Tips nodig wintergear 3-4 daagse trektocht in de Vogezen: Eind jan- begin feb

Home>Materiaal en techniek>Tips nodig wintergear 3-4 daagse trektocht in de Vogezen: Eind jan- begin feb

HOME FORUM Materiaal en techniek Tips nodig wintergear 3-4 daagse trektocht in de Vogezen: Eind jan- begin feb

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 62)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 52

Hallo allen!

Even kort wat over mezelf. Ik heb momenteel nog maar 2 trektochten gedaan (2 en 3 dagen) in de Franse alpen. Dit was in de zomer en vond ik zeer geslaagd. Aangezien het nog zolang duurt vooraleer het zomer is, wil ik ook graag eens in de winter een trektocht gaan maken. Zo denk ik hier veel ervaring mee op te doen.

Natuurlijk kan ik dit moeillijk gaan doen met men zomer gear (lees: goedkope slaapzak en matje en rugzak die ik leende van een vriend, tent van decathlon,…). Met andere woorden moet ik mij nieuw materiaal aankopen. Ik zou hiervoor liefst maximaal 500 euro betalen, was dus inderdaad niet super veel is. Vandaar  dat prijs/kwaliteits verhouding zeer belangrijk is voor mij!

Als slaapplaats hebben we een tarp die gebruikt wordt door sommigen voor alpinisme dus die zit wel goed (zit ook niet in de 500 euro meegerekend).

Wat ik dus wel nog nodig heb is een degelijke slaapzak, rugzak (65 liter +), slaapmatje, trekkingsbroek (al dan niet getten), wandelstokken,… .

Ik heb hier zelf al een hoop over opgezocht en kwam op volgende ideeën (mede dankzij hiking.be en mede  dankzij opzoeken).

– Slaapzak: http://www.berghut.be/slaapmateriaal/slaapzak-synt/slaapzak-synthetisch/aleutian-20-7-long-left of deze http://www.hopper.be/winkel/webshop/slapen-slaapzakken-c-38_115_118/slaapzak-explorer-large-p-4574.html. Dit is inderdaad wel nogal aan de lage kant. Kan er iemand mij hierbij eventueel enkele goedkope maar  degelijke huttenslaapzakken aanraden om deze wat up te graden? Of hoe zouden jullie dit doen? Of kennen jullie nog andere slaapzakken die rond deze prijs range liggen (max 150 euro liefst) die beter zijn. Belangrijke opmerking is dat ik ze ook moet kunnen gebruiken in geen winter seizoen.

– Slaapmat: dacht ik aan deze http://www.oppad.nl/?uitrusting=test-jack-wolfskin-wolfmat-base-slaapmat-2013. Heeft zeer veel positieve reviews gekregen en is vrij goedkoop. Wat denken jullie?

– Rugzak: max 150 euro, op hiking.be raden ze me deze aan http://www.asadventure.com/benl/ayacucho-rugzak-tenere-65-10-xt-1232c40006. Wat denken jullie hiervan? Of hebben jullie nog betere ideeën? Het moet een rugzak zijn die toch wel minstens 20 kg moet aankunnen en vrij lang meegaat.

– Trekkingsbroek heb ik na tips van hiking.be 3 broeken die wel vrij goed voor die prijs blijken te zijn: http://nl.decathlon.be/broek-forclaz-900-warm-id_8282496.htmlhttp://nl.decathlon.be/broek-forclaz-500-id_8283031.html en http://nl.decathlon.be/broek-alpinism-id_8010075.html. Daarnaast zou ik nog thermisch ondergoed kopen (van decathlon ook) en eventueel deze regenbroek van de berghut: http://www.berghut.be/kleding/broeken/heren-broeken-waterdicht/mias-classic-2-regenbroek-black.

– Getten: Nog niet volledig uit welke, maar een goedkope van bij de berghut denk ik momenteel. Tenzij iemand goed heeft voor een goedkope prijs (max 30 euro). Die van de berghut is deze: http://www.berghut.be/kleding/getten/getten/ride-steel-cable-black.

Zo kom ik al uit op volgend bedrag (vanuit gaande van deze basis bedragen):

– Rugzak: max 150 euro

– Slaapzak: max 150 euro

– Matje: 80 euro

– Broek+ thermisch ondergoed+ regenbroek: 100 euro

– Getten: 30 euro

– Wandelstokken: 40 euro (bij sports direct), iemand goede goedkope wandelstokken?

– Kleine zaken vb sneeuwschop en dergelijke: 50 euro.

