Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 932)
  • Auteur
    Berichten
  • ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 992

    Jij zit naar de ardennen te lonken. Ik wilde volgende week er enkele dagen uit trekken om een mooi parcour uit te zetten voor een beginnerstocht volgend jaar ergens op het traject van rivierpark maasvallei maar volgens de geldende regels kan ik ook niet meer jullie kant uit. Dat plan zal even in de koelkast moeten. 14 dgn terug zaten we op een HA trektocht een nacht op camping https://www.campingmalmedy.be/ . Het was een best aardige plek om te blijven (bij een nederlandse eigenaar)

    We zullen het even uit moeten zitten met elkaar. Beter dit dan in de tijd van de dodendraad.

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 992

    Ervaringen met koeien situeren zich voor mij in de pyreneeën. Koeien kunnen soms problemen geven. Vorig jaar de HRP gelopen. In Vallée d’Eyne kwam ik borden tegen om te waarschuwen voor agressieve koeien. Als je zou googlen op aanvallen van koeien kom je wel wat verhalen tegen van gewonden en doden tijdens een wandeling. meermaals in het voorjaar wanneer ze kalveren hebben.

    Op mijn tocht echter geen problemen gehad. In het verleden wel eens een paar grappige situaties meegemaakt met koeien. Zo op dag een van https://ivovanmontfort.blogspot.com/2011/12/de-ontbrekende-bijna-hrp-schakel-gedre.html Ik heb er zelfs een melding van gemaakt in mijn verslag. Een koe zet je niet zomaar opzij. Bij een andere ervaring werd ik gevraagd door een herder om de weg even te versperren zodat hij een deel van zijn kudde mee kon nemen in het dal en de anderen tegengehouden moesten worden omdat ze boven moesten blijven. Ik moest daar een minuut de weg versperren en dan kon ik mijn weg verder zetten en inderdaad. De aandrang om de kudde te volgen naar het dal waren ze kwijt en de overblijvers waren terug gewoon aan het grazen en hun verlangen om te volgen gedoofd.

    Volgens mij had je gewoon in je tent kunnen kruipen en waren de koeien je na een tijd vergeten. Het grootste probleem is dat wanneer je in een gebied slaapt waar er koeien grazen er een grote kans is dat de koeien je afspanpunten van de tent vernielen. Meestal maakte ik dan wat lawaai en sloeg dan met mijn hand tegen het zeil in de hoop dat ze zich een eind verplaatsten. Het had niet altijd het gewenste resultaat

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 992

    Ik begrijp je vraag niet goed denk ik.

    Deze twee plaatsen liggen langs de D512. Zoek je naar een camping langs deze route (http://www.campingdemartiniere.com/?) of een bivakplek op hoogte tussen die twee plaatsen?

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 992

    Ik kan niets zinnigs zeggen over de gr151. Geef wat gedachten mee om evt een idee uit te werken. Ik heb zelf volgende aangevinkt: https://www.wandeleninlimburg.be/nl/routes/134900164/?lon=5.6646695509965&lat=51.01492385562588&z=12

    om uit te werken, evt wat varianten in te steken om zoveel mogelijk verharding te vermijden. Iets teveel asfalt naar mijn goesting maar dat gebied heeft heel wat mogelijkheden om een bivak te maken waar je in alle rust kan verblijven (als ik de luchtfoto’s van de route bekijk).

    De laatste tijd ben ik een paar keer op verkenning gegaan aan de hand van de wandelknooppunten (voor evt toekomstige weekends voor hikingadvisor). Ik zocht dan vooral de onverharde paden op. Het lijkt me perfect mogelijk om met hulp van hun website een route uit te zetten van 5 dagen (en die evt te verfijnen eenmaal je ze hebt overgebracht op een kaart). In het weekend heb ik bv de grote nete verkend tussen Geel en Lier. Je kan daar kilometers wandelen over de dijk zonder één meter asfalt onder de voeten te krijgen. Bewoning is er amper.  Onderweg zag ik heel wat opties om een bivak te maken.

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 992
    In reactie op: HRP 2019 #27423

    Saskia,

    ik ga je gerust stellen. Mensen die nu nog beweren dat de hrp niet gemarkeerd is zijn er of nooit geweest of willen een stoerder verhaal vertellen dan de werkelijkheid. Je gaat overal op je route markeringen, wegwijzers tegen komen. Ook een ‘wildgroei’ aan steenmannetjes op bv de hogere puinhellingen waar er geen spoor is getrokken door de vele voeten die jaarlijks de HRP lopen. (zeker wanneer je je aan het klassieke traject houdt)

    Al die markeringen (zeker de steenmannetjes) maken het gelijk ook verwarrend omdat je of goed het landschap moet kunnen lezen om  bv de plek te zien waar de col moet worden overgestoken aan de hand van je kaart.

