15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 62)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Ik zie dat de MLD Trailstar heel populair is bij hikingadvisor leden. Maar als ik kijk naar pakweg http://www.outdoorgearlab.com/Ultralight-Tent-Reviews dan is de trailstar niet de meest aanbevolen tarp. Komt dit door een verschil in klimaat tussen het Amerika en België? Of zijn de mensen het trailstar model gewoon van elkaar gaan overnemen, tegen beter weten in? Of…?

Ik vraag me dit af omdat ikzelf nog de overstap moet maken naar het tarpen.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 996

Sven,
    mijn gedacht:
    het is moeilijk een vergelijking te maken tussen een tarp als een HMG en een meer gesloten type als trailstar, duomid…
    Volgens mij hebben we het hier over een verschillende soort ‘buitensporter’
    Je moet meer vaardigheden hebben als je met een open hoofd en voet eind wel wil gaan bij onstabiel weer.
    Ik doe je een aanbod. Ik lees dat je met Joery op stap gaat op het eind van de maand.
    Als je wil geef ik de zelfbouw trailstar mee met hem die ik hier heb liggen.
    http://ivovanmontfort.blogspot.be/2013/10/winterprojecten-deel-1-variant-op-een.html
    Kan je hem eens uitproberen.
    Het groot grondoppervlak dat hij nodig heeft hoeft geen probleem te zijn (maar er zijn inderdaad omstandigheden dat het minder evident is om hem op te stellen)
    Als je hem een eind boven de grond plaatst heb je in principe enkel een vlak stuk nodig zo groot als de slaapzak om te kunnen overnachten.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Het was een bewuste keuze om voor een Trailstar te kiezen omdat we niet voor een A-model wilden gaan. Een korte impressie met de voor- en nadelen heb ik op mijn blog neergeschreven: http://debbiestochten.wordpress.com/2013/02/23/slapen-onder-een-tarp-de-trailstar/.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Maar Sven toch! Je gaat toch geen waarde hechten aan beoordelingssysteem zoals op Outdoorgearlab?

Ik wil een trektocht gaan maken maar weet niet welke schoen het best geschikt is. Laten we eens zien. Belangrijk bij schoenen zijn het gewicht, waterdichtheid, ademend vermogen en grip. Als we Vibram Five Fingers, trailrunners, B-schoen en een D-schoen achtereenvolgens een beoordelingscijfer geven voor die zaken komen we respectievelijk uit op:

Vibram Five finger: 10, 6, 8, 4; TOT: 28

Trailrunners: 5, 0, 9, 5; TOT: 19

B-schoen: 2, 7, 4, 8; TOT: 21

D-schoen: 1, 9, 4, 10; TOT: 24

Conclusie: Vibram Five Fingers zijn gewoon veruit het beste schoeisel om een trektocht mee te maken. Met een D-schoen kan je ook nog goed uit de voeten. Trailrunners en in wat mindere mate ook B-schoenen zijn niet zo geschikt.

Ik trek het wat in het absurde maar zo zijn die tests op outdoorgearlab ook en als je al ziet staan dat een tarp uit cuben een cijfer 10 krijgt voor duurzaamheid dan weet je al genoeg hoe serieus die beoordelingen zijn.

Als ik van jou was zou ik niet twijfelen over Ivo zijn voorstel. 😉 Niets kan tegenop de eigen ervaring.

Sven
    Bijdrager

Ivo, dat is heel sympathiek. Het is echter nog niet zeker of ik mee kan gaan met Joery.

Debbie, goed artikel! Ik had het al eens gelezen, alleen was ik toen nog niet zo geïnteresseerd in een tarp. Met het opnieuw lezen is me heel wat duidelijker geworden. Bedankt!

Joery, merci, zo’n welgemikte tik kan soms deugd doen 🙂

Sven
    Bijdrager

Ik ben meegeweest, het HA-weekend was super, en heb in een trailstar kunnen slapen (dank je wel dzjow!)

