HOME FORUM Materiaal en techniek Vervanging donsjas, windstopper en regenjas

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 47)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

Wat betreft Odlo vond ik terug dat de warme reeks gemaakt is van materiaal van 170gr/m2. Ondertussen heb ik bedacht dat ik mijn warme shirt misschien niet wil vervangen: sinds ik een quilt gebruik, komt de kap me ’s nachts goed van pas. Mijn muts bedekt wel mijn hoofd, maar niet mijn nek. Ik denk nu gewicht te zullen besparen door de dunnere Odlo te vervangen door een lichter model (o.a.met korte mouw). Voor onder de donsjas kan ik dan nog steeds de twee Odlos combineren. Hier ga ik nog eens goed over nadenken. Zoals gezegd was het tot nu toe nog niet bij me opgekomen om de Odlos onder de loep te nemen.

Wat betreft de donsjas. Uit de verhalen die ik las op internet blijkt dat ik vertrouwen zou moeten hebben in het nieuwe systeem zonder donsjas voor de omstandigheden die ik verwacht de komende tocht. Maar nu ik de ‘zware’ Odlo van 264gr vastpak en denk aan wat ik waarschijnlijk ga bestellen, vind ik het toch geruststellend om ergens in de rugzak nog een buffer te hebben steken voor het geval ik een verkeerde inschatting heb gemaakt. Het is dus niet de bedoeling de donsjas actief te gebruiken, maar het is goed dat het kan.

Ik was van plan de donsjas ruim genoeg te kopen om er wat dunne lagen onderaan te kunnen doen. Windshirt en regenjas zou ik eerder smal kopen zonder dat de mouwen te kort worden.

@DaemonAngel
    Hoe ervaar jij de pasvorm van je GhostWhisperer. Zijn het ruime maten, smalle taille, lange armen,…?

Dank!

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 783

Een nieuwe berekening gemaakt omdat ik zag dat mijne oude niet echt klopte en daaruit zou blijken dat die 170 g/m² misschien toch genoeg zou zijn.

Voor de lichte Odlo: is die met lange mouwen ? Zelf met een heel bleek vel, draag ik altijd een shirt met korte mouwen als basis.

Een donsjas actief gebruiken, kan ik niet aanbevelen, maar als het nodig is, kan alle kleding dienen om warmte toe te voegen. Windshirt en/of regenjas zijn vaak voor mij al genoeg. Handschoenen/wanten en muts doen er nog een schepje op. Dons heb ik nog nooit moeten aandoen als ik wandelde. Zelf een fleece heb ik de voorbije 10 jaar of zo niet meer moeten aandoen (tenzij in de winter als het echt koud was misschien).

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

Ik heb zelf de ghost whisperer niet maar ik heb er aan gedacht hem te kopen. (had hem eigenlijk besteld bij outdorado lang geleden vlak voor ze falliet gingen en ik mijn geld dus kwijt was). Heb toen de haglofs gekocht bij noorderlichtoudoor.

De XL staat nog aan 40% bij bever BTW http://www.bever.nl/mountain-hardwear-jas-ghost-whisperer-hooded-adbgd42022?id_colour=3232

Had er even aan gedacht hem te kopen toen mijn haglofs een scheurtje in de mouw opgelopen had maar laat het gewoon zo. Uiteindelijk gebruik ik dons nooit. Vind het te fragiel en ik draag altijd mijn synthetische arcteryx jas. De buitenstof van die lichtgewicht donsjassen is veel te fragiel. Volgens mij was de haglofs jas niet goed gemaakt want had hem eig zo goed als nooit aangehad en toch een sneetje. Haglofs dacht daar anders over, was niet onder garantie. –> ik ga altijd synthetische jasjes blijven kopen :p. Behalve voor een belay (kamp jas) zou ik nog een donze kopen.
    Ik zou ook geen donsjas dragen tijdens het wandelen. Veel te warm voor mij (zelfs in Lapland vorige winter bij -26°C had ik een craft shirt en mijn dunnere synthetische aan, die verluchting panels heeft, en meer dan warm genoeg).
    Je gaat met zweet ook je dons zijn isolerende werking om zeep helpen en het ’s avonds te koud krijgen. Als je zo kouwlijk bent tijdens het wandelen eens naar de patagonia R1 kijken of zo een syntetische die ademt.

