HOME FORUM Materiaal en techniek Vervanging donsjas, windstopper en regenjas

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 47)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 783

Toevallig ergens gezien dat de GW 79 gram dons bevat.

toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

Op die GW is het nog wachten. Er was er in de winkel één aangekomen zonder kap. Ik paste die large en die zat beduidend ruimer en beter dan de medium die ik voordien had kunnen passen. Maar de versie met kap is dus nog onderweg.
    Van zowel de Montane als de Arcteryx ben ik op het eerste gezicht tevreden. De Montane heeft redelijk korte mouwen met een elastiek. Te kort zijn ze niet. Als ik handschoenen aanheb, kan ik nog steeds de mouw over de handschoen leggen. Voor de rest zeer goed. Grote zak op de borst, drie verstelmogelijkheden op de kap, twee op de heup, lang model, ritsen onder de oksels voor ventilatie,… Netjes! De large weegt 234 gram.
    De Arcteryx is wat korter van model, maar heeft juist lange mouwen. Die kunnen rond de pols vastgezet worden met een velcro. Eén kleinere zak op de borst. Eén verstelmogelijkheid rond de heup. Eén verstelmogelijkheid achterop de kap. De draad hiervan loopt juist onder de oren door, waardoor ik hem snel voel. Misschien ga ik hierdoor sneller geneigd zijn mijn muts tot over de oren onder de kap aan te doen. Ik ben verbaasd van hoeveel wind er tegengehouden wordt, als ik er op blaas. En daardoor benieuwd hoeveel ademend vermogen overschiet. De large weegt 166 gram.

Luuk
    Bijdrager
    Aantal berichten: 88

Toevallig zelf een tijd geleden een arc’teryx squamish gekocht. Ben er tevreden over. Gebruik hem ook wel is op de mtb. Het ademende vermogen is goed, voor een windbreaker, vind ik althans. Bij harde wind voel je overigens wel dat er een kleine beetje wind doorkomt. Ik herleid hier uit dat er dus wel mogelijkheid is tot ademen. De maatvoering is zo, dat je er nog layers onder kan doen, een donsjas moet ook nog wel lukken. Dit is, vind ik, zowel een voordeel als een nadeel. Voordeel; je kan er wat onder doen. Nadeel: veel stof, dus het kan wat klapperen in de wind.

Woubeir
    Bijdrager

Hoe de Squamish het doet, interesseert me wel.

Uit ondervinding geleerd dat voorarmventilatie heel effectief kan zijn. Nu laat mijn huidige windbreker het niet toe om de mouwen op te rollen tot over de elleboog en omdat die aan het verslijten is, ben ik stilaan aan het uitzien naar een nieuwe. En de Squamish komt dan in beeld. Maar kan je de mouwen oprollen in de laatste versie (de vorige liet dat toe, maar geen idee of de versie dat ook kan (over onderarmen en ellebogen die musculair en bodybuildachtig mogen genoemd worden) ?

Hoe is trouwens de algemene fit ? Voor iemand van 1m80 en grof gebouwd (dus breed geschouderd, een brede ‘kas’, …) ?

Luuk
    Bijdrager

@Woubeir Ik doe dit eigenlijk nooit, mouwen oprollen. Ik zal het eens voor je testen. Mijn Vermoeden is dat het wel lukt. De polsopening is relatief groot, omdat je deze toch kan sluiten met klittenband en ook weer omdat je de windbreaker hiermee makkelijk over andere kleding aan kan trekken. Hij sluit, vind ik, nergens nou, en heb overal ruimte voor extra lagen. Ik ben zelf geen bodybuild-type, maar ik wil best eens voor je kijken. Ben zelf 1,89m. Redelijk normaal postuur, wel brede schouders, geen brede kas 🙂

Woubeir
    Bijdrager

@Luuk

bedankt. Ik kijk bij elke windbreaker en regenjas nu of dat oprollen kan. Is eigenlijk al heel effectief en bij mijn regenjas doe ik dat wanneer nodig (dat de onderarmen dan op zo’n moment nat worden, is dan niet zo erg. Maar bij mijn huidige windbreaker (een Arc’teryx Anabatic) kan dat dus niet. De mouwen hebben ook klittenband, maar het oprollen zelf lukt maar tot ongeveer halfweg de voorarmen (dan worden die te breed). Vandaar dus die vraag.

