HOME FORUM Materiaal en techniek Te Araroa paklijst

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 25

Ik plan in December 2020 het zuidelijk deel van de Te Araroa trail te lopen. Mijn eerste lange afstand trail. Als voorbereiding heb ik 3 weken de Via Dinarica gelopen en heb wel wat ervaring met meerdaagse tochten. Ik kijk iig uit naar de uitdaging :).  Ik vrees alleen dat het redelijk druk zal zijn aangezien de trail blijkbaar zeer populair geworden is.

Voor deze tocht dacht ik wat extra materiaal aan te schaffen. Ik gebruik nu bijvoorbeeld een Thermarest Quilt maar dat lijkt me niet warm genoeg voor de Te Araroa. Ik denk nu een Pipedream 600 te kopen. Ik aim naar -5°c comfort en lichtgewicht. Iemand ervaring met deze? Of andere tips?

Ook heb ik nog weinig ervaring met mijn GPS en was op zoek naar goede opensource kaartlagen voor NZ. Die van openstreetmap hebben nogal weinig detail. Ik vond kmz maps op https://www.topomap.co.nz/ maar die zijn 1/50 (ik zou liever 1:25 hebben) en weet niet of ik die überhaupt op mijn Etrex20 krijg. Ik kreeg ze wel in Basecamp en gebruik ze nu als achtergrond. Bestaat er niets beter in open source voor NZ?

Kijk uit naar jullie advies!

Serrel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 73

De meeste opensource kaarten zijn vector kaarten, dus de schaal is niet relevant. Als je meer of minder detail wenst te zien zet je in basecamp en je GPS het map detail level op “highest” Als je dan ver genoeg inzoomt zie je all details die de kaart bevat.

Ik zal je volgende week een link doorsturen van de kaart van het continent Australie, ik neem aan dat NZ daarbij zal zijn. De kaart is ca 570 MB groot.  Als er op de SD kaart in je Etrex 20 600 MB plaats is geraakt die daar in zijn geheel op. Anders een SD kaartje kopen van 2 4 of 8 GB, plaats genoeg dan.

Linjo
    Bijdrager

Hey dank je! Ik zal het eens uitproberen in Basecamp. Voor mijn Etrex heb ik al een SD kaart, dat komt dus wel goed. Gaat de GPS niet trager en/of gebruikt hij meer batterij als je een grote kaart gebruikt? Ik selecteer nu elke keer juist de kaartlagen die ik precies nodig heb in Basecamp, maar misschien hoeft dat niet?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 996

Ik was er niet naar op zoek maar kwam vandaag toevallig bij http://www.tramplite.com/2014/06/te-araroa-trip-report.html#more uit toen ik zijn shelter aan het bestuderen was. Als ik de kaarten zie op de TA site zou ik zeker ook de papieren kaarten downloaden en recto verso (laten) uitprinten.

Serrel
    Bijdrager

In batterijverbruik scheelt dat weinig of niets denk ik. Enkel het opstarten duurt wat langer als je een grote kaart actief hebt, bijvoorbeeld gans Frankrijk, ca 1,7GB of gans West Europa, 7GB of meer.

Je activeert dus best enkel de kaarten/lagen (hoogtelijnen) die je effectief wil gebruiken.

Van de kaart waarvan ik de link ga bezorgen kan je na de installatie op je pc een “img” map maken en die img map kan je rechtstreeks opd e SD kaart copieren die je dan uit de Etrex halt en in je PC steekt. Dat gaat een pak sneller.  Je hernoemt die img kaart bijvoorbeeld NZJan2020.img en kopieert die in de “Garmin” folder op de SD kaart. Nadien kan je de kaart activeren in de setup van je Etrex.

Linjo
    Bijdrager

Idd de papieren kaarten zijn goed! Maar ik wou ervan profiteren om wat meer de GPS te leren gebruiken. Op de Via Dinarica kon ik niet zonder GPS, en dat lukt wel min of meer, maar ik ben zeker nog geen expert 🙂

Dank Serrel voor de uitleg! Hoe stuur je de link?

Serrel
    Bijdrager

Vroeger kon je een prive bericht versturen, maar ik zie niet meer hoe dat lukt, zelfs niet als ik ingelogd ben.
    Aanvulling (Ivo):Dat gaat niet meer.
    Ik heb je mailadres doorgegeven aan Serrel.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.