    Ik vond het een geruststelling om een gps  achter de hand te hebben om bij twijfels even te kontroleren of ik goed zat. Hij heeft mij bij momenten goed geholpen.

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 992
    In reactie op: HRP 2019 #27416

    Sakia,

    Ik had al eens een keer deze col van oost naar west overgestoken. Ik had mij toen moeten haasten om een onweer voor te zijn zodat ik de route niet goed in mijn geest had opgenomen. Langs die kant echt niet lastig. Nu ik hem van west naar oost moest doen toch wat benauwd in de voorbereiding. Zelfs een stuk 3mm touw meegenomen maar dat heeft geen zin tenzij dat een 10 tal meter lang is omdat je de eerste meters toch geen plek hebt waar je de rugzak kan laten rusten.

    Uiteindelijk was de afdaling een fluitje van een cent. “In de diepte vallen” is volgens mij niet het risico. hoogstens een schuifpartij mocht je grip verliezen. Hier , net als op andere plaatsen is de lastigheid dat je stukken op rollend puin zit. Ik had zelf geen foto genomen van de oversteek maar vond er een op internet om mijn uitleg te doen hoe ik het had aangepakt.

    (https://taliem.files.wordpress.com/2012/10/5-col-de-mulleres.jpg)

    Lees daarvoor ook de tekst door van mijn verslag.

    bewerkte foto: https://photos.app.goo.gl/47BZUpsGdvgXAap48

    Ik ben langs de blauwe lijn afgedaald. Dat verliep de eerste meters wat geleidelijker dan via de rode pijl om dan over een richeltje terug in het spoor te zitten

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 992
    In reactie op: HRP 2019 #27385

    Jef,

    antwoord met enige vertraging omdat ik net terug ben van een wandeltochtje door de cevennes met Wilma.

    Ik heb daar ook over nagedacht maar uiteindelijk voor de gemoedsrust gewoon gekozen om een enkel ticket te boeken en pas een nieuw te kopen bij aankomst. Dat is met zekerheid duurder maar de tijdsdruk valt weg (en om ergens nog rond te blijven hangen wanneer te vroeg aangekomen is ook niet mijn ding. Als je iemand bent die flexibel is valt het wel te overwegen om enkele dagen ruimte in te lassen omdat vanaf daar ook korte tochtjes mogelijk zijn om de tijd nuttig door te brengen/ik zit zo niet in elkaar).

    Ik zou mij weinig zorgen maken om geconfronteerd te worden met een overboekte trein. Dat gaat niet gebeuren. Mi is de kans groter dat er weer een of andere treinstaking bezig is…. Ik heb zelf geen smartphone oid. In dat geval kan je waarschijnlijk tegen het einde online een ticket boeken/of je schakelt het thuisfront in om er een te bestellen wanneer je zicht hebt op de einddatum.

    eens rap een prijssimulatie gedaan van een boeking nu maandag of in september. Ik kom uit op ongeveer 100 euro extra (wat ook mijn aanvoelen was toen ik moest bestellen)

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 992

    Het is heel jammer dat hier op het forum nog maar weinig aktiviteit is.

    gooi GR20 eens door de zoekfunctie op dit forum. het levert waarschijnlijk wel iets op (of reisverhalen)

    Ik heb geen persoonlijke ervaring. Hopelijk komt er iemand langs die dat wel heeft.

    Veel lezen wat anderen schrijven helpt om hiaten ingevuld te krijgen.

    Ik heb lukraak één artikel uitgevlooid voor een (mogelijk juist) antwoord. Dat is meestal ook mijn manier om mij in te werken in een gebied.

    http://www.le-gr20.fr/

    Ik lees dat er plekken zijn zonder bereik. Is het de bedoeling ten alle tijden verbinding te kunnen maken lijkt het een optie om een inreach te huren. Dan heb je altijd de mogelijkheid om tekstberichten te verzenden.

    Blijkbaar zijn er stopkontakten in de hut (overal???)maar ook veel mensen die hun gsm op willen laden. Dat is ook een probleem. Ik zou zuinig zijn met de batterij (“de kunst van even off line te zijn”) of een extra buffer mee nemen.

    Ik begrijp dat je pas aangekomen in de hut een maaltijd kan reserveren. Hoe later aangekomen hoe onzekerder dat je mee kan aanschuiven.

    De gr20 heeft mij nooit erg aangesproken omwille van de drukte en de regels die er zijn rond bivakkeren (maar misschien is dit een onjuiste voorstelling, dan hoor ik het graag). In mijn hoofd circuleert een beeld dat iedereen zo vlug mogelijk op staat en zich rept naar de volgende hut om de ander voor te zijn en  met de hoop dat er nog een morzel grond is om de eigen tent op te slaan en je eenmaal daar moet constateren dat de hut de beste plaatsen heeft ingepikt met zijn eigen tentjes.

