HOME FORUM Materiaal en techniek Welke slaapzak: topic #68944

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Zoals titel zegt: ik ben op zoek naar een extra slaapzak voor erbij.

Korte voorstelling van mezelf eerst.
    Man, 30jaar, 170cm, amateur.
    Reeds enkele jaren in Belgie enkele dagen per jaar aan het wandelen en wildkamperen.
    Begin oktober lus 2 & 3 in Mullerthal gehiked en in het wild geslapen. En daar toch tegen de grens van de huidige slaapzak aangelegen.
    Ik slaap onder een tarp. Poncho bij mooi weer. 3m x 3m tarp als er regen te verwachten valt.
    Ben een makkelijke slaper. Hoef geen brede slaapzak.

Tot nu toe gebruik ik een Quechua Synthetische slaapzak met volgende specs:
    Comforttemperatuur: 5°C
    Gewicht: 1110gr
    Gecompresseert volume: 9 liter
    Binnenlengte: 170cm
    Nieuwprijs 3 jaar geleden: 70euro
    Op zich erg tevreden van en wens deze de komende zomers ook te blijven gebruiken.
    Maar eens onder de 5°C begin ik het effectief koud te krijgen in deze slaapzak.
    Thermisch ondergoed, muts opzetten, fleece over mijn romp leggen helpt allemaal een beetje maar is geen blijvende oplossing.

Ik slaap op een matje Thermarest Prolite 4 met R-waarde 4,1 dat onder het volledige lichaam past.  Soms gecombineerd met een reflectiedeken onder het matje. Dit wens ik voorlopig ook zo te houden.

De laatste weken heb ik enorm veel gelezen op dit forum en elders op the world wide interwebs. Maar hoe meer ik lees, des te minder ik lijk te weten wat ik wil.

Wat ik denk te willen:
    Slaapzak om koude herfst & lente en een deel van de winter te kunnen gebruiken.
    Comforttemperatuur: minstens comfortabel slapen tot -5°C lijkt me leuk.
    Ben zelf 170cm. Een te lange slaapzak lijkt me dus zonde van het gewicht en extra op te warmen volume.
    Gewicht lager dan 1000gr zou leuk zijn.
    Gecompresseert volume kleiner of gelijk aan de huidige 9liter zou praktisch zijn.
    Bovenstaande eisen dirigeren me al naar een donsslaapzak heb ik begrepen.
    Zipper over volledige lengte lijkt me wel praktisch om te verluchten. Dit is geen harde eis.
    CUIN waarde zo hoog mogelijk. ( of zijn er voordelen aan lagere CUIN waardes buiten de prijs? )
    Tijk: hier heb ik geen flauw id van. Ik vind evenveel artikels die een waterdichte tijk aanprijzen als degene die zweren bij een normale nylon tijk. Wie kan me hier wijs in maken?
    Levertermijn: voor de juiste slaapzak kan ik geduld opbrengen.
    Budget: Ik heb de indruk dat ik 250 – 500euro armer ga zijn met bovenstaande wishlist. Budget is niet het belangrijkste criteria. 500euro is geen probleem als die effectief zoveel beter is dan eentje van 250euro.
    Verdere bemerking: heb ik een interne donskraag nodig om het makkelijker warm te kunnen hebben?

Volgende modellen kwam ik reeds tegen:

Tundra Pure & Dry -5°C 950gr   €365,-
    https://www.verreweg.be/slapen/slaapzakken/down/pure–dry–5

Cumulus Panyam 600 -6°C 970gr   €319,-
    http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/down-sleeping-bags/panyam-600-457825?gid=59&vid=6

Western Mountaineering Apache MF -5°C 905gr   € 570,-
    https://www.bergfreunde.nl/western-mountaineering-apache-mf-donzen-slaapzak/

Valandre La Fayette -5°C 1000gr   € 500,-
    https://www.bergfreunde.nl/valandre-la-fayette-donzen-slaapzak/

And many more offcourse…

Wie kan me slimmer maken?
    Iemand met een mening over het ultieme model voor mij?

Alvast bedankt

nordschleife
    Bijdrager
    Aantal berichten: 17

Om het nog iets makkelijker te maken, heb je al aan een quilt gedacht?

Sunrise
    Bijdrager

Heb idd al gedacht aan een quilt. Al veel over gelezen.
    Zelf nog nooit eentje in het echt gezien of kunnen proberen.
    Op het eerste gezicht lijkt het me moeilijker om mezelf warm in te houden dan met een slaapzak.
    Maar sta er op zich voor open. Iemand die me het tegendeel kan staven en een merk / model kan aanraden?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1001

Ik kan er niet veel meer aan toevoegen wat ik eerder als eens heb gezegd binnen het forum.

