HOME FORUM Materiaal en techniek Waterdicht Jacket

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 45)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 19

Goeiendag 🙂

Ik ben na jullie hulp bij het aanschaffen van de onderlagen nu ook bezig om mijn waterdichte jas te vervangen.

Na wat zoekwerk op internet ben ik tot de conclusie gekomen dat er verschillende soorten waterdichte materialen op de markt zijn.

Nu vraag ik me af, is gore-tex nu nog steeds het meest geschikte voor een trektocht/wandelen? Of zijn de andere materialen (Event/HyventAlpha etc. etc.) gelijkwaardig of zelfs beter voor dit gebruik?

Daarnaast ben ik ook tegen gekomen dat er verschillende Gore-Tex varianten zijn waarvan de 3-laags Proshell zogenaamd de beste zou moeten zijn?
    Ik kom er enkel niet echt achter wat er in de praktijk nu merkbaar is van het verschil tussen de 2-laags en 3-laags gore-tex jassen!
    Enkel gewicht? Of zijn er ook duidelijke verbeteringen op gebied van waterdichtheid en ademendheid?

Gaat een 3-laags jas merkbaar verschil maken tijdens een trektocht? Of valt het tegen en zou ik net zo goed af zijn met een 2-laags?

Daarnaast heb ik ook nog een vraag omtrent de huidige generatie jassen (voornamelijk de topjassen) schijnen geen handzakken meer te hebben, maar voornamelijk “napoleon”zakken? Hebben jullie hier ervaring mee? Missen jullie deze of totaal niet?

En als laatste de vraag, hebben jullie een absolute aanrader? (en waarom juist die?)

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Ward

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1055

Hey Ward, enkele maanden terug nog een waterdichte jas gekocht, en achterover gevallen van de prijs dat ze dezer dagen vragen voor een Goretex Proshell. Ik kan dus wel begrijpen dat je nog wat serieuze vragen stelt. 🙂

Ik zal proberen te antwoorden op basis van mijn ervaring, zelf ben ik ook geen materiaalexpert.

(1) Laminaten zijn nog steeds aan te raden boven coatings omdat ze duurzamer zijn en beter ademen. Goretex is nog altijd marktleider maar ook de andere membramen worden steeds beter. Er zijn weinig vergelijkende tests beschikbaar. Het is dus erg moeilijk in te schatten hoe ze zullen presteren. Alles is relatief. Ook Goretex presteert niet optimaal. Waterdichtheid en ademvermogen zijn nu eenmaal niet zo simpel te verzoenen.

(2) 3-laagse jassen zijn aan te raden omdat die beter bestand zijn tegen de frictie die de riemen veroorzaken en de waterdichtheid van je membraam kan aantasten. Sommige (lichtgewicht) hikers kiezen voor een 2-laags, dat is wat lichter, in de veronderstelling dat ze die regenjas toch niet vaak aan hebben en het eerste argument dus niet echt van tel is. Zelf verkies ik nog altijd een 3-laags voor zijn robuustheid, ik gebruik hem vaak het hele jaar door. In het begin zal er wellicht weinig te merken zijn tussen beide, misschien wat qua ademvermogen (hoger bij 2-laags?) maar de vraag is hoe ze op termijn gaan presteren. Dat zal ook van andere factoren afhangen natuurlijk.

(3) Aan handzakken heb je niets omdat je heupriem er toch over zit. Je kan er niets insteken (want dan zit het te duwen) en je kan er niets uithalen. Napoleonzakken zijn wel erg handig. Kijk zeker uit naar een jas die ze heeft want dat is niet bij allemaal het geval.

Groetjes,

Debbie

ward
    Bijdrager

Hey Debbie,

Bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord!

Net zoals jou geef ik ook wat meer voorkeur aan een duurzame jas, is niet iets wat ik constant wil blijven vervangen dus mag best wat meer wegen in zo’n geval.
    (huidige jas is 900 gram, dus ga er zowiezo op vooruit)

De napoleon zakken zal ik eens goed in de gaten houden!

Dan zit ik eigenlijk nog met een(tot nu toe) laatste vraag:
    Ik kom veel jassen tegen die er aardig uitzien, die qua materiaal en pasvorm wel erg goed lijken maar waarbij ik op internet ook veel tegenkom dat ze worden afgeraden voor het maken van trektochten/bergwandelen. En enkel dienen voor “mountaineering” Ik ben er nog niet helemaal achter waarom dat deze jassen daarvoor niet geschikt zijn!? Hebben jullie daar enig idee over?

