HOME FORUM Materiaal en techniek Tips nodig wintergear 3-4 daagse trektocht in de Vogezen: Eind jan- begin feb

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 62)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 52

Even een update over de stand van zaken.

Zoals jullie waarschijnlijk gelezen hebben, hebben we ons ondertussen al een tent aangeschaft (Nordisk oppland 2 SI). Daarnaast hebben we ons ook al de kledij (getten, thermisch ondergoed, broek, regenbroek, fleece etc) aangekocht.

Voor slaapzak, rugzak, wandelstokken en slaapmatje zijn we nog aan het nadenken. Hieronder enkele vragen of meningen van wat jullie hiervan denken.

Nog enkele vragen:

1) Wat denken jullie van dit matje: http://www.asadventure.com/benl/vaude-norrsken-regular-1313C10003?channel_code=544&id_colour=736&product_code=76849088&utm_medium=google_benl&utm_source=catalogue_shop&gclid=CjwKEAiA2dSkBRCX8KmK5YrFviwSJACeYweCXTq9pQsZ3omi5xEgdvh9gcmSpQJBqlXnoUGsZDNHVxoC3onw_wcB. Voelde best goed aan om op te liggen (comfortabeler dan een gewoon thermarest matje) en kan volgens verscheidene bronnen zeer goed tegen de koude.

2) Weet er iemand waar je deze rugzak (gregory baltore 65) zou kunnen passen (vindt hem nergens in AS adventure of berghut): http://www.rugzakcenter.be/product/246509/category-210345/gregory-baltoro-65-prussian-blue-l.html. Ik weet dat hij normaal bijna 280 euro kost en hier staat hij zo maar ff te rapen voor 175 euro. Vandaar dat deze me zeker interessant lijkt, maar wil hem natuurlijk graag eerst eens passen voor ik een koop maak.

3) Zijn er nog visies over wandelsstokken? Ik dacht eraan om momenteel deze te kopen, zijn blijkbaar zeer goede prijs/kwaliteits stokken die ook gebruikt kunnen worden in winter etc. Link: http://www.berghut.be/klimmen/klimmen-wandelstokken/wandelstokken-per-paar/trail. Ik weet niet of jullie nog betere/goedkopere alternatieven hebben waar jullie ook zeer tevreden over waren?

4) Als slaapzak zou ik deze nemen http://www.berghut.be/slaapmateriaal/slaapzak-synt/slaapzak-synthetisch/cats-meow-pro-regular-left. Inderdaad een synthetische die niet voldoet op zijn eigen in de vogezen. Reden is dat ik deze vooral ook wil gebruiken in tussen seizoen etc. Vandaar dat een warme donsslaapzak naast budget geen optie is. Ik zou deze dus combineren (nog te testen thuis als het eindelijk eens serieus vriest :p) met liner, zomerslaapzak, kledij etc. Daarnaast vindt ik deze slaapzak qua zijn prijs ook zeer goed en toch nog een vrij laag pakvolume en gewicht heeft (gezien in de berghut via compressiezak).  Toch vroeg ik mij af of jullie nog betere opties hebben (let op, het moet voldoen aan de eisen die ik hiervoor gezet heb, ja ik weet dat dons beter is, maar dat is niet het gene wat ik zoek).

Alvast bedankt!

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 783

slaapmatje zou een R-waarde van maximaal 4,7 hebben en redelijk goed dus.

Slaapzak: hebben (wel 10 jaar geleden ondertussen) zelf allebei een Cats Meow gekocht en toen -9 gewaardeerd. Nu misschien nog +9. Afgaan op de tevredenheid van iemand die hem 10 jaar geleden kocht en er zo tevreden over was, dat die nu een nieuwe  heeft gekocht, is ook niet een goede aanrader, want de Cats Meow heeft in die 10+ jaar nogal wat transformaties ondergaan bvb. andere isolatie (en niet noodzakelijk betere).

