HOME FORUM Materiaal en techniek Waterdicht Jacket

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 45)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Echter, als blijkt dat zo’n hard shell voldoende kan ademen; dan zou het handig zijn om deze ook te gebruiken voor wanneer er wind staat/het koud is (dan kan ik m’n softshell in principe thuis laten, toch zeker in de winter…).

Wat is voldoende ademend natuurlijk, want als je bvb, uitgaat van de CFM vind je bij hardshells maximaal iets van ± 0,5 CFM terwijl je bij soft shells al snel rond de 5 zit.

vermelden echter geen dernier waarde voor de face fabrik…

Ga niet teveel af op de deniers die fabrikanten geven, want gebruik van stoffen is ingewikkelder dan dat en de één zijn 40D komt overeen met een 50D of zo van een ander.

Woubeir
    Bijdrager

de eigen garantie van Marmot is nagenoeg onbestaande ondanks wat zelf beweren.

En je kan de Arc’teryc Alpha AR ook toevoegen aan je lijstje Wel 530 € aanbevolen prijs, maar dat is aan jou om te zien of dit kan..

florisvda
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

De Alpha AR is een ook nog een goede inderdaad, is momenteel de lichtste Pro shell jas met okselritsen. Heb hem toegevoegd.

Het verschil in gewicht tussen de Alpha AR en de Shivling verantwoordt voor mij echter niet het verschil in prijs. De ME Shivling en marmot speed light dragen momenteel nog steeds m’n voorkeur. Beiden online te vinden voor 400 euro in mijn maat (small, 94cm borstomtrek  is aan de kleine kant blijkbaar), af en toe vind je hem lager maar dan is het voor een (extra)large of de vrouwenvariant. Als dan blijkt dan de garantie van ME beter is… Idealiter zou ik dergelijke jas d.m.v. een korting voor rond de 300 euro oppikken; maar gezien beide redelijk recente modellen zijn en de Small versie kennelijk populair is vrees ik ervoor.

Langs de andere kant vraag ik mij af of de nieuwere Neoshell jassen niet duurzamer zijn dan de modellen van 2 jaar geleden waar er gekende problemen mee zijn. Zoiets weet je natuurlijk wel maar na een aantal jaar… Hier heeft GTX toch een voordeel op vlak van de goede ervaringen die ik lees m.b.t. garantie. Doordat GTX al zolang bestaat hebben ze een grote naam, maar tijdens hun bestaan ruilen ze wel 10 jaar oude GTX producten om die zijn beginnen lekken door een falend membraan. Doordat Neoshell nieuwer is, vind je dit soort ervaringen niet natuurlijk. De toekomst zal moeten uitwijzen of Polartech even goede of zelfs betere service levert op dit vlak. Momenteel lijkt GTX dan ook de veiligere keuze op dit vlak, dat je dan stukje betaalt voor de Gore-Tex naam moet je er maar bij nemen…

Woubeir
    Bijdrager

tussen die twee zou ik voor de ME gaan gezien de bedroevende garantiereputatie van Marmot.

florisvda
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Ik begin meer en meer te twijfelen of ik niet zou gaan voor de Arc’Teryx Alpha FL Jacket. Akkoord, deze heeft geen okselritsen; maar is wel 100 euro goedkoper dan de Shivling van ME. De shivling vind ik namelijk nergens onder de 400 euro en bij nader inzien vind ik 400 euro teveel geld voor een hard shell (ttz. de okselritsen zijn me de meerprijs van 100 euro niet waard, ok de shivling heeft ook wel wat meer features zoals meer functionele zakken).

Het grootste nadeel dat ik zie aan de Alpha FL is dat door het ontbreken aan okselritsen ik sneller nat zal worden t.g.v. zweetophoping in de zomer wanneer het regent maar er een strakke wind staat (regen+wind waar je koud zou van krijgen indien je nat bent t.g.v. een niet waterdichte alternatief b.v.). Dit laatste valt echter moeilijk in te schatten, zo snijdt een rugzak meestal de okselritsenopeningen af wat hun effectiviteit doet dalen… Ik ga het nog even laten bezinken.

Woubeir
    Bijdrager

Tja, het ene ontwerp van okselrits is beter dan een ander. In ieder geval (simplificerend): groter is beter.

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

Je hebt inderdaad een goedkopere en lichtere jas met als nadeel wel dat je okselzippers mist.

Ik zweet redelijk hard altijd dus ongeacht wat ik draag ga ik bezweet zijn.
    Als ik een rugzak draag dan gaan de okselzippers ook niet helpen om mijn rug droog te houden. Zelfs als ik in tshirt hike of een hemd (zoals ik een deel in IJsland heb gedaan). Het was daar toen te koud voor en mijn armen waren echt fris en toch was mijn rug nat.

Ik zou het zelf ook een moeilijke keuze vinden 😉

De FL is er terug bij Bever zag ik net.

Deze staat er ook http://www.bever.nl/the-north-face-point-five-ng-jas-33a5d40014?id_colour=4168
    Heeft wel okselzips, is wat betaalbaarder dan de AR, nadeel is dat die precies iets zwaarder is en ik vind TNF nooit aangenaam zitten, maar dit laatste is persoonlijk

Als ik nu mocht kiezen zou ik de FL nemen. Puur gewicht, materiaal en prijs.
    Nadeel van okselzips, too bad. Ik zweet mezelf toch kapot als ik hike :-).

