HOME FORUM Materiaal en techniek Tips nodig wintergear 3-4 daagse trektocht in de Vogezen: Eind jan- begin feb

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 62)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

Hier is al door veel meer ervaren mensen geantwoord dus veel kan ik niet toevoegen.

Mijn bescheiden mening beperkt zich tot het gaan horen of je in de K2 ofzo niet het meeste kan huren.
    Alles is mogelijk met goedkope spullen, het enige dat je doet met duur en kwalitatief materiaal is je veiligheids en comfortzone verhogen.

Ik heb opleidingsweken bij het leger meegedaan en daar wordt er niet aan comfortzone gedaan alleen aan veiligheid. En ik kan aangeven dat je daar niet veel plezier aan beleefd :-).

Goedkope zaken nu kopen waar je van weet dat ze slecht functioneren in hun doelgebied is weggesmeten geld. Hoor rond of je niet wat zaken kan lenen of huren zoals aangegeven.
    Ik weet dat je slaapzakken enzo kan huren. Dit is al een grote kostprijs weg.
    Tenten kan je goedkoop 2dehands kopen bij reisorganisaties zoals bv joker. Deze doen hun tenten na 3 reizen weg en dan zijn ze nog in goede staat. Wij hebben met die tenten zowat elk scandinavisch land gedaan en ze hebben ons 50 euro het stuk gekost (en gaan al 5 jaar mee).

Dan is al tent en slaapzak geregeld voor bijna geen geld en heb je al een warme nacht :-).

Koop een thermarest matje, verzorg het en het gaat je 10 jaar mee of langer. Of voor geld te sparen zoals beter uitgelegd die foam matjes. Een thermarest knock-off is jammer van het geld.

Glenn A.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 52

Bedankt allen voor jullie uitgebreide en duidelijke reacties!
    Jullie hebben me in elk geval aan het denken gezet. Ga nu de verschillende opties qua materiaal overwegen (we zijn eens aan het kijken ook voor een tent, en wat daar de opties zijn). Van zodra we deze hebben, testen we deze ook al eens uit op een koude winterdag. Zo heb ik toch al een idee en weet ik waar we op zullen moeten letten.
    Om dan nog op de vragen te beantwoorden:

@Debbie
    : We hebben een simpel gasbrandertje, ongeveer zoals deze:
    http://www.berghut.be/koken-eten-en-kamperen/branders/branders-gas-vuurtjes/campingaz-camping-micro-plus. Niet super dus, zal dus  best kiezen voor producten die niet lang moeten verwarmd/ gekookt worden om te kunnen opeten. Kan je hierop ook die all season gasmengsel aansluiten?

@ivovm
    : Eens kijken voor die overzet bril. Louter hypothetisch, is het mogelijk om 3-4 dagen rond de dwalen in de sneeuw zonder een zonnebril?

@Bergkonijn
    : Ik vrees dat de tent die we nu hebben het niet echt zal overleven of niet zal voldoen. Het is een goedkope van decathlon die zo’n 4,5 kg weegt denk ik. Aangezien we toch een lichter tentje willen, wil ik daar nog wel een investering voor maken op voorwaarde dat ik deze toch een aantal jaren kan gebruiken. Rugzak was in bruikleen van iemand, dus wil nu graag men eigen rugzak kopen. Dubbele slaapzak is wel een goede tip!
    Weet er iemand toevallig nog een goede tent, liefst 2-3 personen.

@Dzjow
    : Bedankt voor de tips, zeker die van het matje. Kopen zal het sowieso niet worden (vooral ook omdat ik niet weet hoe vaak ik nog in de winter ga trekken). Het zal dus huren of combineren worden (moet ik nog bekijken).  Welke getten zou jij aanraden, of welke hebben volgens jou een goede kwaliteit/prijs verhouding?

@DaemonAngel
    : Heb je toevallig een linkje van joker waar je kan zien welk 2 de hands materiaal ze allemaal verkopen?
    Van zodra ik dus weet welk materiaal het wordt en welke route + alternatieve route zal ik deze zeker met jullie delen!
    Nogmaals bedankt!

ps verdere vragen zullen wel nog volgen vermoedelijk :

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Glenn,

We gaan eind januari/begin februari nog een begeleide tocht in de Ardennen organiseren.