Woubeir
    Bijdrager

Vind het te fragiel en ik draag altijd mijn synthetische arcteryx jas. De buitenstof van die lichtgewicht donsjassen is veel te fragiel

En wat definieer jij als lichtgewicht hier ? 🙂 Want heb al een eeuwigheid een dons uit Pertex Quantum en die geeft geen krimp, ook niet wanneer je denkt dat er nu echt wel een scheurtje in moet zijn door per ongeluk achter iets te zijn blijven haken of zo. Alleen de rits heeft het vorig jaar begeven.

DaemonAngel
    Bijdrager

Het is een Essens II down hood van Haglofs.
    315 gram voor een large en materiaal is ook pertex quantum.
    Ik draag hem amper, behandel hem super voorzichtig. Toch laatste tocht in de sneeuw toen ik hem met een stop even aantrok gemerkt (alle, maat merkte het) da er een soort rare ribbel liep over mijn arm. Stof is daar op een rare manier kapot. Geen scheur da open is, maar alsof ze daardoor gestikt hebben en da het dan daar geplet is tussen iets. Haglofs erover gecontacteerd en opgestuurd, noorderlichtoutdoor vond het maar iets heel raar maar volgens haglofs was het gebruiksschade. Geleerd nu da ik da dus ni meer doe.

Dure jas, ik verkies dus liever iets synthetisch eigenlijk nu. Die dons verliest constant vulling, ik let er meer op en ben er veel voorzichtiger mee. Die arcteryx jas hangt mijn hond in, spelen we vechtspelletjes en dan bijt hij voorzichtig in mijn arm (maar het is een zwitserse herder) dus serieuze tandjes. Doet die arcteryx niets. Die haglofs overleeft dat geen 5 min. Die donsjas is iets leuk voor als je stopt voor de avond en in het kamp warm wilt zijn.
    Vochtige omgeving en regen ben je weer genaaid met de dons. Onder je shell druk je je dons ook weer plat. Tenzij ik een winterjas voor kamp koop ga ik terug voor dons. Anders liever 1 van die gave synthetische.
    Je hebt de Rab xenon X voor minder geld die warm is en weervast en stevig. De patagonia nano air die je kan dragen als je beweegt. Zowat fleece achtig, heel adement.
    Allemaal knappe jassen :).
    De arcteryc atom LT (degene die ik heb) draag ik constant. Ademt redelijk fijn, ziet er goed uit en is stevig en mijn issues ermee zijn in de nieuwe versie opgelost en op bergfreunde vind je hem vaak voor 120 euro. Op de fiets, hiken, gaat overal mee heen. De haglofs hangt in de kast. Gaat mee naar IJsland nog eens, weer puur als backup.

Woubeir
    Bijdrager

@DaemonAngel

Inderdaad, vreemd verhaal. Maar lijkt me dus meer een issue van kwaliteitscontrole of eenvoudigweg pech, dan echt een probleem met de fragiliteit van donsstoffen. En weet dus dat gelijkaardige problemen met (ultra)lichte stoffen naar mijn weten niet de norm zijn.

Overigen gebruik ik tot temperaturen van ±0°C ook een synthetische en komt pas bij al gevorderde vriestemperaturen de dons boven. Nooit tijdens het wandelen. Zelfs tot onder -10°C à  -15°C is dat nog nooit nodig geweest.

DaemonAngel
    Bijdrager

@Woubeir

Thanks voor de info. Geeft me al iets meer vertrouwen in lichte stoffen.
    Vind het wel een zeer jammere afhandeling van Haglofs.

