HOME FORUM Wandelgebieden Wintertrekking

Tags: 

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 92

Voor een eerste maal zou ik (samen met enkele andere enthousiastelingen) me aan een winterse trektocht willen wagen. Ik kan echter niet zo goed beslissen naar welk gebied we zouden trekken. Ik ben nogal fan van Lapland, en eigenlijk had ik graag Sarek ’s winters wel eens willen ervaren. Maar voor een eerste wintertocht lijkt me dit toch een beetje onverantwoord, en een gebied waar er hutten staan lijkt me meer aangewezen (als back-up, je weet maar nooit…). Gebied in noorwegen zoals Rondane, Hardangervidda,… zijn uiteraard ook een optie (en makkelijker bereikbaar). Optie op noorderlicht erbij zou natuurlijk wel leuk zijn, maar natuurlijk direct een pak noordelijker gelegen, en kouder.
    Moest er iemand suggesties hebben, hoor ik het graag!

Voorlopig nog geen idee of we de toch gaan doen op sneeuwschoenen op langlauflatten, ik heb met geen van beide ervaring.

Groeten,
    Thomas

Yves
    Bijdrager
    Aantal berichten: 13

Dag Thomas,

Ik deel jouw voorkeur voor Scandinavië en zou het dan ook verkiezen boven andere Europese klassiekers, zoals de Vercors of de Vogezen. Al hebben die gebieden ook voordelen en zijn ze zeker de moeite waard. Naar mijn ervaring beschikken vooral de populairdere Scandinavische winterbestemmingen over betere voorzieningen (vooral op vlak van hutten en bewegwijzering) en zijn ze geschikter voor een eerste wintertocht (sneeuwzekerheid, grote keuze aan gemarkeerde routes, uitstekende informatie beschikbaar).

Sarek is minder ‘extreem’ dan sommigen het laten uitschijnen. Hoewel er geen bewegwijzerde routes of paden zijn, is het niet bepaald een vlak en open landschap en kan je dus de dalen volgen en de vele herkenbare toppen gebruiken als navigatiehulp. Bij slecht weer en mist heb je daar natuurlijk niet veel aan en dan vormt het gebrek aan paden en hutten wel een risico. Zelf heb ik Sarek daarom nooit overwogen als bestemming voor mijn eerste wintertocht, maar als jij daar geen graten in ziet, is het volgens mij best doenbaar. Vooral in de lente, wanneer de temperatuur wat milder is. Zowel Steve als Joery (den Dzjow) hebben er onlangs rondgetrokken, dus je kan hen best eens contacteren voor meer info:

Patagoniandreams.com (blog van Steve)
    dzjow.wordpress.com (blog van Joery)
    explore-photo.com/en (blog van een kennis, die er afgelopen winter was (in het Frans))

Als je toch in Lapland wil vertoeven, maar niet door Sarek wil trekken, dan is de Kungsleden altijd een mogelijkheid. Grote delen van dit pad zijn in de winter permanent gemarkeerd, er zijn veel hutten en je passeert langs het indrukwekkende Kebnekaise-massief. In het hoogseizoen kan het er wel erg druk worden.

Dit is een goede (duitstalige) site i.v.m. skiën op de Kungsleden: http://www.fjaellwanderung.de/wege/kungsleden/winter.html

Winterroutes in Noorwegen:

Kijk eerst en vooral zeker eens op de site van Den Norske Turistföreningen (http://english.turistforeningen.no/) voor info over wintertochten, materiaal, hutten, routes, enz. Bekijk ook eens welke begeleide tochten ze aanbieden. Uit die beschrijvingen kan je vaak veel info halen om zelf een route uit te stippelen.

