HOME FORUM Materiaal en techniek Sneeuwschoenen

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 46)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Hey Werner, dit is het volledige assortiment van TSL. De 225 zit er niet meer tussen, maar ik vermoed dat de 325 de opvolger is. Die heb ik zelf (montagne reeks). Ik blijf erbij de Tubbs Flex Alp een stuk meer allround is dan de TSL’s. Meestal voldoet TSL maar als je echt de limieten opzoekt van sneeuwschoenen, dan heb je een agressievere sneeuwschoen nodig.

Van de TSL SYMBIOZ ELITE die in 2014 op de markt verscheen, heb ik al gemengde ervaringen gehoord. Ze zijn erg comfortabel om te wandelen maar hebben het risico om dubbel te plooien (ze breken niet maar schade is duidelijk zichtbaar). Ze lijken dus iets te flexibel om goed te zijn.

Dit nieuwe model TSL 418 lijkt dan weer veelbelovend. Ze hebben scharen en je kan in de afdaling je hiel in de sneeuw boren, want een stuk comfortabeler is dan het klassieke systeem bij steile hellingen. Je kan je voet min of meer horizontaal plaatsen. Belangrijkste nadeel bij dit model lijkt de draagkracht (nog altijd vrij beperkt), dit model leent zich dus vooral voor late seizoenstochten in het hooggebergte. Wat echter ook opvalt is dat de stijgijzer onderaan niet bijzonder agressief is (twee kleine tanden en geen weerhaak).

Enfin, aan elk model valt er altijd wel iets op te maken.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Wat mij bevalt aan de TSL’s is dat het deel waarop je je voet plaatst, kan vastzetten om bv. te glijden. Voor zover ik weet, heb je dat niet bij sneeuwschoenen van een ander merk.

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

En welke stokken gebruiken jullie erbij? Gewoon de hiking poles (black diamond & leki) of specifieke poles (bv MSR winter poles)?

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

ik gewoon wandelstokken, maar dan met een sneeuwteller er op gevezen.

Jef Dr
    Bijdrager
    Aantal berichten: 59

hey,

uit alle commentaren onthouden dat de Tubb Flex Alp 28″ een goede keuze zou moeten zijn.  Die kan ik dit weekend nog met 20% korting kopen aan 175EUR.

Ik volg de webshops zo niet op, maar kan iemand zeggen of het echt wel interessant is om te doen?  Of wacht ik beter nog, komen op andere sites misschien nog wel grotere kortingen?  Op zich is de aankoop niet dringend, ik kan gerust het ideale moment afwachten als iemand dit kan inschatten…

bjodes
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 56

Hallo,

Zelf ook aan het rondkijken om sneeuwschoenen te kopen en voornamelijk om 2 redenen:

– Huren is vrij duur dus na paar keer interessanter om te huren (wil dit nog vaak gaan doen)

– Ik weeg ietske meer of de gemiddelde mens 🙂 en je kan niet altijd verschillende maten huren

Dat was vrij duidelijk tijdens een wandeling in de Rocky mountians waarbij ik dezelfde sneewschoenen aanhad als de gids met dat verschil dat ik schat dat hij toch minstens 30 kg lichter was.

Op plaatsen waar hij en mijn madam zonder veel moeite mooi bleven “drijven” op de sneeuw leerde ik de geneugtes kennen van kartonsneeuw :-).

En op stukjes verse dikke poedersneeuw bleek zelfs een tshirt heel warm te kunnen zijn.

Zelf ergens een heel mooie korting gezien op Atlas 10 series http://atlassnowshoe.com/snowshoes/10-series (rond de 100euro ) maar als ik het goed lees is er kans dat ze minder presteren bij traverseren precies. Maar hebben wel heel goede reviews in het algemeen.

