HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen tent voor solo-trekking

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 5

Hoi,
    Ik ben van plan om deze zomer de Pyreneeen af te stappen – voornamelijk volg ik de GR10, maar variaties zijn mogelijk. Ik vertrek alleen, en zou een tent willen meenemen. De tent moet gedragen worden, dus gewicht is een belangrijke factor, maar ik ben geen grammenjager: merkbaar comfort mag iets wegen:  een tent waarin ik rechtop kan zitten, waarin je naast je matje ook wat gerief kan leggen, voortentje waarin je veilig kan koken, en waarin je de rugzak kwijt kan als het in de binnentent te krap is voor de rugzak,…

Ik ben niet direct van plan om er ook solo op uit te trekken in meer afgelegen of ruigere gebieden (Schotland, Scandinavie), dus het hoeft geen superstevige vierseizoenstent te zijn.

Wie heeft suggesties of ervaringen met tenten die aan en/of af te raden zijn voor het beoogde gebruik?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 991

IFA,

ik ken jouw verder van haar nog pluim maar als je het kan verdragen om het vrij basic te houden,

ben je mi gesteld met het volgende aanbod. Ik heb zelfs een grondzeil gemaakt om mat en slaapzak droog te houden

Je neemt maar contact op met mij als je meer vragen hebt

Om de hele oversteek te maken met een tent ben je toch best voorzien van een betrouwbare tent omdat je toch bijna 2 mnd onderweg zal zijn. Het lijkt een optie om de tweede hands markt af te schuimen als je wat wil besparen op de kosten. Met bv een akto van hilleberg kan je jaren verder. Alternatief is dat je gaat huren.

http://www.kampeerder.be/nl/verhuur

De meeste tenten zijn geschikt voor jouw tocht. Blijft de vraag of je gaat huren of kopen (met het oog op verdere tochten), dat kan alleen jij bepalen. Als trektochten een hobby gaan worden, zou ik  gaan voor kopen. De kosten haal je er met twee tochten zo uit terwijl je dan kennis over de sterktes en zwaktes van het ontwerp wel  hebt.

IFA
    Bijdrager

Hallo Ivo,

dank voor het aanbod! Onder andere omdat ik plan van af en toe op een reguliere camping te staan, verkies ik toch de beslotenheid van een tent. Ik weet ook niet of een bivakzak mij zou bevallen.

De tarp wil ik wel graag eens in de Ardennen proberen, dus een andere keer ga ik graag op je aanbod in!

IFA

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 115

IFA,

Zelf ben ik zeer tevreden over onze 2 persoonstent voor dit soort tochten, de MSR hubba hubba. Qua gewicht zeker solo ook nog te torsen.

Op de tentenshows van de outdoorzaken kan je rond deze periode alle modellen bekijken en ‘proberen’. Zie ons artikel hierover https://hikingadvisor.be/2018/02/22/tentenshows-2018/

boelo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 135

In de nieuwe collectie van Decathlon zit zowaar een 1- persoons tent van 1,6 kg namelijk de Forclaz 900. Vanuit het plaatje lijken mij de ruimte en het aantal afspanpunten voldoende. De bogen- constructie is al sinds de jaren ’80 bekend . Het gebruikte doek en de afwerking kan ik natuurlijk niet beoordelen, dat is meer iets voor Ivo.

IFA
    Bijdrager

Bedankt voor de tips. Wat denken jullie van deze tent:

http://www.berghut.be/tenten/tenten-2/tenten-2-personen/hornet-2p-green

of voor meer technische details:

packed weight 1kg, en ruim. Of is het te mooi om waar te zijn?

IFA

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 5 maanden geleden door ivovm.
    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 991

Zoals ik al heb gezegd tegen jouw zou ik weg blijven van tenten waar er wordt ingezet op een laag gewicht. De voorgestelde is gemaakt uit 10D stof. Grondzeil voor dat soort tenten is ook erg teer (waardoor je geneigd bent om toch weer een extra grondzeil mee te nemen). Je betaald meer voor een tent die minder duurzaam is. Je zegt zelf dat je geen grammenjager bent. Ik zou dan uitkijken naar tenten gemaakt uit minstens 20D stof.  Je tent is basismateriaal; Ik zou daar niet de ondergrens beginnen af te tasten. Dat verschil in gewicht haal je er wel uit door oordeelkundig de rest van je gerief te kiezen. Dan blijft het een persoonlijke keuze hoe inzetbaar ze moet zijn op langere termijn. Heb je zicht op je tochten achter 5 jaar? Als geld geen probleem is zou evt gedacht kunnen worden aan een hilleberg enan of enigzins gelijksoortig van vorm een moment van tarptent of als je je stokken wil gebruiken (dan mag er niets mis lopen onderweg met een van de stokken/daarom toch wel risicovol en niet mijn persoonlijke voorkeur) zou je aan een Notch van hetzelfde merk kunnen denken/maar zoals je ziet een binnentent uit alleen maar gaas/soms ook een nadeel.  Om te vergelijken zie http://www.sackundpack.de/index.php?cPath=187

Ik vrees dat het kiezen van een tent een zo persoonlijk iets is dat je hoofd begint te tollen bij alle suggesties die je om de oren vliegen.

aanvulling:

mocht je toch voor een enan gaan, hou er dan rekening mee dat de eerdere modellen uit 10D stof waren gemaakt en dat je die niet gaat kopen (soms met korting).http://europe.hilleberg.com/EN/tent/archive/enan-2015/

De huidige zijn opgewaardeerd naar 20D stof.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 5 maanden geleden door ivovm. Reden: toevoeging gedaan ivm enan
    Stern
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Hallo, ik ben dezelfde zoektocht bezig. Wat denk je van de Power Lizard 2 p van Vaude? Weegt 1160 g, 30 of 40 D (afhankelijk van bron andere info). Kost wel zo’n 500 eur, al niet min.

IFA
    Bijdrager

Hallo,

Volgens de Vaude website is het buiteneil van de Lizard SUL (die idd 1160 gr weegt) 20D en grondzeil 30D. Je komt hetzelfde materiaal tegen bij de meeste SUL (Super Ultra Light) tentjes van Vaude. Volgens de ervaringsdeskundigen ok voor een zomertent, maar de duurzaamheid zal minder zijn dan bij steviger materiaal. En bij langdurig natte omstandigheden zal je het ook geweten hebben… maar ja, het gewichtsverschil moet natuurlijk ergens van komen.

Persoonlijk vind ik de voortent van de Lizard te krap om in te koken. En de tent is ook vrij laag (90cm).

Ik heb zonet de Vaude Space SUL 1-2P besteld. Zwaarder (1400g), maar hoger (100 cm) en met serieuze voortent.

Normaal prijzig, maar op amazon.co.uk met een mooie korting, waarschijnlijk omdat de tent einde reeks is? Dit leid ik af uit het feit dat ze op veel sites niet leverbaar meer is.

IFA

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.