HOME FORUM Wandelgebieden Trip zomer 2015: Noorwegen: Hardangervidda en Folgefonna

3 berichten aan het bekijken - 16 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 26

Ik heb enkele weken terug gemaild naar iemand die verantwoordelijk is voor het beheer van de officiële website van Hardangervidda.

Kevin :

Hello,

I am going on a multiday hike in Norway in the summer of 2015 and I am considering to hike in this beautifull national park. I would love to fish 1 day on the trip. Do I need a license to fish in the Fjord? What about lakes and streams?

Best regards,

Kevin Aelbrecht

Antw:

Hello!

How nice that you are planning so come here!

Pleas study your maps well before you start off. It is not so easy to cross the national park, but we have many valleys that are good for hiking.

You can fish for free in the fjord. For local lakes and rivers there are local fees. Just check with the local tourist information before you tak off. Normally the fee is quite low.

Here are the rules for fishing: http://www.visitnorway.com/uk/product/?pid=72710

Kevin:

Hello,

Thank you very much for the fast answer!

I have read op the site that you can’t light a campfire until 15th september in the woodland.

What is ‘woodland’ in norway? Do they mean full grown trees or brush or both?

Best regards,

Kevin Aelbrecht

Antw:

It means out in nature. Everywhere. But you can bring you own gas-cooker to prepare meals

Dus zij geeft aan dat het nergens mag, ongeacht of je nu boven de boomgrens zit. Bovendien zit je in Hardangervidda al snel boven de boomgrens. :p

@jelle: Uiteraard is het niet de bedoeling de natuur te beschadigen. Ik begrijp zeker vanwaar deze regel komt.

Het is enkel niet altijd even duidelijk. Zoals je zelf aangeeft zeggen veel Noren dat het wel kan boven de boomgrens of 100 meter van bomen verwijderd en langs de kant van water (wel niet op rotsen, want kans op breken).

Dit doet me wat denken aan de volgende video:https://www.youtube.com/watch?v=iDtiiIwMNxQ

In Amerika wordt een heel deel van de natuur en zijn inwoners beschermt door jagers.

Net omdat deze het belangrijk vinden dat de natuur blijft voort bestaan. Het is niet omdat wij daar eens een vis willen vangen en graag een klein kampvuurtje zouden maken dat we daarmee niet van de natuur houden (niet dat je dit impliceerde in je post hoor). 🙂

Zoals @daemonangel zegt is het volgens mij een ongelooflijke ervaring om eens je eten op een kampvuurtje te maken i.p.v. op je gasvuurtje. Het lijkt me een ervaring die je niet snel vergeet en waardoor je nog meer de natuur en de vrijheid die het bied koestert. Wij willen ons zeker aan de regelgeving houden, maar zoals ik dus zei is het niet altijd duidelijk wat er nu juist bedoelt wordt. In de emails wordt gesproken over overal in de natuur, bij andere websites kan dit wel als het op een veilige manier gebeurt boven de boomgrens etc..Bedankt trouwens voor al de info die je ons al gegeven hebt!!

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 373

Een kampvuur dat maak je enkel langs een rivier beneden de hoogwaterlijn zodat bij het volgende hoogwater je sporen worden weggespoeld! Elders doe je dat gewoon niet! Nooit! Never! (een noodsituatie daar gelaten)

Als je wel zin hebt om een kampvuur litteken achter te laten getuigt dat weinig respect voor natuur en andere natuurliefhebbers. De regels in Scandinavië zouden nog veel strenger mogen zijn. My two cents.

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

Je hebt toch vaak langs trails van die “shelters” die uit niets meer bestaan dan een schuin afdak (in Zweden toch) en daar had je dan een plek waar je vuur mocht maken. Was voorzien. Lijkt me wel dat het daar mag dan :-).
    In IJsland zijn wij ook zo een rare hut achtig iets tegengekomen dat alleen uit een soort laag dak bestond met daaronder een vuurput.
    Ik vermoed dat dergelijke dingen ook wel in Noorwegen bestaan. Als je dan ergens meerdere dagen wilt blijven kun je het op zo’n plaats doen.

Boven de boomgrens lijkt het mij lastig vermits je het ingrediënt voor een vuur mist xD.

Ik ben nu aan het denken of we ooit buiten zo een voorziene plek vuur gemaakt hebben maar tijdens het hiken hebben we dit nooit gedaan. Wij hebben inderdaad op het laag water deel van het strand ooit wel vuur gemaakt maar dit is in de lijn van wat Dzjow zei. Nul risico op bosbrand en de restanten worden weggespoeld.

Verder kan ik me ook niet echt een manier indenken dat je geen sporen achterlaat.
    Geen voorstel maar gewoon een ideetje dat ik opwerp. Misschien wat graszoden lossteken en opzij leggen en daar je vuurtje doen en ze erna er terug leggen. Als je alleen kool hebt dat je verpulverd is dat niet giftig ofzo en gras hecht zichzelf terug vast (als het niet toendra gebied is). Je vuurtje is wel beperkt dan natuurlijk.
    In een dennenbos heb je op de grond ook niets dat beschadigd dus als je het proper uiteen veegt is het ook minimaal.

Edit: kwam net dit tegen, leuk alternatief en laat geen sporen
    http://www.bever.nl/biolite-brander-basecamp-1436d40001?id_colour=5806
    xD

3 berichten aan het bekijken - 16 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.