Een goede richtlijn van pas onder 0°C je dons boven te halen. Is het vochtprobleem ook onmiddelijk minder een issue. Dat is ook hetgeen ik van plan was.
    Zelf recent bij -26°C wandelingen gedaan en tijdens het wandelen was een craft shirt en die Atom LT meer dan genoeg. Er stond genoeg wind waardoor het door de LT heen blies en je op temperatuur gehouden werd. Kan me inbeelden dat een volledig dichte synthetische toen ook nog te warm had geweest.

Woubeir
    Bijdrager

@DaemonAngel

de dons haal ik zelf maar pas boven bij temperaturen vanaf -2° à -3 want zelf iets onder 0° kan er nog natte neerslag vallen. Hoe lager de temperaturen dan worden, hoe ‘droger’ de neerslag.

Woubeir
    Bijdrager

Algemeen:

gisteren blijkbaar mijn dagje niet want na nieuw rekenwerk kom ik op:

1. de GW zou maar ± 50 gram dons hebben
    2. met de Odlo Warm zou die dons inderdaad ± 50 gram van dergelijk dons moeten hebben om bij 0°C ok te zijn (los van of je jezelf eerder warmbloedig of koudbloedig noemt; bij koudbloedig zou je meer dons nodig hebben, en bij warmbloedig dan weer minder)
    toon
    Bijdrager

Ik ben net in de K2 geweest. Van de Ghost Whisperer kon ik een medium passen. Er is een large besteld die ik binnenkort kan proberen, want rond de borst en in de oksels voelde de medium misschien een beetje te smal. Van Montane kon ik een Minimus Jacket passen, maar niet de Grand Tour. Daarvan is een large besteld. Bij de gewone Minimus was een medium te kort aan de armen en onderaan. Van de Arcteryx is een large besteld om te passen. Iets vergelijkbaars van Arceryx viel er niet echt te passen. Het zal dus nog even wachten zijn voor ik ze in huis heb en op de weegschaal kan leggen. Ik hou jullie op de hoogte.

Wanneer de dons en de warme Odlo voldoende zijn, heb ik door de extra laag dunnere Odlo nog wat reserve. Bovendien heb ik het niet supersnel koud, dus het komt wel goed, denk ik…

Dank!

Woubeir
    Bijdrager

@Toon

volgens Montane hebben de Minimus en de Minimus Grand Tour dezelfde pasvorm.

Als je de GW maat L past, pas die dan met het minimum dat je er onder denkt te dragen, maar zeker ook met het maximum.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1055

Ik wil even mijn ervaringen delen, helaas wel zonder de technische knowhow:

– Ik heb zelf ook diverse jaren synthetische shirts (van o.a. Odlo) gebruikt maar uiteindelijk overgestapt naar merinowol omdat dat veel minder snel gaat stinken en ook nog een tikkeltje warmer is. Die dunne T-shirtjes kan je nog snel uitwassen en laten drogen. Ik raad je voor de warme versie wel aan om merinowol te nemen.

– Als er wat wind staat, doe ik een windshirt boven mijn basislaag aan. Als het koud gaat er extra een Woolpower 200 aan (is super warm en licht). En een combi van beide als het nodig is. Ik vraag me af hoe jij je gaat kleden als het echt kouder is om te wandelen. Je donsjas wil je namelijk droog houden en je warme basislaag houd je best ook op reserve voor in het kamp. Als je het dan enkel moet redden met een lichte basislaag, een windshirt en een regenjas bij koude temperaturen lijkt dit wel wat weinig.

