HOME FORUM Materiaal en techniek Welke slaapzak: topic #68944

14 berichten aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1001

Kirsten,

hij is gekocht dus zal je gaandeweg wel gaan ondervinden waar hij tegen zijn grenzen aan loopt. Een cuin van 800 lijkt heel optimistisch voor eendendons met 15% veertjes maar wie ben ik om hier over te twijfelen. Daar zullen meer factoren mee gaan spelen die het uiteindelijke resultaat gaan bepalen. bv:Hij heeft geen tochtsleurf, dat is toch soms een meerwaarde om geen warmte te verliezen langs je hals. Hij lijkt EN 13537 getest tot zover heb je enige zekerheid dat hij in het labo getest overeen komt met andere types in dat segment

Mocht je het koud krijgen dan zou ik als eerste de mat aanpassen. Voor vriestemperaturen volstaat die echt niet (idem voor je slaapzak) . Het schuim toegepast in de getoonde mat is van minder goede kwaliteit om te isoleren dan bv https://www.thermarest.com/mattresses/fast-light/z-lite. (eerste heeft hoger gewicht en daarmee ook minder luchtcellen om je te isoleren van de ondergrond)-lees anders dossier rond slaapmatten hier voor je gaat aankopen.

Kirsten
    Bijdrager
    Aantal berichten: 20

Ivo,

Van harte dank voor de uitgebreide reactie en leerzame tips.

Zoals al eerder aangegeven moet mijn slaapzak enkel dienen bij temperaturen met lichte positieve waarden. Dus wanneer het buiten rond de 5 graden Celcius ligt en eventueel ook zeer lichte vrieskou (paar graden onder het vriespunt).

Wanneer men voor de Ardennen bijvoorbeeld temperaturen van -10 graden voorspeld ga ik ginds NIET in mijn tentje overnachten. 😉

Dus had ik gehoopt dat de slaapzak wel geschikt zou zijn voor mijn behoefte.

Voordeel is wel dat ik de slaapzak meteen kan terugsturen en omruilen tegen een ander model.

Een geweldige service van winkels zoals bv. Decathlon.

Ik had misschien meteen beter voor dit model gekozen:

https://www.decathlon.be/nl/p/donsslaapzak-makalu-ii-light-maat-l/_/R-p-177494

Maandag a.s. wordt de slaapzak geleverd, ik bekijk hem eens zorgvuldig en uitgebreid en zal nadien beslissen om al dan niet te upgraden naar bovenstaand model.

Alvast een fijn weekend!

Mvg, Kirsten

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1001

Onderstaande is ernstig bedoeld:

het heeft weinig zin om in de living je slaapzak visueel te keuren.

Maandagnacht en dinsdagnacht is ideaal weer om je slaapzak te testen (het is het weer waar je hem voor wil gebruiken). Ik zou de tent opstellen als je een tuin hebt of desnoods bij de buren oid en gewoon buiten gaan slapen. Probeer een extra mat vast te krijgen om de isolatie langs onder te verbeteren anders kan je hem niet goed beoordelen. Let verder op de ruimte die je hebt langs binnen. Is hij niet te krap mocht je extra kleding willen dragen (dons die wordt samengedrukt en daardoor minder isoleert)/te ruim kan ook. Bekijk het voetgedeelte: is dat niet te smal uitgesneden met risico dat je tenen niet goed geisoleerd meer zijn.

Hou de slaapzak eens tegen het licht: is de dons gelijkmatig verdeeld binnen alle compartimenten of kan je plaatselijk  licht zien….Die andere slaapzak heeft zo’n onnatuurlijke vorm dat ik hem eerst zou gaan passen voor er weer een bestelbusje over en weer moet rijden. Lijkt mij ook te zwaar voor jouw plan. Volgende zou ook moeten volstaan https://www.decathlon.be/nl/p/donsslaapzak-makalu-i-light-maat-l/_/R-p-177493

Ik ga ervan uit door de keuzes die je maakt dat je zo goedkoop mogelijk wil anders zou ik voor http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags gaan.

