte Rosa en het Mont Blanc massief. Zelf beklimmen we ook enkele toppen: Bec Noir, Mont Chenaille, Tête Blanche de By, col de Valsorey en Mont Fallér.

Concept en doelpubliek

Bivak huttentocht ten zuiden van de Grand St - Bernard, een pas die op de grens van Zwitserland en Italië ligt. Iedereen gebruikt deze pasweg als doorgang naar andere oorden. Wij gaan hier de eenzame dalen opzoeken met bivak hutten waarin we overnachten, we beklimmen mooie uitzichtpunten met zicht op de walliser vierduizenders, Gran paradiso, Monte Rosa en het Mont blanc massief. Enkele toppen die op het programma staan bec Noir, Mont Chenaille, Tête blanche de By, col de Valsorey en Mont Fallér.

Deze tocht verlangt ervaren wandelaars in meerdaagse tochten met bivakrugzak, de paden in dit gedeelte van de alpen zijn steil, er zijn grote hoogteverschillen die we overbruggen, af en toe is er een staalkabel in een verticaal stuk die ons verder helpt (Terrein tot T4)

Fysieke paraatheid (=FP): niveau 4

We houden rekening met de hoogteverschillen en het aantal effectieve stapuren per dag (inclusief rustmomenten). Ook het gewicht van de rugzak en de uitvalsbasis spelen een rol. De onderstaande beschrijvingen gaan over het gemiddelde niveau van een tocht. Er kunnen steeds eenvoudigere of iets moeilijkere stapdagen zijn. Welk niveau je ook kiest: hoe beter je fysieke conditie is, hoe meer je kunt genieten van de tocht!

Gemiddeld 8 uur per dag wandelen. Hoogteverschillen mogelijk van meer dan 1000 meter per dag. Zeer goede fysieke conditie nodig, een stevig staptempo wordt aangehouden.

Technisch wandelniveau (=TW): niveau 3

Het technisch wandelniveau geeft het type pad of terrein aan dat je tijdens de tocht voornamelijk bewandelt. Onderweg kan de begeleider moeilijker terrein opzoeken om je kennis te laten maken met een technische passage of een specifiek terreintype. De onderstaande beschrijvingen geven het terreintype weer, al varieert dit afhankelijk van het gebied waar de tocht plaatsvindt. De tochten vinden steeds plaats in terrein dat geschikt is voor bergwandelaars.

Af en toe komen lange passages in geaccidenteerd, ongebaand terrein voor: gezekerde, vooral horizontale passages, puinhelling, blokkenveld, sneeuw,… (Niveau wandelpad T3-T4 – Zwart-rood)

Programma

dag 1 Etroubles 1271 m - Bec Noir 2800 m - bivacco Molline 2418m

Van Etroubles, camping Tunnel, nemen we het pad naar vallon de Menouve, voor we de  bivakhut bereiken in vallon de Molline, wandelen we verder in de  vallon de Menouve die we volgen tot col nord de Menouve 2756 m,  de grens met Zwitserland, beneden ons ligt de Grand Bernard pas, tijdens de korte beklimming van de Bec Noir 2800 m botsen we op restanten van een vroeger liftinstallatie,een lift van de Zwitserse zijde, daarna dalen we dezelfde weg terug af, bij de splitsing nemen we de weg naar het bivak op 2418 m

• tijd: 7:00
  • omhoog: 1629 m
  • omlaag: 632 m

Foto: bivacco Molline

dag 2 bivacco Molline 2418 m - col de Champillon 2709 m - Mont de Chenaille 3138 m - bivacco Molline 2418 m

Vanuit het bivak nemen we de weg naar col de Champillon 2709 m, veel gebruikt door TDC wandelaars, (we nemen het pad richting zuiden en komen terecht op de Crou de Bleintse 2827 m), terug naar de col,  we dalen een stukje af richting rifugio Champillon, waar we dan het bergpad nemen naar mont Chenaille 3138 m, de top ligt op de graat die vertrekt van de Mont Vélan en zuidwaarts  daalt naar de Aostavallei, hetzelfde pad terug en dan verder afdalen naar bivacco Molline 2418 m, waar we opnieuw overnachten,

Als het weer en de conditie van de groep het toelaat  doen we 2 toppen, tijd is voor één top

• tijd: 6:30
  • omhoog: 890 m
  • omlaag: 1280 m

Mont Chenaille 3138 men col Champillon, rechts met grote steenman, onder crou de Bleintse 2824 m

Dag 3 bivacco Molline 2418 m- col de Valsorey op 3106 m - bivacco Savoie 2665 m

Van  bivacco molline  2418  m,  nemen we terug de weg naar Col de Champillon, verder afdalen tot 2150 m, nu volgen we een landweg TDC (tour de Combin) tot de splitsing naar bivacco Rosazza et Savoie die ligt op 2665 m, we laten de rugzak achter en nemen het pad naar col de Valsorey op 3106 m met opnieuw zicht op Zwitserland en zijn bekende vierduizenders, daarna terug naar het bivak waar we overnachten, het doel voor morgen is in zicht......