Via deze link (http://ut.no/kart) vind je een uitstekende kaart met onder andere een topografische ‘laag’, die heel Noorwegen dekt. Duid in het menu aan de linkerkant de categorie ‘Vinterloyper 2012’ aan om alle door de DNT (=Noorse bergsportvereniging) gemarkeerde winterroutes te zien (blauwe lijnen).
    Let wel: het gaat hier enkel om gemarkeerde routes. Er zijn dus meestal geen geprepareerde loypes aanwezig, tenzij de route over een sneeuwscooterpad loopt. Veel Noorse gemeenten markeren en prepareren echter zelf langlaufroutes op hun grondgebied. Die routes staan niet op bovenstaande kaart en voor meer info zal je telkens de lokale tak van de DNT of de toeristische dienst van de gemeente moeten contacteren.
    Sommige van die routes kan je terugvinden op deze site (http://www.skisporet.no/). Er wordt ook telkens vermeld hoe lang het geleden is sinds de loype werd getrokken.

Hou er rekening mee dat veel winterroutes alleen tijdens het hoogseizoen (rond de paasvakantie) gemarkeerd worden (meestal met lange bamboestokken en reflecterende lintjes of met oranje/rode plastieken stokken). Het is immers een Scandinavische traditie om er in die periode met de hele familie op uit te trekken. Ik heb helaas nog geen betrouwbare bron gevonden waar je precies kan zien in welke periode de markeringen aanwezig zijn.

Populaire Noorse gebieden:

Rondane:
    Rondane is een relatief klein gebied en er valt doorgaans minder sneeuw dan elders in Noorwegen (maar meer dan genoeg om te langlaufen). Het kerngebied telt maar een handvol routes en wordt vooral gekenmerkt door hoge toppen en smalle dalen, waar lawines niet helemaal uit te sluiten zijn (sterk afhankelijk van de periode en het weer). De vlakkere gebieden langs de westkant (omgeving van Peer Gynt-hytta), oostkant (rond het Atnsjoen meer) en noordkant van het massief zijn daarom misschien een betere keuze.
    Als er geen lawinegevaar is en het Rondvatnet volledig is dichtgevroren, zou een tocht vanuit Otta naar Hjerkinn Fjellstue zeker een aanrader zijn (ik deed hem in de herfst). Tussen Döralseter en Grimsdalshytta moet je dan wel over twee vrij steile passen, die met ski’s moeilijk te passeren zijn.

Hardangervidda:
    Heel veel winterroutes en hutten, maar niet meteen het meest interessante landschap. Het kan er ook bitterkoud worden. De route tussen Haukeliseter en Finse of Liseth is een klassieker, maar behoorlijk zwaar voor een eerste wintertocht. Ik ben er alleen nog maar in de herfst geweest.

Jotunheimen:
    Ik ben er nog nooit geweest, maar hier vind je enorm veel winterroutes en waarschijnlijk ook het spectaculairste landschap. Het lawinegevaar is er in sommige gebieden wel groot.

Zelf ben ik afgelopen winter naar Sylan (ook bekend als Sylene of Sylarna) getrokken voor mijn eerste soloskitocht.

http://midtnorsknatur.no/nb-NO/Sylan/Turist%20Gjest/Aktiviteter/Vandring/Turkart%20Turistforeningen.aspx

Hoewel het qua landschap misschien niet de spectaculairste côté van Scandinavië is, vond ik dit gebied toch het meest geschikt voor beginners: Veel routes en hutten, permanente markeringen die het hele jaar blijven staan, niet te steil, voldoende afwisseling, geen lawinegevaar,…

Sylan is vrij groot en ligt pal op de grens tussen Noorwegen en Zweden. Hier ligt bovendien het grootste permanent gemarkeerde skiroutenetwerk ter wereld. De Zweedse kant wordt gekenmerkt door kale hoogvlakten, brede dalen en kleine bergmassieven, terwijl je langs de Noorse kant vlakker terrein met meer bossen vindt. Ik heb er drie weken rondgetrokken, maar een kortere tocht is uiteraard ook mogelijk.
    In Zweden worden de routes gemarkeerd met houten stokken waarop een rood houten kruis wordt bevestigd. Ze zijn nogal, euh, flashy en heel makkelijk te volgen. De Noren kiezen voor subtielere houten stokken, die helaas hier en daar onderbroken zijn en vooral in het bos niet altijd even duidelijk zichtbaar zijn.