Ze zijn bij de noorderburen terug met een inkoopaktie begonnen bij die slaapzakfabrikant

http://www.hiking-site.nl/prikbord/index.php?threads/gezamenlijke-inkoop-cumulus-slaapzakken-2017-2.14904/

Kirsten
    Bijdrager

Ik had graag jouw deskundig advies in praktijk willen omzetten, helaas is het iets anders gelopen;

mijn slaapzak werd pas gisteren geleverd i.p.v. maandag waardoor ik hem dus niet buitenshuis heb kunnen testen.

Dan maar binnenshuis getest, op een slaapmatje van 5cm dikte en ik moet zeggen dat de slaapzak mij best bevalt. Op een bepaald moment ben ik badend in het zweet wakker geworden wat ik met mijn andere (synthetische) slaapzak (waarin ik ook regelmatig binnenshuis de nacht doorbreng) nooit heb gehad rond deze tijd v/h jaar.

Mijn nieuwe slaapzak ziet er alvast keurig uit, hij hoeft zelfs geen warmtesleuf rond de nek omdat ie goed en nauw aansluit op mijn lichaam. Maar ook weer niet te nauwsluitend zodat ik nog een dunne dons jas kan aantrekken mochten de temperaturen flink kouder worden.

Het voetgedeelte is ruim genoeg maar ook niet te ruim, precies goed dus.Ik test hem nog één nacht uit, bevalt ie niet gaat ie terug naar afzender maar ik vermoed dat het een blijvertje zal worden.

Later kan ik nog steeds rondkijken voor een slaapzak die koudere weersomstandigheden aankan mocht ik toch vaker tijdens de wintermaanden buiten willen slapen.

Het model dat jij voorstelde lijkt mij best interessant, een ritssluiting aan de linkerkant lijkt voor een rechtshandig persoon dan weer minder interessant maar ik kan alvast eens nadenken om mijn nieuw aangekochte slaapzak te ruilen tegen https://www.decathlon.be/nl/p/donsslaapzak-makalu-i-light-maat-l/_/R-p-177493

Kirsten
    Bijdrager

Het kwaad is geschied, ik heb de vorige slaapzak met een comfortbereik van 0°C en limiet -5°C

omgeruild tegen de voorgestelde (https://www.decathlon.be/nl/p/donsslaapzak-makalu-i-light-maat-l/_/R-p-177493) slaapzak die een comfortbereik heeft van -5°C en limiet van -11°C.

Kwestie van het liever wat warmer te hebben en eventueel licht te transpireren dan met grote kou wakker worden. Nog geen mogelijkheid gehad om mijn nieuwe materiaal uit te testen maar hopelijk komt daarin volgende week verandering wanneer de nachttemperatuur gaat dalen.  🙂

Nogmaals dank aan iedereen voor de tips en info!

Verslag van de eerste overnachting in de nieuwe slaapzak zal ik zeker uitbrengen.

mont ventoux23
    Bijdrager
    Aantal berichten: 6

Beste Sunrise,

Zelf heb ik twee jaar geleden bij de Decathlon deze slaapzak aangeschaft:

https://www.simond.com/makalu-i-light-sleeping-bag-size-l-id_8495189

Zeer schappelijk in prijs. In de winter ben ik ermee door de Vogezen getrokken en is hij zeer goed bevallen (was eerder te warm dan te koud). Komende winter ga ik hem in de Jura testen. Vind het zeker een aanrader.

Sunrise
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Woubeir:

sinds ik een donzen slaapzak gebruik, heb ik eigenlijk nog nooit een probleem gehad met vochtig dons. Meer zelf, als je dons vochtig geworden is, dan vind ik dat de gebruiker ergens een fout heeft gemaakt.

Reactie op bovenstaande: denk dat je daar wel ergens een punt hebt. Maar zelfs, als ik een fout gemaakt heb als gebruiker vind ik het erg fijn als mijn materiaal daar de klap van opvangt ipv ikzelf.

