HOME FORUM Materiaal en techniek Waterdicht Jacket

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 45)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 13

Rab en/of Montane zijn in België te vinden bij Basecamp, Kariboe, K2 en waarschijnlijk nog wel een paar andere winkels.

Zelf ben ik helemaal niet zo tevreden over eVent:

Al na een paar weken begon mijn eVent-jas (Rab Demand Pull-on) langs de binnenkant donkere plekken te vertonen op de schouders, rug en achterkant van de capuchon (de binnenste zilvergrijze laag leek transparant te zijn geworden). Deze vlekken konden niet verwijderd worden met de gebruikelijke producten, zoals Nikwax Techwash, maar wel met gewoon wasmiddel (eVent zegt zelf in zijn productinfo dat dit geen kwaad kan). Na het wassen ontstonden op de plaats van de vlekken luchtbellen tussen het membraan en de buitenstof van de jas. Het membraan was dus duidelijk gedelamineerd en water sijpelt nu op deze plaatsen makkelijk naar binnen. Op internet staan tientallen verslagen van mensen die net hetzelfde probleem hebben met eVent.

Ik heb Rab hierover gecontacteerd en ze gaven zelf toe dat dit probleem vaak voorkomt, wanneer eVent-kledij gedurende langere tijd niet gewassen wordt. Daarom staat bij elk eVent-product “wash me often!” op het label. Poreuze membranen zijn immers kwetsbaar voor vuil, zout (in zweet of zeewater) en lichaamsoliën. De kleine poriën kunnen ermee verstopt geraken, waardoor er zich bacteriën ontwikkelen, die het membraan en de lijm tussen de verschillende lagen aantasten. Gore-Tex heeft dit probleem min of meer opgelost door een beschermende PU(poly-urethaan)-laag (soort coating) tegen het membraan aan te brengen, terwijl eVent elke porie apart met PU behandelt d.m.v. één of ander nanotechnologisch proces. Hoewel de constructie van Gore-Tex het ademend vermogen sterker belemmert, zorgt ze voor een veel betere bescherming van het membraan. Als je echt héél veel tijd hebt, kan je de hele uitleg hier in ’t lang en in ’t breed nalezen.

eVent werkt dus goed als je het regelmatig kan wassen, maar laat het naar mijn ervaring snel afweten wanneer het vuil wordt. Tijdens een tocht van meerdere weken is het nu eenmaal onmogelijk om je kledij regelmatig en grondig te wassen, dus in die omstandigheden kies ik voortaan toch terug voor Gore-Tex. Niet-poreuze PU-membranen, zoals Dermizax (o.a. gebruikt door Bergans), Sympatex of  Dri3 (Norröna) zouden nog veel minder last hebben van die delaminatieproblemen, maar zijn naar verluidt minder duurzaam dan de PTFE-membranen van eVent en Gore-Tex. Dit filmpje toont duidelijk de verschillen tussen verschillende membraansoorten.

Ik heb kledij van zowel eVent als Gore-Tex Proshell en Gore-Tex Paclite en ik heb echt nog nooit een verschil in ademend vermogen gemerkt. De weersomstandigheden en je eigen inspanningsniveau zijn elke dag anders en je kan nu eenmaal slechts één regenjas tegelijk dragen, dus ik vind het altijd heel dubieus als mensen vol overtuiging beweren dat ze een merkbaar verschil voelen tussen verschillende membranen.

Met G1000 heb ik dezelfde ervaringen als Joery: het droogt traag, is vrij duur, en dat hele waxgedoe is vooral een gimmick om het ambachtelijke en traditionele karakter van het merk Fjällräven in de verf te zetten. In de praktijk heb je behoorlijk veel was nodig om een G1000-kledingstuk min of meer waterafstotend te maken, en dan nog heeft het geen langdurig effect en maakt het je jas verre van waterdicht. Na één wasbeurt of na enkele dagen gebruik is de waslaag meestal verdwenen. Bovendien kost zo’n blokje was €8. Fjällräven maakt best mooie spullen en heeft de laatste jaren kunnen profiteren van de hype rond Scandinavisch design en retrokledij, maar is voor meerdaagse tochten grotendeels ongeschikt.

