HOME FORUM Materiaal en techniek Vetstof tijdens trekking/kamperen?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 20

Hoi iedereen,

ik vroeg mij al enige tijd af welke vetstof jullie (eventueel) gebruiken tijdens het wandelen/kamperen

om bijvoorbeeld (bij korte tripjes) ’s ochtends een eitje te bakken of een lekker stuk vlees als avondmaal?

Alvast bedankt!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1001

Kirsten,

daar zijn maar weinig mensen die op tocht culinair koken (vanuit gewichtsoogpunt) . Het merendeel beperkt zich tot het aan de kook brengen van water om daarmee hun droogvoer om te toveren tot een smeuïg gerecht . Echter, daar lopen binnen onze gemeenschap een paar mensen rond die al lang aan het dromen zijn om eens een bourgondisch weekend te organiseren dus ik vermoed dat er een groep bestaat zoals jij je profileert. Het lijkt mij voor de hand liggend dat je gewoon de vetstof mee neemt waar je gewoonlijk thuis mee bakt. Vooral het kookpotje is een belangrijke die verschil kan maken wanneer je wil gaan koken onderweg. De kookpotten thuis hebben meestal een dikke bodem itt kookmateriaal in de rugzak dat meestal dunwandig is (mbt aanbranden ed)

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 114

Kirsten,

Heb nog nooit een stuk vlees als avondmaal gebakken, een eitje tijdens zomerse tochten wel.
    Ik doe soms ook vetstof mee om mijn maaltijd op te tillen. In warmere condities gebruik ik daarvoor
    olijfolie uit een klein miniflesje. In koudere condities, wordt die olijfolie dik en neem ik kokosolie in een potje mee. Hou er rekening mee dat die olie lopend wordt in warmere temperaturen, dus het potje wel eens kan uitlopen.

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Ik beperk me meestal dat gevriesdroogde maaltijden, maar je zou vetstof in poedervorm kunnen overwegen. En anders een olie in een flesje inderdaad, ik zou niet met een pak boter op pad gaan 😉

erph
    Bijdrager
    Aantal berichten: 55

Ik neem tijdens koude wintertrekkings boter in poedervorm mee. Een paar lepels in de minute soep en bij het zakje droogvoer toevoegen en dat zijn weer zoveel extra calorieën (en het wordt er niet slechter op).

Je kan er ook mee bakken: ik heb ooit (uit verveling terwijl ik vastzat door een storm) pannenkoeken gemaakt van melk-, eier- en boterpoeder. Dat ging wel, maar echt lekker was het toch niet…

Linjo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 25

Ik trek graag in de herfst omdat er dan veel te rapen valt, oa paddestoelen. Ik neem daarvoor altijd wat olijfolie mee die ik op voorhand gekruid heb. Vaak voeg ik een chilipeper, peper, zout, wat Provençaalse kruiden en look toe. Met die basis kan je heel wat bereiden, van gebakken champignons tot lekkere soep enz…

Als ik echt veel ga bakken neem ik soms arachideolie, die kan beter tegen de hitte. Andere optie is gerookt spek meenemen. Met het vet van de spek smeer je je pan in en het spek gebruik je als voedsel 🙂

philip
    Bijdrager
    Aantal berichten: 49
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.