De algemene vraag over de fit: de fitmonitor van Arc’teryx toont dat een L voor mij ok is, maar hoe meer info, hoe beter.

toon
    Bijdrager

@woubeir
    Ik ben momenteel een week niet thuis owv werk en kan het pas volgende dinsdag proberen. Luuk zal sneller zijn. Als je de large ooit wil passen, laat je het maar weten. Tot midden juli ga ik maar een paar dagen thuis (in Antwerpen) zijn, maar we kunnen altijd proberen.
    Algemene fit is inderdaad ‘losjes’ te noemen. Ik heb ook al gedacht aan flapperen in de wind. Maar aangezien ik dezelfde bouw heb als Luuk, zou het voor jou goed kunnen uitkomen: hij zal net iets minder kort zijn voor jou, terwijl jouw stevige armen goed gediend gaan zijn van de langere mouwen.
    Van de Montane weet ik wel dat ik de mouwen niet over mijn ellebogen krijg.

Luuk
    Bijdrager

@woubeir de opening van de mouw is ongeveer 14-14,5cm. Dit is plat uitgemeten, dus vlak op tafel en het meetlint erop. Hopelijk heb je hier wat aan?

Woubeir
    Bijdrager

@Luuk

en die opening is het smalste deel van de mouw ? En ik moet dan juist de breedte van mijn voorarmen kennen (op het breedste punt en desnoods op een paar andere punten ? Welke maat is de Squamish trouwens ? En, natuurlijk,  het is het nieuwe model vanaf lente 2014 ?

Luuk
    Bijdrager

De opening is volgens mij het smalste deel van de mouw, er is in ieder geval geen stuk wat smaller is, hij loopt een langzaam breder uit. De Maat is L. Het is het model voor het huidige, ik heb aqua blauwe (exacte naam ben ik kwijt), de huidige kleur is borneo. Weet niet of er ook een aanpassing in het model is geweest.

Woubeir
    Bijdrager

@Luuk

goed om te weten want in de laatste verandering is niet alleen het materiaal gewijzigd, maar ook de pasvorm: vroeger de relaxed fit en nu de nauwer aansluitende athletic fit.

PS: die aqua blauwe kleur was dat toevallig niet ‘Thalo Blue’ ?

Luuk
    Bijdrager

@Woubeir

Dit was idd Thalo Blue, overigens was dit al van Gossamera. En ik weet bijna zeker dat de nieuwe borneo blue het model van 2015 is, deze kleur staat namelijk nog niet zo heel lang op de website van arcteruyx. Bij mijn weten heb ik het 2014 model, met atletische fit. Overigens nu het ‘oude’ model in de aanbieding bij futurumshop, gratis retour, valt te proberen misschien?

Woubeir
    Bijdrager

@Luuk

Borneo Blue is er inderdaad pas vanaf lente 2015. Thalo Blue was er ook nog in 2014.

Iemand heeft ooit getest dat de CFM ± 56 is en de waterkolom ‘maar’ 70 mm. Nu vanaf dit najaar gebruiken ze een nieuwe stof wegens ‘problemen met de oude’. CFM zou ongeveer dezelfde zijn (en zelfs ‘maar’ de helft is eigenlijk ok), maar is niet meer ripstop maar gewone taffeta. Meestal zorgt dit voor een hogere waterkolom dus ben benieuwd voor dit.

toon
    Bijdrager

Wat betreft de donsjas

Die is nu ook binnen. Sober. Twee zakken aan de buik om de handen warm te houden. Een bijna onvindbaar zeer dun touwtje om de jas onderaan tegen het lichaam te doen aansluiten. Een kleine rits. Niet meer dan dat. 232gram.

Wat betreft de Squamish

mouw arcteryx squamishpols Arcteryx SquamishDe pols heeft dus niet alleen de velcro sluiting, maar er zit toch ook een beetje rek in. Een beetje, want als ik dat doe komt er één centimeter bij de totale breedte. Voor mij is dat beetje nodig om de mouw tot over de elleboog te kunnnen schuiven. Niet dat ik schrik heb om hem kapot te maken, maar het is toch maar nipt. Als je inderdaad stevigere armen (of ellebogen) hebt, ga je het echt wel eerst moeten proberen…

Woubeir
    Bijdrager

@Toon

en hoe zou jij je onderarmen omschrijven ?

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 47)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.