Om maar een (duur) voorbeeld te noemen:

http://www.arcteryx.com/product.aspx?language=EN&gender=Mens&category=Jackets&model=Alpha-SV-Jacket

of deze:

http://www.haglofs.com/en-us/products/clothing/layers/shell-layer/men/spitz_ii_jacket_en-us.aspx

Ward

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1055

Ik zou niet weten waarom deze jassen niet geschikt zouden zijn voor bergwandelen en vooral rugzaktrekkings. Zelf heb ik ook een (dure) Goretex Proshell, die duurzamer is dan vb. active shell. In een buitensportzaak maken ze geen verschil tussen ‘mountaineering’ en ‘trekking’. Waar heb je die gebruikerservaringen gelezen?

Het grootste punt van discussie is meestal het ademvermogen, maar daarover heeft iedereen zijn eigen visie en ervaring. Ik ben niet de grootste expert dus ik doe hier geen uitspraken over. Ik koop gewoon een degelijke jas en weet wat ik kan verwachten en wat niet. Veel hangt af van de weerscondities hoe aangenaam een jas aanvoelt en als ik hem niet moet aandoen, zoveel te beter. 🙂

massimo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 187

Hi Ward,

Zelf heb ik recent een North Face Hyvent jas, licht en in/uitritsbare fleece gekocht voor zo’n 150 euro. Ongetwijfeld niet zo duurzaam als een drielaags Gore-Tex, maar zo was ik voor een prima bedrag wel van een comfortabele regenjas en afzonderlijk te dragen fleece voorzien.

FjallRaven verkoopt G1000 jassen welke je kan waxen. Op die manier kan je zelf sturen aan de verhouding tussen ademen/waterdichtheid, afhankelijk van je bestemming, seizoen en weersverwachting. Ik weet niet of het een volwaardige vergelijking is met een dunne doch dichte regen/wind jack, maar ik neem aan dat ze in Scandinavië wel verstand hebben van regen en hiken. En deze jassen hebben vaak doordachte zakken.

Voordeel van G1000 is dat je de wax lokaal kan aanbrengen, dus bijvoorbeeld weinig tot geen wax onder de oksels, extra wax op de schouders. En dat wat nat wordt is erg snel droog. Heb zelf een G1000 broek en kan beamen dat het werkt zoals geadverteerd, in tegenstelling tot membranen waarin ik mij altijd kapot zweet.

Zelf heb ik achteraf spijt dat ik de G1000 jassen niet in mijn overweging heb meegenomen, ik vind achteraf meer en reguleerbaar ademend vermogen toch prettiger, aangezien ik op het vriespunt als zweet als een otter… 🙂

Succes (en veel plezier) met zoeken!

ward
    Bijdrager

@debbie,

Deze jassen zijn schijnbaar qua indeling van de zakken anders en voornamelijk ook de lengte van de jas is korter (valt op de heupen) en is daardoor “te kort” voor wandelen.
    Ik moet nog kijken hoe het bij mij valt (de jassen die dit zouden hebben waren niet in de outdoorshop aanwezig momenteel!)
    Ik was dus nieuwschierig of jullie hier wat van wisten en mij daar wat info over konden verschaffen! 🙂

onder andere op de website van outdoorgearlab wat over gevonden, heb ondertussen zoveel gelezen dat ik ze niet allemaal meer weet, maar deze was blijven hangen:

http://www.outdoorgearlab.com/Hardshell-Jacket-Reviews/Arcteryx-Alpha-SV

.

@massimo

Ik heb zelf mijn eerste “wandel”jas een TNF hyvent jas gehad, en was daar de eerste 2 jaar erg tevreden mee, daarna zo lek als een mandje zonder dat ik daar gekke dingen mee heb gedaan. Dagtochten op vakantie in schotland, en dagelijks gebruik op de fiets tussen huis en school/werk. Dus voor mij geen hyvent meer!

De g1000 jassen heb ik ook even naar zitten kijken, maar ben wat terughoudend omdat ik wat schrik heb dat die wax die je aanbrengt met veel schuren van rugzak of tegen rots of dergelijke er af gaat. Of dat je met waxen plekken vergeet/niet genoeg inwaxed waardoor de werking niet optimaal is. Weet niet of deze vrees terecht/onterecht is?

wel bedankt voor het meedenken 😀 als er mensen zijn die nog andere ideeen/visies hebben, hoor het graag.

Ward

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Regenjassen… zo’n onderwerp waarover je boeken kan schrijven en waarover ook weer een aantal mythes bestaan.

Laat ik beginnen met de constructie van regenjassen uit te leggen. Er zijn jassen in 2-laags constructie (2L), 2,5 laags constructie (2.5L) en 3-laags (3L).