Je zou trouwens, los van budget, voor een synthetische gaan omwille van de bredere inzetbaarheid. Laat ik nu net durven beweren dat dat bij dons een stuk beter is en dat dit bij een synthetische slaapzak wel eens zou kunnen tegenvallen.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 991

Slaapmatje,
    ik heb de indruk dat de mini review op backpackinglight niet is afgeschermd
    http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/vaude_norrsken_insulated_mat.html#.VJYFGv_3kCI
    Ook al is het een synthetische vulling, ik zie het toch niet graag dat je hem met de mond op moet blazen. Eenmaal terug thuis zou ik toch proberen om hem met een pomp te vullen en hem enkele keren terug leeg te duwen/op te blazen om het vocht te verwijderen. Zeker niet in de opberghoes laten zitten wanneer je hem niet gebruikt.
    een extra dun schuimmatje meenemen is geen slecht gedacht als je vriestemperaturen verwacht.

De K2 in antwerpen heeft heel waarschijnlijk die gregory rugzak (en nu help ik mee in het om zeep helpen van de plaatselijke handelaar die het onmogelijk kan halen van de internet verkoop als het over de prijs gaat. Tot we zover zijn dat er geen winkels meer zijn om te gaan passen)
    Probeer alvast een inschatting te maken hoeveel volume je al hebt qua materiaal en voeding en of dit in de rugzak gaat passen. De tent zal waarschijnlijk voor een deel langs buiten gehangen moeten worden maar ik zou toch proberen om de slaapzak in de rugzak te steken. Best zou zijn dat je al je gerief mee neemt naar de winkel om eens te ervaren hoe het aanvoelt (maar dat kan je niet maken als je de rugzak daar niet gaat kopen, zou echt niet fair zijn)

voor de slaapzak zal je waarschijnlijk ‘waar voor je geld krijgen’ en zal je, als het erom gaat spannen wat extra isolatie moeten toevoegen (op een of andere manier)

Woubeir
    Bijdrager

slaapmatjes bewaren bij niet gebruik onopgevouwen/onopgerold en met het ventiel open.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1055

De slaapzak is al niet erg warm voor de zomer, -1°C comfort én synthetisch, tenzij je van jezelf weet dat je het ook ’s nachts makkelijk warm houdt. Het gaat al een serieuze goeie zomerslaapzak mogen zijn om je temperatuurbereik  up te graden om bruikbaar te zijn voor winterse toestanden (vb. -10°C). Maar zoals eerder vermeld kan het even goed zacht weer zijn in de Vogezen. Je rugzak zal ook aardig vol zitten met die twee slaapzakken. Zou je toch niet eerst een winterslaapzak  huren?

De stokken zijn oke. ‘k Heb hetzelfde model.

Over de rugzak en het matje kan ik niets zeggen. ‘k Heb enkel ervaring met Therm-a-rest en Exped, de twee leidende merken in matjesland. 😉

Woubeir
    Bijdrager

Naast passen als allerbelangrijkste criterium, probeer je ook best het gewicht van de rugzak best zo laag mogelijk te houden (maar wel één natuurlijk die het gewicht dat je denkt te dragen aan kan). Rond 2 kg is al ok.

Glenn A.
    Bijdrager

@Debbie: Ik snap niet volledig wat je bedoelt met ‘je slaapzak is al niet erg warm voor in de zomer’. Ik kan me moeilijk inbeelden dat deze niet warm genoeg zou zijn (tenzij je hem gebruikt voor alpinisme) maar heb al geslapen bij 3°C op 2500 m in een goedkope slaapzak met comfort van 10° en totaal geen kou gehad (overigens ook gewoon in boxershort en t-shirt). Dus graag wat meer uitleg want vermoedelijk zie ik iets over het hoofd? Qua huren heb je ergens wel een punt, maar ik moet er uiteindelijk toch 1 hebben voor in alle andere seizoenen dus waarom niet eens testen bij wat extremere omstandigheden en kijken wat ik eraan heb.

@Woubeir
    : En zijn alle synthetische slaapzakken zo dat ze zoveel verliezen in comfort gedurende de tijd? En moest jij me een slaapzak mogen aanraden binnen de 200 euro welke zou dat dan worden (mag zowel synthetisch als dons zijn)?