Ik heb geen idee of dit volledig fout gedrag is maar ik doe dan het volgende:
    Desondanks ik wol draag en dit dus ook warmte geeft als het nat is, doe ik bij stops mijn natte tshirt uit, prop hem tussen mijn jas en isolerende laag die ik aandoe bij stops zodat die kletsnatte shirt niet te hard afkoelt en doe hem terug aan als ik terug begin te bewegen.
    En ja mijn shirt is echt kletsnat :-). (5°C, gierende wind, rugzak van 18 kg, stijle route, alleen merino shirt en jas met okselzips. )
    ’s Avonds tijdens opzetten van het kamp droogt die verder door lichaamswarmte of doe ik die onderuit.

Woubeir
    Bijdrager

@DeamonAngel

Ik zweet redelijk hard altijd dus ongeacht wat ik draag ga ik bezweet zijn.
    Als ik een rugzak draag dan gaan de okselzippers ook niet helpen om mijn rug droog te houden.

Het eeuwige probleem. 😉 En altijd een uitdaging om te zoeken waar dit aan kan liggen. Misschien is er niks aan te doen, maar we aanvaarden dat natuurlijk niet vanaf dag één. 🙂

Dus eerste vraag: welke rugzak gebruik je ?

DaemonAngel
    Bijdrager

Ik heb een Gregory Baltoro 75.
    Niet alleen mijn rug is nat hoor, bij mijn buik en na een tijdje is zowat heel de tshirt bezweet 🙂

Woubeir
    Bijdrager

OK, het rugpand gaat al niet echt helpen.

Dan: welk T-shirt (vooral: waaruit gemaakt) ?

DaemonAngel
    Bijdrager

Een icebreaker Tech Crewe 200 of 160 afhankelijk van de temp en daarover weer afhankelijk van de temp, Icebreaker Top 260

Woubeir
    Bijdrager

Daar zit mogelijk (met de nadruk op mogelijk) al iets:

1. de basislaag is te dik. Hoe dunner, hoe beter die vocht kan afvoeren. Zo ongeveer een basislaag van een stof van 120 g/m² of zelfs lichter (Airvent van Outdoor Research is zelfs maar 78 g/m²). Bij je merino-shirtjes is dat 160 à 200 g/m². Nu je wil ook niet te licht gaan want  hoe lichter, hoe kwetsbaarder. Dat geldt zeker voor merino; veel lichter  dan 160 g/m² voor 100 % merino ga je niet vinden wegens te kwetsbaar. Er zijn wel stoffen waarin merino gemengd wordt met synthetische vezels om die stof duurzamer te maken en daarvan zijn er aan 120 g/m².
    2. die trui doe je waarschijnlijk aan omwille van de koude, maar tegelijkertijd produceer je hopen zweet wat simpelweg een signaal is dat je lichaam daar warm genoeg heeft. Nu, bij mij moet het al vriezen eer ik in een actieve fase meer aan doe  dan een basislaag en een goed tot extreem ademende windlaag.  Het geheel is warm genoeg voor mij en ook weer niet te warm. Gewoon comfortabel.
    Wouter V
    Bijdrager
    Aantal berichten: 6

Tot een tijdje terug gebruikte ik jassen met een coating of membraan (Novadry en andere). Die hielpen tegen de regen, maar voelden snel klam aan. Ik liet ze dus vaak open hangen, wat dan vaak weer wat te koud was.

Nu heb ik een Páramo Adventure Light Smock (de lichtere versie van wat in deze draad al eens ter sprake is gekomen).

Met een lichte merino onderlaag heb ik het niet snel te koud, de bovenlaag ademt goed en er zitten genoeg ritsen aan om te ventileren.

Een weekje terug heb ik die combinatie bij hevige regen en  wind in Snowdonia uitgeprobeerd, ze voldoet perfect. Verder heb ik er op de fiets al enkele stevige regenbuien/-stormen mee getrotseerd, ook geen klachten.

Enkele observaties:

– De smock is nat, maar ik had het er niet koud in. Droogt snel.

– Zelf was ik een beetje nat, maar niet doorweekt.

– Aan de ellebogen kwam er water door, dat voelde wel ijskoud aan (DWR opfrissen?).

– Over de duurzaamheid kan ik me nog niet uitspreken.

– Geweldige verstelbare kap, moet je zelf gevoeld hebben om het te begrijpen.  😀

– Lijkt me – voorlopig – minder geschikt voor trekkings van meerdere dagen (kan ik hopelijk volgend jaar eens testen).

Op 3-laagsspul van Montane en Millet van enkelen na, liet de regenkledij van de anderen het in Wales afweten …

Woubeir
    Bijdrager

Bij Paramo (en breder ‘fur’-technologie) maakt je  ook best steevast de opmerking dat het vaak als te warm wordt beschouwd.

Arend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Voor wat het nog waard is: Ik ben in het bezit van de eerder genoemde jas van TNF: http://www.bever.nl/the-north-face-point-five-ng-jas-33a5d40014?id_colour=4168

Heb hem vooralsnog een keer gebruikt op wintersport en een keer op een trektocht over de Hardangervidda. In beide gevallen 1 keer slecht weer gehad en de jas functioneerde goed. Het is een vrij simpele jas, en persoonlijk vind ik de okselritsen voor ventilatie een waardevolle en fijne toevoeging. De stevige capuchon van de jas vind ik in het bijzonder erg prettig. Goed af te stellen, waardoor je voldoende wordt beschermd met het behoud van gezichtsvermogen. De jas is lang genoeg, ook van achteren, om goed beschermd te blijven bij beweging. Ik moet wel zeggen dat ik weinig vergelijkingsmateriaal heb. Dit is mijn eerste echt technische regenjas.

Heb de jas overigens met fikse korting gekocht: 25% korting op de jas en een extra kortingbon van 10% maakten dat ik er 270 euro voor heb moeten neerleggen.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 45)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.