Ook de kledij van Paramo en Furtech werkt niet goed in langdurig natte omstandigheden. Ik heb een jas van Finisterre die ongeveer identiek is aan de Paramo Velez Light Smock, en na een uurtje in de regen is hij doornat. De constructiemethode die Paramo en co. gebruiken kàn ook helemaal niet waterdicht zijn. Het is dan ook jammer dat ze hun kledij nog altijd aanprijzen als een volwaardig alternatief voor membranen. Als min of meer winddichte, maar luchtdoorlaatbare en waterafstotende softshell werkt Paramo wel heel goed, maar in die categorie zijn er veel goedkopere en beter ontworpen kledingstukken (zie bijvoorbeeld Rab Vapour-rise).

Werner
    Bijdrager
    Aantal berichten: 57

Voor mij is het naast waterdichtheid het hebben van okselritsen en de lengte van de jas zeer belangrijk. Die ritsen laten volgens mij meer zweet ontsnappen dan welk laminaat dan ook. Verder is ook de lengte van de jas belangrijk. Te korte jassen kruipen omhoog waardoor je onvoldoende overlap hebt met je regenbroek. Zelf heb ik mij bij wijze van test afgelopen winter in de solden (60Euro) eens een regenjas (Novadry 3L) van Quechua gekocht … en hij doet het goed.

massimo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 183

Goed advies Koen.

Enige nuance is inderdaad wel vereist, de gouden oplossing voor iedere situatie blijkt weer eens niet te bestaan. Weer wat opgestoken 🙂

Ik zou inderdaad ook veel waarde hechten aan regelbare ventilatie zoals okselritsen. En de lengte is ook handig voor wanneer je een keer niet je regenbroek draagt en alleen je regenjas, dan loopt de regen niet je zakken in. En als je hem aanhebt tegen de wind dan is het ook handig om tijdens bukken etc. voldoende lengte te hebben.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Goeie tussenkomst Yves!

Spijtig te horen dat jij ook die delaminatieproblemen met eVent hebt mogen meemaken. Kan begrijpen dat je dan een afkeer krijgt. Ik vraag me nu trouwens af wat RAB verder heeft aangeboden als service want gewoon een uitleg dat het falen normaal is vind ik niet echt normaal voor een fabricant. Is het bij die uitleg gebleven? Dat probleem van delamineren is voor mij onduidelijk of het puur over slecht onderhoud gaat van het materiaal (niet frequent wassen van eVent) of dat er al dan niet ook een pechfactor meespeelt. Ik kan hier enkel maar toevoegen dat ik buiten het falen van de DWR coating voorlopig niet te klagen heb over eVent, ook niet bij dagelijks gebruik op wekenlange tochten. Donkere vlekken langs de binnenkant nog nooit kunnen bespeuren. Anderzijds was ik mijn eVent jas en broek ook altijd na elke tocht ook al heb ik het maar een half uur aan gehad… en eVent hoef je zelfs niet met product te wassen. Zo zie je maar, verschillen over coatings en laminaten, daar vallen boeken over te schrijven. 🙂

LFone
    Bijdrager
    Aantal berichten: 151

Ik heb helaas dezelfde ervaring met eVent als Yves. Bij mijn OMM Cypher jas ontstonden na een paar weken gebruik met rugzak ook donkere plekken aan de binnenzijde bij de schouders en rug. Later ontstonden er een soort bubbels en is het materiaal gaan delamineren.

Aangezien de jas nog steeds waterdicht was heb ik dit in eerste instantie maar voor lief genomen. Toen de garantie nog net niet verlopen was heb ik toch nog foto’s van de plekken gemaakt en deze gemaild naar de webshop waar ik de jas gekocht had. Via OMM heb ik toen een splinternieuwe jas toegestuurd gekregen en kon ik de oude gewoon houden. Super service dus!