@ivovm
    : Je algemene conclusie kan ik er niet meteen uithalen ivm dat matje. Lijkt het je een mogelijkheid of toch liever niet? Ik snap wat je wilt zeggen en ben het er ook wel mee eens. Desondanks wil ik natuurlijk ook wat letten op mijn geld dus het is een tweestrijd. Toch is deze al redelijk opgelost want naar de K2 ga ik  vermoedelijk toch niet meer gaan.

Binnen een maand (na mijn examens) ga ik nog eens afzakken naar de berghut voor de definitieve aankoop. Ga ze dan nog eens passen en afhankelijk daarvan wordt het vermoedelijk de conness 70 van north  face of de xenith 75 van osprey. Deuter 65 is ook een optie maar ik vond vorige keer dat die heupbanden te groot waren waardoor ze mijn beweging wat belemmerde. Ik weet niet of er iemand ervaring heeft met één van deze 3? Low alpine zou beter in mijn budget passen maar vond deze vorige keer niet zo ideaal zitten (had wel een broeksriem aan, dus volgende maand nog eens opnieuw passen). Tenslotte had ik ook nog aan de ayaycho 65 XT gedacht maar deze zou volgens de verkoper niet echt lang meegaan, weet niet of iemand dit kan beamen?

Wandelstokken zullen vermoedelijk wel deze worden, ben ik tenminste zeker dat ze van goede kwaliteit zijn en me nog jaren plezier kunnen beleven.

Overigens bedankt voor jullie feedback en antwoorden! Jullie hebben me al goed geholpen.

Woubeir
    Bijdrager

bvb. de Deuter Treklite -2.  Een echte winterslaapzak zou ik huren.

Experimenteren is ok, maar direct van niks naar winter is wel een enorme stap. Al eens geslapen hebben bij +3 met een slaapzak met comfort +10 zegt niks, want te veel factoren die niet gekend zijn.

Wat de duurzaamheid van synthetische isolatie betreft: ik heb niet elke isolatie gebruikt, maar laat ik even een boude uitspraak doen en ja zeggen. Al gelezen dat na 50 nachten de isolatie met 20% was afgenomen. Nu 50 lijkt vrij veel, maar na ruim minder dan 2 jaar heb ik dat er op zijn minst al opzitten. En een slaapzak die bij aankoop bvb een comfort van -3 geeft, geeft na 3 jaar misschien maar +2.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Dit zijn de standaarden die ik meegeef aan beginnende hikers:

– Voor een zomerslaapzak kijk je best uit naar een comforttemperatuur van 0 à -5°C om in alle condities het voldoende comfortabel te hebben. Bij een synthetische slaapzak zou ik zelfs iets meer marge rekenen (comfort rond -5°C) dan bij een donzen (om dat die nog iets effectiever is om je warm te houden). Zoals Woubeir aangeeft, spelen er heel wat factoren mee: je onderkomen (tent, tarp of open lucht), de luchtvochtigheid, je metabolisme, je vermoeidheid, het aandoen van thermisch ondergoed en ev. andere kledij (sommige hikers doen een donsjasje aan om hun lichte slaapzak up te graden)… Daarmee ga ik dan nog niet dieper in op het feit dat het opgegeven temperatuurbereik van een slaapzak weliswaar al betrouwbaarder is dan vroeger (in zoverre ze de norm hanteren) maar verre van een exacte wetenschap is. Hiermee concludeer ik dus dat jouw synthetische slaapzak van -1°C comfort op de limiet zit, zelfs voor zomerse doeleinden al. Mijn schoonvader, partner en schoonbroer hebben al dergelijke slaapzakken gehad en het op sommige nachten op de GR20 in Corsica in augustus het toch wat killig gehad met weinig slaap tot gevolg, terwijl het wellicht niet echt aan het vriezen was maar ergens richting 0°C ging.