Nu, door de ervaring weet ik al zeker dat ik ook een tarp wil. Echter geen trail-star, alhoewel heel mooi, is die mij iets te zwaar voor solo-hiken.

Ik zoek nu een tarp die op zich niet meer weegt dan 300 gram, en die in sommige gevallen ook met 1 stok opgezet kan worden. Hij zou voor 3-seizoensgebruik moeten voldoen. Ik twijfel tussen;

* een vierkante flat tarp in cuben fiber, zoals de HMG flat tarp 8’6″ x 8’6″ (240 g)

* een A-frame met catenary curve in spinnaker, zoals de SpinnTwinn (230 g)

* een kleine tarp in SilNylon, zoals de MLD monktarp (270g)

Ik begrijp dat je bij een kleine tarp ook weer een bivy moet meesleuren, maar is dat bij de 2 eerste tarps ook nodig?

Hebben jullie advies bij de bovengenoemde tarps? Ik denk bv aan het materiaal, wat mijn model-keuze sterk beinvloedt (flat tarp in silnylon bv is veel te zwaar voor mij). Hebben jullie ervaring met een monk tarp of flat tarp (die vind ik nergens in het Nederlands)? Of met cuben fiber? Of misschien kennen jullie nog een ander model dat onder de 300g weegt en beter is? (een mid lijkt me overkill voor 3-seizoensgebruik)

Dzjow
    Moderator

Hey Sven,

Wat het materiaal betreft is silnylon het meest duurzaam. Daar staat tegenover dat silnylon een fractie uitzet als het vochtig wordt en je dus ’s nachts mogelijk de bivaklijnen aan je tarp wat moet aanspannen om weer wat strakker te staan in de wind. Cuben zet niet uit maar heeft het probleem dat het moeilijk schokken verdraagt en gemakkelijker doorprikt raakt als je niet altijd voorzichtig bent. Cuben fibre gaat daarom typisch verslijten en op den duur scheuren rond de hechtingspunten van de bivaklijnen waar het de schokken bij windvlagen opvangt. Fabricanten proberen dat op te vangen door grote verstevingingspatches ter hoogte van de hechtingspunten te plakken wat het probleem deels vermindert maar het zeker niet steviger maakt dan silnylon. Wil je ook op langere termijn een betrouwbare tarp die je zonder zorgen ook kan inzetten boven de boomgrens in winderig weer, kies dan liever silnylon in de plaats van cuben. Denk je toch meestal in bossen te bivakkeren waar je meestal beschut zit tegen stevige wind en je hebt de meerprijs ervoor over, dan zou ik cuben zeker overwegen.

Een tarp uit spinnaker/spinntex zoals de Spinntwinn uit je tweede optie zal je vandaag denk ik niet meer vinden. Spinnaker is verdwenen als materiaal voor shelters en tarps. Gossamer Gear heeft de Spinntwinn vervangen door een cuben versie, de Q-twinn.

Wat bivakzak betreft, denk eraan dat je naast extra bescherming tegen regensplash en tocht van de wind, je ook een bivakzak kunt nodig hebben tegen insecten (muggen, midges, mieren). In ons land/Ardennen kan je ook redelijk afzien van de muggen in de zomer en vol muggenbeten staan als je bivakkeert zonder bescherming tegen die beesten. Je hoeft daarvoor niet naar Scandinavië of Schotland. Dus een bivakzak zal zeker nodig zijn. Als je niet vaak boven de boomgrens in de wind zou bivakkeren zou je ook een bivakzak of innernet uit muskietengaas kunnen overwegen zoals de bug bivy of serenity shelter bij MLD. Hierbij zou ik zeker geen cuben kiezen als floor vermits cuben echt niet duurzaam is als grondzeil.

