HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen Robens Starlight 1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 30

Zijn hier mensen die deze tent hebben en wat zijn jullie bevindingen hierover?
    Ik ben op zoek naar een solo tent.
    Enige wat ik schrikwekkend vind aan deze tent is zijn gewicht van 2100 gram.
    En wat bedoelen ze met minimum gewicht 1900 gram?
    Zou dan zowat mijn zwaarste item zijn in mijn rugzak.
    Had een tent op het ook van 1500 gram maar deze word me afgeraden voor verschillende redenen.
    Wat denken jullie hierover?

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren geleden door Thijs.
    Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 783

Minimum gewicht wil meestal zeggen opzetten zonder piketten en zo. Kortom, eigenlijk alleen goed voor de marketing, maar voor jezelf weinig nuttig.

Thijs
    Bijdrager

oh zo idd niet nuttig..
    Zou deze tent voor de rest iets waard zijn,
    Heb niet echt het budget om een tent te kopen van 300+€

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 783

Geen idee. Maar maak misschien al een lijstje met alle criteria waaraan de tent 1) moet beantwoorden en vervolgens 2) waaraan de tent liefst beantwoord. Geeft je een gerichter beeld van wat je eigenlijk zoekt.

Thijs
    Bijdrager

Simpel de Tent moet 1 ding doen, me beschermen tegen de elementen.
    Voor mij en mijn gerief.
    Mag niet te zwaar en te groot zijn.  Zodat ze mee kan in de rugzak
    Niet te duur zijn, maar wel degelijk genoeg voor de prijs.
    Heb zo nu 3 tenten die ik steeds bekijk.
    Klein lijstje gemaakt met de specs ervan.

Nordisk Svalbard 1 PU
    Gewicht 2000 g
    Pak maat 12 x 50 cm
    Lengte (binnen) 265 cm
    Breedte (binnen) 110 cm
    Hoogte (binnen) 100 cm
    Waterkollom buitenzeil 3000 mm
    Waterkollom grondzeil 8000 mm
    Wind test 40 m/s
    Vorm Tunnel
    Prijs 199.95 €
    Ventilatie 2 opties
    1 Geheel Neen

Robens Starligh 1
    2100 g
    15 x 42 cm
    215 cm
    75 cm
    85 cm
    5000 mm
    10 000 mm
    160 km/uur
    Tunnel
    169.95 €
    3 opties
    Ja

Jack Wolfskin Gossamer 1
    1750 g
    14 x 44 cm
    225 cm
    90 cm
    75 cm
    5000 mm
    10 000 mm
    /
    Tunnel
    119.95 €
    /
    Ja

Thijs
    Bijdrager

Past eens tent van 12*50 eigenlijk in een rugzak, stel dat ik de atmos 65 heb van osprey?

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 326

Je lijkt op de specs te turen. Ik zou eerder afgaan op het merk. Kijk of een merk betrouwbaar is, of beter nog, een referentie is.
    Bij Jack Wolfskin denk ik al meteen wat een mop. Kijk ook eens naar hoe ze zich presenteren op hun eigen website. Bij Jack Wolfskin zie ik bv ‘Back to School’, wat heeft dat nog met bescherming tegen de elementen te maken?
    Dan heeft Nordisk m.i. toch een veel betere reputatie. Zoek eens op welke merken een goede reputatie hebben naar tenten toe op google. En kijk dan misschien welk merk dat het dichtst in de buurt komt van jouw prijsmarge. De keuze tussen nylon en polyester zal al een groot stuk van die prijs bepalen. Bijna altijd zal je meer moeten betalen als je of lichter of steviger wil. Allebei tegelijk, dan gaan de kosten ferm de hoogte in.
    Kijk ook eens naar de quickhiker van Quecha. Ik zal niet zeggen dat het een uitstekende tent is, maar wel dat het aan de onderkant ligt van wat ik zou overwegen als ik altijd beschut zou kamperen en echt goedkoop een tent wil vinden die meer kan dan op festivalterreintjes staan. Ik zal het zo zeggen, ik heb meer vertrouwen in het merk Quecha dan in Jack Wolfskin.