    Eva laat je niet teveel van de wijs brengen van die laatste zinnen. Het zijn maar eigen gedachten. Mijn probleem hoeft niet het jouwe te zijn.

    goede reis

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 992

    Voor wat mijn eigen ervaringen waard zijn.

    Ik had mij enkele jaren geleden ook een waterfilter aangeschaft (sawyer mini)

    met het idee dat ik die, wanneer hij begint te verstoppen hem zelf terug kon spoelen (iets dat jouw filter niet kan/en daarom moet je dat eens opnieuw overdenken stel ik voor). Voorfilteren via bv koffiefilter is soms wel nodig bij vuil water om een goede doorstroming te houden. Wat wil het verhaal: eigenlijk heb ik die filter amper gebruikt en blijf ik terug vallen op hoe ik het altijd deed wanneer ik naar de ardennen ga en val nog steeds terug op het gebruik van micropur forte in hoge nood en neem voor dergelijke tochten soms een 4 tal liter water mee en bel geregeld aan om mijn voorraad aan te vullen (zo onbewoond zijn onze ardennen niet). Dat is mogelijk even wennen wanneer je dat niet gewoon bent maar na enkele keren gedaan zal je merken dat iedereen erg behulpzaam is en de kans klein is dat je van iemand zijn erf wordt weggejaagd. De grote rivieren als ourthe, ambleve…vertrouw ik niet ivm chemische verontreiniging (die je er toch niet uit krijgt op deze manier) waardoor ik toch terug viel op de kleinere zijriviertjes, aangevuld met de kaart om een overzicht te krijgen van het stroomgebied. Besprekingen van een sawyer zijn er overal te vinden. bv https://reiske.nl/sawyer-waterfilter/

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 992

    Misschien dat ik dit jaar dan maar iets uitwerk in frankrijk en nog eens zoals vroeger een herfsttocht uitwerk in de pyreneeën.

    Die wintertocht in maart is toch niet gelopen zoals eerder gepland.

    Uiteindelijk met de nodige vertraging aangekomen in abisko en dan begonnen aan de kungsleden. Plan was om naar saltoluokta te lopen maar onderweg begonnen berichten binnen te komen dat de grenzen sloten. vliegtuigen aan de grond bleven. Uitgeweken naar kebnekaise om dan nog vlug een terugreis te boeken. Met een sneeuwscooter naar nikkaluokta gebracht om de bus te halen tot het treinstation voor de nachttrein

    https://caltopo.com/m/83T8

    snbrussels hield zijn vliegtuigen al aan de grond. Met SAS toch nog thuis geraakt.

    Veel wind en slecht zicht gehad onderweg. Hutten waren bij momenten wel nodig om het veilig te houden. Gelukkig dat ik de laatste twee dagen toch nog redelijk heb kunnen genieten en er rondgekeken kon worden ipv van markering naar markering te lopen

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 992
    In reactie op: Drybags #27213

    WidW

    heeft problemen met het plaatsen van een reactie op jouw forum topic. Hieronder haar reactie

    Hier wordt altijd 1 grote drybag gebruikt van 70L. De hoes van de slaapzak wordt vervangen door een dunne drybag, maximaal gecomprimeerd en gaat onderin de rugzak. Een deel van de reservekleding gaat ook in een dunne drybag. Electronica, paspoort, pasjes gaan zelfs in een Aloksak, welke i.p. 100% waterdicht is. Ook EHBO gaat in een Aloksak. https://loksak.com/aloksak/

    Veel gekocht eten zit eigenlijk altijd al vacuum verpakt dus dat gaat los. Eigen gemaakte voeding gaat in een plastic zakje en die gaan met meerdere samen in een ziploc. Alle overige spullen gaan los omdat je ook de ‘gaten’ in je rugzak wil opvullen.

    Een aardig deel van de spullen is dus zelfs dubbel verpakt. Klinkt overbodig maar dit is wel een beetje afhankelijk van het soort tocht dat we gaan maken. Afgelegen gebied? Hutten voor nood aanwezig? Beschaving is hoe ver weg? Weersvoorspelling? Rivieren doorsteken?

    Mij lijkt het grootste nadeel van teveel opdelen in (grote) drybags dat je relatief veel loze ruimte overhoudt in je rugzak.