Langs de Zweedse kant zijn de hutten bijna uitsluitend bemande ‘Fjällstasjons’ (Sylarna, Blahammaran, Storulvan en Helags), die meer lijken op berghotels dan op hutten. Je kan hier uitgebreid dineren, liggen zweten in de sauna, of peperduur bier drinken in de ‘lounge’. Ik heb normaal een hekel aan dat soort plekken, maar in Zweden zijn ze zo authentiek dat ze zeker een bezoek waard zijn, vooral als je in gezelschap bent. De driehoek Blahammaran-Storulvan-Sylarna is een heel populaire tocht en in het hoogseizoen kan je er normaal gezien ski’s huren.
    Deze hutten zijn reeds bemand vanaf eind februari (zie hier voor exacte openingsdata: http://www.svenskaturistforeningen.se/en/), terwijl de Noorse hutten pas vanaf eind maart personeel over de vloer krijgen. Het is er alleen druk in de krokus- en paasvakanties, maar als je eenzaamheid wil, ga je best zo vroeg mogelijk. Ik was er van 14 februari tot 5 maart en ben nauwelijks mensen tegengekomen. De dagen zijn dan wel erg kort.

De beste toegangsplekken tot Sylan, waar je makkelijk met de trein geraakt, zijn Meraker en Storlien in het noorden (trein van Oslo naar Trondheim en daar overstappen), Haltdal en Reitan in het westen (bereikbaar via de ‘Rorosbahnen’ spoorlijn vanuit Oslo) en eventueel Roros in het zuiden. As i Tydal, Selbu en Stugudal zijn goede toegangspunten als je met de auto of de bus gaat.

Sylan is door zijn ligging in het binnenland wel iets kouder dan de Noorse kustgebieden, maar de temperatuur kan er sterk variëren. Toen ik er was, was het ongewoon zacht (tussen 3°C en -10°C), maar een week eerder was het er nog -27°C.

Hier vind je nog wat meer info over Skarvan-Roltdalen nationaal park, de Noorse kant van Sylan: http://midtnorsknatur.no/en/SkarvanRoltdalen/Turist/UtendorsAktiviteter/Ski.aspx

Als je wil stuur ik je een Google Earth mapje met mijn route en wat extra info.

In Scandinavië zou ik sowieso voor langlauflatten kiezen, maar daarover zal ik misschien maar beter een nieuwe post starten 🙂

Yves
    Bijdrager
    Aantal berichten: 13

Een populaire tocht in Sylan is ‘Norge Pa Tvers’ (Noorwegen in de breedte), de tegenhanger van Norge Pa Langs’ (Noorwegen in de lengte). Deze tocht doorkruist Noorwegen op een smal punt (tussen Stjördal en de Zweedse grens) en duurt ongeveer een dikke week. Je kan er elke nacht in een hut slapen als je wil. Op deze tocht krijg je het ruigere Zweedse deel van het gebied wel niet te zien.
    http://www.tt.no/trip.php?tp_id=13752

lieselot
    Bijdrager
    Aantal berichten: 5

Hallo,

Ik heb er al 3 pulka-trekkings in Scandinavië opzitten.

– Kungsleden (bv van abisko naar nikkaluokta): Heel indrukwekkende bergen, mogelijkheid tot leuke extra’s, mooie (maar wel dure) hutten/sauna, kungsleden zelf goed bewegwijzerd en dus relatief druk, in de zijdalen zelf navigeren (maar niet zo moeilijk), heel simpel qua logistiek (materiaalverhuur en openbaar vervoer)
    – Pallas nationaal park (finland): makkelijk qua navigatie, basic hutten (maar gratis tot goedkoop), minder hoge bergen, maar wel ook heel mooi, iets moeilijker te regelen qua logistiek
    – Urho Kekkonen National Park (finland): deze was mijn eerste wintertrekking, en had ik als groepsreis gedaan. Hier moet je meestal zelf navigeren, maar ook veel hutten te vinden, combinatie van sneeuwrijke bossen en open heuvels.

