HOME FORUM Materiaal en techniek Zelf eten drogen

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 10

Hallo,
    een vraagje aan de mensen die zelf hun eten drogen.
    Kan je groenten (ik begin niet aan vlees zelf drogen) zo lang laten drogen dat ze niet meer of moeilijk gehydrateerd geraken?

Soms laat ik bepaalde gerechten nogal lang op staan omdat één enkele groente nog niet helemaal droog is.

Pieter

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1055

Pieter,

Er is niet echt een standaard droogtijd, ik heb alleszins nog een problemen gehad met groenten te lang te laten drogen. Ajuinen kunnen wat verbranden, maar die droog je best apart en in de garage. 😉 Belangrijk is wel dat je harde groenten (vb. wortel, spruit) vooraf stoomt/blancheert. Je kan eventueel spelen met de grootte van de stukken. Groenten die trager drogen, kleiner snijden, of omgekeerd.

Groetjes,

Debbie

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 115

Pieter,

Ook nog geen problemen gehad met te lang gedroogde groenten. Enkel bij prei (zoals bij ajuin) wat oppassen dat die niet te bruin wordt, ook broccoli heeft wat die neiging vind ik.

Je kan ook voorgesneden diepvriesgroenten makkelijk drogen.
    Als je ze niet meer kleiner moet snijden, gooi je ze gewoon zo op de ‘droogplaat’.

Uit eigen ondervinding vind ik dat vooral boontjes (zelfs fijne) nogal lang moeten rehydrateren en
    dat je voor de erwtjes ook altijd de extra fijne moet nemen omdat het anders harde bolletjes blijven.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Het was hoog tijd om het artikel over het drogen van voeding op deze website eens up te daten. Nu zoek ik nog extra tips en recepten, graag met foto’s erbij. Laat jullie suggesties maar komen via dit forumtopic of hikingadvisor@gmail.com.

Ik kreeg onlangs trouwens een boek in de bus “Handboek voedsel drogen” van Claudia Kuyken en Jean Vanhoof. Vooral nuttig wie zoekt naar de juiste droogtijden en groenten- en fruitleer wil maken om als tussendoortje te eten. Er staan ook enkele tips in die ik zelf niet kende vb. eierschalen drogen en vermalen om extra calcium toe te voegen aan je maaltijden.

Op zaterdagavond 22 november organiseer ik, samen met Veerle, een workshop over het drogen van voeding in Zoersel. Een mooie afsluiter voor de DIY-dag van Ivo. We geven wat algemene toelichting en gaan dan samen diverse recepten uittesten en opeten natuurlijk. 😉

Luuk
    Bijdrager
    Aantal berichten: 88

Ik heb zelf geen droogmachine, maar een vriend van mij wel, ik kan even kijken of hij zin heeft om wat recepten op papier te zetten.

Eierschalen vermalen? Bah, ik vind het al verschrikkelijk als er een piepklein stukje eierschaal tussen mijn eten zit 🙂

veerle
    Sleutelbeheerder

We kregen ondertussen een ‘wasrekdroog’verhaal binnen van Griet met een reeks door haar uitgeteste vegetarische gerechten.
    Waarvoor dank.

Ze had ook enkele vragen:

– hoe het zit met avocado drogen/rehydrateren?
    – het eventueel -drogen/rehydrateren van recepten op basis van rode kidneybonen?
    – recepten met eipoeder (B12-bron voor vegetariërs/halve veganisten)?

Wat de kidneybonen betreft, kan ik haar gerust stellen, ik maak al jaren chili con carne.

Met avocado’s zal ik wat experimenteren. Hopelijk levert dat resultaat op tegen de workshop 🙂

Ik ga me ook eens wat meer verdiepen in het hele raw-food proces. Daar liggen misschien ook een aantal interessante mogelijkheden.
    Griet gaf hier als voorbeeld volgende link mee: http://rawfoodfortruth.blogspot.be/2012/03/gazpacho-breadsticks.html

Zijn hier forumleden met antwoorden op Griet’s vragen, of die zelf met vragen zitten? We horen het graag.

Griet
    Moderator
    Aantal berichten: 48

Veerle e.a.,

Ondertussen wat gegoogled over avocado. O.a. een soort van guacamole en een soort van gedroogde avocadochipjes. Volgens mij kunnen in die korst van de chipkes extra trage koolhydraten worden gestoken zoals couscous of boekweitbloem. Geen idee hoeveel vocht er werkelijk weg gaat omdat het een vettige vrucht is. Misschien is het te bekijken/bewerken zoals banaan. Overlaatst (op facebook denk ik) dit zien passeren: MYOG bananenpoeder.