    Tot zover even de eerste gedachten hierover…

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 992
    In reactie op: Drybags #27179

    Ik zou niet starten vanuit volumes maar je gerief opdelen in logische eenheden (zoals je waarschijnlijk ook al deed toen je een vuilzak gebruikte) en het volume van je drybag daaraan aanpassen. bv één drybag voor slaapzak en basislaag die je evt draagt in de slaapzak, één drybag waar je je reservekledij in bewaart, misschien een drybag voor je voorraad eten (hoewel dat strikt  gezien waarschijnlijk toch niet nodig is omdat dat in principe toch al is ingepakt). Je zou een drybag kunnen gebruiken voor je dagelijks materiaal dat je bij de hand wil hebben onderweg zoals eten voor een dag,brander en kookpot,koplampje…. Een drybag voor alle klein spul dat je mee neemt zoals ehbo,reserve batterijen,herstelmateriaal,paspoort,geld….. maar zelf heb ik voor zo’n “rommelzak” liever iets dat “doorzichtig” is bv uit gaas zodat je van buiten gemakkelijk kan zoeken.

    Ik zou nog altijd een vuilzak gebruiken ook al gebruik je drybags omdat het mi ondoenbaar is om alles apart beginnen te verpakken en het gewoon handig is om rap iets weg te steken. Kijk bv eens naar het filmpje van andrew shurka hoe die zijn rugzak inpakt en bepaal zelf welke zaken je in een drybag wil steken (op het eind van volgende https://hikingadvisor.be/2018/07/12/een-rugzak-kiezen/)

    De enige drybag die ik heb is gevuld met kledij. voor de rest werk ik met vuilzakken al lijkt het mij wel handig om een drybag te hebben die naast mijn slaapmat ligt tijdens de nacht en die ik vul met mijn gerief dat ik door de dag draag, de gsm die als wekker dient, het koplampje,MP3 spelertje, notitieboekje en andere (zeker wanneer ik onder een tarp of iets dergelijks slaap en er kans op condensatie is

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 992

    Ik kende hem niet maar blijkbaar een nieuw type dat ze op de markt willen brengen.

    Ik hou ook wel van de technische kant van ontwerpen en hun design maar je kan je er ook in verliezen zonder dat het een meerwaarde geeft. Ik had ook eens overwogen om een tent te maken met een hoge instap zoals de getoonde tent of bv  https://www.nemoequipment.com/product/tenshi/

    met het idee om een sneeuwvrije binnenzone te realiseren maar door de aard van het ontwerp voorkom je toch niet dat er ijsopbouw zal zijn langs binnen. Tegelijk ben je erg beperkt wanneer je enkel de basis koopt zonder de uitbouw en wanneer lichtere, duurdere materialen gecompenseerd moeten worden met een extra grondzeil….Het doek kan wel ademend zijn en dat zal wel helpen bij zachtere temperaturen maar je zal toch actief moeten ventilleren bij winterse toestanden.

    Voor mensen die soms teveel op zoek zijn naar “de perfecte uitrusting” en hun honger onbevredigd weten….kan volgende therapeutische werken. Ik heb vrede met mijn basisuitrusting

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 992

    Geert,

    Ooit ook iemand geholpen met hetzelfde probleem. Stokken haal je best uit elkaar als je ze opbergt dat voorkomt corrosie door het vocht.

    ik ga ervan uit dat ze op hun kortst zijn opgeborgen. Zo niet tik ze wat dieper in elkaar. Dat zal de “hechting” tussen de twee delen breken.

    In het andere geval heb je hulp van een ander nodig om samen met de hand al “draaiend en trekkend” er proberen beweging in te krijgen. Lukt het toch niet dan kan je overschakelen op wat brutere kracht door een deel in een bankschroef te steken en dan te draaien. Of je gebruikt één/twee tangen. Tape de stok in op de plaats waar je de tang zet om beschadiging te vermijden.

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 992

    Robin,

    “Wij”: hebben we het dan over twee volwassene? ik weet niet waar je woont en of je in eigen streek mooi kan wandelen maar ik zou in eigen omgeving zelf op zoek gaan naar een referentie afstand die je fysiek aan kan. Daar kan een ander weinig zinnigs over zeggen. 12 km vind ik nl erg beperkt qua actieradius wanneer je geen fysieke beperkingen hebt. Er zijn eerder al eens wat vragen geweest ivm wandelingen van station tot station. Een klassieker is een stukje eislecktrail in luxemburg. Zie ook bv op https://www.visitluxembourg.com/nl/te-doen/natuur-tochten/wandelen-luxemburg/van-station-naar-station

    Of een stuk over een van de gr paden (bv gr 57 loopt voor enkele dagen langs het spoor).  Kijk eens op trekkings.be. Zijn etappe indelingen hebben een link met het openbaar vervoer. Als voorbeeld : http://www.trekkings.be/gr15etappen.html

    twee dagen tussen eupen en aywaille (maar dat is niet haalbaar als na 12 km de benen niet meer mee willen)

    Kijk anders ook eens bij de reisverslagen. De meeste tweedaagse lopen in een rondje en er valt (meestal) haverwege wel iets te bedenken voor een overnachting.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 932)