HOME FORUM Materiaal en techniek Vervanging donsjas, windstopper en regenjas

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 47)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

Momenteel wegen donsjas, windstopper en regenjas respectievelijk 515, 580 en 524 gram. In een ander topic werd me aangeraden om hierop gewicht te besparen. Nu is het zover. Ik ben net terug van een dagenlange retraite in het www en ik bracht mee:

Regenjas:

Marmot Essence met het eigen Marmot 2,5-laagse Nano Pro membraan. Een XL weegt 210gr.
    Haglofs Gram Comp II Pull met een 3-laags Gore-Tex Active membraan. Een L weegt 230gr.
    De Montane Minimus Grand Tour heeft een Pertex Shield+ membraan. Een XL weegt 238gr.
    TNF Fuseform Originator met een Hyvent 2,5-laags membraan weegt 282gr.

Op zich gaat mijn voorkeur uit naar Marmot of Montane, maar ik ben benieuwd naar jullie mening over de verschillende membranen. Ik zou de jas toch voor een langere tijd met een zware rugzak willen gebruiken.

Donsjas:

Dit vind ik de moeilijkste. Ik heb twee voorstellen, maar er doen geruchten de ronde als zouden ze helemaal niet warm zijn. Ze gebruiken beide dons van 800 cuin volgens de USofA-standaard, denk ik toch, maar ik vind niet juist hoeveel grammen van die dons erin steekt. Eventuele alternatieven zijn welkom, maar veel mogen ze niet wegen.

De Mountain Hardwear Ghost Whisperer (met kap) weegt 270gr.
    De Patagonia Ultralight Down Hoody weegt 300gr.

Windstopper:

Daarvoor heb ik een klassiek trio samengesteld. Het geheim van deze windstoppers is blijkbaar een evenwicht vinden tussen ademen naar buiten toe en wind stoppen naar binnen toe, op zo een manier dat het er aangenaam in vertoeven is. Van alledrie zijn al vele versies gemaakt, wat de besprekingen niet makkelijker maakt.

Montane Lite-Speed 2015 uit PertexQuantum. 158gr voor een L.
    Arcteryx Squamish Hoody uit Gossamera. 155gr.
    Patagonia Houdini uit 15D nylopn ripstop. 113gr.

Van deze drie schijnt de laatste jaren de kwaliteit van de Houdini achteruit te zijn gegaan. Is dit waar? Van de Montane vind ik ook nog de vorige versie.
    Kunnen muggen en co niet door deze windstopper heen spiesen?

We weten weer waarvoor we gaan werken.

OK. Graag jullie mening.

Het is de laatste tijd een beetje éénrichtingsverkeer aan het worden. Ik vraag, jullie antwoorden. Ik beloof mijn best te doen om zelf een beetje meer te antwoorden. Als ik iets weet.

Groet!

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Vragen terug eerst:

• Wat verwacht je van het ademend vermogen ? Moet dat top zijn of ben je niet zo’n zweter en is dat dus niet zo belangrijk ?
    • Hoe warm moet die dons ?

Marmot zou ik puur al vermijden omdat ze naar het schijnt niet achter hun waarborg-regeling staan.

Je noemt het windstopper, maar Windstopper is een merknaam. Oppassen dus met het gebruik van die term, want bij gebruik van het woord ‘windstopper’ denk ik direct aan ‘Gore Windstopper’. En technisch gezien ‘stoppen’ je drie voorbeelden niet de wind, maar houden slechts een deel tegen (in meer of mindere mate).

Van die 3 is de Montane met Pertex Quantum waarschijnlijk het minst ademend (heb zelf een Montane Featherlite Velo uit Pertex Microlight wat qua ademend vermogen vergelijkbaar is met het Quantum in de Litespeed en de luchtdoorlaatbaarheid is (voor mij toch) heel tegenvallend (CFM rond 2). De Houdini was de referentie en had een CFM van ± 35, maar de modellen van 2013/2014 hadden ineens maar een CFM van minder dan 4 (waren toen veranderd van stof). Zouden nu terug veranderd zijn naar de oude stof, maar heb nog geen CFM van die nieuwe modellen gezien. De Squamish heeft een CFM van 55+, maar zou vanaf dit najaar een nieuwe stof krijgen (‘problemen’ met de oude stof zeiden ze, luchtdoorlaatbaarheid en alle specs zouden hetzelfde zijn)-

toon
    Bijdrager

Wat betreft de dons. Die is niet bedoeld voor zware wintertrekkingen of zo, maar om bij temperaturen rond het vriespunt ’s avonds in het kamp te dragen met eronder een stevige laag thermisch ondergoed. Op handen en voeten na ben ik niet van het kouwelijke type. Over de Ghost Whisperer las ik dat er in sommige kamers amper dons zou zitten. Dat, gecombineerd met de 800 USA cuin, heeft me toch een beetje angst aangejaagd. Ga ik het wel warm genoeg hebben? Maar misschien is het volledig onterecht. De Patagonia is een beetje zwaarder, maar ik weet niet of dat komt door extra dons.