Aan de hand  van deze bedragen komt dit zo uit op zo’n 500-600 euro. Dus ik denk dat dit een beetje de max waarden van elk product mogen zijn (tenzij de verdeling anders kan en een rugzak bijvoorbeeld maar 100 euro kost etc).

Ik was ook nog aan het kijken voor volgende vest: http://nl.decathlon.be/softshell-quechua-bionnassay-500-heren-id_8189747.html maar ik vrees dat hier hier budget meer voor zal zijn.

Qua vest dacht ik dan eerder om mijn waterdichte regenvest mee te doen en men dikke winterjas mee te nemen voor rustpauzes/’s avonds.

Qua route weet ik het nog niet volledig en moet nog bepaald worden. Het zal wel rondom de hogere bergen zijn maar met alternatieven indien deze niet te beklimmen zijn zonder goede gear (stijgijzers, piolet,… ). Qua afstanden zullen we het ook vrij laag houden aangezien we nog geen ervaring hebben. Maar als ik de route weet (momenteel vrij druk met school) zal ik deze een posten voor feedback!

Dus wintertrekkers, laat jullie maar horen! Of als jullie dingen hebben waar ik op moet letten, hoe meer hoe beter!

Alvast bedankt.

Glenn A.
    Bijdrager

Ahja, voor ik het vergeet. Als je met een tarp slaapt. Heb je  dan nog een bivyzak nodig? Of is het zelf af te raden om deze te nemen omwille van condensvorming? En hoe doen jullie dat dan, gewoon met je matje op de sneeuw slapen of toch in bivyzak?

Ben benieuwd naar het antwoord 🙂

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 110

Heb je het artikel ‘wintertrekking’ onder het luikje speciale dossiers al eens gelezen?

Als het je eerste tocht is en je nog niet zeker weet of je het wel graag zal doen, dan kan je ook overwegen om materiaal te huren. Voor wandelstokken, sneeuwschup, slaapzak kan je bv bij De Berghut, K2 of Slowmotion terecht. Matjes zijn niet opgenomen in het verhuursegment, daarin zou je dus best investeren, neem dan meteen ook een goed en kwaliteitsvol exemplaar. Een redelijke rugzak (als het niet de allerlichtste moet zijn) en behoorlijke kledij kan je bij Decathlon kopen.

Over welke tarp heb je het?

Ik veronderstel dat iemand uit het gezelschap ook een ‘winterbrander’ heeft?

Glenn A.
    Bijdrager

Daar heb ik me al aardig in verdiept inderdaad (+ paklijsten bekeken enzovoort), maar zitten nog paar stukken in die ik moet doorlezen. Zeer goede info in elk geval.

Ik heb over deze tarp, die debbie beschreef in één van haar atikels: http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?cPath=21&products_id=102.

Momenteel hebben ik en mijn gezelschap enkel een gewone gasbrander, dus niet specifiek voor de winter. Wat zou jij aanraden om te kopen?

Dat verhuren is ook ergens wel interessant, vooral een sneeuwschop is iets wat ik niet persé hoef te kopen. Hoewel een aantal basic dingen ik me toch sowieso moet kopen, is het niet voor de winter dan is het voor de zomer. Wat denk je van dat matje dat ik doorgestuurd had, had veel positieve reviews gelezen erover en is nog relatief goedkoop vergeleken met de meeste.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1037

Hey Glenn,

Fijn dat je je vragen ook hier post.

Je slaapzak die je voor ogen hebt, is gewoonweg onvoldoende voor de winterse Vogezen, tenzij het een uitzonderlijk warme winter wordt.  Synthetische slaapzakken hebben het voordeel goedkoop te zijn maar qua temperatuurbereik zal het nooit fantastisch zijn. Deze slaapzak kan je nog gebruiken in de Ardennen, maar in de Vogezen ga je gewoon te koud hebben. Upgraden kan maar dan ga je alle middelen moeten inzetten: extra quilt of fleece lakenzak (bulky!) meenemen, met twee matjes werken, warm thermisch ondergoed en ook (ev. goedkope) donsjas aandoen, ’s avonds goed eten en drinkbus met warm water mee naar binnen nemen. Enfin, ’t is op de limiet. Na een slechte nacht kan je uiteraard altijd uitwijken naar een berghut of zo, er zijn genoeg alternatieven in de Vogezen. Maar de vraag is of je slaapzak dan geen miskoop zal geweest zijn. Zelf heb ik er ook nog zo één liggen, die ik vroeger nog gebruikte in de Ardense winters en in de zomer in het hooggebergte, gekocht in mijn studententijd als mijn budget ook krap was. Maar nu ligt hij er werkloos bij. Ik heb een lichtere donzen slaapzak voor de zomer, en een dikkere voor in de winter.