Een 2L-jas bestaat uit een laminaat of coating aangebracht op een meestal zware en duurzame (meer dan 40 denier) buitenlaag (face fabric) en dat is het in feite. In de praktijk is langs de binnenkant meestal een loshangende stof (meestal soort mesh) aangebracht om het laminaat of de coating langs de binnenkant te beschermen tegen beschadiging. 2L-jassen zijn tegenwoordig aan de relatief zware kant, meesten wegen 500g of meer doordat een zware buitenlaag wordt gebruikt en er veel zakken en andere prullen in worden verwerkt (denk fashion type jassen). Ze zijn eigenlijk vooral bedoeld als regenjas in het dagelijks leven (rond het huis gebruik, dagtochten, of zoals sommige fabricanten het noemen “base camp use”). Minder geschikt dus voor trekkings doordat het laminaat of de coating niet zo goed beschermd zit. 2L-jassen mag je dus beter gewoon negeren voor een trektocht.

Dan zijn er 2.5L-jassen die heb ik de indruk op fora nogal te vaak onder de noemer 2L worden genoemd, maar het verschil tussen de twee is eigenlijk wel groot. 2.5L-jassen bestaan in het algemeen uit een lichtere maar nog steeds duurzame buitenlaag (meestal 40 denier), de coating of het laminaat en langs de binnenkant een zeer minieme beschermlaag, meer een soort film die op coating/laminaat is aangebracht dan een echte volwaardige laag (vandaar de term “twee en een halve” laags). Deze film beschermt de coating/laminaat niet zo optimaal als bij een 3L-jas, maar de constructie ervan is wel relatief goedkoop. 2.5L-jassen zijn dus een goedkopere oplossing dan een 3L-jas maar dat gaat ten koste van de duurzaamheid van het laminaat/coating. Hun gewicht zit in de klasse 250-450g. Je kiest best geen 2.5L-jas als je de jas vaak draagt op een trektocht, maar ga je naar een relatief droge streek waar je slechts occasioneel met regen te maken krijgt en je wil het geld niet uitgeven aan een duurdere 3L-jas, dan is een 2.5L-jas wel een goede overweging.

De 3L-jassen worden enkel vervaardigd met laminaten. Hier zit het laminaat geplakt tussen de buitenlaag en een echte volwaardige beschermende binnenlaag waardoor bij dit type jassen het laminaat het meest duurzaam is tegen lekkage. Deze constructie heeft echter een prijskaartje, vandaar dus de meest dure jassen. Als je je regenjas vaak gaat dragen op trektocht of voor alpinisme is een 3L eigenlijk een must wil je er lang plezier aan beleven.

Maar! Nu is de technologie vandaag de dag zo sterk geëvolueerd dat er wel een grote verscheidenheid aan 3L jassen bestaat waarbij zelfs enorm lichte jassen waarbij, je raadt het al wel, dit ook weer ten koste gaat van de duurzaamheid van de jas. Het gewicht van een 3L-jas varieert vandaag van 215g (jawel!) tot zo’n 800g. Het gewicht van de jas wordt naast bijkomende features op de jas vooral bepaald door de buitenlaag die gebruikt wordt en het is die buitenlaag die bij de lichtere 3L-jassen nu vooral verder de duurzaamheid van de jas bepaalt. Het vezelgewicht van stoffen wordt uitgedrukt in denier (afgekort met D) en is een ruwe maatstaf voor de duurzaamheid van de buitenstof (er spelen nog andere factoren een rol maar het denier cijfer is een goede leidraad). De lichtste 3L-jas (naar mijn weten) weegt 215g (Haglofs Gram Comp Pull) en heeft een buitenlaag van slechts 7D. Het mag duidelijk zijn, ook al is dit een 3L-jas, deze jas is niet meer zo slijtvast langs de buitenkant.

Ruwweg kan je 3L jassen verder in volgende categoriën indelen:
    1) De ultralight pullovers zonder verder veel tralala op de jassen (geen okselritsen, hoogstens één zakje op de borst en dus maar een halve rits ipv een volledige). Alles staat op deze jassen in het teken van gewichtsbesparing. Gewicht: 215-300g. De buitenlaag is meestal 15D, minder slijtvast maar voldoende voor voorzichtige mensen (denk ultralight hikers). Dit zijn jassen voor gebruik met lichtere rugzakken. Ik bezit er zo één en ben daar zeer tevreden van (RAB Demand Pull on). De Haglofs Gram Comp Pull zit dus ook in deze categorie.

2) De lightweight jackets (300-400g), wel met volwaardige rits maar verder zonder veel features om gewicht te besparen. Buitenlaag zit ook meestal op 15D. Zelfde doelgroep dus als bij de ultralight pullovers. Voorbeelden: Haglofs Gram, RAB Momentum, Montane Air, Mountain Hardwear Quazar.

3) Midweight jackets (400-600g), buitenlaag meestal 40D en dus voldoende slijtvast. Bezitten wel eens wat meer features en worden dan door fabrikanten eerder als jassen voor alpinisme geprofileerd maar zijn uiteraard even bruikbaar voor trektochten. Een relatief goedkopere topjas in deze categorie is de RAB Latok Alpine (kan je vinden voor 235-260€).

