HOME FORUM Tussen pot en pint Zwanger…

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 8

Iets waar ik op dit forum nog geen info over gevonden heb…

We waren al een tijdje plannen aan het maken om in februari/maart een maand naar Patagonie te gaan.  Het idee is om er een 4/5-tal meerdaagse trektochten te doen, van 4 tot 7 dagen. Sinds kort weet ik dat ik zwanger ben. We hebben altijd gezegd dat we het dan niet zouden doen, maar beginnen nu toch te twijfelen… Het is nl. nu  of nooit, want met een baby wordt het zoveel complexer.

Daarom vroeg ik me af of er hier mensen zijn met ervaring op dit gebied. Heb je meerdaagse trekkings gedaan tijdens je zwangerschap? Hoe heb je dit ervaren? Wat zijn de probleem-punten…?

Tegen dan ben ik 3 maand zwanger. Wat we ons vooral afvragen: de heupgordel van de rugzak, lukt dat nog? Wat doe je met eten, echt gevarieerd en voedzaam is eten op trektocht niet… Slapen op zo’n dun matje: lukte dit zonder problemen? Alle tips/ervaringen die je hebt zijn meer dan welkom.

Ter info: van de dokter hebben we groen licht gekregen. Die zag er geen enkel probleem in.

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Mijn vriendin was 3 maanden zwanger toen we dit jaar in januari in Nieuw-Zeeland op reis waren. Daar hebben we 2 4-daagse trektochten gedaan, wel overnacht in hutten want onze 1-jarige peuter was ook mee.

Al bij al content dat mijn vriendin al 3 maanden zwanger was en op dat moment geen last meer had van misselijkheid en andere kwaaltjes. De heupgordel van de rugzak was geen enkel probleem.  Wel geprobeerd om zoveel mogelijk gewicht bij mij te steken, ik denk dat mijn vriendin iets van een 12-14 kilo droeg en ik een 22-24 (een peuter + materiaal en water, dat weegt!). Jullie moeten natuurlijk geen peuter meenemen, dus kun je er wel wat voor zorgen dat je een wat beperkter gewicht draagt, door een zwangerschap kan je namelijk wel wat sneller vermoeid geraken.

Zorg gewoon dat je wat gevarieerd voedsel mee hebt (wat je eigenlijk sowieso al doet op tochten), en liefst iets meer dan wat je gewoonlijk zou meenemen. Zwangere vrouwen kunnen al eens ‘last’ hebben van een extra honger’ke.

Je moet er misschien ook rekening mee houden dat je net in die periode een 3-maanden echo moet nemen en eventueel de combinatietest om chromosonale afwijkingen op te sporen. Wij hebben dat in Nieuw-Zeeland laten doen, maar toegegeven, dat was een heel gedoe. Als je die test wilt doen, moet dat effectief tussen 12 en 13 weken zijn, of je moet dat vervangen door een nipt-test, die al op 2 maanden kan en eigenlijk meer uitsluitsel geeft. Ik zou je alleszins die optie aanraden, dan moet je je er niet mee bezighouden op vakantie 🙂

boelo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 139

Iemand die zwanger is, kan extra gevoelig zijn voor hoogteziekte. Zie daarvoor verder blz 228 van “Hoe word ik bergwandelaar”(Sanders  & Van Speybroek). Zelf heb ik wel eens lichte verschijnselen ondervonden vanaf 2000 meter.(in het boek wordt 3000 meter genoemd) Het hoeft niet op te treden,  maar het is wel iets om op te letten.

Sarah
    Bijdrager
    Aantal berichten: 8

Bedankt.

Iemand tips over waterzuivering? Tot nu toe gebruikten we Micropur forte. Het is me nog niet duidelijk of ik dit nog mag gebruiken. Met waterfilters hebben we geen ervaring…

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Wij hebben het op zeker gespeeld, en het water altijd gekookt. Als je een dirnkfles in een metaal hebt, giet je daar het gekookte water en leg je die in een stroom/meer. Dan is die redelijk snel terug afgekoeld. Maar je huisarts zal vermoedelijk wel weten of micropur al dan niet voldoende is.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.