Avocado gewoon: 188 kcal/100 gram. Ruim meer dan de standaard paprika etc.

In instantvoer gebruikt LYO avocado met linzen.  Je kan inzoomen op de ingrediëntenlijst ter inspiratie.

Nu hopen op een mooie nazomer zodat de veranda/wasrekken weer aan het werk kunnen om te drogen : ) Er is hier ondertussen ook eipoeder van Globetrotter besteld bij de K2. We zullen zien wat dat gaat geven. En de eierschalen van onze kippen worden hier alvast bijgehouden om er mee onder te zwieren. Jums!

Jap@a
    Bijdrager
    Aantal berichten: 11

Even ter aanvulling er bestaat een zeer uitgebreid boekje rond voedsel drogen voor op tocht, wel in het Zweeds. Indien interesse heb het hier in mijn kast staan.

http://www.naturkompaniet.se/calazo-torka-mat

Griet
    Moderator

Als het echt goed is (vooral m.b.t. groenten/fruit/kruiden/algemene zaken) dan wil ik het wel eens lezen eigenlijk. Mijn Zweeds moet allicht nog goed genoeg zijn om het te begrijpen en ev. wat recepten te vertalen. Praktisch gezien geen idee hoe je te bereiken dus als jij stuurt naar griet.boucique (at) yahoo.com dan kunnen we dat misschien regelen. Merci!

Debbie
    Sleutelbeheerder

We organiseren terug een workshop over het drogen van voeding, info en inschrijvingsformulier zijn te vinden in dit bericht: https://hikingadvisor.be/2014/10/04/zaterdag-22-november-diy-en-drogen-van-voeding/.

Griet
    Moderator

Jongens,

Ik heb hier net vlotjes een half uur zitten knoeien met bakpapier:

had ik het sausje van deze pompoenlasagna lekker op het bakpapier geknald, krijg ik het er niet meer fatsoenlijk af. Dat is een frustrerend prutswerkske waarbij papier en voedsel soms zo moeilijk te scheiden zijn dat er op stap ook gegarandeerd papier zal worden gegeten.  Eerder al hetzelfde probleem gehad met o.a. rijstpuree en wokgroenten. Dunner of dikker leggen heeft te weinig effect, soms helpt het wel om het droogvel nadien even boven de damp van de waterkoker te houden zodat de droge koek er gemakkelijker los van komt.

>>> Heb ik het verkeerde bakpapier? (merknaam even kwijt, maar in de Colruyt gekocht) Laat ik het te lang of te kort drogen? … Je ne sais pas. Ik weet wel dat er van dat bakpapier met ribbeltjes bestaat. Iemand (betere) ervaringen daarmee?

>>> Of zijn van die kunsstof vellen of de enige oplossing? Ik had al 2 van die Stockli vellen, maar heb recent 2 van die zwarte anti-aanbakvellen gekocht en op maat geknipt. Daar kan de lucht helaas volledig niet door.

Neteldoek vertrouw ik niet omdat ik tijdens mijn veranda-experimenten de voorbije zomer merkte dat groenten soms best hard aan handdoeken bleven plakken / er fijne pluisjes katoen mee het eten in gingen…

Bakpapier-  en “antipruts/frustratie”tips welkom!

veerle
    Sleutelbeheerder

Heb af en toe wel eens dezelfde ervaring maar dan heb ik mijn bakpapier teveel gerecycleerd (ik hergebruik de vellen meestal maar dus soms te lang) en/of té lang gedroogd.

Dat ribbeltjespapier werkt goed, maar gebruik ik niet altijd.

Gewoon eens een andere kwaliteit van bakpapier proberen denk ik.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 991

Ik probeer mee te denken maar heb geen enkele ervaring met drogen.
    Zelf zou ik weinig problemen hebben met het feit dat er wat katoen
    tussen mijn eten zit vermits dat toch een organisch product is (zeker
    als dat al eens een paar keer is gewassen)
    Er bestaat geweven inox metaalgaas
    luchtdoorlatend en heel duurzaam
    maar misschien is dat ook een ramp om die mat achteraf terug goed proper te krijgen
    net doordat het metaal is heeft het nog sneller de neiging om aan te koeken in vergelijking
    met kunststoffen.
    Ik heb hier nog wel een stukje uncoated cordura 500 den liggen om uit te proberen maar ik heb mijn twijfels op vlak van voedselveiligheid omdat die toch nog behandeld is met een waterafstotende spray (die je eerst zal moeten uitwassen en dan nog??)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.