Welke tarp dan kiezen? Een A-frame met catenary cut kan je slechts op één manier opstellen, namelijk in een A-frame. Waait het hard dan kan je de achterkant nog tegen de grond zetten zodat de wind niet onder de tarp schiet. Je hebt dan niet veel ruimte meer onder de tarp en zult er onder moeten kruipen. Voordeel is dat deze tarps minder snel flapperen in de wind tegenover een flat tarp. In een gebied waar je boven de boomgrens zou bivakkeren en het regelmatig kan onweren met stortregens, hagel en daarbij typisch windvlagen uit variabele richtingen (denk aan Alpen & Pyreneeën tijdens de zomer), kan je je moeilijk droog houden. Vandaar dat deze tarps beter geschikt zijn op noordelijke breedten waar de windrichting typisch constanter blijft bij gezapigere regen. Hoe dan ook, om er boven de boomgrens mee in de regen te bivakkeren heb je wel een speciale mentale ingesteldheid nodig wat niet iedereen in zich heeft heb ik al gemerkt. Om meer binnenruimte te behouden bij slecht weer zou je kunnen kiezen voor een A-frame tarp met beaks zoals de Patrol shelter van MLD of de tarps van Yama Mountain gear. Je hebt zo meer flexibiliteit in de opstelling maar het geheel staat in stormwind wellicht wel niet stabieler dan een low pitch van een A-frame zonder beaks.

Een rechthoekige flat tarp heeft dan weer bijna ontelbare opstelmogelijkheden waardoor het voor creatieve zielen al een plezier op zich is om hiermee op stap te gaan. Maar daar staat tegenover dat een flat tarp vaak flappert in de wind (misschien niet zo van belang voor jou). Verder geldt dezelfde opmerking over onweer en stortregens als bij de A-frame. Om optimaal beschut te kunnen bivakkeren in de verschillende opstelmogelijkheden zou ik geen te kleine flat tarp kiezen. De Monk tarps van MLD vallen wat aan de smalle kant uit. Vooraleer ik zelf een solo flat tarp heb gemaakt heb ik verschillende grootten zitten uittesten en een flat tarp van 1.5m breedte vind ik voor mezelf aan de krappe kant uitvallen als ik ermee boven de boomgrens zou willen gaan. Het kan een goed idee zijn om dit zelf eens met een stuk plastiek of dekzeil voor jezelf te testen. Vanaf een afmeting van ongeveer 220x275cm vind ik dat je een flat tarp pas echt breed kunt inzetten als solo shelter zonder daarbij bij sommige opstelvormen te weinig beschutting te hebben bij slecht weer.

Met een vierkante flat tarp kan je dan soms nog creatiever zijn. Ik denk dat je het wel zult weten wanneer hiervoor te kiezen.

Hopelijk helpt dit je verder.

Sven
    Bijdrager

Ha Dzjow, bedankt voor je zeer verrijkende insteek!

Ik leid eruit af dat geen enkel model dat ik opnoemde geschikt is voor boven de boomgrens…

Welke tarp zet jij eigenlijk in boven de boomgrens? Ik dacht in dat geval steeds de Grace solo te zien verschijnen op je foto’s? Is spinnaker dan toch goed materiaal voor boven de boomgrens? Eigenaardig dat dit materiaal zomaar verdwenen is!

Dzjow
    Moderator

Ik leid eruit af dat geen enkel model dat ik opnoemde geschikt is voor boven de boomgrens…

Dat heb ik zo niet gezegd. Lees eens opnieuw. Kort samengevat, boven de boomgrens kies je beter silnylon en vermijd je best onweertoestanden. Als ik zelf weet dat de weersverwachtingen gunstig zijn neem ik de Grace solo of een flat tarp, anders de trailstar.

Spinnaker heeft zo weer zijn eigen minpunten en economisch gezien bleek de vraag beperkt waardoor hier een behoorlijk mindere omzet mee bleek te realiseren tegenover silnylon en cuben. Voor fabricanten dus minder interessant om mee door te blijven gaan. Dat zou voornamelijk de reden zijn waarom dit verdwenen is.