4) De zwaardere jassen (>600g). Buitenlaag meestal >40D, dus goed duurzaam. Een goedkope jas in deze categorie is de Karrimor Alpinist 2 (kan je onder koopjes momenteel vinden voor onder 100€).

Dan tot slot toch nog een woordje over coatings en laminaten. Coatings (hyvent, pertex shield, enz zijn niet duurzaam, punt. Na enkele jaren schilferen ze af en is je jas lek. Ze zijn ook minder ademend. Het gaat hier om 2.5L jassen dus je kent het plaatje verder.

Bij de laminaten is goretex nog steeds de marktleider en dat komt puur door hun megamarketingmachine, niet zozeer omdat goretex het best ademend materiaal zou zijn (met pro en active shell wel verder verbeterd maar nog steeds niet als eVent). Die marketingmachine heeft ook zo zijn keerzijde: goretex is overprijst! Koop je iets uit goretex betaal je deels mee de marketingmachine. Zo simpel is dat. Er bestaan laminaten die zelfs beter ademen dan goretex: eVent, DryQ en wellicht ook het recentere Neoshell van Polartec en waarvan eVent vooral goedkoper uitvalt dan goretex. Waarom blijven zoveel fabricanten dan goretex gebruiken als er (goedkopere en) beter ademende materialen bestaan? Gewoonweg omdat het niet zo goed meer verkoopt als er niet het label goretex op staat. De “guaranteed to keep you dry” slogan bepaalt duidelijk wel echt de mens zijn koopgedrag. Er valt nog veel meer te zeggen over verschillen tussen goretex en de andere laminaten wat betreft het ademend vermogen maar in feite blijkt dit in de praktijk niet zo heel belangrijk te zijn. Draag je lange tijd je regenjas in regenweer word je toch nat van binnenuit door je zweet dat weer condenseert op de binnenkant van de jas. Ook het best ademende laminaat verhindert dit niet. Er zijn verschillen in ademend vermogen die ikzelf ook kan ervaren (ik heb ook nog een jas uit goretex), maar ik zou die verschillen niet overroepen. Persoonlijk draagt eVent voor mij de voorkeur, maar dat is vooral omdat goretex en neoshell gewoon te duur is voor wat het is, niet zozeer omdat eVent het best scoort in ademend vermogen. Een goede 3L jas hoeft niet meer dan 300€ te kosten. Koop je een duurdere jas dan heb je een meerprijs uitgegeven die niet echt tot zijn recht zal komen in een betere prestatie van de jas.

Eigenlijk nog belangrijker in het verhaal van ademend vermogen is de staat van de DWR coating op de buitenkant van je jas. Spijtig genoeg heb je op een langere trektocht (meer dan een week meestal) dat je DWR al niet meer optimaal presteert doordat je jas gecontamineerd zit aan vuil en oliën. Nog een argument om te stellen dat de keuze voor het best ademende laminaat in de praktijk nu zoveel verschil niet zal maken. Was je jas dus regelmatig en activeer het DWR weer door hem daarna even in de droogkast te stoppen (niet te warm!) of met behulp van een strijkijzer op lage warmte even te strijken (maar oppassen hiermee wat je doet want je kan je jas hier zo mee naar de vaantjes helpen als je een te warm strijkijzer gebruikt). Je zou dit eigenlijk na elke tocht moeten doen om het DWR optimaal te houden. Is het DWR afgesleten of vertrouw je de verwarmingsmethode niet zo goed, behandel de jas dan met een DWR aanbrengend product als Nikwax Direct wash in of spray on.

Laat je verder in de keuze van je jas vooral leiden door de pasvorm, ruglengte tot onder je achterwerk, zakken, velcrosnoering op de polsen, het comfort van de capuchon enzoverder als je dat nuttig vindt. Er is niets hatelijker dan een jas te hebben waarop voor jou storende dingen zijn aangebracht.

Om dan een heel gericht antwoord te geven voor Ward zou ik jou de RAB Latok Alpine of Bergen jacket aanraden of de Montane Venture jacket, allemaal topjassen voor onder 300€. Weet je van jezelf dat je je jas niet zult gebruiken om vaak mee door struikgewas te wringen of er langs rotswanden mee te schuren en je zeult niet rond met een joekelzware rugzak zou ik eerder zelfs kiezen voor de RAB Momentum of Montane Air jacket of zelfs de ultralight pullovers als de Demand Pull-on. Maar weet dan dat je met iets zit dat minder slijtvast is langs de buitenkant.

Tot zover mijn veel te lange uiteenzetting. Ik hoop dat je zoektocht naar de geschikte jas hier veel gemakkelijker door geworden is.

massimo
    Bijdrager

Djzow,

Wat is je mening over G1000?