– Voor een winterslaapzak hangt het af van je doeleinden, maar stel dat je voor de Vogezen toch al een slaapzak van -10° à -15°C kan gebruiken, als het open hemel en koud weer is in de winter. Dan kan je zelf al nadenken wat je extra nodig hebt om je slaapzak van -1°C up te graden…

Groetjes,

Debbie

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Glenn,
    Hoe is jullie tocht nu bevallen in de Vogezen? Heeft het goed gewerkt met het materiaal dat jullie uiteindelijk bij hadden of kon het ergens beter? Uiteindelijk sneeuwschoenen kunnen vinden?

Glenn A.
    Bijdrager

Ja, was nog van plan om hier een verslagje te typen maar tot nu toe had ik nog geen voldoende tijd gevonden. Normaal wil ik binnenkort ook zelf een blog maken aangezien het me leuk lijkt om deze verhalen later nog eens opnieuw te lezen. Anyway hier mijn verslag:

Eerst en vooral: Prachtig landschap! Het was geslaagd en voor herhaling vatbaar, weliswaar waren er een aantal onvoorziene zaken die zorgden voor een aantal wijzigingen.

Normaal hadden we een 3-4 daagse in onze gedachten en hadden we dus een route uitgestippeld die overduidelijk te hoog gegrepen was. Op het internet hadden we gevonden dat er op de top van de hochneck slechts een 35 cm lag en in het dal rond de 20-25 cm. Dit bleek echter helemaal niet te kloppen. Daarnaast wouden we voor deze eerste hike het zonder sneeuwschoenen doen (ookal was het enkel voor de ervaring). Anyway er lag dus een pak meer sneeuw dan verwacht, en dit allemaal poedersneeuw. Resultaat is dat we op sommige punten letterlijk tot ons middel in de sneeuw weg zakten. Dit was wel zeer leuk om eens te doen maar de km’s gingen natuurlijk helemaal niet voorruit. Uiteindelijk is het een 2 daagse geworden en hebben we een veel kleinere tour gemaakt dan verwacht. In totaal moeten we zo’n 20-25 km (geschat) gewandeld hebben met zo’n 450 m geklommen. Redenen hiervoor waren vooral de veel te diepe sneeuw waardoor we nooit de hochneck op tijd zouden bereiken en we dus langer dan 4 dagen gingen weg zijn. Daarnaast hadden we een aantal vragen bij slaapzak en tent, maar later meer hierover.

De overnachting zelf is eigenlijk vrij goed verlopen. Zo gaf onze cats meow slaapzak en vaude norsken matje samen met thermisch ondergoed meer dan voldoende warmte en heb ik gedurende de 11 uur durende nacht geen enkele keer kou gehad en vrij zalig geslapen. Wel hebben we gemerkt dat het in de winter veel langer duurt vooraleer alles opstaat om te gaan slapen. Zo deden we er ongeveer 3 uur over (hierin zit alles vanaf de stop tot aan het moment dat we eindelijk konden gaan slapen). Ook het afbreken duurde zoiets. Dit moet (hopelijk) veel korter kunnen veronderstel ik? De tent zelf opzetten met matjes opblazen en slaapzakken uithalen etc duurde niet zo lang. Het was vooral het zelf in de tent kruipen en je kleren verwisselen en alles een plaatsje geven en kijken wat er wel en niet mag bevriezen dat veel tijd in beslag nam. Zeker als je dan nog een sanitaire stop moet doen als je al in je slaapzak ligt en je weer de helft van je kleren mag aanzwieren neemt veel tijd in. Ik veronderstel dat dit gewoon oefenen is?

Het koken duurde wel even (was met gewoon campingaz vuurtje) maar eigenlijk viel dat reuze mee en had ons gas totaal geen probleem in deze koude temperaturen (ondanks dat het gewoon butaan en propaan gas was). Gewoon laten koken en ondertussen wat andere zaken regelen dus hierover hadden we eigenlijk niet echt te klagen. Ook eens sneeuw gesmolten (niet gekookt, maar wel verse sneeuw genomen die op onze tent was gevallen) om te drinken.

Tijdens het wandelen zelf dan waren we zeer blij met onze regenbroek van zo’n 25 euro en onze getten. Zo bleef onze broek eronder goed droog en hebben onze schoenen toch vrij lang de sneeuw buiten gehouden (zijn geen echte winter schoenen).  Ook de wandelstokken van black diamond waren zeer aangenaam en voelde eigenlijk al snel vrij natuurlijk aan om mee te wandelen.