• tijd: 8:00
  • omhoog: 1288 m
  • omlaag: 1043 m

bivacco Savoie 2665 m

Dag 4  bivacco Savoie 2665 m  Tête Blanche de By 3413 m bivacco Regondi 2588 m

Vanuit bivacco Savoie nemen we de sentiero Sergio Queirolo naar rifugio Amiante op 2987 m, daar pauzeren we even en gaan dan verder via een pad aangeduid met steenmannetjes naar de top van de Tête Blanche de By op 3414 m met uitzicht op de Zwitserse vierduizenders en glacier du Mont Durand, terug afdalen naar de hut en afdalen tot 2050 m waar we een almweg bereiken die stijgt tot 2130 m waar het pad vertrekt naar bivacco Regondi op 2588 m, prachtig gelegen, prachtig zicht op  tientallen waterstroompjes beneden in de vallei en de Mont Gelé

• tijd: 8:00
  • omhoog: 1393 m
  • omlaag: 1479 m

Zicht op de Mont Gelé 3508 m vanuit het bivak Regondi

Dag 5 bivacco Regondi 2588 m - Ollomont 1376 m

deel 1

Vanuit het bivak dalen we af naar Ollomont waar we met de wagens terug naar Etroubles rijden en onze rugzakken weer aanvullen voor deel 2 van deze tocht,

• tijd: 2:25
  • omhoog: 0 m
  • omlaag: 1206 m

deel 2

Terug in Etroubles maken we onze rugzakken weer klaar voor ons verder tochtverloop, we gaan nu op weg via weg NR.6 en 6A naar bivacco Millet op de mont Labiez 2629 m, daar overnachten we

• tijd: 4:00
  • omhoog: 1329 m
  • omlaag: 0  m

bivacco F. Millet

Dag  6 bivacco F. Millet 2600 m- Mont Fallere 3040 m- rifugio    Chaligne 1925 m

Van het bivak dalen we af in combe de Flassin tot een hoogte van 1900 m daarna licht stijgen op een brede weg naar  2260 m vervolgens  weer omhoog naar col de Vertosan 2731 m verder naar col Fenetre 2726 m afdalen richting  lac Mort op 2500 m, aan een splitsing nemen we het steile pad naar de top, de Mont Fallere  3041 m, nadien dalen we via de normaalroute naar Rifugio Chaligne 1925 m, dit zal een pittige dag worden, we vertrekken vroeg om voluit van deze dag te genieten

• tijd: 8.30
  • omhoog:  1500 m
  • omlaag: 1200 m

Dag 7 rifugio Chaligne 1925 m Mont de la Tsa 2741 camping Tunnel Etroubles 1250 m

van rifugio Chaligne 1925 m stijgen we terug naar tsa de Chaligne 2247m verder naar col de Tardiva 2410 m verder een stuk van de TMF die we volgen tot een splitsing naar Mont de la Tsa 2742 m, bovenaan moeten we wat klauteren om op de top te geraken, terug naar de col dalen we af naar Tardiva 2284 m en verder dalen naar Ars 1974 m, via weg 4, 3 c en 5a belanden we terug op de camping waar deze pittige week eindigt……..

• tijd: 8:15
  • omhoog: 817 m
  • omlaag: 1492 m

Lnks Mont Fallere mont Ars  en Mont de la Tsa

Benodigd materiaal

Overnachtingen

• Onbemande hutten (bivakko)
  • Eerste nacht Camping Tunnel (Etroubles)

Vervoer

Wordt op de ontmoetingsdag besproken, er worden dan ook afspraken gemaakt omdat er 2 wagens in Ollomont moeten belanden

Voorbereidingsmoment

De ontmoetingsdag gaat door in Schellebelle op zaterdag 5 juni  om 10 uur aan de kerk, waar we een wandeling doen in de Kalkense Meersen

Zie dit eerder als een kennismaking, het fysieke wordt veronderstelt in orde te zijn, na de wandeling bespreking van de tocht en afspraken. Laat ons hopen op een terras...

Over de organisatoren / begeleiders

Luc Thomas

Luc is een gediplomeerd bergwandelgids en klimmer. Hij heeft reeds vele meerdaagse tochten in de Alpen, Vogezen en Ardennen achter de rug.