HOME FORUM Materiaal en techniek Tips nodig wintergear 3-4 daagse trektocht in de Vogezen: Eind jan- begin feb

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 62)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Glenn, zo’n overzet zonnebril heb ik gewoon bij mijn opticien gehaald. Ik heb hem eerlijk gezegd nog nauwelijks gebruikt maar zit goed en sluit ook goed af. Doorgaans houdt ik het bij een pet om het gros van de zon uit de ogen te houden. Het lijkt mij een handigere combi dan gepruts met lenzen in de vrieskou.
    Ik heb zojuist bij die webshop maar een nachtbril voor in de auto er bij gekocht. Ik zou zeggen: loop gewoon wat opticiens binnen en vraag er naar als je wilt passen.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Goh, persoonlijk zou ik steeds voor een gasbrander als de Kovea Spider kiezen (losstaand t.o.v. gasblik en (heeeeeeeeeeeeel belangrijk) een voorverwarmstuk) met een gepast gasmengsel (bvb, MSR Isopro of Primus Powergas), maar er kunnen risico’s aankleven (zelfs heel grote) als je niet doorhebt wat en waarom je iets doet of net niet mag doen. Maar qua handeling is het eigenlijk doodeenvoudig. Klassiek is een benzinebrander, maar duurder, zwaarder, ingewikkelder, …

Die fjaderlatt-link raakt inderdaad aan wat kan met gas, maar eigenlijk meer dan dat doet het niet eigenlijk 🙂

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Tom, zo moeilijk in gebruik is een benzinebrander nu ook niet, hé. Je moet hem gewoon voorverwarmen. De eerste keer is het wat wennen, maar daarna is het pure routine. En je kan er altijd op vertrouwen in alle condities. We gebruiken onze multifuelbrander ook als we naar regio’s gaan waar je geen gasbidons vindt. Ook bij gas kan er al iets verkeerd gaan, lees maar eens het artikel van Joery van enkele jaren terug (tweede helft verslag).

Zwaarder hoeft het ook niet echt te zijn. Een staande gasbrander weegt niet per definitie minder dan een benzinebrander. Wij hebben zelfs het omgekeerde voor. Onze gasbrander Primus Easy Fuel Duo (384gr) weegt meer dan  MSR XGK EX (inclusief pomp, 376 gram). Beide branders zijn van het zwaardere en stevigere kaliber, en er zijn van beide types lichtere exemplaren op de markt. Ook een brandstoffles en gasbidon verschillen niet veel qua gewicht is mijn gevoel. Maar ik kijk uit naar jouw argumenten. 😉

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1001

Glenn,
    daar zijn wel een paar ideeën om met jouw brandercombinatie toch nog op stap te gaan maar dan
    moet je heel goed weten waar je mee bezig bent want als het fout loopt, dan loopt het goed
    fout als de gasbus teveel wordt opgewarmd. Dus knutselen op eigen risico!!!!!!
    Klassiek wordt een stuk metaal opgewarmd via de brander om dit dan om te leiden richting gasbus
    zoals in volgende voorbeeld
    http://www.metrotomountain.com/assets/images/trails/heatEx_511.jpg
    Zelf vond ik dat wat link en heb me ooit op een winterse tocht op de Vercors redelijk weten behelpen met een eigen variant door een kaars te gebruiken die een aluminium band opwarmde
    zie deze en volgende foto
    https://picasaweb.google.com/114978298530178500004/Zelfbouw#5340427341366609474
    Al bij al blijft het toch maar behelpen maar het riep toch wat nostalgische gevoelens bij mij op toen je erover begon.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Ook bij gas kan er al iets verkeerd gaan, lees maar eens het artikel van Joery van enkele jaren terug (tweede helft verslag).

Even toevoegen dat het probleem dat ik daar in de Ecrins heb voorgehad volledig mijn eigen domme fout is geweest. Met de brander was niks mis. Achteraf heb ik proberen te reproduceren wat ik daar heb voorgehad. De enige manier om een vlam bij het gasbidon te reproduceren was door de toevoerslag erg los op het gasbidon te laten zitten in de plaats van vast te draaien zodat er meer gas langs daar ontsnapt dan door de brander. Hoe dat in de Ecrins precies is kunnen gebeuren is me niet geheel duidelijk maar wellicht heeft het wiggelen met het gasbidon in de sneeuw om deze stabiel ondersteboven in de sneeuw te plaatsen er iets mee van doen gehad terwijl ik het slangetje sowieso al niet goed vast had gedraaid. Zo’n domme fout maak je maar één keer. Intussen heb ik de Windpro trouwens niet meer en is die vervangen door een Kovea Spider die Woubeir vermeldt, een brander die toch wel een stuk gebruiksvriendelijker is dan de Windpro in liquid feed mode (waarvoor die laatste oorspronkelijk nooit ontworpen was). Vooral het vrij meedraaien van de toevoerslang is een enorme verbetering tegenover de Windpro en maakt het heel wat moeilijker om deze domme fout opnieuw voor te hebben.