Ik weet niet of ik een volgende keer weer voor eVent zou kiezen. Ik zweet niet snel en zowel eVent als de verschillende varianten van Gore-Tex bevallen me prima. In mijn ervaring is Paclite alleen wel slijtvaster dan lichtgewicht eVent. Mijn vriendin heeft overigens een zwaardere eVent jas van Vaude en hier is geen enkel spoor van slijtage te zien bij hetzelfde gebruik.

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Als je zeker wil passen kan je je vriendin een weekendje Londen cadeau doen en zelf van de nood een deugd maken zou ik zeggen

Niet nodig, in juli moet ik voor een conferentie toch in Londen zijn. 🙂  Enige aanraders qua winkels? Cotswold Outdoor lijkt me een grote keten te zijn? Kwestie van wat keus te hebben.

jakobdeproft
    Bijdrager
    Aantal berichten: 1

Grappig en interessant dit vergelijk tussen Gore Tex (in al haar varianten) en eVent.

Een poos geleden heb ik een jack gemaakt waarvan de rechterhelft in eVent gemaakt was en de linkerhelft in Gore Tex (XCR). Gore wou voor deze test niet meewerken!

Schitterende jas – alleen wat grappig om te zien omdat de eVent geel is en de Gore rood.

Bij een eenvoudige wandeling is er geen verschil aan te merken. Maar vooral bij grote inspanning en zeker als het wat kouder is – dan wint eVent het met glans wat ademend vermogen betreft. Het voelt dan ook koeler aan.

Qua waterdichtheid heb ik niet voldoende getest met deze jas – maar uit ervaring met mijn Crux regenjas weet ik dat eVent erg waterdicht is en lang mee gaat.

Enfin – de test is gestopt en ik heb die combi – jas net op ebay gezet. Ik ga hem niet langer gebruiken. Mag ik een commerciële link op de site zetten?

http://www.benl.ebay.be/itm/Unique-Goretex-eVent-Jacket-combination-/271464337873?pt=LH_DefaultDomain_123&hash=item3f348911d1&_uhb=1

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

misschien even aanvullen dat nieuwste generatie GTX Pro (en dus niet  het oudere Pro SHELL) volledig anders is, geen PU-laag meer heeft, toch vuil/zweet weerstandig is en luchtdoorlaatbaar ( ± 3 CFM)…. eindelijk. Meer eVent-like dus.

Woubeir
    Bijdrager

en eVent hoef je zelfs niet met product te wassen

Hoe bedoel je dit juist ?

Woubeir
    Bijdrager

Ik heb een jas van Finisterre die ongeveer identiek is aan de Paramo Velez Light Smock, en na een uurtje in de regen is hij doornat.

Grote vraag echter: ben jij nat ? En comfortabel ? Want dat de jassen zelf doorweekt zijn, is vrij normaal en maakt ze niet onbruikbaar.

florisvda
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Even een oude thread oprakelen.

Ik ben op zoek naar een waterdichte jas ter vervanging van mijn versleten AGU jarenoude regenvest.  Dit topic samen met BPL hun SOTMR over Ultralight Waterproof Breathable Jackets (dateert van 2012, linkje) geeft een redelijk beeld van wat er mogelijk is met de technologie van vandaag. Jammer genoeg heeft David Chenault zich beperkt tot sub 8 oz WPB jackets (i.e. max 227g). Voor mij mag het gerust wat meer wegen, zeker met het oog op duurzaamheid en periodes van intensief gebruik in lente/herst/winter. Dit laatste lijkt mij namelijk een groot minpunt van dergelijke ultralight jassen.

Zelf ben ik op zoek naar een jas die mij redelijk droog kan houden in continue regen bij middelmatige activiteit gedurende alle seizoenen. Dat kan in de Ardennen zijn maar even goed in Scandinavië (Noorwegen b.v.) of in de Vogezen/Alpen/Pyreneeën. Zo kan Noorwegen in de Zomer met een doorweekte jas behoorlijk koud worden (zelf ondervonden in Jotunheimen).