Ward,

Thuis kan je prima waxen, moet secuur werken geen probleem zijn. Om de wax te testen ga ik er mee onder de douche staan en kijk ik of het water wegloopt zoals verwacht. Let wel (in het geval van een broek, voor jou minder relevant) dat je dan ook je (nog te kopen) regenjas aantrekt, anders loopt het via de bovenzijde van je broek of via de zakken naar binnen (en binnenin wax je niet)

Wanneer ik ‘in het veld’ de wax aan zou brengen kan ik niet zo nauwkeurig werken en controleren als thuis. Maar ik zit er denk ik niet zo mee wanneer ik een klein stukje vergeten ben. Onlangs heb ik mijn broek zowel van binnen als buiten nat gemaakt onder de douche (hij was erg licht gewaxed) en bij een graad of 3 in een namiddag zon gelegd. Na 20-25 minuten was de broek van voor, achter, binnen en buiten droog (naast de delen die gewoon droog onder de douche vandaan kwamen door de wax). Sommige delen al na 10 minuten. Als je de broek draagt en je eigen lichaamswarmte ook nog meewerkt dan denk ik dat een broek uberhaubt met 10 minuten droog is. Dit hoor ik ook van een kennis van mij. Hij is buitensport instructeur en woont praktisch in één G1000 broek.

Bij een jas ligt dat wel lastiger dan bij een broek, daar je onder je jas nog lagen draagt die goed droog moeten blijven.

Wat betreft het ‘slijten’ van de wax door middel van schuren langs rots of rugzak. Ook hier kan ik enkel vanuit het perspectief van mijn broek vertellen. Laat ik ter vergelijking het zitvlak van de broek nemen. Het is mij nooit opgevallen dat de wax hier sneller verdween, maar ik durf je niet met zekerheid te vertellen wat het effect is. Ik zal er eens op letten, mocht ik op korte termijn bevindingen hebben dan update ik nog wel even.

Dzjow
    Moderator

Mijn mening over G1000?
    Ik moet toegeven dat ik visueel erg aangetrokken wordt door de Fjällraven broeken. Heb er zelf 3 en draag die regelmatig en graag in het dagelijks leven, maar niet meer op trektochten vermits ik voor mezelf heb ondervonden dat er comfortabelere en duurzamere kleding combinaties zijn voor op het onderlichaam.

Massimo, jou sneldroogervaringen verbazen me. Kan je aangeven om welk type broek het precies gaat? Want er is nogal wat verschil in het materiaal tussen alle Fjällraven broeken.

Mijn ervaringen zijn als volgt: Voor drie seizoensgebruik is de laatste tocht waarop ik een G1000 broek heb gedragen die door Sarek in 2008 en toen had ik er eigenlijk al over zitten twijfelen om het er nog een keer mee te proberen door mijn onaangename ervaringen ermee in Jotunheimen het jaar ervoor. Ik waxte de broek volledig en nam dan geen aparte regenbroek mee. In Jotunheimen was het toen extreem nat met zeer vaak regen en de broek werd van binnen uit ook gewoon klammig tot nat en dat gaf mij soms een onaangenaam gevoel op de benen, zelfs bijna ondraaglijk in de regen dat ik er humeurig door werd herinner ik me nog goed. ’s Ochtends had ik telkens nooit veel zin om in die koude klamme broek te kruipen. Ik kan dus compleet niet de ervaring delen dat een gewaxte G1000 snel droogt. Daarna ben ik de broeken nog wel blijven gebruiken in de winter. Daar presteren ze voor mij wel goed en aangenaam, maar toch heb ik er weer genoeg van gekregen na mijn skidoorsteek in Lapland twee jaar terug toen de broek scheurde op de pijpen en helemaal in het kruis. Al mijn 3 G1000 broeken zijn al op verschillende plaatsen genaaid, allemaal in het kruis en onderaan de pijpen en de twee oudste hebben ook gaten op het achterwerk. Fjällraven mag dan altijd trots beweren dat G1000 een zeer duurzame stof is, ik vind de duurzaamheid van G1000 naar mijn eigen ervaringen ondermaats. Wat broeken betreft doet voor mij niets het beter dan een gewone nylon trekkingbroek met erover een ademende regenbroek in de regen. Je kan er ook nog in nat worden maar een nylon broek droogt gewoon super snel. Vergeet niet dat in de G1000 stof een redelijke hoeveelheid katoen zit geweven en je weet wat men zegt over katoen en nattigheid: cotton kills! In feite is Fjällraven weer zo’n fabricant die het vooral door marketing en modetrends goed doet want ik kan het goed begrijpen dat er mensen zijn die “wonen in een Fjällraven broek”. De broeken zien er gewoon goed uit.

Met G1000 jassen heb ik geen ervaring. Ik vraag me hierbij af of je niet hetzelfde effect gaat krijgen dat je ook bij een gewaxte jas je onderkleding gaat zien klammig worden zodat het ook hier weer onaangenaam wordt.