De tundra heeft een andere berekening van comfortwaarde (eerder 0°C)

Bij een cumulus moet je de breedte in de gaten houden en ik begrijp dat je hem beter wat breder laat maken.

Al dan niet een PU coating op de buitentijk? Een lastige…Ben je echt van plan om alleen met een tarp te gaan zonder bivakzak oid? Hoe dan ook is rechtstreekse druppels op de buitentijk nooit goed maar een coating heeft het nadeel dat het eigen lichaamsvocht het lastiger krijgt om de buitenlucht op te zoeken (en zo de kans groter maakt om vocht (wat langs binnen komt)op te stapelen in het dons). Hoe kouder, en zeker onder het vriespunt heeft een coating eerder na dan voordelen omdat de porieen in de buitentijd wel eens dicht kunnen vriezen en de dons helemaal niet meer verlucht.  Voor kortere tochten hoeft dat wel geen probleem te zijn.

Met een lagere cuin krijg je procentueel minder verval wanneer de donsclusters nat worden. Als geld geen probleem is zou ik het op een cuin van 800 oid houden en evt een vbl toepassen wanneer je een langere tocht plant.

Ik vind zo’n tochtkraag (zoals toegepast op een lafayette) goed werkt om de warmte binnen te houden.

Je mag wat mij betreft mijn lafayette wel eens komen lenen of je overweg kan met een verkorte rits. Als je keuze bij valandré terecht komt moet je eens kijken of je niet in frankrijk kan kopen. Dat is goedkoper. (bv https://www.auvieuxcampeur.fr/)

Qua

Sunrise
    Bijdrager

@ Ivovm: denk dat ik al je berichten op dit forum over slaapzakken wel reeds gelezen heb. Ook van je blog ben ik een pak wijzer geworden.

Plan is momenteel idd een klein grondzeiltje om slaapmat en slaapzak op te leggen. En tarp om erboven te spannen.
    Bivakzak staat momenteel niet op de planning.

Nog mensen die een slaapzak hebben in deze range en goede of slechte ervaringen / tips & tricks kunnen aandragen?

Budgetgewijs neig ik momenteel naar de Cumulus Panyam 600 in maat small.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Bij de keuze van een slaapzak zou ik altijd kiezen voor:

• een slaapzak met een brede torso. Ik draag in mijn slaapzak steeds mijn (synthetische) donsjas en heb ik al verscheidene keren comfortabel geslapen bij temperaturen die 5 tot 10 graden lager lagen dan de comfortwaarde van de slaapzak
    • een lange rits waardoor je de slaapzak als een deken kan gebruiken
    • een normale en zeker geen waterdichte tijk. Ik heb al hopen nachten geslapen in een Tarptent in een donzen slaapzak met normale tijk en eigenlijk nooit problemen gehad met vocht. Ja, buiten die ene keer … toen ik met een zogenaamde zeer ademende bivakzak experimenteerde
    ivovm
    Sleutelbeheerder

Als je voor cumulus gaat moet je goed nadenken welke aanpassingen je gaat laten maken aan de standaard uitvoering (breder maken, al dan niet extra dons…). Kost ook wat extra.

http://www.hiking-site.nl/prikbord/index.php?threads/maatvoering-cumulus-slaapzakken.15571/

Ik heb geen persoonlijke ervaring met de constructie zoals toegepast bij cumulus (waar de bodem onafhankelijk is van de top) maar ik heb soms het gevoel dat dit geen constructie is voor mensen met een zijligging. De vulling in de bodem is soms te ‘mager’ zodat, zeker wanneer wat vochtig geworden, dons begint te klitten en er breuken komen in de isolatielaag. Dat deze beter de keuze maken voor ‘continuous baffles’ zoals de lijn van valandre. Bloody Mary kan een alternatief zijn voor een lafayette. Eendendons is wat goedkoper, minder gevoelig voor vocht (door hun grotere massa) dan “super cuin”ganzendons maar hoger gewicht en minder compact samen te drukken.

Het is maar eenmalig maar een internet bestelling/levering van volgende is goed verlopen

https://www.telemark-pyrenees.com/fr/taxonomy/term/233/brand/valandre-3253

Woubeir
    Bijdrager

@ivovm

waar vind je dat Valandre continous baffles gebruikt ? Hun ‘Tubular Bell’ gebruikt tussenschotten en is geen continous baffle-constructie.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Mijn reactie vraagt nuancering.