Wat betreft de windshirts. Ik wandel stevig door. Ik drink veel. Ik zweet veel. Dus ademend vermogen is belangrijk. Het shirt is eigenlijk ook gekocht met het oog op een tocht in Lapland in juni: soms kan het er flink warm zijn en er gaan veel muggen en compagnie zijn. Bedoeling was om het windshirt voortdurend aan te houden tegen de bijters, eventueel zonder laag eronder om het niet al te warm te krijgen. Wordt dit gedaan? In ieder geval: het ademend vermogen is dus wel belangrijk.
    Maar de windwerende kwaliteiten ook 🙂 Als de Squamish er heeft, zou die dus de meest ideale zijn? Weet jij welke ‘problemen’ er juist zijn met de stof? Restje van de rol?
    Heb jij al iets opgevangen over wat er vernieuwd is aan de 2015-versie van de Lite Speed?

Wat betreft de regenjas. Die wordt ook gekocht met het oog op deze tocht, maar die zeker is bedoeld om veel langer mee te gaan. Het gaat toch om serieuze bedragen. Is het PertexShield+ kwetsbaar? Is het goed genoeg om een paar dagen door regen te kunnen stappen? Zeker op het begin van deze tocht ga ik een zware rugzak hebben…

Dank!

Woubeir
    Bijdrager

De dons:  ik heb ooit ergens gevonden dat de Patagonia 98 gr. 800 FP (US) zou bevatten en dat van de Ghost Wisperer lijkt me minder. Ik ben zelf geen kouwelijk type, maar een conservatieve schatting geeft me dat een jas met kap minstens zo’n 125 gram 800 FP (US) dons moet bevatten om comfortabel te zijn bij 0*C. Misschien ook eens naar Rab kijken ?

De windshirts:

1. Litespeed was vroeger uit Microlight en nu uit Quantum.
    2. Gebruik van windshirt tegen muggen is vrij klassiek
    3. Squamish: wat de problemen zijn met de stof is me niet verteld. Hoe windwerend de Squamish is voor jou, hangt natuurlijk van jezelf af. Ik ken iemand die er één heeft met een CFM van bijna 70.

Duurzaamheid van Pertex Shield+ in een regenjas, hangt weer  af van hoe je die gebruikt. Mijn ervaring is dat je veel  minder nodig hebt dan gedacht. Voor lichte regen volstaat de DWR op mijn windlaag. Anderzijds heb je wel een echte regenjas nodig voor als het zwaar begint te regenen. En al is dat niet zoveel, de jas moet dan wel doen wat je van verwacht. Pertex Shield+ is in die zin ok, maar voor mij ook niet meer.

toon
    Bijdrager

De dons. Momenteel heb ik een donzen jas van Mammut. Volgens de site zit daar 125gr 750cuin in. Ik veronderstel dat dit de Europese standaard is. Enig idee hoe ik dit kan vergelijken met de twee voorgestelde modellen?
    (Volgens de site weegt ie ook 405 gr wat ie echt niet doet…)

De windshirts. Bedoel je met punt 3 dat er zoveel verschillen zijn binnen eenzelfde model? Ik begrijp dat de invulling van ‘windwerend’ iets persoonlijks is. Zeker nu ik weet dat een windshirt tegen muggen en bij lichte regen gebruikt kan worden, zou ik toch nog meer naar een ademend model neigen. Ik ga hem veel aanhebben.

De regenjassen. Denk je dat die TNF dan beter gaat zijn met zijn extra grammen? Of is ook dit maar een eerste poging om de verhouding gewicht/degelijkheid scherper te stellen. Het is hun tweede versie van die jas, niet? Ben ik hier erover aan het gaan en koop ik beter een jas van 350 of 400gr? Dan worden het een dure 100gr die ik uitspaar…

Dank!

Woubeir
    Bijdrager

De dons: oppassen want veel/de meeste Europese merken gebruiken de US-norm omdat nu qua marketing een hogere waarde geeft. Verwar ‘Europees dons’ (gaat over de oorsprong) niet met de Europese/EU-norm.

De regenjassen: voor iets dat je gewoon meedraagt in je rugzak is hoe lager je kan in gewicht meegenomen. Maar in de drive naar steeds lichter wordt veel te snel bespaard op bvb. duurzaamheid, features, … En zelf al heb je die jas niet veel aan, het moet zelfs dan zo comfortabel mogelijk zijn. En ja, dat betekent extra gewicht.