Nu we het toch over mogelijke alternatieven hebben voor regenkledij vallen er nog wel 3 zaken te noemen: Paramo, Furtech en de Pile en Pertex kleding van Buffalo en Montane. Allemaal zaken weer uit de UK. Van Furtech zijn weinig gebruikservaringen te vinden maar deze fabricant maakt regenkledij die technisch gezien vrij gelijkaardig is aan Paramo. Paramo vervaardigt een heel eigen kledingsysteem waarvan de regenkledij geen laminaat of coating bevat. Hoe het in mekaar zit moet je maar eens nagaan op hun website. In elk geval is het nog veel beter ademend als alle coating en laminaatjassen, maar het heeft een beperking. De jassen zijn zwaar en warm en daardoor eigenlijk enkel geschikt voor het winterseizoen. Paramo is de eerste keuze voor Chris Townsend eenmaal de temperatuur onder 5°c zakt. Omdat de oudere jassenlijn zo warm is heeft Paramo recenter gepoogd dunnere jassen te maken die wel in 3-seizoens omstandigheden inzetbaar zijn, maar uit gebruikservaringen blijkt dat dit (voorlopig) niet zo’n succesverhaal is. De dunnere jassen hebben een niet zo’n hoge waterkolom meer en zouden dus toch gemakkelijk lekken onder de schouderbanden of zelfs bij regen in stormweer zijn er mensen die klagen dat de nattigheid door de druk van de wind op de kledij naar binnen komt. Een gelijkaardig verhaal heb je bij de pile en pertex kledij, vooral bekend onder Buffalo maar ook Montane heeft een kleine lijn pile en pertex. Hier heb je een soort softshell bestaande uit een winddichte, zeer goed ademende maar niet waterdichte buitenlaag (een dikkere Pertex) met eronder de pile bestaande uit een laag wolvezels die de eigenschap heeft om door middel van je lichaamswarmte vochtigheid naar buiten te werken weg van het lichaam. Je draagt de jassen dus rechtstreeks op je huid zonder een basislaag eronder. Bij regen wordt de jas nat maar blijft aangenaam aanvoelen op de huid en droogt daarna weer snel. Wederom weer warme jassen die best inzetbaar zijn tijdens de winter. Gebruikservaringen laten zien dat er echter twee kampen zijn. Voor warmbloedige types die nauwelijks afkoelen eenmaal je een pauze neemt zijn de jassen altijd aangenaam maar voor de koukleumen die snel afkoelen en iets moeten aantrekken bij een pauze kan een natte pile en pertex je toch gevaarlijk afkoelen doordat het systeem tenslotte je lichaamswarmte gebruikt om te werken. Pile en pertex blijkt dus ook weer niet voor iedereen weggelegd te zijn in regenweer. Wil je het echter gebruiken voor het droge winterweer in de droge sneeuw waarbij het systeem dus toch niet nat kan worden van regen dan is pile en pertex net als Paramo wel serieus te overwegen. Maar het blijven dingen waarvoor je je persoonlijk moet aangesproken voelen.

Hebben we het ook al over poncho’s gehad? 🙂

massimo
    Bijdrager

Dzjow, de broek in kwestie is een Vidda Pro. Cotton kills was mijn initiële argument van wantrouwen in G1000, maar de praktijk heeft mij toch overtuigd dat het werkt. Mijn enige ervaring dat de broek moeilijk droog raakt van binnen betreft de twee zakken op de heupen. Volgens mij zijn deze gewoon 100% katoen en dan zijn we weer rond, cotton kills, dat duurt wel even voordat het droog is.

Ik heb het zojuist even nagekeken, ik had met de stopwatch het drogen bijgehouden en genoteerd hoe het verliep. Het was die dag niet meer dan een paar graden boven nul met een lekker zonnetje en een koude wind. De broek was zowel van buiten als van binnen nat.
    – kant in de zon na 10 minuten droog
    – broek gedraaid met natte kant naar zon, na weer 10 minuten andere kant ook droog
    – broek binnenstebuiten gehangen, na 10 minuten gestopt met drogen en aangetrokken
    – Conclusie na 30 minuten: Nagenoeg hele broek droog, op heup iets klam. Heupzakken behoorlijk klam. Vervolgens ben ik met m’n vriendin een hapje gaan eten buiten de deur en heb ik niet eens de moeite genomen om de broek te wisselen, terwijl ik voor een kast met gewassen broeken stond. Met andere woorden, droog genoeg voor comfort. Nogmaals, deze broek was niet royaal van wax voorzien, daarom was ik ook aan het testen.

Op basis van bovenstaande verwacht ik dat bij warmer weer, of menselijke warmte vanuit de broek zelf (ik had de broek niet aan tijdens het drogen) het drogen sneller kan verlopen.