De keuze van het type laminaat samen met 2-laags, 2.5 laags of 3-laags layering lijken mij het belangrijkste. Dan komen features zoals okselritsen, de kap en vestzakken. Allen hebben ze een impact op het gewicht, de ‘adembaarheid’, de duurzaamheid en de prijs. Een aantal jassen die ik ben tot dusver ben tegen gekomen:

Patagonia torrentshell. 2.5 laags, 50D ripstop nylon en een “waterproof/breatable barrier” (H2No zoals Patagonia het noemt). Aan 130 euro een betaalbare optie, met 50D lijkt deze mij ook duurzaam. Al verkoopt Patagonia wel een Plus variant in de VS met verstevigingen op de schouders/heup. Er valt echter weinig te vinden over hoe goed deze vest ademt. Vermoedelijk scoort deze een pak lager dan eVent en Neoshell alternatieven (welke typisch wel een vak duurder zijn natuurlijk).

De helium reeks van outdoor research. Voornamelijk dan de recentste Helium HD wegens de okselritsen. 2.5 laags Pertex shield plus membraan, 30D ripstop nylon als outer fabric. De helium II valt online te vinden aan dezelfde prijs van de torrentshell (135 euro), de helium HD is iets moeilijker te verkrijgen maar kun je vinden voor 150-200 euro in duitsland. Wederom stel ik mij vragen bij het vermogen tot ademen van het Pertex Shield plus membraan. Hier kunnen okselritsen wel veel helpen natuurlijk. Met 30D lijkt de duurzaamheid mij ok maar niet super. Aan 260 gram wel zeer licht.

RAB heeft ook een aantal jassen met het Pertex shield plus membraan. De Atmos is een 3 laagse jas met okselritsen en weegt 300 gram. Door de derde laag is deze vermoedelijk duurzamer dan de helium jassen, maar ik vind niets over de Dernierwaarde van de buitenste laag. Qua prijs kost deze zo’n 150 euro online (in het VK). Wederom weinig info te vinden over het Pertex shield plus membraan.

Vermoedelijk zijn er nog tal van andere jassen die concurreren in deze prijsklasse. Er is namelijk zoveel keuze…

Gaan we dan over naar de Goretex, eVent en Polartec neoshell membraan jassen. Goretex valt wat mij betreft sowieso af wegens het ondermaats ademend vermogen van het membraan. Als ik het goed voorheb, kan bij eVent en neoshell naast waterdamp de lucht zelf zich ook doorheen het membraan verplaatsen. Bij Goretex is dit niet mogelijk, hierbij kan er enkel waterdamp naar de buitenste laag migreren alwaar deze wordt verdampt. Bij al deze vesten is het belangrijk om de DWR laag intact te houden door goed onderhoud. Immers, indien de DWR kwaliteit afneemt dan neemt de buitenste laag vocht op van de omgeving waardoor het moeilijker wordt voor de buitenste laag om de waterdamp van het membraan af te voeren. Klopt deze uitleg een beetje?

Stel dat de buitenste laag verzadigd geraakt met water (b.v. door het afvoeren van waterdamp doorheen het membraan of de opname van regenwater door falende DWR) dan is de jas niet meer in staat om waterdamp af te voeren en zul je veel sneller condensatie binnen de jas voorhebben? Het beste wat je dan kan doen is jouw activiteitsniveau verlagen en verluchting maximaliseren (en later de DWR herstellen)? Zolang het membraan in tact blijft dan zullen deze jassen enkel regenwater doorlaten indien de waterdruk hoger ligt dan rating van het membraan (zelfs niet indien de buitenste laag verzadigd is)? Zijn er andere omstandigheden waarin dergelijke jassen water zouden doorlaten? Is het terecht om Goretex niet in beschouwing te nemen? Bij een verzadigde buitenste laag lijkt de “air permeability” van eVent en neoshell mij een groot voordeel. Hier kan de jas nog altijd ademen ondanks het feit dat waterdamp niet kan worden afgevoerd.

eVent: RAB Latok alpine jacket is een zeer populaire keuze. Met 515g weegt deze wel aanzienlijk meer, maar dat lijkt mij eigen aan alle eVent jassen (het membraan zelf is aan de zware kant naar verluid).