Sven
    Bijdrager

Ik denk dat ik hieruit besluit om op termijn best voor 2 systemen te gaan. Een lichte cuben flat tarp voor onder de boomgrens, en een zwaardere silnylon mid voor erboven. Ik denk dat ik mijn Akto voorlopig nog even als mid (zonder inner) kan inschakelen – ervan uitgaand dat hun kerlon hetzelfde materiaal is als silnylon.

toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

Hey iedereen,

Ik heb tot nu toe met veel interesse gevolgd. Ook ik zou de klassieke tent stilaan thuis willen laten, maar vind niet zo makkelijk mijn weg in het grote aanbod. Zo bijvoorbeeld begrijp ik niet juist wat met een ‘mid’ bedoeld wordt. Als ik bijvoorbeeld op de site van MLD ga kijken, maken zij een onderscheid tussen pyramids/tents en trailstar/tarps, terwijl ik weinig verschil zie: een zeil met een wandelstok eronder, om het simpel te zeggen. Kan je een mid makkelijker uitbouwen met een binnentent? Is het dat?

Is het zo dat de trailstar een beetje een tussenoplossing is? Ik meen te begrijpen dat je nog een grondzeil en een bivakzak moet meenemen en zo kom je toch al aan ongeveer een kilo. Dat zou voor mij al een stevige winst zijn, maar zo heel licht is dat toch niet? Is ie gemaakt voor mensen die niet die ‘speciale mentale ingesteldheid’ hebben? Ik kan me voorstellen dat het niet plezant is om na een dag in de regen direct in je bivakzak te moeten kruipen onder je A-frame of flat tarp. Langs de andere kant… Als het echt regent, lig je dan helemaal comfortabel onder een trailstar? Zo een grondzeiltje is toch geen bathtub. Rollen jullie dan de kantjes van het zeiltje op? Of stel ik me dat verkeerd voor en lopen er nooit stroompjes onder de randen van de trailstar door? Dan ben je in slecht weer misschien toch beter af met zo’n dubbelwandige éénpersoons van Yama? 800 gram. Koop je dan een trailstar alleen voor de extra ruimte en de mogelijkheid hem als open tarp op te stellen bij goed weer?
    Dan begrijp ik Sven wel met zij twee systemen.

Op de site van Hilleberg staat de Akto omschreven als een 4-seizoenstent. Klopt dit? Hij lijkt er mee niet echt de vorm voor te hebben. Zijn er mensen van 1m90 die er ééntje hebben? Is hij lang genoeg? Ik ben een buikslaper en dan nog met één gestrekt been en voet, dus tot mijn maximum uitgestrekt. Ik heb nu een tent die 2m10 lang is binnenin en slaap altijd met een muts, omdat het weinige haar dat ik nog heb anders blijft steken in het muskietengaas aan mijn hoofd en daar word ik dol van. En regelmatig duw ik ’s nachts met mijn voeten de binnen- tegen de buitentent met een natte slaapzak als gevolg. Dus ik moet echt een langere tent hebben. Is de Akto effectief 2m20. Hoe hoog is het rechtopstaande stuk aan de voeten?

Zowel de Akto als de Trailstar worden ‘oud’, niet? Weet er iemand of er nieuwe versies op het punt staan te verschijnen?

Voor de tarps kijk ik naar MLD, HMG, Six moon, Golite, Zpacks, maar welk zijn de goede merken? Waar moet ik zeker nog naar kijken?

Ik besef dat ik veel verschillende dingen tegelijk vraag. Ik twijfelde om mijn vragen over de Akto hier te stellen. Anders maak ik er wel een nieuw topic van. Dan blijft de titel van deze topic de lading dekken.

Dank,
    Toon

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Onder onze trailstar gebruiken we enkel een lichte bivakzak, geen grondzeil. Andere gebruiken een inner gemaakt van gaas en onderaan grondzeil met opstaande randen (vb. van Oookworks). Qua comfort is een trailstar even goed als een tent wat mij betreft. Maar één keer water onder het zeil gehad omdat ik niet goed had opgelet bij het kiezen van een bivakplek, wat met een tent ook voor problemen gezorgd had. Bij veel wind biedt de ruimte van een trailstar een voordeel t.o.v. een A-frame. Maar er zijn modellen die nog wat lichter zijn als je solo onderweg bent. Dat laat ik aan anderen over.