Of toch eerder kijken voor de Tubbs Flex Alp want veel fans precies maar kost al direct het dubbele.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Bjorn, die sneeuwschoenen zullen alvast niet geschikt zijn voor de winterstage in de Queyras.
    Ze zijn enkel interessant in eenvoudig terrein.
    TSL, MSR en Tubbs (Flex Alp) bieden de meest interessante modellen en zijn verkrijgbaar in Europa. Je kan een groter model nemen als je een breder oppervlak wilt. Maar kijk heel hard naar de onderzijde van zo’n sneeuwschoen en de grip die het kan bieden.
    Ik zal nog wat meer uitleg geven tijdens het voorbereidingsweekend.

matthias
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Hallo,

Ik ben ook al op zoek naar sneeuwschoenen maar wegens de hoge prijs (ik ben student) en omdat ik al 2 paar dure (gehuurde) MSRs heb zien kapotgaan, ben ik heel geinteresseerd in die van de decathlon en consoorten. Ik weet dat ze kwalitatief wat minder zullen zijn, maar als ze meer dan drie keer een week gebruikt kunnen worden zijn ze al goedkoper dan er telkens te huren 🙂

Dus mijn vraag is; heeft iemand hier ervaring met quechua/goedkope sneeuwschoenen?

Debbie
    Sleutelbeheerder

Ik heb er geen ervaring mee. Duurzaamheid zal je zelf moeten ondervinden. Het hangt er vanaf hoe hard je ze gaat belasten. Veel winterwandelaars doen eenvoudige tochten, en veel sneeuwschoenen zijn dan ook op dat doelpubliek gemaakt. Je kiest best altijd voor de sterkste modellen in de reeks als je meerdaagse wandeltochten gaat ondernemen. Als je stevige tochten doet, zien die raketten echt af.

Ze lijken qua model erg vergelijkbaar met de TSL, met dezelfde nadelen dus: minder grip bij traversées en minder stabiel (voet gaat makkelijker kantelen).

bjodes
    Sleutelbeheerder

Ignace ik denk dat er iets verkeerd gegaan is met je bericht.

En nog zelf wat aan het rond snuffelen geweest en heel wat reviews gelezen en Tubbs komt er toch altijd heel goed uit precies.

Met name de Flex Alp XL en de VRT XL maar daar hangt wel een stevig prijskaartje aan (+/- 200 euro)

Ignace Bral
    Bijdrager
    Aantal berichten: 60

Beste Hikers,

ik wil me graag aansluiten bij de aanbeveling van Debbie, er zijn echt omstandigheden waarin je voor het beste mag kiezen… gaandeweg leer je het af om ‘zeer duur te kopen’, nl door eerst wat minderwaardig materiaal aan te kopen en dan te moeten vaststellen dat je toch voor het betere spul had moeten kiezen… dan betaal je twee keer en verhoog je de afvalberg met hier bv. een hoop plastic afval…
    Daarom apprecieer ik echt dat op deze site heel veel materiaal info wordt gegeven… soms zo veel dat voor degene die op zoek is naar materiaal soms het bos niet meer door de bomen te zien is… maar de regel van ‘van de eerste keer goed’ is zeker een gouden regel.
    Mijn klimmaat Wim kon indertijd altijd profiteren van de ervaring die ik had met materiaal ( schoenen, jassen, handschoenen, gordels…) en dan kocht hij telkens het net iets betere, lichtere… ( maar dat spul was nooit goedkoop…) maar het ging wel jàààààren mee… en je kon erop rekenen… en dat is veel waard.
    Geniet van het plannen maken…

Ignacio

matthias
    Bijdrager

Bedankt voor de reactie! Ik volg die redenering over het beste kiezen ook maar ik ga al een deftige winterslaapzak kopen, er is dus helaas geen geld meer voor een degelijk paar sneeuwschoenen. Dan maar weer huren!

bjodes
    Sleutelbeheerder

Ik kan enkel je verhaal beamen Ignace.

Heb het ook proefondervindelijk moeten leren. Zo zijn er een paar basiszaken waar geld in veel mindere mate een argument is voor het al dan niet doen voor een aankoop.

In mijn geval zijn dat alvast schoenen, rugzak en tent, als die falen is het letterlijk gedaan met je tocht

Matthias: de vraag is vooral denk ik wat wil je hiermee gaan doen.