Dzjow, Wat je zegt over de duurzaamheid, dit kan ik nog niet uit persoonlijke ervaringen beamen. Die van mij is als nieuw, maar die is ook pas een dag of 15 naar buiten geweest. De verhalen die ik van anderen hoor zijn altijd lovend over de duurzaamheid, maar ik weet zeker dat geen van deze mensen tochten onderneemt zoals jij hebt gedaan. Daarmee acht ik jouw ervaring wat betreft duurzaamheid van hogere waarde.

Om dit te herleiden op advies voor Ward – ik weet niet hoe snel het droogproces bij een G1000 jas verloopt. Ik heb de G1000 jassen ook nog nooit in mijn handen gehad en eens goed bekeken. Daarnaast produceer/verlies je meer warmte aan het torso en zal daardoor het drogen mogelijk ook sneller verlopen. Hoewel je de jas waarschijnlijk uittrekt zodra het droog is… Lastig om iets nuttigs over te zeggen. Ook de duurzaamheid van zo’n jas weet ik niets van, al kan ik mij voorstellen dat G1000 vele malen beter is dan de jas waar je vandaan komt. Ik sluit mij aan bij het advies van Dzjow om gewoon eens aan te trekken en te kijken wat prettig zit.

En nu we het toch over poncho’s hebben… Ik neem er altijd een mee, grondzeil voor onder m’n tarp, 15 euro bij de dump. Maar nog nooit als regenjas gebruikt, lijkt me knap waardeloos ivm de mooie jassen die Dzjow heeft voorgesteld om eerlijk te zijn… 🙂

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

RAB of Montane, wel merken die je niet frequent in winkels ziet liggen (ik heb die toch nog nergens gezien?).

Aangaande G1000:
    Ik heb ook zo’n Vidda Pro broek, en moet zeggen dat die inderdaad heel snel droogt, maar vooral heel aangenaam draagt/stapt. Alsook over duurzaamheid kan ik niet klagen, maar ik merk wel dat deze broek opmerkelijk sterker is dan de ‘standaard’ g1000 broeken (die zonder verstevigingen op zitvlak en knieën). Maar ik betwijfel of een g1000 jas je droog houdt wanneer het bijvoorbeeld een hele dag door regent. Het kan, maar ik betwijfel het. Langs de andere kant, vind ik het wel een aangenamer materiaal om te dragen dan een ‘echte’ regenjas. Ik vermoed dat het ook wel direct een stukje zwaarder zal zijn dan een gore-tex/event/hyvent/…. jas, maar UL-hiking is niet echt een trend die populair blijkt te zijn in het hoge Noorden 🙂  Het is misschien een afweging die je toch eens moet maken.

Ik ben alleszins blij met dit topic, want ook mijn regenjas is aan vervanging toe. Jaren heb ik rondgelopen met een 2.5-laags jas van the North Face. Op internetfora wordt wel eens denigrerend gepraat over 2,5L (“gaat direct kapot…”), en vinden sommigen blijkbaar dat je enkel droog blijft als je jas meer dan €400 kost… Niet echt mijn ervaring. Jaren heb ik ermee gedaan, dag in dag uit gedragen (was de enige jas die ik gebruikte). Je merkt wel dat hij wat afgesleten is op de schouders, en hij ziet er misschien wat minder deftig uit dan een paar jaar geleden, maar eigenlijk houdt hij me nog droog. Het enige grote probleem dat ik ermee heb, is dat ik die gekocht heb toen ikzelf nog een XL was 🙂

Dzjow
    Moderator

RAB of Montane, wel merken die je niet frequent in winkels ziet liggen (ik heb die toch nog nergens gezien?).

Helaas vind je zeker de regenjassen van die merken hier niet, maar dat is niet alleen in België zo. De marketingmachine van goretex zit daar voor een deel tussen natuurlijk. Als je zeker wil passen kan je je vriendin een weekendje Londen cadeau doen en zelf van de nood een deugd maken zou ik zeggen. 😉 Iemand die echt overtuigd is om voor die merkjassen te gaan koopt sowieso online.

Over de duurzaamheid van 2.5L wordt vaak nogal een erg beeld gegeven is ook mijn gevoel, vooral dan als het over een 2.5L met laminaat gaat. Ikzelf heb een 11 jaar oude 2L goretex jas liggen die vandaag de dag nog steeds meegaat zonder enige lek of zelfs sporen van slijtage op de buitenlaag en nog steeds regelmatig wordt gedragen, zelfs daarnet nog doorheen de regen. Mijn jongere goretex paclite vertoont dan weer wel lichte slijtage op de buitenlaag, maar die heeft dan ook een kleine denier waarde. De duurzaamheid van de buitenlaag is een factor die veel te vaak over het hoofd wordt gezien.

Koen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Het is soms verbazingwekkend hoe ongenuanceerd er over verschillende materialen gesproken wordt. Dan heb ik het niet over de technische verschillen zoals Joery erg kundig laat zien maar over het gebruiksdoel.