Het feit dat je ook een tarp wil gebruiken, zorgt ervoor dat je slaapzak zeker belangrijk is. Als ik jou was, zou ik met een tent op stap gaan. Dat is wat de meeste, zelfs ervaren, winterhikers verkiezen. Het is een stuk comfortabeler, en voor beginners ook een stuk veiliger. Je hoeft daarom geen allround expeditietent te hebben. Gezien je in de Vogezen vrij snel onder de boomgrens zit, voldoet zelfs een goedkopere tent. De temperatuur in een tent ligt een tikkeltje hoger dan onder een tarp, en dat kan al het verschil maken tussen een killige of aangename nacht, of een erg koude en een killige… 🙂

Met die slaapmat heb ik geen ervaring, en ik ken ook niet echt iemand die deze heeft. Vrij hoog gewicht in vergelijking met andere matjes maar de prijs zit wel goed. Hoedanook zou ik die combineren met een extra matje (foam of alu-matje). Dit verhoogt het comfort in de winter nog wat meer.

Rugzakken moet je passen met een gewicht van ongeveer 15kg. Qua grootte zal het goed zitten, maar je zal dus moeten zien of het aangenaam draagt. Ga dus langs in diverse buitensportzaken.

Broeken van de Decathlon zien er goed uit, zeker bij de mannen. Daar zou ik zeker niet twijfelen en gewoon die broek kiezen die jou het beste past. Qua thermisch ondergoed moet je gewoon hard opletten dat er geen katoen in zit. Merinowol is nog altijd het beste, maar duur, heb zelf ook maar na enkele wintertrekkings dit aangekocht. Bij Aldi is het thermisch ondergoed in polyester binnenkort in promotie. Eens gaan voelen wat de kwaliteit is, zou ik zeggen. Ik ken er zelfs die thermisch ondergoed kopen bij de Hema.

Getten zijn in de winter een must. Als deze de goedkoopste zijn die je kan vinden, waarom niet.

Laat je zware winterjas maar thuis. Ook een investering in een softshell is niet echt nodig voor een eerste wintertrekking. Neem gewoon een degelijke regenjas en (goedkopere) regenbroek mee, en enkele extra fleeces. Eventueel kan je in Decathlon uitkijken voor een donsjasje. Als het ’s avonds snel koud wordt, kruip je gewoon in je slaapzak of in één van de vele onbemande hutten. En vergeet uiteraard een warme must, fleece halskraag en handschoenen niet.

Een sneeuwschop lijkt me niet zo’n must in de Vogezen, ga gewoon wat lager bivakkeren. Sneeuwschoenen en wandelstokken zul je wel kunnen gebruiken als er een aardig pakje sneeuw ligt.

En qua brander, welk type heb je? Gebruik een all season-gasmengsel en een brander die op zich staat zodat je bij koude temperaturen je bidon kan omkeren en op vloeibaar gas kan koken. Als je die niet hebt, lijkt het interessant om een multifuelbrander te kopen of te huren.

Op deze pagina vind je diverse verslagen van winterse tochten in de Vogezen.

Debbie
    Sleutelbeheerder

O ja, wat de slaapzak betreft, op dit ogenblik is Cumulus een populair merk voor wie op zoek is naar een betaalbare maar vrij degelijke donzen slaapzak. Lager dat dit gaat je het qua prijs niet vinden. De slaapzakken kan je online kopen maar recent ook via een buitensportzaak in Vlaanderen, handig als je ze eens in je handen wil hebben en raad wil krijgen.

Glenn A.
    Bijdrager

Heb nu geen tijd om er ruim op in te gaan maar wat ik me ook nog afvroeg hoe mensen met een bril gaan hiken in de sneeuw. Ik las in je artikels dat een zonnebril een must is ook bij bewolking maar ik heb momenteel niets dat afgestemd is op mijn ogen. Bestaat er zoiets als een overzet zonnebril over je gewone bril of raad je toch aan zo’n bril aan te schaffen?

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 88

wat ik me ook nog afvroeg hoe mensen met een bril gaan hiken in de sneeuw.