Als je ze de volgende 5 jaar slechte 3 keer gaat gebruiken voor een dagtochtje in de redelijk bewoonde wereld zal dat wel ok zijn.

Ben je van plan die meerdere keren per jaar te gebruiken op langere tochten in minder herbergzaam gebied zou ik toch kijken voor betere kwaliteit.

Een andere vraag zou kunnen zijn: hoe erg zou het zijn mocht er tijdens een tocht een van de sneeuwschoenen stuk gaan?

Wat dat huren betreft: das een spijtige zaak dat die stuk gaan maar als ik zie hoe mensen soms omgaan met gehuurd materiaal dan is dat vaak niet verwonderlijk.

Bjorn

matthias
    Bijdrager

Dag Bjorn, het zou toch meestal voor langere tochten in niet zo extreem onherbergzaam terrein zijn, dit jaar worden het de Cairngorms, vorige jaren waren het telkens de Vogezen. Daar heb ik ondervonden dat duct-tape en politiebandjes een heel efficiënte backup zijn voor kapotte sneeuwschoenen 🙂

Maar ik ga jullie goede raad opvolgen en in de toekomst toch maar voor het meest duurzame paar gaan. Heb je al besloten welk paar je gaat kopen?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Zelf ergens een heel mooie korting gezien op Atlas 10 series

Er is slechts één model sneeuwschoen van het merk Atlas dat geschikt is voor agressief terrein en dat is de Atlas Endeavor. Vermijd alle andere modellen van het merk Atlas als je bedoeling is om in meer agressief terrein te gaan! Hun andere modellen bieden niet genoeg tot nauwelijks grip ondanks wat de fabrikant ook durft te beweren. Grip van de klauw wordt nauwelijks tot helemaal niet ondersteund met laterale grip bij hun andere sneeuwschoenen waardoor weg schuiven schering en inslag is. Ooit eens iemand mee op tocht gehad met zulke Atlas sneeuwschoenen en die persoon hebben we onder de arm mogen dragen omdat de sneeuwschoenen nauwelijks grip hebben.

In agressief terrein heb je een sneeuwschoen nodig met klauw én spikes, gekartelde rails of (gekartelde) randen in het kader die best uit metaal zijn vervaardigd als je ook nog grip wil op hardere verijsde ondergrond.

De sneeuwschoenen met metalen kader in de Ascent en Explore reeks van MSR behoren tot de beste sneeuwschoenen die er zijn voor agressief terrein. Het verschil tussen de twee reeksen zit hem in de binding. De Ascent reeks heeft een binding die behoorlijk wat tijd vraagt om aan en uit te krijgen. Je kiest best hiervoor als je je sneeuwschoenen overdag zelden of nooit uit doet. De Explore reeks heeft een snelsluiting waarmee je weliswaar wat minder vast in de sneeuwschoen zit, maar waarmee je wel snel in en uit de sneeuwschoen geraakt. Voor jou lichaamsbouw Bjorn, zou ik hier de 30 inch versie nemen en zeker als je zelf meestal moet sporen.

De Tubbs Flex Alp en VRT zitten op hetzelfde niveau als de vernoemde MSR’s en zijn nog iets beter op verijsde ondergrond. Anders dan de MSR’s hebben deze een flexibel kader dat wat kan buigen naar de ondergrond, maar in de praktijk maakt dat zoveel niet uit.

De meeste modellen sneeuwschoenen van TSL hebben ook een klauw en spikes of rails en bieden dus ook redelijk veel grip voor in agressief terrein. TSL heeft echter twee grote nadelen:
    – De modellen zijn relatief klein zonder optie voor een grotere maat waardoor het draagvermogen beperkt is. Sporen in poedersneeuw is daarom met TSL’s geen lachertje.
    – Brede schoenen passen niet in hun standaard binding. Op voorhand passen met je schoenen is daarom de boodschap.

Quechua sneeuwschoenen zijn imitaties van TSL modellen met nog minder grip en uiteraard ook weer dezelfde problemen, o.a. te weinig draagvermogen om er deftig mee te kunnen sporen in poedersneeuw.

Kortom, kwaliteit heeft zijn prijs.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 46)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.