Als je meer info wilt over 1 van de 3, laat maar weten.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1047

Voordeel van Scandinavië is de sneeuwzekerheid. Er zijn wel nog enkele gebieden.
    Zelf deden we al een trekking in Rondane: http://debbiestochten.wordpress.com/2011/12/30/rondje-rondane-op-sneeuwschoenen/.

Vorig jaar was er een info-weekend rond wintertrekking (zowel praktisch als gebieden), de presentaties komen binnenkort online. We gaan in het najaar ook nog werk maken van uitgeschreven artikels.

Thomas
    Bijdrager

Ok, schitterend, wat een informatie!
    Vermoedelijk zullen we de trekking in de week van 11 februari of ergens begin april doen (schoolvakanties dus). Begin april lijkt met wat laat voor gebieden zoals Rondane (of andere lager gelegen gebieden)? Of ben ik hier helemaal mis met deze opvatting?

Debbie
    Sleutelbeheerder

Thomas, integendeel. We waren er ook eind maart. Sneeuw is er dan zeker nog meer dan voldoende en het is een stuk warmer dan in februari. Enige probleem met de paasvakantie is dat heel veel Noren dan juist de bergen intrekken en het een stuk drukker kan worden. Maar bon, de drukte is natuurlijk niet hetzelfde als Blankenberge op een zonnige zomerdag. 🙂

Thomas
    Bijdrager

Ondertussen zijn we al wat verder, en heb ik al wat meer concrete plannen. Aangezien er iemand meegaat die in het onderwijs staat, waren we nogal genoodzaakt om in de paasvakantie naar het noorden te trekken. Gisterenavond wat opties zitten bekijken, en dankzij de lage prijs van vliegtuigtickets maar onmiddelijk geboek. Van 1 t.e.m. 14 april gaan we naar Zweden, vliegen naar Kiruna (voor de 3de maal op een rij voor mij).
    Aangezien we niet zo’n fan zijn van veel volk, ga ik proberen om een alternatieve versie van de Kungsleden samen te stellen, of om toch Sarek nog eens te overwegen. Zó immens koud kan het daar toch niet meer zijn in april?

saranneman
    Bijdrager
    Aantal berichten: 4

Dag iedereen,

ik ben momenteel meer en meer aan het curieuzeneuzen op het WWW om eens op wintertrekking te gaan. Hoe vroeger je de vlucht boekt hoe goedkoper natuurlijk, en binnenkort komen ook de promotietickets van Thalys online 😀

Het probleem is, we hebben nihil ervaring met wintertrekking.
    – Eerst en vooral, hoe begin je daaraan? Wat heb je nodig als voorbereiding specifiek voor wintertrekkings, als je ervaring tot nu toe enkel kampeer zomertrekkings zijn? Ik veronderstel enkele van die cursussen die af en toe gegeven worden, maar voorlopig vind ik daar nog geen data over terug. En welke moet je allemaal volgen?
    – Extra benodigd materiaal: daar vind ik wel meer over op het internet, maar ik veronderstel dat je dan het meeste daarover leert en hoe je het gebruikt op die cursussen?
    – Naar waar?! Ik ben heel geïnteresseerd in de Kungsleden (dat ziet er zo magisch uit), maar is dat ideaal als eerste wintertrekking? Misschien beter ergens in de Vogezen? Groot verschil in moeilijkheid/prijs?
    – Met wie?! Als je dan van die cursussen gevolgd hebt, ben je er dan klaar voor om met zn tweetjes erop uit te trekken? Of is het toch veiliger om dat eerst in groep te doen? Er staan nu bvb. enkele sneeuwtrekkings op tevoet.be. Leren ze je op zo’n groepsreis alles om het later alleen te kunnen? Of leer je helemaal niets?