– Zelf heb ik zowel met een lichte donsjas als een primaloftjas geëxperimenteerd om me warm te houden bij pauzes en op de bivakplaats. Ik verkies nu toch het laatste omdat het iets beter tegen vochtige condities kan, maar bon, het jasje weegt dan ook weer om en bij de 500 gram.

toon
    Bijdrager

Hey Debbie,

Zoals al ergens vermeld in dit topic, was Odlo een evidentie geworden de laatste jaren. Ooit mee begonnen op trekking, maar het gebruik is snel uitgebreid naar werk en zelfs thuis. Ik heb er nu één aan, snap je? Wat betreft de geur valt het bij mij dus best wel mee. En alleen op trekking moet ik me dat al helemaal niet aantrekken. Wat betreft de warmte zou je misschien wel gelijk kunnen hebben. Ook de verkoper van de K2 leek me een beetje bezorgd over mijn systeem en deed me een Woolpower 200 met lange mouw aan. Ze zijn inderdaad lekker warm. En netjes! Als ik die in het dagelijkse leven zou aandoen, de mensen zouden opkijken… Toch wou noch de verkoper toen, of ik mij nu, niet uitspreken over het werkelijke verschil in warmte. Misschien kan @Woubeir dit door zijn rekenmachine halen?
    Echter… Er zijn drie grote pluspunten aan het model Odlo dat ik nu heb. Ten eerste kan je je duimen door het einde van de mouwen steken, maar dat is nu even niet relevant. Ten tweede en derde: kap en gezichtsmasker. Het gezichtsmasker trek ik zelden over mond of neus, maar samen met de kap geeft het twee lagen isolatie over nek en hals. En de kap in combinatie met de muts houdt dan weer het hoofd warm. Niet alleen ’s avonds in kamp, maar ook ’s nachts tijdens het slapen onder de kaploze quilt, zijn dit grote voordelen t.o.v. die Woolpower. Dit model Odlo zit niet meer in de collectie die nu op de site staat, maar ik vind er nog wel in de webshops. Ik kan er eigenlijk maar beter nog een paar kopen…
    Om het gestoef volledig te maken: wanneer het zo koud is, dat ik mijn warme Odlo moet aantrekken om te wandelen, zal ik er niet zo hard in zweten dat ik er bij aankomst in kamp geen donzen jas over aan zou kunnen doen.
    Wat betreft de dons. Dan komen we een beetje bij een klassieke discussie, niet? Alhoewel ik precies meer en meer mensen tegenkom die voor synthetisch kiezen. Om nu nog snel van gedacht te veranderen, is echter teveel gevraagd. Sorry. Ik word stilaan knettergek van al die sites…

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1055

Ik zag die Woolpower niet als vervanging voor je Odlo warme laag, maar als bijkomende isolatie. Het is dan natuurlijk wat extra gewicht. Keuzes moet je uiteindelijk altijd maken in functie van het gebied dat je gaat aandoen en het verwachte weer (warm vs koud, droog vs vochtig). De ene keer kan je meer lichtgewicht gaan dan de andere keer.

Ik houd ten allen tijde een warme basislaag op reserve voor in het kamp en doe die dus niet aan tijdens het wandelen. Ook als het koud is, kan je nog altijd zweten. Soms is het ook nog eens vochtig vb. bij mistig weer. Ik zou dus die Odlo warm + donsjas houden voor tijdens het bivakkeren. En spelen met je basislaag, woolpower, windshirt en regenjas tijdens het wandelen.

Woubeir
    Bijdrager

Ik heb die Odlo en Woolpower eens door, zoals Toon het zo mooi noemt, mijn ‘rekenmachine’ gehaald en daaruit komt uit dat de Woolpower een beetje warmer is dan de Odlo (echter na een aantal aannames die ook maar een beredeneerde gok zijn voor mij en waarvan ik dus niet weet of die correct zijn).

Ik volg voor de rest Debbie wel in wat ze zegt: een extra Woolpower (of zo’n Odlo want die lijkt me misschien nog net iets geschikter) voor tijdens het wandelen zelf en die Odlo voor de bivak. Want zweten doe je inderdaad altijd en in de kou kan een nat shirt een stuk onaangenamer zijn, zeker als die je warmer moet houden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 47)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.