HOME FORUM Wandelgebieden Wandelen in de Pyreneeën: stand van zaken

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 992

Uitzonderlijke weersomstandigheden zijn het geweest de voorbije maanden en dagen.
    Een blogartikel van een correspondent ter plaatse geeft een globaal overzicht.
    Goed om lezen als je een van de volgende dagen de hogere delen op wil gaan zoeken:
    http://vakantie-pyreneeen.blogspot.be/2013/06/overstromingen-in-de-pyreneeen.html

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1055

Vrijdag vertrek ik richting Cauterets voor een stage in het kader van mijn opleiding tot accompagnateur. We gaan een weekje toeren in de streek van de Brèche de Roland. Ik zal laten weten hoe de condities daar zijn als ik terug ben.

ward
    Bijdrager
    Aantal berichten: 19

ben benieuwd naar de condities daar, ik vertrek samen met ward (en anderen) naar de omgeving van cauterets over een week of 3, ben wel nieuwschierig naar de situatie!

ps, heel veel succes met je stage daar!

Debbie
    Sleutelbeheerder

Terug uit de Pyreneeën. Fotootjes kan je hier vinden: http://www.flickr.com/photos/debbekes/sets/72157634529735734/.

Enkele ‘problemen’:
    – Door de overstromingen is op dit moment het treinverkeer tussen Lourdes en Pau onderbroken. Onze nachttrein reed niet verder dan Toulouse waar overstapten op een normale trein naar Lourdes. Ook het busverkeer leidt onder de hinder. De busregeling naar Gavarnie en Cauterets is aangepast. Daardoor loop je veel vertraging op in je reisschema. Als je naar Cauterets reist, komt je in het slechtste geval niet voor 15u30 aan in Cauterets. Via liften kan het wel wat sneller gaan.
    – Daarmee samenhangend zijn veel bruggen weggespoeld (ook op de GR10) en zijn de debieten van de bergrivieren hoger dan normaal. Dat betekent dat er af en toe doorwaad moet worden. Ik raad wandelstokken bij sterk stromende rivieren. Sandalen of waadschoentjes zijn comfortabeler voor de voeten maar uiteraard een persoonlijke keuze.
    – Voorlopig is er nog veel sneeuw vanaf 2000m. Door de ‘secours de montagne’ (PGHM) worden op dit moment pikkel én stijgijzers aangeraden voor moeilijke passen als de Hourquette d’Ossoue, Brèche de Roland, Brèche de Touquerouye en wordt de Echelles de Sarradets afgeraden. De sneeuwvelden kunnen ’s morgens nog redelijk hard liggen. Omdat niet iedereen in onze groep over deze uitrusting beschikte, hebben we de route aangepast en de moeilijke bergpassen vermeden. Ik kan dus niets zeggen over de concrete ‘begaanbaarheid’. Het toeristisch seizoen is wel al begonnen en aangezien het schitterend weer is, zal zeker al een spoor liggen. Het is wel opletten geblazen. We hebben diverse reddingsacties gezien (zowel in de Brèche de Touquerouye als de Echelles de Sarradets).

RobinVdBroecke
    Bijdrager
    Aantal berichten: 9

Heeft er nog iemand hierover recente informatie? Ik heb van 9 tot 20 september een trektocht gepland met een groep vanuit Cauterets, die in principe ook die moeilijke passen aandoet.

Debbie
    Sleutelbeheerder

De kans is zeer klein dat er in september nog sneeuw zal liggen. Maar je kan natuurlijk altijd navragen bij de huttenwaarden of toerismediensten wat de condities zijn voor hoge passen. Dat kan van hieruit of gewoon ter plaatse. Slapen jullie in hutten of in een tent?

RobinVdBroecke
    Bijdrager
    Aantal berichten: 9

Wij slapen in tenten. Daarover had ik nog de volgende vraag: moet men ook betalen om in de buurt van de refuges te slapen? Langs de GR20 is dit namelijk het geval, en het betekent toch een tamelijke (nutteloze?) meerkost.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 992

Bij de hutten kan je kosteloos bivakkeren. Geregeld is er wel een gebiedje afgebakend waar je mag staan (bv binnen het parc). Sommige beheerders van hutten hebben het niet zo heel graag als je pal in het zicht van hun hut gaat staan.
    Er zijn echter gebieden waar het verboden is om bij de hut te staan (bv aguas tortes). Als er plaats is mag je als kampeerder ‘savonds in de hut verblijven om een en ander te consumeren. Zelfs mee eten kan maar de gasten krijgen voorrang.
    Als je je twijfels hebt over een bepaalde hut moet je hem hier maar eens vermelden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.