Een goed moment om een en ander uit te testen 😉

Meer info volgt komende week.

Ciao

Glenn A.
    Bijdrager

@Steve, daar mag je me zeker verdere info over geven! Als het past binnen mijn “vrije tijd” die ik heb, lijkt dit me zeer interessant. Niets beter dan al doende te leren van ervaren hikers.

Koen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120
    Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Die brander (als die inderdaad van Campingaz is) laat alleen gasblikjes van Campingaz zelf toe en als het kouder wordt dan neem -3 zijn die totaal ongeschikt.

Qua bril: zeker met sneeuw een must. Sneeuwblindheid kan heel pijnlijk zijn. Zo’n overzetzonnebril is al een optie. Bij klimexpedities gebruiken ze in noodsituaties soms/vaak een stuk karton waar gaatjes in geprikt zijn en met een elastiek rond je hoofd passen.

steve
    Sleutelbeheerder

@glenn Hou voorlopig 31/01-1/02 EN 7/02-8/02 vrij en dan kun je misschien mee naar de Hoge Venen.

Komend weekend gaan Katrijn en mezelf de tocht gaan uitstippelen, die zeer ferm gebaseerd gaat zijn op Debbie’s tocht hier => http://debbiestochten.wordpress.com/2011/12/29/sneeuwtrekking-langs-veenriviertjes-en-over-het-hoogplateau-van-de-hoge-venen/

We gaan de deelnemers vragen 2 weekends te reserveren kwestie van flexibel te zijn met de klimatologische toestand. Want liefst hebben we wat sneeuw natuurlijk 😉

Koen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Ik ben al geïnteresseerd in die wintertrekking 😀
    Op ski’s of sneeuwschoenen?

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Yes! Hou ook voor mij een toefje sneeuw vrij!

Glenn A.
    Bijdrager

@Steve Lijkt me zeer leuk, weliswaar hangt het ook wat af  van men trekkingspartner/broer (die zelfstandige is) of hij kan op één van deze momenten. Vooral het tweede weekend weet ik niet zeker of wel mogelijk wordt.

Wanneer kunnen we hier wat meer informatie over lezen en hoeveel zal de deelnemerskost bedragen?

steve
    Sleutelbeheerder

ik ga de nieuwsbrief na komend weekend verspreiden.

kostprijs een paar euros voor de camping…

zoals gezegd ik lanceer 2 weekends om flexibel te kunnen zijn met de winterse toestanden.

slechts paar dagen voor eerste weekend wordt beslist of we het eerste weekend gaan of anders het tweede.

het is hopen op sneeuw, skis denk ik niet. sneeuwschoenen eventueel, als er meer dan 30 cm valt :-)))

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Gewoon twee weekends achter mekaar doen Steve! Kunt ge flexibel zijn met de regio/route ipv te moeten vloeken op dat klote onvoorspelbare weer… of de weerman. :p

Glenn A.
    Bijdrager

@Koen, bedankt voor de link, weet je ook toevallig of er zo’n winkel zou bestaan in belgië aangezien ik deze toch liever eerst een pas vooraleer ik ze koop. Daarnaast vroeg ik me ook af of je er ervaring mee had en of ze een beetje comfortabel zaten over je normale bril.

@Woubeir
    , welk type brander zou jij dan aanraden want zou hier graag niet al teveel aan willen besteden eigenlijk (had niet gedacht dat mijn gasbrandertje het niet ging redden daar).

steve
    Sleutelbeheerder

@dzjow you’re full of good ideas, if weather is good we might do a double ;-))

steve
    Sleutelbeheerder

gas vs white gas in de winter

ziehier wat mr.Johansson te vertellen heeft

http://www.fjaderlatt.se/2010/01/canister-vs-white-gas-in-winter.html

wij gebruiken ook gas in vriestemperaturen, met een sideburner, zodat je wat kunt spelen met de plaatsing en opwarming van het bidonneke…

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 62)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.