Feit blijft dat een benzinebrander gemakkelijker vlammen produceert (zowel bij voorverwarmen als het branden zelf) die in omvang heel wat groter worden dan wat maximaal te produceren valt met een gasbrander. Voldoende luifelruimte en op voorhand goed oefenen is toch wel belangrijk als je een benzinebrander gaat gebruiken. Maar eenmaal dat onder de knie mag het geen probleem zijn.

Keuze tussen gas dan wel benzine als winterbrander hangt er gewoon maar vanaf wat voor jou belangrijker is naar gewicht, beschikbaarheid brandstof, gebruiksgemak, temperaturen waarin je de brander wil gebruiken,… Fans van het ene dan wel het andere zullen er altijd zijn.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Als jij als ervaren hiker en materiaal expert al fouten maakt, Joery, dan kan het zeker ook bij andere gebeuren. ’t Was maar ter illustratie. Beide systemen hebben voor- en nadelen.

Ik zie dat de Kovea spider een kleine branderkop heeft, is jouw inschatting dat die daarom meer geschikt is voor 1-persoonsgebruik? Qua gewicht anders wel een interessant alternatief voor onze gasbrander.

Dzjow
    Moderator

Als jij als ervaren hiker en materiaal expert al fouten maakt, Joery, dan kan het zeker ook bij andere gebeuren. ‘t Was maar ter illustratie. Beide systemen hebben voor- en nadelen.

Jep, mijn verduidelijking was eveneens ook maar ter verdere illustratie. Zowel tussen gasbranders onderling, net als benzinebranders onderling, bestaan er verschillen in kwaliteit en gebruiksgemak.

Ik zie dat de Kovea spider een kleine branderkop heeft, is jouw inschatting dat die daarom meer geschikt is voor 1-persoonsgebruik? Qua gewicht anders wel een interessant alternatief voor onze gasbrander.

Is inderdaad bij uitstek een brander voor 1-2 personen. Het maximum vermogen van de brander is niet zo groot, dus om te koken voor een groep duurt erg lang.

Woubeir
    Bijdrager

@Debbie

natuurlijk is een benzinebrander niet zo moeilijk en op sommige plaatsen de enige brander waarvoor je brandstof kan krijgen, maar voor de Vogezen en zo kies ik altijd mijn gasbrander (nog eenvoudiger, meestal lichter, zelf minder kans op gezondheideffecten, …).

En OK, i.p.v. te schrijven dat een gasbrander sowieso lichter is dan een benzinebrander, zou toevoeging van gemiddeld bet juister geweest zijn 🙂

Wat dat gebruiken van de huidige gasbrander betreft: terugleiden van de warmte van de brander naar het gasblik is inderdaad een mogelijkheid, maar is niet zonder risico dus. Een veiligheidstip is dat je het gasblik steeds niet warmer mag worden dan lichaamstemperatuur en ten allen tijde met blote handen kan omvat worden. Nu, eerst zou ik volgende tips proberen voor dat branderwarmteterugleiden:

• gasblik in je kledij tegen je lichaam wat opwarmen
    • gasblik tijdens gebruik in een paar cm vloeibaar water zetten
    • gasblik tijdens gebruik isoleren van de grond door die bvb. die op een schuimen onderlegger te zetten

@Dzjow

Windpro I of II ? Want de II is wel al met die gedachte ontworpen, dacht ik .

Wat dat ‘ongeluk’ betreft, lijkt me een typisch geval van niet goed opgedraaid en eventueel een versleten dichtingsrubbertje (dat je zelf zo kan vervangen; zoek dan naar ‘Viton’ als merknaam).

De Kovea Spider is al vrij licht, maar ik kan nog zo’n wintergasbrander vastkrijgen die maar iets meer dan de helft weegt 😉

Dzjow
    Moderator

Jep Woubeir, het dichtingsrubbertje was nog in orde, dus volledig een uilskuikenfout.

