HOME FORUM Materiaal en techniek Tips nodig wintergear 3-4 daagse trektocht in de Vogezen: Eind jan- begin feb

2 berichten aan het bekijken - 61 tot 62 (van in totaal 62)
  • Auteur
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Glenn,

Zo zonder sneeuwschoenen op stap gaan in een gebied met veel sneeuw mag je voortaan niet meer doen! Veel mensen zouden al gewoon terugkeren bij het zien van zoveel sneeuw zonder sneeuwschoenen, maar het is duidelijk dat jullie doorzetters zijn. Als het een nachtje goed bij sneeuwt kan er best zoveel sneeuw liggen dat je zonder sneeuwschoenen gewoon vast komt te zitten en je een helikopter of andere hulp mag bellen. Volgende keer sneeuwschoenen meenemen dus. Je tocht gaat veel genietbaarder zijn en je gaat tenminste een echte tocht kunnen maken in plaats van nu maar even wat “draaien in het bos” en weer terug. Voor poedersneeuw heb je best sneeuwschoenen met een groot oppervlak nodig, maar sneeuwschoenen van gewone grootte zoals TSL’s maken ook al het verschil tussen nog vooruit geraken en gewoon vast komen te zitten als het zou bij sneeuwen.

Als je niet zeker weet hoeveel sneeuw ergens ligt en of sneeuwschoenen nodig zijn, dan vraag je het gewoon hier. Mensen genoeg hier met kennis van zaken. 😉

Vocht uit jullie kledij houden en uit de slaapzak is het belangrijkste om aan te werken volgende keer. Dat hard zwoegen om door die sneeuw vooruit te geraken zonder sneeuwschoenen zal zeker ook niet geholpen hebben. Je bent nu maar 2 dagen onderweg geweest. Na 4-5 dagen wordt dat alleen maar erger. Voor de handen werk je best met waterdichte overhandschoenen (uit goretex of iets gelijkaardigs) om vocht van buitenaf uit je handschoenen te houden. Dan nog zullen je handschoenen vochtig worden door zweet. Om dit dan weer te verhelpen kan je vapor barrier handschoentjes bloot op de huid dragen eronder. Gewone latex handschoentjes uit de doe-het-zelf zaak volstaan hiervoor. Zeker voor je bovenlichaam kan ik vapor barrier kledij sterk aanraden zoals ik eerder in jullie post al vermeldde. Het kan nooit kwaad hiermee te experimenteren.

Schoenen die bevriezen is eveneens een klassiek probleem. Dit kan je ook weer verhelpen door vapor barrier sokken te dragen. Plastiek zakjes kunnen hier al voor voldoen. Je draagt een dunne liner sok (best synthetisch, geen katoen!), daarover de vapor barrier sok, dus een plastiek zakje en daarover je gewone wollen sok. Dit houdt de binnenkant van je schoenen al droog. De buitenkant van je schoenen kan dan nog nat worden en bevriezen. Getten kunnen hierbij deels helpen. Een andere tip is om overschoenen te dragen over je schoenen. Fiets/mtb overschoentjes voldoen hier perfect voor als je ook sneeuwschoenen draagt. Zijn je schoenen aan de koude kant (geen extra isolatie) dan werken neopreen overschoenen het best vermits deze behoorlijk wat extra isolate geven. Ik zelf werk in de winter met deze vapor barrier sokken en deze neopreen overschoentjes in simpele trailrunners en dat is warm genoeg tot zo’n -15°c en ik heb nooit meer problemen met natte of bevroren schoenen.

Glenn A.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 52

Bedankt voor  de tips en reacties!

Even kort samenvattend op iedereen hier te samen reageren, anders ben ik morgen nog bezig 😀

Zoals jullie bijna allemaal aangehaald hebben was het inderdaad slechts 1 overnachting. Ik ben me er zeker van bewust dat meerdere overnachtingen nog een  grotere uitdaging zullen zijn. Maar goed we leren bij en via deze soort tips kan het enkel maar comfortabeler worden!

De temperatuur hebben we natuurlijk niet continue zitten meten maar net buiten de tent, wel nog in de vestiare of hoe dat ding ook heet was het zo’n -5°C toen we gingen gaan slapen. Dus ik gok op zo’n -7°C op het koudst van de nacht? Het was voor de rest bewolkt en zo goed als continue aan het sneeuwen met semi hoeveelheid wind (zaten vrij beschut rond de bomen).

Ik ga jullie tips zeker meenemen i.v.m dat campingaz. Uiteindelijk zullen we ons tegen de volgende wintertocht waarschijnlijk toch een betere type brander en brandstof kopen. Het was gewoon handig dat het voor deze keer hier ook meeging om de kosten wat te drukken.

Sneeuwschoenen zijn inderdaad een must in deze omgevingen, zeker als je nog iets van km’s wilt afleggen. Volgende keer denk ik om eerst eens sneeuwschoenen te huren en een te testen wat dit geeft om dan later zelf waarschijnlijk een paar te kopen.

Misschien heb ik mij i.v.m die slaapzak wat verkeert uitgedrukt. Hij was vochtig over heel de lijn maar niet doorweekt. Het was ook enkel aan de buitenkant. Wel was het deze keer niet enkel bij de voeten maar over de volledige lijn. Wat wij denken dat misschien de oorzaak was, was dat we gekookt hebben in onze vestiaire (was continue aan het sneeuwen buiten) waardoor die waterdamp vermoedelijk toch tot bij onze binnentent geraakt is en de boel daar aardig nat heeft gemaakt van binnen.

Ik zie hier veel tips terugkomen met VBL in de winter. Misschien toch eens proberen tegen volgende keer.  Bedankt voor deze nuttige tips! Ivm die regenvest, deze heb ik continue aangedaan omdat het bijna heel de tijd sneeuwde terwijl we aan het wandelen waren. Misschien had ik beter mijn trui dan uitgespeeld om zo de hoeveelheid zweet te beperken?

Het probleem met die handschoenen was denk ik een combinatie van teveel zweten en geen super kwaliteit denk ik. Zie hier alleszins veel goede bruikbare tips terugkomen van VBL en type handschoenen dus volgende keer eens iets proberen en kijken of het helpt dan!

@Dzjow
    , die overschoenen ga ik ook eens van nader bekijken samen met die VBL. Ziet er zeer interessant uit!

@Ivo Ja een routine moet er inderdaad nog komen. Ik zat op een bepaald moment te denken aan zo’n pasfles maar leek me niet zo aangenaam om deze in de tent te laten slingeren dus toch maar gewoon naar buiten gegaan toen. Volgende keer sowieso extra opzoekwerk op het internet om te weten hoe we dit efficiënter kunnen aanpakken.

Voila, weet niet of ik nu overal op gereageerd heb maar dat moet het zowat zijn denk ik, alleszins allen bedankt. Eerlijke ervaringen vindt ik belangrijk. Zo kan ik er enkel van leren. Ego strelen zegt me niets, leren van men fouten daarentegen doe ik veel liever!

2 berichten aan het bekijken - 61 tot 62 (van in totaal 62)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.