Ik neem gewoon wegwerp lenzen mee, dan kan ik op de toch kiezen tussen zonnebril of skimasker (zal je niet echt nodig hebben in de Vogezen). Wel niet vergeten om ’s nachts je lenzen mee te nemen in je slaapzak!

boelo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 124

Er bestaat een handige overzetzonnebril, ook nog eens geheel van kunststof te koop voor ong. 50 euro bij de opticien( in NL, dat wel)

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 914

Ik ben zelf ook een brildrager een wed’ze bril kon ik nog net over de bril schuiven.
    Wilde ook niet teveel geld uitgeven omdat wintertochten geen standaard zijn voor mij
    Zorg voor de zekerheid qua beschermfactor toch best voor een S3 bescherming.
    Best ga je gewoon verschillende modellen passen. Alles zal afhangen hoe groot je huidige bril is.
    Je hebt jezelf wel een heel steile leercurve opgelegd om na paar zomerse tochten naar de Vogezen te trekken in de winter. Kijk net voor vertrek naar het weerbericht (en sneeuwcondities) voor die dagen en neem dan een wijs besluit. Best plan je om met eigen vervoer te gaan zodat je nog altijd uit kan wijken naar de Ardennen wat volgens mij een logischer stap zou zijn geweest.
    Wis alvast het woord ‘tarp’ in jouw denken, spreken of schrijven.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Wat de bivakzak betreft, die gebruik ik altijd onder mijn tarp. Je moet wel een bivakzak hebben die wat ademt, en dan ga je hoedanook voor een duurder model moeten kiezen. Die goedkope bivakzakken dienen enkel voor noodsituaties en niet om in te slapen (te veel condens).

Maar ik gaf al aan dat ik voor de winter een tent verkies.

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 190

Wat ik zou doen;

– Gebruik je tent die je al hebt. Als het buiten-tentzeil te hoog boven de grond begint dan fabriceer je een sneeuw-walletje om de wind tegen te houden. Is meer werk maar niet ondoenbaar.

– Gebruik de rugzak die je al hebt.

– Koop geen broek. Best schaf je een lange onderbroek aan, check hema, aldi… Dat heb je nodig wanneer je niet aan het wandelen bent. En als het gedurende de dag echt te koud is. Ik zweet me meestal kapot tijdens het wandelen met teveel isolatie aan de benen.

– Investeer in een goed en licht matje; anders koop je dat toch 2 maal. Been there, done that. Voldoende R waarde is nodig voor wintertrekking. En als het licht genoeg is gebruik je het het hele jaar door.

– Leen een 2e slaapzak en test de combinatie eens uit op een koude winternacht in den hof. Stel dat wintertrekking niets voor je is dan heeft het geen nut om hier geld aan te geven. Beide voorgestelde slaapzakken; als het echt koud wordt zijn deze niet goed genoeg. -10C comfort zou ik eerder doen. Naar die laatste temperatuur moet je niet kijken. Dat is de ‘ik vries niet dood’ temperatuur.

– Getten zijn nodig. Tot aan de knie. Zo een geïsoleerde broek hieronder is gewoon teveel, zweten, zweten…

– Sneeuwschoenen, schop, … dat leen je best in de buitensportzaak. Die schop is nodig om je bevroren piketten terug op te graven in de morgen. Gebruik je schop niet als piket. Dat vriest aan en dan mag je dat ’s morgens met de blote vingers uitgraven.

– Buff of sjaal, muts en handschoenen zijn nodig.

– Wandelstokken moeten een sneeuw schotel hebben. Anders zijn ze nutteloos in de sneeuw. Een sneeuwschotel is groter dan de normale ronde uiteinde. Check ook eens of dat dit te lenen valt. in de buitensport zaak. Ikzelf heb er van Black Diamond. De schotels zijn apart en passen op de meeste modellen stokken. Maar dit is niet het goedkoopste merk.

– Ik heb zo een dure adidas bril met inzetstuk. Maar dat komt omdat in het hooggebergte als alpinist je categorie 4 glazen nodig hebt, toch als je er langere tijd verblijft op een gletsjer. En dat de bril rond de ogen afsluitbaar is ook voor mijn klein kopje. Die lenzen optie is de beste. Maar zoals hierboven gezegd; laat ze niet bevriezen. En neem je normale bril mee als reserve en voor in de schemer.

– In januari en februari zijn de dagen best kort. Hou daar rekening mee in je planning.

