HOME FORUM Materiaal en techniek Thermo ondergoed,ervaringen?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 51

Ik heb toch besloten om te investeren in goed thermo ondergoed,desnoods met het geld dat ik op Kerstmis enzo ga krijgen. Ik heb een zeer smalle maat dus ik zou al zeker een merk moeten hebben waar ze xs verkopen,en dan nog hopen dat het niet te groot zal zijn. Ik kwam tijdens het Googlen dit tegen van Craft: http://www.daka.nl/shop/artikel/craft-thermo-2-pack-dames/46162#omschrijving
    Dit is echt niet duur,maar er staat ook niet echt een duidelijke beschrijving bij vind ik. En ik vraag me ook af of dit echt wel zou werken in heel koude dagen voor deze prijs?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 373

Met Craft baselayers heb ik goede ervaringen, maar ze gaan uiteraard wel snel stinken. Dat is de keerzijde van een 100% polyester baselayer. Los daarvan voor die prijs heb je zeker iets goeds. Voor ’s winters ook zeker geschikt. De baselayer die je rechtstreeks op je huid draagt hoeft ’s winters nog niet zo dik te zijn, als de vochtafvoerende werking maar intact blijft is het primaire. Je draagt er verder lagen over naargelang de buitentemperatuur. Als je echt op je budget moet letten kan je dit perfect combineren met goedkope fleece, desnoods zelfs meer dan één fleece laag.
    Bij de Decathlon kan je ook goedkope baselayers vinden (zoek naar 100% polyester want niet alle baselayers bij Decathlon zijn even geschikt). Als je wil dat je baselayer niet zo gaat stinken moet je naar een merinowol baselayer op zoek. Bij Decathlon vind je de merinowol baselayers onder de naam Techwool en deze zijn daar ook relatief goedkoop.

Lucius1988
    Bijdrager

Dus dat ondergoed via die site zou voldoende zijn voor deze winter onder fleece enzo te dragen?

Die thermo uit Decathlon zal zeer waarschijnlijk te groot zijn voor mij,ik kan daar bijvoorbeeld ook geen wandelshirts kopen door hetzelfde probleem. Het moeten altijd de duurdere merken zijn,wel jammer aan een kant voor mijn budgetje.

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 190

Ik heb een icebreaker t-shirt S en een lange broek M, merinowol 200. Nu dat is redelijke gekrompen in de was en ik ben een beetje breder geworden ondertussen.
    Dit valt over te kopen. Leuven is de pas-omgeving.

Lucius1988
    Bijdrager

Bedankt maar dit zal zeker te groot zijn voor mij,ik heb wss een xs als dat ook al niet te groot zal zijn 🙂

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1042

Veel van het thermisch ondergoed is stretch, dus dat kan lukken met een small, al zal de Icebreaker misschien niet goed aansluiten. Odlo heeft kleine maten. Woolpower is misschien ook een optie. Ik heb zelf alle merken en dus ook Craft maar dit is intussen qua kwaliteit niet meer te vergelijken met de nieuwere modellen. Ik zou zeggen, ga eens wat buitensportzaken af. Craft ga je wel niet makkelijk vinden, destijds vond ik het in een gewone sportzaak in Lauwe.
    Trouwens, thermisch ondergoed doe ik ook op de fiets aan en soms zelfs doordeweeks.

massimo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 187

Ter aanvulling voor toekomstige geïnteresseerden:

– Odlo Cubic Light
    * 100% polyester
    * Dun en wat losjes vergeleken met andere thermokleding. Je voelt niet dat je het draagt.
    * Leent zich meer voor warmere seizoenen.
    * Voor synthetische kleding niet duurzaam.
    * 5/5 voor vochttransporterend vermogen.
    * 4/5 voor geurbestendigheid
    * Kost ongeveer 40 euro voor een t-shirt met korte mouwen
    * Samenvatting: Goede performance. Niet slijtvast voor synthetische begrippen, wel slijtvaster dan wol. Vochttransport en luchtigheid is formidabel.

– Odlo Evolution
    * Bestaat uit polyester, elasthaan en polyamide
    * Dikker dan cubic & Super.Natural, dunner dan andere hier beschreven thermo.
    * 2/5 voor vochttransporterend vermogen.
    * 2/5 voor geurbestendigheid
    * Kost ongeveer 45 euro voor een t-shirt met korte mouwen
    * Samenvatting: Door de matige performance draag ik dit shirt amper. Hierdoor geen goed beeld van duurzaamheid. Veelal gaat dit shirt mee als tweede shirt maar heb nooit de behoefte om deze aan te trekken, enkel om iets droogs of relatief schoons te hebben om in te slapen.

– Dane thermokleding (Dane is motorkleding fabrikant, maar thermo kleding leent zich prima voor hiken)
    * Bestaat uit polyester, viscose en spandex.
    * Vrij dik en stug elastisch, sluit goed aan, draagt prettig. Broek hierdoor wel wat lastig aan te trekken, maar erg hufterproof en duurzaam. Na anderhalf jaar mishandeling tussen ritsen en klittenband niets aan te zien. Duurzaamheid 5/5
    * Leent zich meer voor koudere seizoenen, ook zomer uitvoeringen verkrijgbaar.
    * 3/5 voor vochttransporterend vermogen
    * 3/5 voor geurbestendigheid
    * Kost ongeveer 55 euro voor een lange broek of lang shirt
    * Samenvatting: Helaas gesneuveld onder ambulanceschaar na ongeluk, anders vrijwel onverwoestbaar. Performance niet exceptioneel.

– Super.Natural
    * Bestaat uit merino, polyester en lycra
    * Draagcomfort is super. Boxer is fantastisch, pijpjes kruipen niet omhoog, geen rode schrale plekken tussen benen.
    * Duurzamer dan merino alleen.
    * 5/5 voor geurbestendigheid.
    * 5/5 voor vochttransporterend vermogen
    * Kost ongeveer 40 euro voor een t-shirt met korte mouwen
    * Samenvatting: Recente ontwikkeling in thermo ondergoed. Veruit favoriet aangaande draagcomfort. Nog te kort in gebruik om duurzaamheid echt goed te kunnen bevestigen, maar ga hier meer van aanschaffen vanwege het draagcomfort. Zal updaten zodra meer ervaring.

Verder heb ik nog Devold en Icebreaker lange thermobroeken, maar heb ze nog te weinig gedragen om hier iets nuttigs over te kunnen vermelden. Zal updaten zodra meer ervaring.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.