De windshirts: windwerend en luchtdoorlaatbaarheid (bepalend voor ademend vermogen) zijn elkaars tegengestelden. Dus hoe windwerender, hoe  minder luchtdoorlatend.

Ter referentie:

• de meeste fleece heeft een CFM van 250 tot 325 en is verre van winddicht genoeg
    • bij Polartec Windpro is de CFM 60
    • bij regenjassen is de CFM vaak nog 0 en soms in de range 0,1 tot 0,6

Binnen 1 seizoen zijn de verschillen in principe klein. Over de seizoenen heen kan dit (sterk) anders zijn.

Flemke
    Bijdrager
    Aantal berichten: 11

Regenjas:

Zonder mij hier de expert te willen noemen (en rekening houdend met uw vereisten) lijkt het mij veilig om voor stevigheid te kiezen.

• 3L is duurzamer dan 2.5L.
    • Verder weet ik niet of de ‘Active shell” voor je Haglofs bijvoorbeeld gemaakt is om duurzaam te blijven onder een zware rugzak (ondanks de 3L).
      Voor slechts 10 euro meer heb je een identiek uitziende jas met de “Pro shell”   http://www.bergfreunde.nl/arcteryx-alpha-fl-jacket-joggingjack/ (vraag mij niet waarom die mannen ‘joggingjack’ in die benaming zetten 🙂 )

Woubeir
    Bijdrager

Voor de regenjas:

• je hebt ook hybride modellen met bvb. vooral 2-laags materiaal met op slijtvaste plekken 3-laags. Werkt perfect.
    • ’t Is niet omdat het Pro is, dat het goed is. De Alpha FL is zo’n jas die wel gemaakt is uit Pro, maar waar voor de rest amper tot geen ‘features’ aan zitten.
    toon
    Bijdrager

Over de regenjas:

@Flemke
    Op de site staat dat de Alpha jacket 310gr weegt voor een M. Tegen dat een L of XL dan thuis op de weegschaal ligt, zijn er waarschijnlijk een paar tientallen grammen bijgekomen. Bedoeling is om het gewicht naar beneden te krijgen. Aangezien ik die TNF-jas misschien aan goede voorwaarden kan krijgen, heb ik die in mijn zoektocht als bovengrens gesteld, want ook die komt al een beetje zwaarder uit. Tenzij er nog heel goede argumenten komen voor die Fuseform Originator, zal ik de Montane kiezen.

Over de windshirts:

Ik ga voor de Arcteryx kiezen, vooral om wille van het sterk ademende vermogen. Ik zou willen vermijden om een extra hemd tegen de muggen in de rugzak te moeten steken en hoop om in warm weer met de Squamish als enigste laag te kunnen wandelen. Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben? Een windshirt als enigste laag? Het zal natuurlijk niet hetzelfde zijn als een hemd, maar is het ademend vermogen van iets als de Squamish toch voldoende om een beetje een ‘verlucht’ gevoel te hebben?

Over de dons:

Hier ga ik een gokje wagen en de Mountain Hardwear Ghost Whisperer bestellen. Wordt het een ‘stupid light’-ervaring? We zullen zien… Voor ’s avonds gaat ie dan misschien te koud zijn, het voordeel lijkt me dat ie gemakkelijker in een lagensysteem werkt.

Voor het bovenlijf zouden dus meegaan:

Thermische shirt Odlo ‘Light’
    Thermische shirt Odlo ‘Warm’
    Donzen jas Mountain Hardwear Ghost Whisperer
    Windshirt Arcteryx Squamish
    Regenjas Montane Minimus Grand Tour

Eendermaal? Andermaal?

Woubeir
    Bijdrager

Over de regenjas: en eigenlijk blijft dat meegegeven gewicht uiteindelijk een gok want je weet niet of het op een prototype of een produktie-exemplaar is getest, op hoeveel exemplaren dat is getest, wat de deviatie is, … Kortom, het werkelijke gewicht ken je maar indien je het zelf weegt. Om een extreem vb. te geven: zo ooit iets gekocht dat uiteindelijk meer dan het dubbele woog dan geclaimed.

Over de dons: ik neem aan dat die Ghost Wisperer alleen voor passieve situaties zoals pauzes of in het bivak dient ? Ik zie dan geen eventuele warmtelaag voor actieve situaties (bewust ?) tenzij die Odlo Warm daarvoor bedoeld is, maar daar weten we dan weer niks over.

En nu nog de maatvoering voor elk bepalen ? In welke volgorde past elk in je lagensysteem ?

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

Ik zou zelf de active shell niet nemen als regenjas voor met een rugzak. Ik heb diezelfde maar gebruik die om te lopen of mountainbiken als het echt hard regent.
    Active shell is niet gemaakt voor onder een serieuze rugzak (alles meer dan een dagrugzak) en dit wordt ook zo aangegeven.
    Lichtste is idd de Alpha FL, maar zelf zou ik de alpha AR kiezen wegens de pit zips en 2 borstzakken. Ook iets meer ruimte om lagen te dragen onder de AR itt de FL.

