HOME FORUM Hoge Ardennenroute Topografische kaarten

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Moderator
    Aantal berichten: 373

Via mail werd de volgende vraag aan ons gesteld:

Ik heb een vraag over de stafkaarten voor de HA-route. Kunnen wij die via HA raadplegen/kopiëren/lenen…? Of moeten we echt vijf kaarten kopen en meenemen? Of is er nog een andere optie?

Ik zou één van volgende twee opties overwegen:
    – Je kan de 50k topokaarten van het NGI aanschaffen ipv 25k. De hele route beslaat 9 50k kaarten tegenover 17 25k kaarten. Daarmee doe je al een besparing. Navigeren kan wat lastiger zijn met 50k kaarten, vooral in stedelijk gebied (Eupen, Malmédy, Trois-Ponts) maar daarbuiten lukt dat nog wel. Er zijn een aantal plekken waar de route paadjes volgt die echter niet op de topografische kaarten van het NGI ingetekend staan (we hebben de route uiteraard zo avontuurlijk mogelijk gemaakt) en met de 50k kaarten zal dit nog wat moeilijker zijn om de route hier zelf op de kaart in te tekenen.
    – Je kan zelf OSM kaarten afprinten met de track en waypoints erop ingeladen via een online tool. Er bestaan vele websites die dit aanbieden tegen betaling of ook gratis met beperkingen. Een populaire optie is caltopo.com. Je selecteert als base layer openstreetmap of TF outdoors en via import importeer je het gpx bestand van de HA-route. Met de optie print kan je nu zelf een kaart kiezen om af te printen. Je kiest best een zo klein mogelijke schaal (50k of zelfs 62.5k) vermits je enkel A4 gratis kan afprinten. Je zal wel heel wat A4s moeten printen maar het is werkbaar, snel en bijkomend voordeel is dat je niet zelf de hele route moet intekenen. Hier wordt het visueel uitgelegd.

Wie een andere werkwijze heeft, laat maar horen.

toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Zijn er stukken waar de route andere paden volgt die wel aangegeven zijn? Bv. een GR?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 934

Toon,

ik heb ze eens opgeladen via caltopo (waar ik zelf graag mee werk)
    (ook redelijk aktueel wordt gehouden qua paden,bivakzones)
    https://caltopo.com/m/KL0C
    Als je inzoomt verschijnen plaatselijke routes en gr paden op de kaart.
    eisleck,gr14,gr571…je zal ze af en toe tegenkomen onderweg

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 373

Intussen hebben we niet stil gezeten met jullie vraag naar afprintbare topografische kaarten van de route. Vanaf nu zijn de topografische kaarten van de route te downloaden in schaal 15k, 25k of 50k hier op de site. Ze zijn klaar om meteen zelf af te printen.

Met dank aan Ingrid om dit verder uit te werken!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.