Polartec Neoshell scoort nog ietsje hoger qua luchtdoorlatendheid dan eVent, dit membraan lijkt het beste qua ademend vermogen dat er op de markt is vandaag. Hier vind je een discussie over Neoshell op BPL. Het is natuurlijk niet zo ademend als een soft shell, maar wel een pak beter dan GTX en zelfs eVent. Neoshell is naar verluid ietsje minder waterdicht dan Goretex/eVent maar dit is slechts een theoretisch verschil. In de praktijk merk je hier niets van. De Rab Myriad is een optie, deze zou echter een lichtere incarnatie gebruiken van Neoshell. Heeft iemand hier meer informatie over? Heeft dit een impact op de duurzaamheid (Rab vermeldt geen dernierwaarde). Rab heeft ook de Neo Guide jacket, deze  gebruikt de zwaarste materialen (en is dus vermoedelijk de meest duurzame optie van rab) en heeft ook okselritsen, maar deze weegt dan ook wel het meeste natuurlijk. Aan 350-400 euro is dit echter allesbehalve een goedkope jas. Heeft er iemand ervaring met (andere) Neoshell jassen? Zijn er jassen die je kunt aanraden of afraden?

Mijn voorkeur gaat uit naar jassen met Neoshell membraan wegens het superieur ademend vermogen. Met dergelijke jas ben je gesteld voor alle omstandigheden (alle seizoenen, alle temperaturen, alle soorten hoeveelheden en periodes van neerslag, alle windomstandigheden). Het hogere gewicht moet ik dan maar bijnemen (evenals de prijs). Later zou ik mij dan eventueel een lichtere regenjas kopen voor occasioneel gebruik tijdens de zomer/late lente/vroege herfst.

Woubeir
    Bijdrager

Over de SOTM van David Chenault en die sub 8 oz.: tja, je hebt het dan ook over BPL. 🙂

Over GTX: er is ook nu GTX Pro (niet verwarren met het oude Pro Shell) en die is wel luchtpermeabel (ok, minder dan Event en NeoShell).

NeoShell: nogal wat gebruikers melden dat het begint op te bollen/te delamineren na vaak zelfs minder dan een jaar.

Maar 2 vragen over zaken die ik niet terug vindt:

1.  je hebt het over een hogere prijs die je er dan maar bij moet nemen, maar wat is dat budget nu eigenlijk ? Bv. 300 € of 600 € maakt wel een verschil.
    2. Wat is het maximum gewicht ?
    3. Hoe wil je de jas gebruiken ? Bv, meestal aan of meestal in de rugzak en alleen er uit bij hevige regen.
    Woubeir
    Bijdrager

3 vragen dus 🙂

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

Ik ben het eens met Woubeir dat je met het nieuwe pro materiaal van GTX dit wel in beschouwing moet nemen.

Een filmpje gezien van iemand dat met water en een luchtpomp de testen deed en daar deed de pro het even goed als event en neoshell (dit is natuurlijk geen correcte weerspiegeling, maar toch)

Ik zit zelf nog met de vorige soort, de GTX Pro shell.
    Toegegeven, dit ademt minder goed. Maar ik verkoos een meer duurzame shell die bombproof was en de garantie was wel belangrijk voor mij.

Als ik nu een nieuwe moest kopen zou het deze zijn: http://www.outdoorgearlab.com/Hardshell-Jacket-Reviews/Arcteryx-Alpha-FL
    Bij bever kost die 349 euro (net even gekeken en die is daar momenteel niet te vinden, dus jammer even out of stock blijkbaar).