Lieselot, ik ben natuurlijk geïnteresseerd in jouw Kungsleden verhaal! Welke maand heb je die gelopen? Hoe heb je je toen voorbereid? En voor je eerste wintertrekking? Met welke organisatie was die eerste trouwens? Je mag me eventueel mailen op sarahannaelvoet apestaart gmail punt com.

Thomas
    Bijdrager

Sarah-an,

De agenda op deze website geeft het weekend van 1-2 december aan als info-moment over winterwandelen. Helaas zal ik zelf niet aanwezig zijn (ik zit op dat moment in Qatar, hetgeen ik niet echt associeer met winter 🙂 ), maar ik vermoed dat het wel leerrijk zal zijn.
    Kungsleden lijkt mij wel een goed idee voor een eerste tocht, ik was er in september vorig jaar, overal is het pad goed gemarkeerd, elke dag kom je een fjallstation én een onbemande hut tegen. Navigatie in de brede dalen is ook redelijk gemakkelijk (tenminste toch als je een beetje met kaart en kompas kunt werken). Ikzelf twijfel een beetje om de Kungsleden te doen, aangezien ik bang ben om veel volk en sneeuwscooters tegen te komen, dat doet toch een beetje af aan de ervaring, vind ik persoonlijk. Alleszins zal het daar ergens in de buurt zijn, gezien ik al vliegtuigtickets naar Kiruna heb geboekt.

Momenteel vraag ik mij een beetje af welke schoenen je gebruikt in sneeuwschoenen. Lukt dat in gewone bergbotinnen (klasse B, B/C), of is een volwaardige C of zelfs D toch aan te raden?

Debbie
    Sleutelbeheerder

B of B/C-schoenen zijn goed doenbaar in sneeuwschoenen (vooral met TSL’s) maar zelf geef ik de voorkeur aan D-schoenen omdat ze nog iets stabieler zijn in steiler terrein en ze gewoon beter waterdicht en warm blijven.

lieselot
    Bijdrager
    Aantal berichten: 5

De kungsleden is goed te doen als eerste wintertrekking. Er staan veel hutten onderweg, als je op de kungsleden zelf blijft, is het gewoon de kruisjes volgen. Maar je bent natuurlijk niet verplicht om op de ‘officiële’ route te blijven.
    Voordeel van de kungsleden is ook: niet veel kans op lawinegevaar (wel als je de omliggende toppen gaat beklimmen natuurlijk). Er kan wel sterke wind staan met sneeuwstorm en white-out als gevolg, dus daar moet je toch wel wat op voorbereid zijn.
    Wij doen qua navigatie in de winter altijd (naast kaart/kompas) ook gps mee. Is soms wel handig als je in een white-out zit.
    Ik heb vorig jaar het info – weekend wintertrekking gevolgd en das zowiezo heel interessant! Maar had daarvoor al 2 wintertrekkings gedaan, waarvan 1 zelfstandig.

Eerste keer ben ik meegeweest met Brent (toen nog te voet, nu xplorethenorth). Ze hebben heel mooie en verzorgde expedities daar. Check zeker eens hun site. En voordeel van de eerste mee te gaan met organisatie is, dat je eigenlijk héél véél leert. Nadeel is natuurlijk de prijs, maar door de dure zweedse hutten is de kungsleden zowiezo niet heel goedkoop. De finse hutten zijn veel goedkoper tot gratis.

sarah-ann: ik stuur je nog een mailtje.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Intussen hebben we besloten om het winterweekend ter verhuizen naar 15-16 december! Info volgt binnenkort.

brent
    Bijdrager
    Aantal berichten: 6

Toevallig op deze tread gekomen, ik ga proberen een goed antwoord te formuleren.
    ben zelf oprichter en gids van xplorethenorth.be, en de enige organisatie die serieuze wintertochten in het Hoge Noorden aanbieden op een commerciële basis in Belgie. Vanzelfsprekend zijn die tochten veel duurder dan als je het zelf organiseert (je betaalt bij voor de begeleiding van een zeer ervaren gids), maar zoals Lieselot aanhaalt leer je zeer veel bij op zo een tocht.