Sunrise
    Bijdrager

mont ventoux23:

Beste Sunrise,
    Zelf heb ik twee jaar geleden bij de Decathlon deze slaapzak aangeschaft:
    https://www.simond.com/makalu-i-light-sleeping-bag-size-l-id_8495189
    Zeer schappelijk in prijs. In de winter ben ik ermee door de Vogezen getrokken en is hij zeer goed bevallen (was eerder te warm dan te koud). Komende winter ga ik hem in de Jura testen. Vind het zeker een aanrader.

Thanks voor deze tip. Als ik hem had gekend was dit ook zeker een kanshebber geweest. Iets zwaarder dan mijn streefgewicht maar aan een zeer sterke prijs.
    Heb zelf intussen enkele weken geleden een slaapzak besteld. Deze zou eind deze week moeten toekomen. Hoop hem snel eens te kunnen proberen en de ervaringen te posten.

Kirsten
    Bijdrager

Zeker een interessante bijdrage van mont ventoux23 met een absolute meerwaarde. Waarvoor dank!

Ondertussen heb ik een Therm-a-rest z-lite slaapmat (nog niet geleverd wegens niet op voorraad) en een Therm-a-rest luchtbed aangekocht om de koudere winterperiodes levend door te komen.

Want tenslotte is een goede bodemisolatie zeker zo belangrijk als een goede slaapzak.

Nog een bijkomende vraag @ mont ventoux23; je schrijft de slaapzak te hebben gebruikt tijdens een winter trektocht door de Vogezen maar heb je toen in een tent of berghut overnacht?

Want dat maakt toch ook wel een verschil qua buitentemperatuur meen ik. 😉

mont ventoux23
    Bijdrager
    Aantal berichten: 6

Beste Kirsten,

Ik heb er mee overnacht in onbemande hutten. Het was toentertijd niet persé koud in de Vogezen (lichte vorst s’nachts) maar de slaapzak was eerder te warm dan te koud. Ik heb toch wel het idee dat, tot een temperatuur van ongeveer -10, je er comfortabel in kan slapen. Het enige nadeel dat ik bij de slaapzak ervaar is dat hij erg getailleerd is. Je hebt weinig beweegruimte en dit is even wennen.

Kirsten
    Bijdrager

Hoi mont ventoux23,

Dank voor je reactie!

Ik heb nog steeds geen kans gehad om er een keer outdoor in te slapen bij vriestemperaturen.

Onlangs waren er enkele ‘ koude ‘ nachten maar het kwam niet goed uit dus hopelijk komen er nog enkele koude nachten deze winter.

Hij is inderdaad lekker getailleerd maar ik ondervind daar geen problemen mee, hij past mooi aan mits toch nog voldoende bewegingsvrijheid. Komt wellicht omdat ik minder brede schouders heb.

Sunrise
    Bijdrager

Update van mijn zoektocht naar een slaapzak.
    Uiteindelijk een Cumulus Panyam 600 besteld in de juiste lengtemaat.
    De breedte van de slaapzak gewoon standaard genomen en zit ruim genoeg om nog in de slaapzak te draaien.

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/down-sleeping-bags/panyam-600-457825?gid=59&vid=6

Intussen al 2 nachten buiten onder mijn tarp doorgebracht.

1 nachtje bij 7°C. Dit was een heerlijk warme nacht. Tochtkraag zelfs niet nodig gehad. Erg comfortabel

Een andere nacht was bij -3°C. Thermisch ondergoed aangedaan en wollen sokken. Tochtkraag aansluitend aan de hals en de slaapzak netjes rond het hoofd gesloten. Deze temperatuur was merkbaar kouder maar een comfortabele nacht slaap gehad met toch enkele malen wakker te worden.

Ik ben alvast blij met de keuze en ga hier nog vele nachten in doorbrengen.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Goeie keuze, ik heb net dezelfde slaapzak. 😉

travelnina
    Bijdrager
    Aantal berichten: 1

Hi, ik kijk voor mijn slaapzakken altijd op https://www.toppy.nl/category/2441/luchtbed/slaapzakken.html , zij hebben een hele fijne keuzehulp die mij in ieder geval altijd goed helpt met een keuze maken.

Heb je wel eens aan een quilt gedacht? De quilt van Ticket to the Moon voldoet aan al jouw eisen en:)

14 berichten aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.