Reden:
    – Acceptabel gewicht (310 gram) – mijn huidige weegt het dubbele
    – Goed ademende GTX pro
    – Levenslange garantie van GTX

De AR is ook wel interessant doordat deze niet veel zwaarder is maar wel pit zips heeft. Zelf verkies ik dit nog steeds. Niets ademt zo goed als pit zips

Ik vind de garantie van gtx enorm belangrijk. De jassen zijn vaak duur (400-500 euro) en het gebeurt wel meerder dat kledij begint te lekken.
    Ik rij met de moto en ik heb daar geleerd dat waterdichte kledij bestaat maar dat het geld kost. En ook dat de goedkopere membranen ook waterdicht zijn, maar beginnen te lekken en dan is het leuk dat je gtx gewoon kunt binnenbrengen en je een nieuwe krijgt. Dit is al enorm handig geweest voor mijn budget:-)

florisvda
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

@Woubeir:

1. Budget: ik ben aan het zoeken wat er zoal bestaat en op basis daarvan wil ik mijn budget afstemmen. Liefst spendeer is niet meer dan 400 euro, maar hoe minder hoe liever natuurlijk.

2. Qua gewicht wil ik onder 500 gram blijven, liefst zelfs onder 400 gram.

3. In principe zou ik de jas enkel aandoen bij regen, aangezien er alternatieven bestaan die beter ademen wanneer het niet regent. Echter, als blijkt dat zo’n hard shell voldoende kan ademen; dan zou het handig zijn om deze ook te gebruiken voor wanneer er wind staat/het koud is (dan kan ik m’n softshell in principe thuis laten, toch zeker in de winter…).

Naast hiking fiets ik ook vaak (dagelijkse verplaatsingen, race en bike packing). Hier zou ik de jas ook graag willen gebruiken voor bescherming tegen regen en wind. Hierdoor heb ik eigenlijk beslist dat okselritsen in geval van GTX Pro een must zijn (de 100 gram penalty moet ik er dan maar bijnemen, als je kledij nat wordt van het zweet weeg je ook al snel een tiental gram meer :D).

Omtrent het nieuwe Gore-Tex Pro, ik lees dat het alvast meer ademt dan de vorige GTX membranen. Dit YT filmpje vergelijkt de luchtdoorlatenheid met de vorige generatie Gore membranen en kort met event: https://www.youtube.com/watch?v=_PfR2dRe4T4&list=UUQJ2bG4g2KhxSyXg3nTj2lg . Als ik lees dat Gore-Tex overigens uitstekende garantie biedt op hun producten, dan is dit een groot pluspunt t.o.v. Neo Shell. Zeker als blijkt dat die laatste niet zo duurzaam zou zijn als gedacht (i.e. de delaminatie die Woubeir aanhaalt). Heeft er iemand ervaring met Neoshell garantie? Bij GTX kun je vaak nog bij GTX zelf aankloppen indien het membraan faalt en de fabrikant niet wil meewerken, zou die bij Polartech ook lukken voor hun neoshell producten?

Ik ben ondertussen begonnen met  het verzamelen van jassen in een spreadsheet: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Ted1yd-yX0pcJRr_JVIsllJnOlf7suy7PGd7zIsEJls/edit?usp=sharing.

Voorlopig heb ik een hele waslijst aan Goretex Pro jassen en een vijftal Neoshell jassen. Naar amerikaanse merken die hier niet verkrijgbaar zijn, kijk ik niet. Vermoedelijk zal ik sowieso online kopen. Zijn er interessante jassen die niet in mijn lijstje staan? Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de Marmot Speed light jacket (vermelden echter geen dernier waarde voor de face fabrik, enkel 3.1oz/yd; vermoedelijk gaat het om 40d echter) en de Mountain equipment Shivling. Beide zijn de lichtste GTX Pro jassen met okselritsen die ik kon vinden. De Alpha FL ziet er ook zeer interessant uit, maar het gebrek aan okselritsen is een groot nadeel wat mij betreft.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 45)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.