Dzjow
    Moderator

Toon,

Om je wat wegwijs te maken in type shelters. Je hebt tarps, tarptenten en tenten.

Een tent heeft altijd gebogen tentstokken en meestal een binnentent, zoniet is het een enkeldakstent. In een tent zit je compleet van de buitenwereld afgesloten als je de tentdeur(en) sluit.

Een tarp is dan gewoon een stuk stof dat je met behulp van (wandel)stokken kan opstellen als beschutting tegen de elementen. Je kan je met een tarp, in tegenstelling tot een tent, niet volledig van de buitenwereld afsluiten. Met andere woorden, je zal altijd wel in een bepaalde richting van onder de tarp de buitenwereld kunnen blijven bewonderen (en dat maakt dat je bij de opstelling altijd zult moeten nadenken over windrichting en het mogelijk draaien van de wind zodat je tarp niet zou gaan vliegen tijdens de nacht). Onder de tarps kan je in hoofdzaak nog eens 3 types onderscheiden:
    – Flat tarps: rechthoekig of vierkant stuk stof zonder catenary cuts in de eventuele ridgeline.
    – Cat tarps of A-frame tarps (Grace tarps bij MLD): tarps met een catenary cut in de ridgeline en verder zonder beaks of complexere vormen.
    – Complexe tarps: Meestal meerdere ridgelines met catenary cut waardoor een complexere vorm wordt bekomen, maar nog steeds met altijd een opening met de buitenwereld. Of een vorig type met beaks (extra aangenaaide stukken stof) voor extra bescherming. Voorbeelden: MLD Patrol shelter, Yama Mountain Gear Cirriform serie, MLD Trailstar, MLD solo trailstar, Zpacks Hexamid, MSR Twing. Hier zitten dan ook weer buitenbeentjes tussen zoals de MLD Trailstar die je eventueel wel compleet kunt afsluiten van de buitenwereld (meer daarover zo dadelijk) of de Zpacks Hexamid waar de speciale vorm bij gebruik van cuben geen ridgelines vereist.

Een tarptent is dan een tussenvorm tussen de tarp en de tent. Een tarptent is nu in tegenstelling tot een tarp wel volledig afsluitbaar van de buitenwereld, meestal met een ritsopening net als bij een tent, maar het verschil met de tent is nu dat een tarptent met (wandel)stokken wordt opgezet net als een tarp en dus niet met gebogen tentstokken. Een tarptent wordt vaak maar niet noodzakelijk met een binnententje gebruikt dat dan meestal deels uit licht muskietengaas bestaat. Voorbeelden zijn MSR Twin Sisters, Golite Shangri La 2, Yama Mountain Gear Terraform serie, Tarptent Contrail of Notch enz. Een tarptent met een centrumsymmetrische vorm (stok in het midden) wordt dan een mid genoemd (vb MLD Duomid, Solomid, Speedmid).

Als ik bijvoorbeeld op de site van MLD ga kijken, maken zij een onderscheid tussen pyramids/tents en trailstar/tarps, terwijl ik weinig verschil zie: een zeil met een wandelstok eronder, om het simpel te zeggen. Kan je een mid makkelijker uitbouwen met een binnentent? Is het dat?

Het grote verschil is dus dat de trailstar/tarps (behorend dus tot de categorie tarps) in principe altijd worden opgesteld met een opening naar de buitenwereld toe (en dus waar de wind zou onder kunnen schieten). De pyramids/tents (welke dus onder de categorie tarptents vallen) worden dus desgewenst wel compleet gesloten zoals een tent.

