HOME FORUM Materiaal en techniek Waterzak in rugzak zonder voorziening

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 2

Iemand ervaring met hoe je een waterzak kan bevestigen in een rugzak die geen voorziening heeft voor een waterzak? Ik heb al een trekrugzak maar het zou wel echt handiger zijn als ik er een waterzak kon in meenemen ipv van 3 flessen.

Had al gedacht om zelf iets in te naaien ofzo.

Of bestaan er systemen speciaal daarvoor?

alvast bedankt

FrankB
    Bijdrager
    Aantal berichten: 226

misschien gewoon bovenop vastgespen als je dat persé wil… warm wordt t toch wel bij zon…. maar wil je persé niet stilstaan bij de bloemetjes en bijtjes om wat slokken uit je fles aan de zijkant te nemen? (die je sowieso tijdens het wandelen kan pakken) 2/3 flessen verdelen zich mogelijk makkelijker.

ik heb een ‘straw’ mogelijkheid in mn rugzak…. maar nooit gebruik van gemaakt… maar ja als je in een gezelschap met een bepaald tempo loopt…. anders zou ik zeggen waar maak je je druk om.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 4 weken geleden door  FrankB.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 4 weken geleden door  FrankB.
    FrankB
    Bijdrager

En als je je druk maakt koop een mooi verstelbare rugzak met watervoorziening (hoeveel water wil je in die zak?) – als Highlander 65/85+10 – voor 129 euro die best wel goed is… al is het geen Berghaus (die ik ook bezit, maar te klein voor deze reis) heb ik er goed me kunnen lopen in de Kaukasus.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 939

Ik denk dat er veel mogelijk is maar ik geloof niet dat er een standaard oplossing bestaat (misschien iemand wel?).
    Kan je hem gewoon niet in de top steken als laatste item.
    Tegen de rugzijde ophangen zou ook kunnen maar dat is niet zo ergonomisch omwille van het gewicht (dat beter kort tegen de rug zit). Je zou dan iets kunnen bedenken zoals https://www.backpackinglight.co.uk/user/products/large/Exped/Flash-Pack-Pocket.jpg
    dat is wel zelf te naaien. Of je koopt een bestaande goedkope zak zoals bv https://www.decathlon.be/nl/p/drinkrugzak-mtb-500/_/R-p-10187?mc=8300156&c=ZWART die je aanpast voor je doel. Misschien kan je hem wel op de borst dragen. (google eens op backpacking chest pack) maar daar komt dan toch weer wat aanpassing bij kijken en niet iedereen vindt dat prettig. Wel handig voor wat extra ‘kort bij de hand’ gerief in te steken.
    Welke rugzak heb je nu? Dat helpt om mee te denken wat mogelijk is.
    Zelf heb ik niet zo’n waterzak. Evt zou je kunnen overwegen om links en rechts op de schouderband twee houders voor waterflesjes te monteren. Eer die terug leeg zijn is het toch weer tijd voor een pauze.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1047

Ik heb al een waterzak in een rugzak zonder voorzieningen gestoken, en dat vormt geen probleem. Ik zet hem gewoon recht tegen het rugpand met de aansluiting van de waterslang naar beneden, en vul dan de rest van de ruimte op. Er is genoeg materiaal in de rugzak die de zak rechtop houden. Grootste issue is zorgen dat de waterslang niet ergens geplooid zit, dat komt wel eens voor. Dan komt het er gewoon op neer om eventjes te herschikken in de rugzak.

Groeten,

Debbie

K.D.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 2

super bedankt voor de reactie.

Het hoeft niet perse. Het leek me alleen handig 🙂

De zak in de top steken is mss wel een goeie oplossing zonder een nieuwe rugzak te moeten kopen.  Mijn rugzak is een Gelert Explorer 65l. Al een ouder type maar gewoon heel weinig gebruikt. Zou een zonde zijn om die niet te gebruiken.

debbie: zoiets had ik ook gedacht maar vroeg me ook af er gewoon geen systeem bestond om het makkelijker te maken 🙂

Ik dacht mss ook om de zak in een kleine rugzak( met trektouwen) te stoppen en die dan zo in mijn rugzak te hangen.

FrankB
    Bijdrager

ik snap totaal niet waarom zo een waterzak met slang nodig zou moeten zijn… tenzij je in een groter gezelschap loopt (niet mijn voorkeur wat keuzevrijheid betreft)

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1047

Frank, er is voor elk systeem iets te zeggen. Zelf neem ik soms een drinkzak mee, soms aparte flessen.

• Voordelen van een drinkzak: je water blijft koel (want zit diep in de rugzak), je kan continu kleine teugjes water drinken (en hoeft dus niet te stoppen), je hoeft niemand te vragen om je te helpen je drinkzak uit te halen of weg te steken, geen risico op verliezen van je drinkfles
    • Voordelen van flessen: het is makkelijker in de gaten te houden hoeveel je ervan drinkt, makkelijker uit te halen als je ergens kan bijtappen, je kan er ook eens wat suikerhoudende drank in doen (als je plastiek wegwerpflesjes gebruikt tenminste)
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.