Niet alle valandré slaapzakken hebben doorlopende baffles maar mijn lafayette en bv de bloody mary wel.

Zie bij compartments: bv  http://www.valandre.com/sleeping-bags/bloody-mary.html

Een shocking blue dan weer niet:http://www.valandre.com/sleeping-bags/bloody-mary.html

‘Tubular Bell’ verwijst naar de baffles op de omtrek van de twee cilinders (kleinere (binnen) en grotere (buitentijk)) waaruit de slaapzak is opgebouwd niet op een baffle in de lengte om zo de isolatielaag rondom zo constant mogelijk te houden.

Wat aanvullend op het slapen onder een tarp is een bivakzak, naast het buiten houden van waterdruppels ook vooral nuttig om de wind extra te blokkeren (en daarmee zijn isolerend vermogen zo hoog mogelijk te houden).

Woubeir
    Bijdrager

Tiens, inderdaad. Dat is nu nieuw voor mij. Ook mijn Mirage heeft dat dus blijkbaar. Nu, ik heb die in gebruik sinds meer dan 10 jaar en er sindsdien al veel in geslapen zonder dat te weten en ik vraag mij eigenlijk ook af hoe praktisch dat eigenlijk is op het terrein ?

Sunrise
    Bijdrager

@ Bovenstaande heren: bedankt voor de input. Heeft me weer wat slimmer gemaakt.

Heb de laatste dagen de tijd genomen om enkele buitensportzaken te bezoeken en me daar wat slimmer te laten maken.
    Mijn keuze is intussen beperkt tot een aantal slaapzakken. Komt vooral nog op de details aan en waarschijnlijk zal het gevoel de doorslag geven.

1 ding houdt me nog tegen om  mijn keuze te maken.

Kies ik voor de reguliere hoogkwaliteitsdons of voor dezelfde dons met een hydrofobe behandeling?
    Ik hoor graag jullie ervaringen hierover.
    Enige nadeel van de hydrofobe dons is de prijs. Maar bij voldoende voordeel tijdens gebruik stoort dit niet.

Mvg

Woubeir
    Bijdrager

Persoonlijk zou ik nooit hydrofoob dons nemen.

1. sinds ik een donzen slaapzak gebruik, heb ik eigenlijk nog nooit een probleem gehad met vochtig dons. Meer zelf, als je dons vochtig geworden is, dan vind ik dat de gebruiker ergens een fout heeft gemaakt.
    2. bepaalde fabrikanten zijn teruggekomen van het gebruik van zo’n dons omdat de donsvlokken meer aan mekaar gaan kleven.
    Kirsten
    Bijdrager
    Aantal berichten: 20

Ben nieuw hier en heb net een nieuwe slaapzak besteld;

• mummiemodel met donsvulling (800 CUIN),

• Comforttemperatuur 0 °C / limiettemperatuur -5 °C.

Als ondergrond wens ik mijn schuimrubberen slaapmat te gebruiken in mijn tentje.

Een liner uit microvezel gebruik ik steeds in mijn huidige synthetische slaapzak maar

ik wil graag vaker buiten slapen tijdens de herfstmaanden waarvoor mijn huidige slaapzak net onvoldoende warmtebereik heeft.

Ik veronderstel dan ook dat mijn nieuwe slaapzak voldoet om de huidige buitentemperaturen

(nachttemperaturen net boven of onder het vriespunt) aan te kunnen of heb ik een verkeerde slaapzak keuze gemaakt?

Alvast bedankt voor de reacties!

ivovm
    Sleutelbeheerder

Kirsten,

Cuin alleen zegt niet veel.

Hoeveel gram dons zit erin? Vermeldt anders gewoon eens merk/naam.

Type schuimmat? (merk/hoeveel mm dik?)

Slaap je in een tent/tarp?

Kirsten
    Bijdrager
    Aantal berichten: 20

Dag Ivo.,

Ziehier de link naar de slaapzak: https://www.decathlon.be/nl/p/slaapzak-trek-900-0-dons-geel/_/R-p-175531?mc=8492771&c=OKER

Ik slaap in een tent, een 2/3 persoonstent van het merk Lafuma. Tent is reeds stokoud maar doet nog prima dienst.

Qua slaapmatje gaat het een soortgelijk model als in de link:

https://www.asadventure.com/nl/p/bo-camp-slaapmat-schuimmat-180-x-50-x-1-2-cm-1314C80003.html?colour=2245

🙂

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.