En dan van afmetingen, je kan beter eens 5 minuten in de tent gaan liggen, en je inbeelden dat je er een halve dag in zit te wachten met het hondenweer buiten, want de afmetingen van de vloer geven nog geen beeld van de werkelijke ruimte. Denk aan het tentzeil dat naar binnen hangt bijvoorbeeld. Specs geven geen goed inzicht. Dan kan je beter afgaan op reviews op youtube bijvoorbeeld, waar je daadwerkelijk iemand in de tent ziet liggen.

Thijs
    Bijdrager

Als ik zoek op reputatie lijkt de nordisk best te vertrouwen te zijn.
    Ik ga nog steeds verder zoeken, maar hoe meer ik zoek hoe meer ik begin te twijfelen aan vanalles.
    Wil juist hebben dat ik + men rugzak droog lijven in de nacht.
    En een andere zorg is of ik het hele goedje in men rugzak ga krijgen. .

Sven
    Bijdrager

Thijs, waar wil je trekken? In België? De Alpen? Ijsland? En in welk seizoen?
    Je tent vouw je op zoals je wil, je kan ze in elke vorm oprollen. Alleen de tentstokken (en piketten) zijn vast van lengte/breedte.

Thijs
    Bijdrager

Ik wil trekken in België, schotland, scandinavië, ijsland & de alpen spreken me ook aan ja.
    Vooral nu schotland scandinavië & België.
    Seizoen is zomermaand en einde lente begin herfst. Geen winter.

Sven
    Bijdrager

Dan zijn de hoogste eisen: stormvastheid boven de boomgrens (geen bomen en weinig beschutting in schotland of scandinavië). Als ik mij niet vergis moet je tent dan bestand zijn tegen wind van 90 – 100 km/h (zomer). Het tentzeil (in geval van nylon) zou dan 30 D moeten zijn, en de naden moeten goed gestikt zijn (belang van de reputatie van het merk!). Zoek eens op foto’s van tenten in schotland (ik denk dat deze streek een goed ijkpunt is voor alle regio’s die je noemde) en kijk welke tenten je ziet. Ik verwacht dan vooral modellen van Mountain Laurel Designs, Tarptent of Hilleberg te zien. Misschien ook Vaude en Nordisk?

Sven
    Bijdrager

Check misschien ook deze blog van een bekende en ervaren materiaalexpert uit Schotland: Chris Townsend. Misschien vind je daar nog wat inspiratie.

Thijs
    Bijdrager

Wat ik lees op Nordisk is dat de tent kan tegen wind van <span style=”color: #707a80; font-family: ‘Open sans’, sans-serif; font-size: 14px;”>32,7 </span>m/s .
    Op foto’s is ook te zien dat hij ruim is binnenin.
    Nordisk

Ik vind niet direct 1 van deze tenten terug op google afbeeldingen.
    Heb wel op youtube verschillende filmpjes gezien van een jack wolfskin in schotland.
    Maar nog niet van nordisk of robens . .

Sven
    Bijdrager

Hou er wel rekening mee dat voor die windtunneltest de tent tot op de millimeter optimaal is opgezet.

In de echte wereld draait de wind en zal je de tent ook niet altijd optimaal kunnen opzetten omdat je moe bent of omdat de grond niet effen is. Een labotest is dus niet altijd een maatstaf.

Ikzelf kan mij niet verder uitspreken omdat ik noch ervaring heb met het merk Nordisk, noch met polyester tentdoek.

Thijs
    Bijdrager

De enige trekking winkel bij mij in de buurt.
    Zegt ook tegen me dat ik voor een echt degelijke tent veel geld zal mogen tellen.
    Maar gaf wel zijn zegen over de Nordisk.
    Dus ik denk dat deze wel zijn mannetje zal staan.
    Ik lees ook wel dat Nordisk redelijk goed is in het algemeen.
    Ga over alles nog eens heel goed nadenken.
    Alvast bedankt voor de tips!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.