G1000 en waxen en een meerdaagse trektocht in regenachtige gebieden? Dat is een harde les geweest! Noorwegen en Zweden zijn landen waar men veel buiten is in een ruig landschap. Hoge laarzen en gewaxte stevige(!) G1000 kleding is een logische keus voor een wandeling/jachtpartij in de bossen met veel moerasjes, oneven grond en scherpe takken. Mocht een beek of moeras te diep zijn of er tóch een buitje vallen kan alles ’s avonds gedroogd worden in een warme hytta. En de g1000 weerstaat alle takken. Niets mis mee in dit geval, met trailrunners en goretex jas krijg je natte koude voeten en je dure jas gaat kapot.

Overigens is er wel het waterdichte G1000 hydratic. Dit is G1000(katoen dus!) met een waterdichte voering. De ervaring van een wandelmaatje: waterdicht, echter wel aan slijtage onderhevig, ademend vermogen natuurlijk minder.

Tijdens een meerdaagse wil je voorbereid zijn op meer omstandigheden. Normale G1000 kleding is simpelweg niet waterdicht en hoge dikke schoenen drogen slecht als ze eenmaal nat zijn. Dus kom je uit op aparte regenkleding, alle technische nuances even terzijde. Toch wederom de vraag: wat heb je nodig?

In warme gebieden waar je een regenjas nodig hebt om soms een buitje op te vangen kan je bepaalde aspecten zoals ritsen, zakken en duurzaamheid opofferen om een lichte/duurzame jas in je rugzak te houden.
    In regenachtige gebieden, maak je dan dezelfde keuze? Wat voor een nut heeft een 150 gram lichter jack als je hem de ganse dag draagt, maar waarbij okselritsen en handige zakken ontbreken? Gewichtsbesparing is hier pas in extreme gevallen verantwoord aangezien je het toch op je torso draagt.

Ward: als je student bent ga dan alsjeblieft geen geld uitgeven aan een dure 3L goretex jas. Behalve als je het je echt kan veroorloven kan je beter op zoek gaan naar aanbiedingen of genoegen nemen met een goedkoper alternatief. Mocht je slijtage ondervinden van een hyvent/paclite oid sta je er inmiddels financieel ongetwijfeld  beter voor. Daarnaast: waarvoor heb je het nodig en mocht het echt zo nat worden: is die 150 euro meerprijs het waard? Feit is dat de gemiddelde prijs van 400 euro voor Goretex Proshell jassen belachelijk veel geld is voor een stukje plastic.

ward
    Bijdrager

@dzjow,

Wow,  net zoals de vorige keer bij mijn vragen een heel duidelijke en heldere uitleg.

Het is voor mij nu in ieder geval duidelijk dat ik dan voor een 3-laags jas ga, kan ik de andere jassen al buiten beschouwing laten.

Aan de hand van je uiteenzetting ben ik wat nieuwschierig geworden naar de waterdichtheid van het Event materiaal. Je gaf aan dat qua ademendheid, Event beter presteert. is er (volgens jou) een duidelijk verschil merkbaar tussen de 3L jassen van Event en die van Gore-Tex qua waterdichtheid?

Ik heb de beide RAB jassen eens bekeken (via internet, kan ze hier in de winkels inderdaad nog niet vinden) en de reviews zijn nogal uiteenlopend. Er zijn een redelijk aantal mensen dat aangeeft na verschillende tochten (binnen 4 maand – 1 jaar) zeiknat te regenen in deze jassen. Terwijl anderen aangeven er heel tevreden over zijn.
    Wat me vooral opviel was dat bij de mensen die tevreden waren geen uitleg stond over het gebruik van de jas.
    Heb jij zelf ervaring met deze jassen toevallig?

@koen

Ik ben net geen student meer (enkele weken klaar met studie) maar kan me zulke materialen (gelukkig) wel veroorloven, zolang ik maar iets kies wat duurzaam is en het niet elk jaar of om het jaar vervangen moet worden.
    Ik ga er van uit dat een jas van zulke hoge prijzen (€300 en meer) minimaal 4-5 jaar mee gaat voordat deze aan vervanging toe is.
    Ik doe trekkings van 1-2 weken in gebieden waar je vrij zeker kunt zijn van regen (wales, schotland, noorwegen etc.) dus voor mij is het veel waard om een jas te hebben die mij droog houdt. Het hoeft voor mij overigens geen lichtgewicht ding te zijn, vind het belangrijk dat zo’n jas goed zit, wind/regen buiten houdt en als het kan nog redelijk goed ademt ook.

bedankt allemaal voor jullie meningen en advies 😀

Ward

Peter
    Bijdrager
    Aantal berichten: 31

Ik heb bij K2 in Antwerpen vorig jaar een paar jassen van Montane zien hangen, dus daar kan je de pasvorm eventueel wel eens gaan testen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 45)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.