Bij welke types gebruik je dan best een bivakzak en bij welke een innernet? De flat tarps en cat tarps gebruik je best in combinatie met een bivakzak. Reden is duidelijk: redelijke kans op regensplash en tocht van de wind en een bivakzak beschermt goed tegen tocht in tegenstelling tot een innernet. Grote probleem blijft het eventueel draaien van de windrichting en vooral rukwinden uit variabele richting bij onweer. Een ervaren tarper met mentale weerbaarheid kan zich echter wel perfect droog houden met een flat of cat tarp in zwaar stormweer zolang de windrichting constant blijft. Complexe tarps worden eerder met een innernet gebruikt, maar een bivakzak is natuurlijk evengoed gerechtvaardigd. Het probleem met de complexe tarpvormen is dat ze helemaal niet bestand zijn tegen zwaar stormweer en je zal in dat geval een beschutte bivakplek moeten gaan zoeken en rukwinden uit variabele richtingen bij onweer blijft eveneens een probleem (uitzonderd dus de trailstar). Kortom: met een tarp op stap gaan vraagt leerervaring, kunnen inschatten van wind/weer en hier flexibel op reageren in de keuze van je bivakplek.

In een tarptent hoeft een bivakzak niet. Je kan een tarptent volledig sluiten zodat je dus geen last zou moeten ondervinden van regensplash en windtocht. De limiterende factor bij een tarptent blijft zwaar stormweer waar ze niet tegen bestand zijn (te licht gebouwd en als algemene regel kan je stellen hoe steiler de panden en hoe hoger ze komen hoe minder stormvast de tarptent zal zijn), maar het veranderen van de windrichting is in tegenstelling tot de tarps hier nu minder snel een probleem. Kortom: tarptenten vragen wat minder leerervaring bij de keuze van de bivakplek, maar daar staat tegenover dat je in een tarptent geweldig last kunt hebben van condens (wat bij een tarp dan weer zelden een hinderlijk probleem wordt). Daarom wordt er met een tarptent als er niet teveel wind staat vaak met de deuren open gebivakkeerd om condens wat te beperken.

Dan hebben we het buitenbeentje onder de tarps: de trailstar. Door zijn vorm kan de trailstar nu compleet afgesloten worden. Je kruipt eronder en je sluit de opening zodat de basis van alle panden tegen de grond staat. Resultaat: windbescherming vanuit alle richtingen! En daar komt nog eens bij dat die constructie zeer stabiel en stevig is. Zwaar stormweer of onweer met rukwinden uit variabele richtingen, de trailstar kan het allemaal aan. Door zijn betrouwbare beschutting heb je dus in principe geen nood aan een bivakzak onder een trailstar (ondanks dat nogal wat mensen er wel een bivakzak onder gebruiken) en daarom wordt er vaak voor een innernet gekozen onder de trailstar of een grondzeiltje/bathtub floor ter bescherming tegen de natte ondergrond. Met reden denk ik dus een populaire tarp.

Voor de mensen die een gewichtsbewuste keuze willen maken: Een tarp ga je vrijwel altijd in combinatie met een bivakzak of innernet gebruiken. Je komt dan uit op totaalgewicht van een 460-540g voor een kleine solotarp (we bekijken alleen silnylon). De trailstar met een grondzeiltje komt op een 590-620g uit en wie klein is van gestalte komt met de littlestar met een 500-530g toe. Met een tarptent als de MLD Solomid zonder innernet maar met grondzeiltje zit je dan op 460-490g. Zo groot is het verschil dus niet buiten insectenseizoen. Tijdens insectenseizoen gaat de gelijkheid niet meer op vermits je ook innernet of bivakzak zult nodig hebben onder de trailstar en ook onder een tarptent.

Dan de Akto en winterbestendigheid. Ik zou de Akto inderdaad als een 4-seizoenstent beschouwen maar dan wel één met beperkingen. De Akto kan namelijk geen hoge sneeuwlading aan. Voorts staat de Akto bekend als een condensbak en in de winter betekent dat gemakkelijk overvloedige rijmvorming in de binnentent. De verluchting onderin sneeuwt namelijk makkelijk dicht. Wat stormbestendigheid betreft hoef je je met een Akto niet veel zorgen te maken, is wat vergelijkbaar een trailstar. Over de lengte in de praktijk kan iemand anders misschien (Ivo?) aanvullen. Verschil tussen Akto en trailstar is vooral minder binnenruimte en veel vaker hinderlijke condens in het nadeel van de Akto. Een Akto kies je als je een breed inzetbare 1-persoonstent wil die met gemak stormweer aankan en als je er af en toe eens in de winter mee wil bivakkeren. Wil je een echte wintertent die je ook vaak denkt te gaan gebruiken in streken als Scandinavië of de Alpen bij zware sneeuwval, dan zou ik toch naar een andere 4-seizoenstent uitkijken.