JelleIJ
    Bijdrager
    Aantal berichten: 19

Hoi Glenn,

Wij hebben vorig jaar begin februari onze eerste wintertrekking gedaan rondom de omgeving Kruth. Wij sliepen in de onbemande hutten. (daarvan zwerft op deze site ergens een mooi overzicht van rond.) Het weer was bij ons zeer zacht, rondom het vriespunt maar ’s nachts wel vorst.  Wat ik je zou adviseren:

– Houdt rekening met natte kleding door transpiratie. Door natte sneeuw moesten wij alle lagen aantrekken en daardoor veel gezweet.

– Idem voor natte voeten. Niet drogen bij vuur met leren schoenen. Die van mij hebben nu scheuren. 🙁

– Houdt het weerbericht in de gaten: als de voorspellingen zacht zijn kan je het doen met een mooie 4 seizoenen slaapzak. Anders zou ik winterslaapzak huren.

– Houdt goed je uitwijkmogelijkheden in de gaten als je door materiaalpech, koude of andere obstakels moet afbreken. Navigatie kan tricky zijn met sneeuw. Bij ons was het zicht zeer beperkt. Condities op de hoofdkam waren pittig, wij werder er nog net niet vanaf geblazen 🙂

– Qua investeren: kijk wat je wilt huren, en wat je vaker wilt gebruiken. Als je nog een 60 liter backpack wilt aanschaffen investeer daar dan in. Je kunt denk ik heel veel materiaal op een goedkope manieren oplossen, mijn voorkeur is altijd geweest een goede rugzak en goede schoenen.

– lees het document over winterkamperen op deze website.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 372

Een paar tips voor de arme student.

1) Slaapmatje

Je hebt best een R-waarde van minstens 5 nodig om op sneeuw te bivakkeren of je gaat de koude door je matje kunnen voelen en als je slaapzak ook al krap zit aan isolatie is dat allesbehalve prettig (je gaat dan geen oog dicht doen ’s nachts). Dat haal je niet met de Wolfmat Base van Jack Wolfskin. Bovendien, zo goedkoop is deze mat nu ook weer niet voor wat deze te bieden heeft (nauwelijks goedkoper dan de gelijkaardige Thermarest Trail Pro trouwens) en is dit een matje dat je later wellicht nog zelden gaat gebruiken.

Indien je krap bij budget zit is het veel goedkoper om een combinatie van opeen gestapelde gesloten celschuimmatjes te gebruiken. Je zult wel wat slaapmat aan je rugzak hebben hangen maar dat mag het probleem niet zijn. Twee tips:

– Combineer 2 Thermarests Ridgerest Classic
    R-waarde: (2×2,6=) 5,2
    Gewicht: (2x400g=) 800g (kan je nog wat van afpietsen door hoeken af te knippen)
    Prijs: (2×20€=) 40€
    Als je later een deftiger matje zou aanschaffen kan je zo’n gesloten celschuimmatje nog altijd blijven gebruiken op wintertrekking in combinatie. Een Ridgerest krijg je 2e hands ook altijd snel verkocht zonder daarbij een grote som geld te hebben verloren.

– Of combineer 3 Kilimanjaro schuimmatjes uit de AS Adventure (die momenteel staan afgeprijsd). De doorsnee schuimmatjes hebben een R-waarde van ongeveer 1,3 per cm dikte.
    R-waarde: (3,6cmx1,3=) 4,7
    Gewicht: (3x302g=) 906g
    Prijs: (3×9€=) 27€
    Zulk matje kan je nadien ook nog altijd gecombineerd met een ander matje blijven gebruiken of je maakt er nadien iemand anders blij mee.

Zorg ervoor dat de slaapmatjes niet nat worden.

2) Slaapzak & shelter

-15°c is redelijk gewoon in de Vogezen (-20°c wordt uitzonderlijk). Voor een synthetische winterslaapzak die je nog warm houdt bij -15°c mag je rekenen op één met een totaal gewicht rond 2,5kg of meer (in de veronderstelling dat gemiddeld koudegevoelig bent). Die zal je nauwelijks vinden en nemen ook veel te veel plaats in in je rugzak. Kortom, voor een winterslaapzak moet je gewoon dons kiezen. Als je dan krap bij budget zit zal huren het alternatief worden vrees ik. Uitwijken naar de onbemande hutjes biedt vaak weinig beterschap in de Vogezen gezien vele van deze hutjes niet warm te stoken zijn. Tarpen in de winter vraagt speciale vaardigheden en specifieke keuze van bivakplek. Het kan een hoop plezier opleveren, maar evengoed uitmonden in een rampnacht als je niet goed weet waar je aan begint. Als het echt een trailstar is waarmee je van plan bent een wintertrekking te maken, bedenk dan dat dit niet zo’n geschikte shelter is voor een wintertrekking. Je gaat nog speciale sneeuwpiketten moeten aanschaffen of zelf maken om je tarp of trailstar recht te kunnen krijgen. Bij sneeuwval zakt de trailstar in… allemaal niet ideaal. Stem je tocht af op de onbemande hutten en gebruik best een tent als back up. Als eerste wintertrekking vergeet je best dat tarp/bivakzak idee. Gezien de rest van je kledij wellicht niet optimaal is, ga je het jezelf ermee alleen maar moeilijker maken.

