HOME FORUM Materiaal en techniek waterfilter voor Ardennen

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 4

Hallo

Ik overweeg om de Katadyn BeFree aan te schaffen om comfortabeler meerdaagse trektochten in de Ardennen te kunnen maken.

Mijn vraag is: hoe veilig is het om het rivierwater in de Ardennen met de katadyn te filteren en daarna te drinken?

Zijn er dingen die ik zeker niet of zeker wel moet doen of op moet letten?
    Zijn kleine beekjes, beter als bijv de Ourthe,..?

Alvast bedank!

Groetjes Pieterjan

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 989

Voor wat mijn eigen ervaringen waard zijn.

Ik had mij enkele jaren geleden ook een waterfilter aangeschaft (sawyer mini)

met het idee dat ik die, wanneer hij begint te verstoppen hem zelf terug kon spoelen (iets dat jouw filter niet kan/en daarom moet je dat eens opnieuw overdenken stel ik voor). Voorfilteren via bv koffiefilter is soms wel nodig bij vuil water om een goede doorstroming te houden. Wat wil het verhaal: eigenlijk heb ik die filter amper gebruikt en blijf ik terug vallen op hoe ik het altijd deed wanneer ik naar de ardennen ga en val nog steeds terug op het gebruik van micropur forte in hoge nood en neem voor dergelijke tochten soms een 4 tal liter water mee en bel geregeld aan om mijn voorraad aan te vullen (zo onbewoond zijn onze ardennen niet). Dat is mogelijk even wennen wanneer je dat niet gewoon bent maar na enkele keren gedaan zal je merken dat iedereen erg behulpzaam is en de kans klein is dat je van iemand zijn erf wordt weggejaagd. De grote rivieren als ourthe, ambleve…vertrouw ik niet ivm chemische verontreiniging (die je er toch niet uit krijgt op deze manier) waardoor ik toch terug viel op de kleinere zijriviertjes, aangevuld met de kaart om een overzicht te krijgen van het stroomgebied. Besprekingen van een sawyer zijn er overal te vinden. bv https://reiske.nl/sawyer-waterfilter/

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.