Tegen de laatste dag begonnen onze schoenen en handschoenen wel langzaam nat te worden van binnen wat het tijdens de pauzes iets minder aangenaam maakte met afwisselend koude voeten en koude handen. Gelukkig ging dit al snel weg van zodra we begonnen met wandelen terug.

Hieronder nog een aantal vragen:

1) Onze slaapzak was vrij nat ’s ochtends na onze eerste nacht door de condens (binnenzeil was goed nat). Is dit een probleem (is synthetisch) en is er een mogelijkheid dat deze zou bevriezen overdag hierdoor?

2) Zelfde met onze tent, kan deze bevriezen tijdens het wandelen (hij hing buiten de rugzak).

3) We hadden nu 2 paar handschoenen mee. Eén paar ski handschoenen en 1 paar dunnere meer stoffen handschoenen. De ski handschoenen hadden lang hun nu bewezen maar waren ’s ochtends natuurlijk ijsklompen. We hadden ze wel in een zakje gestoken maar niet in onze slaapzak (leek niet echt aangenaam). Hoe houden jullie deze bevroren vrij? Nu hebben we ze gewoon aangedaan ’s ochtends wat zeer koude handen geeft maar na een tijdje wel weer ontdooit.

4) Zelfde verhaal met schoenen, ook gewoon half bevroren aandoen ’s ochtends (zoals wij nu gedaan hebben)?

5) En de regenvest? Deze was ook wat bevroren hoewel deze snel ontdooide wanneer je deze aanhad.

6) Voor volgende winterhikes zou ik graag waterdichte semi dunne handschoenen hebben die ik kan gebruiken voor te eten, tent opzetten,… . Iemand suggesties? Nu hadden we deze stoffen handschoenen maar als het sneeuwt was dat meteen nat en was de isolatie waarde meteen weg.

7) Hoeveel helpen sneeuwschoenen in zeer diepe poedersneeuw precies? Maakt dit veel verschil uit?

Kortom, zeer veel bijgeleerd en echt van genoten. Oké, het was korter dan verwacht maar desondanks was het een leuke ervaring en een echt avontuur!

Hieronder kort filmpje van onze 2 daagse:

Woubeir
    Bijdrager

-7°C was het laagste dacht ik ergens gelezen te hebben ?

Het Campingazmengsel werkte waarschijnlijk nog omdat de temperatuur niet laag genoeg was.  Goede kans dat bvb. als -10°C is, het totaal niet lukt met dat gasmengsel.

Dan, over de vragen:

– die waterdichte handschoenen: je kan bvb. Extremeties Tuff Bag’s aandoen. Zijn dunne, waterdichte overwanten.

– sneeuwachoenen, ski’s helpen enorm in poedersneeuw (dat baggeren tot aan je middel, ken ik)

Debbie
    Sleutelbeheerder

Hey Glenn, ik had jullie ploeterfoto’s op facebook al kunnen bewonderen. Al was het heftig, het blijft natuurlijk nog altijd maar één nachtje slapen bij vriestemperaturen. En elke nacht is anders. Hoe koud was het precies? Was het bewolkt?

Wat die campingaz betreft, ik zou er niet op vertrouwen dat dit altijd gaat lukken. Ik heb daar slechte ervaring mee in de winter in de Ardennen. De tips die al gegeven zijn rond brander (ofwel benzinebrander, ofwel gasbrander met voorverwarmbuis en slangetje) zeker nog eens nalezen.

En dan je vragen:

1. Het risico is vooral groot dat je slaapzak ’s nachts bevriest en de isolatiewaarde daalt. Synthetische slaapzakken die nat zijn houden je warmer dan een donzen exemplaar, maar aangenaam is het zeker niet. Was de slaapzak over de hele lengte nat of enkel het voeteinde? Tot nu toe hadden we vooral ervaring met het laatste. Wij steken onze bergschoenen in een vuilzak en leggen die tussen binnenzeil en voeteinde van de slaapzak. Vocht stapelt zich eerder traag op in slaapzakken maar niet dat we ’s morgens echt met een natte slaapzak wakker worden, zeker niet na 1 nacht.