De ghost whisperer is echt wel een nice donsjasje. Is zowat hetgeen dat een dikke fleece (denk R3) vervangt maar dan veel compacter en lichter. Zelf heb ik een gelijkaardige van haglofs. Werkt goed tot 0°C maar is echt geen winter donsjas. Ik layer hem met een lichte synthetische jas in koude gebieden.

toon
    Bijdrager

Mijn huidige donsjas weegt 110gr meer dan wat op de website vermeld staat. Ik ken het gevoel… Als het op het vermelden van een gewicht aankomt, zullen bij de merken naast technische ook commerciële aspecten spelen. Zeker nu lichtgewicht voor meer en meer mensen een criterium wordt (ook ik behoor tot de après-avant-garde), zal de waarheid al eens gebogen worden. Voor de Montane en de Mountain Hardwear haalde ik de gewichten van UltraLightOutdoorGear. Zij lijken mij onafhankelijker? Bij de specificaties van elk product staan de gewichten per maat vermeld. Arcteryx verkopen zij helaas niet.

De twee Odlos heb ik hier in huis. De light weegt 156gr en zit daarmee in de middenmoot van het aanbod van ULOG. Daar kom ik goed weg, want ik ben zo een trouwe Odlo-gebruiker, dat het nog niet in me opgekomen was om ze te vergelijken met de concurrentie. Het slechte nieuws: de warme Odlo weegt 264gr. Ter verdediging: hij is echt wel warm en ik gebruik hem zeker en vast als warme laag tijdens het wandelen. Deze winter nog bij -5°C met enkel mijn windjas erover heen. Ter verdediging: hij heeft een kap en een gezichtsmasker. Natuurlijk weegt ie veel. Nu zijn een kap en gezichtsmasker wel een beetje overkill voor de komende tocht, dus het is goed dat dit nog aan het licht komt. Ik doe er iets aan.

Wat betreft het lagensysteem: het lijkt me simpel. Als het warm is, doe ik enkel de windshirt aan (Ervaringen?). Wanneer het frisser wordt, doe ik de dunne Odlo eronder aan. Als het kouder wordt, kan ik die vervangen door de warme Odlo of doe ik de warme Odlo erover aan. Als het meer regent dan de DWR-coating van de windshirt verdraagt, gaat de regenjas aan. Maak ik fouten? Ik vermoed dat de thermische kwaliteiten van de regenjas en de windshirt nihil zijn? En wordt dons nooit gebruikt in een lagensysteem tijdens activiteiten?

toon
    Bijdrager

@DaemonAngel De donsjas zou voornamelijk dienen voor ’s avonds in kamp in combinatie met de vermelde warme Odlo. Denk jij dat dit voldoende is bij temperaturen die soms rond het vriespunt zullen schommelen?

Woubeir
    Bijdrager

Ik zeg altijd: gewicht is EEN factor, niet DE factor.

Voor het lagensysteem:

• dons als actieve laag wordt nogal eens gedaan ja. Maar ik vind dat gewicht besparen om gewicht te besparen. Kan daar dus ook niet mee akkoord gaan. Dons is daar eigenlijk niet voor geschikt en donsdichte stoffen ademen ook niet genoeg (voor menigeen)
    • regenjas en/of windshirt geven geen warmte ? Zelf inderdaad verwaarloosbaar, maar de lucht ertussen kan verrassend warm zijn/warmte toevoegen.
    • of Ghost Wisperer en Odlo Warm tezamen warm genoeg zijn in kamp voor 0°C is  iets persoonlijks. Om een vb. te geven: een donsjas die ik pas aandoe als het vriest, doet mijn vrouw al aan als het daalt onder misschien 15°C. Of ze dan samen wel goed genoeg zijn ? Wel, eigenlijk weten we over beide niks qua warmte-waarde ?

M.b.t. je lagensysteem: het gaat niet zozeer over of je iets fout doet, maar over of je iets ergens onder of over gaat dragen. Bvb. MHW zegt dat de GW een active cut heeft. Is die dan in staat om dan over je Odlo’s, je windshirt en je regenjas te gaan en zelfs als dat ja is, kan die voluit zijn warmste configuratie aannemen ?

Woubeir
    Bijdrager

Eventjes wat rekenwerk gedaan om te zien of je GW samen met die Odlo warm genoeg kan zijn.

Na wat rekenwerk kom ik uit op ongeveer 90 g dons in die GW en om samen goed te zijn bij 0°C moet die Odlo gemaakt zijn uit zeker ±290 g/m²-materiaal (als mijn aanname juist is). Maar dit is uiteraard los van de persoon op zich.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 47)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.