HOME FORUM Materiaal en techniek trailrunners

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 57)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 39

Hallo, ik wilde graag weten of er iemand ervaring heeft met de volgende trailrunners. De Inov8 Mudclaw en/of Roclite. Ik wil graag een van de twee aanschaffen.

IK heb een paar Asics Fuji maar deze zijn eigenlijk iets te klein en onlangs met een wandeling met modderige paden gleed ik regelmatig weg. Dus mijn voorkeur gaat uit naar de Mudclaw. Dit aangezien ik in mei ook naar Schotland ga voor een week. Of is deze schoen “overkill”.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 783

Welke Roclite want er zo veel modellen ?

En heb je ze al gepast ?

Eloi
    Bijdrager

Veel modellen? Ik tel er drie of kijk ik verkeerd? Maar waarschijnlijk is de 280 het meest geschikt voor mij.

Ik heb nog niks gepast ben er nog niet uit waar ik ze in de buurt kan kopen.

Woubeir
    Bijdrager

Je hebt gelijk qua aantal modellen. Vorig jaar nog hadden ze er een paar meer. En 5 jaar terug hadden ze er zelf 3 keer meer dan nu.

Passen is eigenlijk een must, zeker bij Inov-8.  Kleine kans dat schoenen met een precision-fit, zoals de Mudclaw’s, je gaan passen. Te smalle voorvoet waarschijnlijk. Een standard-leest geeft meer kans, maar er zijn eigenlijk meerdere standard-leesten (mocht Inov-8 dat nu eens toegeven) waarbij de ene naar mijn zin te smal is (voor brede voorvoeten).

Van welke streek ben je trouwens ?

Eloi
    Bijdrager

Ik had inmiddels op een andere site een goede uitleg gevonden. En was dus ook wel tot de conclusie gekomen dat de Mudclaw niet echt geschikt voor mij is. En passen heeft zeker ook wel mijn voorkeur. Ik kom uit Den Haag.

Woubeir
    Bijdrager

zoek anders hier eens.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 991

Eloi,
    de Asics Fuji heeft (na bekijken via google) een weinig uitgesproken profiel.
    Ik kan me voorstellen dat door de wat mindere grip hij wat gemakkelijker gaat glijden.
    De roclite 315 waar ik op loop wordt niet meer gemaakt. Daar blijft de roclite 280 en 295 over( gtx buiten beschouwing gelaten).
    Waar zit nu werkelijk het verschil tussen de twee? (de kleinere drop bij de 295 vergeten we even)
    Weet jij het?
    Soms krijg ik het gevoel dat ze, gelijk waspoeders, wat aan de vorm veranderen maar dat je in wezen eigenlijk geen verschil gaat ervaren.
    De kans is klein dat je ze in de winkel gaat vinden hier in vlaanderen en dat je uit moet wijken naar een internet winkel met een goede service wat betreft terugsturen. (zalando?)
    Verder zal het op die manier, bij overschakeling op een geheel andere stijl toch altijd een gok zijn die goed of fout uit kan draaien.
    Ik hoop dat het goed uit gaat draaien voor jouw.
    Ik krijg bij het terugdenken aan de periode toen ik met een meindle perfect naar schotland ging nog steeds een glimlach op de lippen.
    Dat was was pas ‘overkill’. (Loodzwaar en toch niet droog werden ze daar in de nattigheid)
    Ik begrijp niet wat jij daarmee bedoelt, verwijzend naar een mudclaw

Eloi
    Bijdrager

@Woubeir

Hartelijk dank voor het mee denken maar er is niet echt iets in de buurt.

@Ivo

Bedoelde of het wel echt nodig is om een schoen te hebben met veel grip. Ik had zelf bedacht dat het wel het beste zou zijn.