Hoe werken wij, welke veiligheidsmechanismen gebruiken we, welk materiaal, tochtindeling, backup plannen, etc… al onze reizen zijn tochten/avonturen en geen stages, de nadruk ligt dus nog steeds op een mooie tocht maken: wat je bij wil leren hangt vooral van jezelf af. Het voor- en nadeel van onze werking is dat we veel mensen aanzetten (we verhuren ons professioneel materiaal ook aan doe-het-zelf hikers en groepjes: sledes, toerlangaufsets, etc…), het grote nadeel is dat de drempelverlaging soms te groot werkt als je zwaardere gebieden die we aandoen gewoon gaat kopiëren, die soms niet geschikt zijn voor een eerste tocht, omdat iedereen denkt dat ze wel geschikt zijn omdat wij ze doen. (spitsbergen, urho kekkonen, sarek, finnmark). In al deze gebieden heb je geen enkele backup en ben je volledig op jezelf aangewezen als er iets misgaat.

Een gebied dat wèl geschikt is de Kungsleden tussen Abisko en Nikkaluokta: hutten op korte afstanden, sateliet telefoon in de hutten, passage van andere trekkers tussen de hutten. Tijdens tweede helft van maart en heel april is dit wellicht de beste bestemming, zeker niet vroeger gaan.

Ik denk spontaan ook aan een reddingsactie per heli die we moeten opzetten hebben afgelopen winter (met onze sattelliet), mensen die onverwachts in een noodbivzak komen snachts,… omdat ze op weg gaan zonder specifieke ervaring, niet juist sporen of de weg kwijt geraken, onvoldoende warm materiaal bij hebben of backups voor als het misloopt.

Ik heb daar geen enkel probleem mee, integendeel het vergroot de het aantal mensen die ermee bezig zijn in Belgie, maar start steeds met het juiste gebied mèt voldoende hutten en backup, of neem een sateliettelfoon mee. (geen luxe in een gebied zonder backup, het kan je leven redden).
    De gevolgen bij in de winter ‘vastzitten’ zijn veel erger en draaien sneller op een catastrofe uit.
    In een zomersitutatie is elk soort materiaal wel geschikt om geen al te zware ongelukken te hebben, in de winter moet je gewoon zeer degelijk zijn uitgerust, ook voor als het kan misgaan.

Als je rekening houdt met deze opmerkingen, is er weinig mooier dan een wintertocht!

Kevin
    Bijdrager
    Aantal berichten: 27

Wij hebben deze winter ook een wintertrekking gepland naar het Noorden. Periode rond kerst en nieuwjaar. Zeer vroeg op het jaar, korte dagen en lage temperaturen maar het is de enige periode dat we alle 3 vakantie kunnen krijgen. Hebben al verschillende wintertrekkingsgedaan en altijd geslapen in onze tent en dus volledig autonoom. Al verschillende keren enkele dagen vast gezeten in storm of moeten navigeren met zichtbaarheid “de voorkant van je latten”. Materiaal en orientatie is dus niet echt probleem.
    Nu we weten niet goed welk gebied er die periode het “beste” zal zijn, aangezien we nu zo vroeg op het jaar gaan.
    Vliegen op Trondheim of Oslo is betaalbaar, en dan van daaruit de trein op. We zouden graag ongeveer 7 dagen stappen en gaan dus met latten en pulka.
    Welke (bovenstaande) gebieden zouden dus in die periode de beste optie zijn.

ALvast bedankt

KEvin

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.