2. Een tent die bevriest is niet zo erg.

3. Hoe komt het dat je handschoenen kleddernat waren? Te hard gezweet of zijn je handschoenen niet meer waterdicht? Zelf doe ik vaak enkel lichtere handschoenen aan (vb. fleece) tijdens het wandelen, en waterdichte handschoenen als het weer echt guur is. Hard zweten doe je dan niet. Echte natte handschoenen krijg ik enkel door een sneeuwhol te graven of te veel door de sneeuw moeten kruipen (onder omgevallen boomstammen bijvoorbeeld).

4. Ik heb soms voor dat schoenen halfbevroren zijn ’s morgens omdat ze tegen dat (ijskoud) binnenzeil hebben gelegen. Dat hoort erbij. Zorg ervoor dat je ’s avonds je schoen en veters goed open doet.

5. Regenjas bevriest bij mij niet, het gaat om een drielaagse GTX-jas. Water kan hij bijna niet absorberen. Investeren in beter materiaal? En alleen maar aandoen als het echt koud of nat is. Wederom betekent veel zweten = bevriezen van kleding!

6. Ik ben wel tevreden van fleece. Ik heb deze. Vroeger nog merinowollen onderhandschoenen gehad, maar die verslijten heel snel. Alsof ze gemaakt zijn om mee te pronken maar niet om te gebruiken. :-/

7. Een sneeuwschoen zorgt gewoon voor een iets groter oppervlak. Het is nog altijd ploeteren, maar minder dan als je geen sneeuwschoenen aan hebt. Bij veel verse poedersneeuw, kan er nog altijd inzakken tot aan je knieën. Van zodra je naar hogere gebieden gaat of richting Scandinavië, zijn sneeuwschoenen en langlaufski’s gewoon een must.

Woubeir
    Bijdrager

Een sneeuwschoen zorgt gewoon voor een iets groter oppervlak.

Maar iets ! Wat voor voeten heb jij ? 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 991

De routine bij aankomst en bij opbreken is inderdaad iets dat je moet leren doorheen de tijd
    of als je de kans hebt om het af te kijken van een ervaren iemand.
    Op de duur ontwikkel je een routine.
    Waarschijnlijk is zo’n routine wel eens door iemand minutieus uitgeschreven.
    Kleine handigheidjes kunnen helpen.
    In de winter bv gebruiken veel mensen een plasfles om niet uit de tent te moeten.
    Wat ik zelf als een heel grote verbetering heb ervaren is het dragen van een vbl pak, zowel gedurende de dag als nacht.
    Condens aan het voeteinde is een veel voorkomend iets. Volgens mij heeft dat te maken met een te kleine warmtegeneratie tov bv de borst. Warmte die nodig is om het vocht naar buiten te transporteren. Eerder al eens bij wijze van experiment eens enkel mij benen in een vuilzak gestoken zodat de lichaamsdamp aan de voeten verplicht was om hogerop zijn weg naar buiten te zoeken. Dat gaf een heel groot verschil.
    Toch nog even iets over je ervaring met campinggas. Je kan het idee hebben dat dat toch goed werkt maar hoe langer je de bus gebruikt hoe lastiger het wordt om een goede vlam te krijgen.
    In het begin wordt bij vriestemperaturen vooral propaan gebruikt terwijl het aandeel van butaan kleiner is. Op de duur verandert de verhouding propaan, butaan zodat uiteindelijk alleen butaan over blijft. Ook wanneer de temperatuur onder het kookpunt van het butaan duikt zal er altijd wel butaan verdampen maar te weinig voor een goede vlam. Vergelijk het met het koken van water. Nog voor het water kookt zie je al dampen ontsnappen uit de pot.
    Bedankt voor het posten van jullie eerlijke ervaring. Te dikwijls worden soms bewust negatieve ervaringen verzwegen om het ego hoog te houden.

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 62)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.