3) Rugzak

Geen rugzak nemen omdat iemand je wijs maakt dat die kei goed zou zitten. Elke rugzak zit bij iedereen anders. Maak een lijstje van rugzakken die binnen je budget passen en ga ze dan allemaal passen met een hoop gewicht in en kies diegene die je het aangenaamst zit.

4) Kledij

Voor die broeken zal je in de Decathlon zelf moeten zien of ze geschikt zijn. Dat kan je zo vanaf de website niet beoordelen. Naar mijn aanvoelen zijn het niet allemaal de meest ideale broeken. Voor de regenbroek oppassen met goedkope zogenaamde ademende regenbroeken. In werkelijkheid adement dit nauwelijks of niet. Daarom enkel dragen als het echt nodig zou zijn (regenweer, dooi of harde storm) en erop letten dat je er niet te hard in gaat transpireren. Voor je bovenlichaam is het niet ideaal om  constant een regenjas te dragen gezien je onvermijdelijk vochtige kledij gaat krijgen onder je jas en dat doet je snel afkoelen bij pauzes en tijdens de bivak. Ik zou je aanraden om je eens te verdiepen in vapor barrier kledij. Trek een niet ademend regenjasje aan boven een dunne baselayer als vapor barrier en je bent van het bovenstaande probleem verlost. Zoniet wederom steeds de hutjes opzoeken om je kledij te kunnen drogen aan de kachel/haardvuur en droge reserve kledij mee zeulen.

5) Getten

Goedkope niet ademende getten hebben op wintertrekking altijd tot gevolg dat transpiratievocht erin vast vriest waardoor ze snel een stijf bevroren boel worden en je ze de volgende dag niet meer aan krijgt. Met ademende getten kan je hetzelfde probleem ondervinden, zij het minder snel. Als je ze niet kunt drogen aan een kachel, neem ze dan ’s nachts in een waterdichte zak mee in de slaapzak (tenzij je slaapzak te krap zit aan isolatie) en doe ze ’s ochtends meteen aan wanneer ze nog onbevroren soepel zijn. Als je geen deftig schoeisel hebt zal je daarmee hetzelfde mogen doen.

6) Wandelstokken

Met een paar goedkope wandelstokken uit de Decathlon samen met een stel sneeuwtellers (of ook schotels genaamd) kan je al gesteld zijn met een 20€.

7) Sneeuwschop

Een sneeuwklauw maak je zelf uit een stukje houten plaat als je slim bent. Het is geen schop maar je zal er al wel bijvoorbeeld een dichtgesneeuwde deuringang naar een hut mee open krijgen na wat zwoegwerk en piketten mee kunnen ingraven. In tegenstelling tot wat Debbie durft beweren kan je in de Vogezen een sneeuwschop dus wel degelijk goed gebruiken.

8) Sneeuwschoenen

Huur sneeuwschoenen van zodra er 30cm sneeuw of meer ligt of wordt verwacht. Plan geen dagafstanden over 15km. Als er veel verse sneeuw is gevallen kan het best zijn dat je nog geen 10km haalt. Een flexibele planning maken dus.

Moraal van het verhaal: als je geen deftig materiaal hebt kunnen vergaren en de weersvooruitzichten voor de tocht zien er toch redelijk extreem uit, wijk dan maar beter uit naar een minder koude streek.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Joery, hangt het niet wat af waar je je tent zet? Als je boven op de kam blijft, zal een sneeuwschop snel nodig zijn. Maar is dat ook zo onder de boomgrens? Enfin, ik ben er enkel nog maar tussen kerst en nieuw geweest, met verse sneeuw.

De Vogezen lijken me ook een gebied waar je niet enkel winterharingen meeneemt, maar ook gewone haringen voor als de sneeuw niet dik genoeg ligt.

VBL-kledij blijf ik toch wat ‘overkill’ vinden, maar bon, dat is een persoonlijke mening.

Ik heb de Decathlon-broeken al vast gehad en zien gebruiken, ze zijn oke.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 62)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.