Als je ooit Roger Caffin zijn remote gas canister stove vastkrijgt moogt ge hem hier ook altijd reviewen. 😉

Woubeir
    Bijdrager

@Dzjow

Roger zijn stock is voorlopig uitgeput, maar hij zei ook dat ik mij geen zorgen moest maken 🙂

Glenn A.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 52

@Koen: Bedankt, ga ik eens gaan bekijken dan binnenkort!

@all: Bedankt voor jullie input over de gasbranders. Heb de verschillende links ondertussen doorgenomen en ben van zin om het men gasbrander hier in België eerst eens uit te testen (als het wat meer winter wordt). Gewoon het gas ff buiten ergens afgedekt zetten en nadien eens kijken wat we allemaal moeten doen om het terug in gang te krijgen. Had inderdaad al iets gelezen en gezien hiervoor op docu’s van die lichaamswarmte en het plaatsen in water. Dus deze ga ik sowieso toepassen dan. Moest blijken dat het dan niet werkt, kan ik nog altijd kijken voor een andere opties (zoals deze van ivovm).

Morgen normaal eens de berghut binnen voor wat advies en raadt qua rugzak maar ook eens kijken wat zij me aanraden voor slaapzak, matje, tent etc.

Vorige week ook al eens de AS Adventure binnen gestapt en daar vooral eens gekeken voor de kaartjes, rugzaken (niet kunnen passen met gewicht door tijdsgebrek) en slaapzakken. Heb daar ook men slaapzak gezien die ik oorspronkelijk wou nemen (die north face daar), god man wat een pak volume heeft dat ding. Het is bijna een rugzak op zijn eigen! Was ff een reality check dat deze dingen best veel plaats zullen innemen (gewend van een zomerslaapzakje in men rugzak te steken :p).

Decathlon dan ook eens doen binnenkort vooral om wat broeken te passen en eens te kijken voor een buff en wat goedkope kleding die ik eventueel wel nog kan gebruiken.

De Hema dan eens gaan kijken voor thermisch ondergoed.

ps vraag: dragen jullie je thermisch ondergoed ook tijdens het wandelen of enkel tijdens het slapen? ik dacht nu om er enkel mee te slapen aangezien ik deze niet graag bezweet zou aandoen voor te slapen (lees afkoelen).

Woubeir
    Bijdrager

Gas gewoon in de vriezer en na x uur is dat wel voldoende afgekoeld om direct te gebruiken. Geeft je wel een paar minuten vooraleer dat begint op te warmen. 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1001

GlennA: ik heb twee sets. Daar waar ik mee rondloop gedurende de dag en een set die ik aandoe eenmaal ter plaatse of bij het slapen gaan. Blijf ik langer een properder gevoel hebben als ik in de slaapzak lig terwijl doorheen de dag het minder opvalt dat ik met een “odeur randonneur” rond loop.
    Branders met een smalle kop zijn goed voor kleine potten.
    Zeker als het de bedoeling is om warm water te willen.
    Het nadeel ,als je er echt mee wil gaan koken, is dat de temperatuur erg hoog op kan lopen op de bodem van de pot doordat de warmte geconcentreerd is op een kleine oppervlak. Titanium potten scoren slecht. Aluminium geleidt de warmte beter zodat hij verspreid wordt naar de buitenkant.
    Het risico op aanbranden is maw iets groter.

Woubeir
    Bijdrager

@Glenn A.

persoonlijk nog nooit in thermisch ondergoed gelopen (ik ben comfortabel zonder). Geslapen wel.

Over branders met een smalle kop: niet kijken naar de dimensies van zo’n kop, maar naar het vlammenpatroon. (een kleine kop kan een breed vlammenpatroon hebben). Recht omhoog zoals bvb. de MSR Pocket Rocket is niet zo goed; één zoals die Kovea Spider is wel ok.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Ik loop in de winter dan wel weer met thermisch ondergoed aan op mijn bovenlichaam en net als Ivo houd ik een setje apart om enkel ’s nachts aan te doen (blijft droog en proper). Ik heb wel maar één thermische broek mee, die ik vooral ’s nachts aan doe. Zijn de condities zo slecht overdag dat een extra laag nodig is, dan zal ik er vaker voor opteren op mijn regenbroek boven mijn trekkingbroek te dragen.

Op mijn eerste wintertrekking wandelde ik overdag ook nog met gewone synthetische T-shirts van Decathlon, dus alles is relatief.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 62)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.