Zowel de Akto als de Trailstar worden ‘oud’, niet? Weet er iemand of er nieuwe versies op het punt staan te verschijnen?

Dit zijn designs waar op dit moment niks meer aan zal veranderd worden of het zijn pietluttige details. De Akto wordt wel gekopieerd door zeer veel fabricanten en als je die op het oog hebt kan je dus ook gaan kijken naar de klonen ervan, die dan wel soms met lichter/minder duurzaam/stevig materiaal wordt geleverd.

Voor de tarps kijk ik naar MLD, HMG, Six moon, Golite, Zpacks, maar welk zijn de goede merken? Waar moet ik zeker nog naar kijken?

Alle merken zijn denk ik kwalitatief vergelijkbaar. Sommigen bieden slechts louter cuben aan en geen shelters uit silnylon.

Ik denk dat er hier al heel wat stof is neergepend voor een artikeltje. Het is heel begrijpbaar trouwens dat met al die keuzes tussen al die tarps, tarptenten en tenten veel mensen de bomen niet meer door het bos zien en zich moeilijk voor de geest kunnen halen hoe een bepaalde shelter nu in de praktijk inzetbaar is. Nog vragen? 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 996

…Met iets minder woorden.
    De akto even uit de kast gehaald.
    De binnentent is 220 cm lang en het opstaand randje
    is 10 cm hoog.
    Zelf ben ik van vergelijkbare lengte 192 cm.
    Ik heb jaren plezier gehad aan mijn akto.
    Die 10 cm tov jouw tent gaat zeker een positief verschil maken maar ook nu zal bij gebruik van een
    winterslaapzak vermoedelijk de twee uiteinden wel eens geraakt worden maar de kans dat je de buitentent zal raken is onbestaand.
    Rechtop zittend zal natuurlijk het dak erg kort bij komen en zal je waarschijnlijk gaan raken als je een neo-air oid gebruikt.
    Allemaal zaken waar mee te leven valt.
    Als je bv je jas aan het voeteinde legt als buffer heb je iets minder last van condens op de slaapzak.
    Er kan ook wat met de boog worden gespeeld en dus met de hoogte door de twee punten op de grond korter bij elkaar te brengen.
    Condens in de binnentent doet zich -als ik eens diep in het geheugen graaf- vooral voor in de hoeken van de binnentent door de beperkte verluchting en het contact met de koude buitenlucht.
    Welk merk van tent heb je nu?
    Ik ga ervan uit dat we met hiking-advisor ooit nog wel eens een weekend gaan organiseren. ik wil dan best de akto meegeven als testtent .

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 129

Ik ben in het bezit van een tarptent, de golite SL3 ( en gebruik hem zonder binnentent of met zelfgemaakte halve binnentent). Voordeel van een deze tarptent t.o.v. de trailstar is… de rits. Ik ga er regelmatig uit ’s nachts voor de kleine boodschap en dan is het heerlijk om niet op je buik eruit te hoeven kruipen. Nog een voordeel van een tarptent is dat je geen inkijk hebt, voor mij als solo reizende vrouw ook wel fijn als ik op een camping sta. Een tarp lijkt mij geweldig, maar ik heb een hekel aan bivakzakken en mummyslaapzakken, door mijn gedraai kom ik in de knoop en raak ik in paniek wakker.

Dit persoonlijk relaas heeft niets te maken met de aankoop van jullie tentjes maar het is wel een voorbeeld van hoe je door persoonlijke dingen misschien een andere keuze maakt dan die het populairste of beste is. Ik zou elke kans pakken om shelters uit te proberen alvorens ze aan te schaffen!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 62)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.