En voorzover ik weet ligt Den Haag nog steeds in Nederland:). Toen ik net uit het raam keek nog wel. Maar ja het waait momenteel zo hard alles is mogelijk he?:):)

ivovm
    Sleutelbeheerder

Ah, het ging over het profiel.
    Zelf zou ik niet kiezen voor een mudclaw profiel als je schoenen zoekt waar je ook op stenige
    ondergrond wil lopen.
    Waarschijnlijk zal modder en klei wat gemakkelijker ‘spontaan’ lossen bij het lopen maar het
    contactoppervlak is maar klein en bij meer agressieve ondergrond zal je merken dat het profiel
    snel weg zal slijten en dan valt het voordeel toch weg waar je hem voor hebt gekocht.
    Een roclite 295 profiel gaat misschien net iets langer mee.
    Zolen van trailrunners slijten snel door het gebruik van zachtere rubbers die wat beter kleven maar ondanks dat zijn schuifpartijen soms gewoon niet te vermijden. Een natte grashelling is zo een moeilijke.
    Ik heb de indruk dat met het gebruik van de schoenen de rubber onder de voeten alsmaar minder soepel en kleverig blijft (zoals bij veel kunststoffen?) maar harder en daarmee ook gladder.
    Misschien moet ik wat meer kilometers maken zodat ze de tijd niet krijgen om te verouderen.

Woubeir
    Bijdrager

Mudclaw’s lijken mij minder evident omwille van de smalle pasvorm.

Zowel de Roclite 295 als de 280 hebben Sticky-rubber wat een goede grip geeft, maar ook te snel verslijt (naar mijn zin toch).

Eloi
    Bijdrager

Dat ze snel slijten is mijns inzien inmiddels wel een feit maar dat is de keuze die je dan maakt toch? Het is natuurlijk een flink bedrag maar kost elke hobby niet geld?

Ik persoonlijk betaal liever iets meer aan schoenen waar ik mijn tocht op kan uitlopen. Dan dat ik op schoenen loop waar ik de tocht niet op uitloop.

Woubeir
    Bijdrager

Natuurlijk. Ik loop veeeeeel comfortabeler in mijn trailrunners en dat ik ze geregeld moet wisselen is dan maar zo. Maar weet gewoon dat het bij mij al is gebeurd dat ik een paar na 6 maanden kon vervangen wegens versleten zolen (na niet eens een overdreven veel gebruik). Natuurlijk spelen bepaalde zaken mee bvb. de ondergrond waarop die schoenen gebruikt worden, je looppatroon, … Voor mezelf reken ik op 1 à 2 paar per jaar.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Voor volk wat meer wil lezen over pasvorm en zoolprofiel van trailrunners
    http://toesalad.com/articles/minimalist-footwear-technical-terrain/
    Onderaan wordt gelinkt naar een bespreking van de patagonia Rover waar er gespeeld kan worden met de breedte van schoen in de punt.
    Een bespreking van een jaar geleden en ik heb,de indruk dat hij al niet meer wordt gemaakt (omdat ik hem op verschillende plaatsen in de uitverkoop zie staan) zo snel gaat het ook op andere vlakken.

Woubeir
    Bijdrager

… en ik heb,de indruk dat hij al niet meer wordt gemaakt (omdat ik hem op verschillende plaatsen in de uitverkoop zie staan) zo snel gaat het ook op andere vlakken.

Klopt, maar hier speelt iets anders: Patagonia is uit de schoenenbusiness gestapt.

BrMo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 24

Ben ook op zoek naar een lage wandelschoen (een A schoen zonder GTX of een Trailrunner) met een eerder lage hiel en tot dusver is een een eerder frustrerende zoektocht geweest. In de berglanden smijten ze ermee naar je kop, hier valt het overal tussen lijkt het.

In de K2 heb ik Merrell Moabs aangehad die wel goed zaten, maar met GTX natuurlijk. Salomons zijn te smal. Ik wou de Roclite 315 bestellen om eens te passen, maar die wordt alweer niet meer gemaakt.

De 295 kan ik wel laten bestellen, maar wat is het grote verschil eigenlijk tussen de Roclite 315 en de 295?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 57)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.