HOME FORUM Materiaal en techniek Regenjasje (zomer Pyreneeën/Alpen)

Tags: 

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 2

Hallo,
    Ik ben “gloednieuw” in de hikingwereld. Wij (mijn vrouw en ikzelf) willen in de zomermaanden naar de franse Pyreneeën of Alpen en ben op zoek naar een licht regenjasje dat toch een aantal uren serieuze regen kan weerstaan. Wij hebben een zeer goede regenjas, maar die is eerder voor herfst/winter/vroege lente en niet zo klein opvouwbaar, lees: veel plaats innemend in de rugzak. Komt er nog bij dat dat het budget eerder beperkt is. Ik heb al tal van sites en fora afgelopen en 300-400 euro per jas is boven budget, omdat er nog wat ander materiaal moet aangekocht/vernieuwd. Ik dacht aan max. 150 euro per jas.
    Hartelijk dank voor elke suggestie!

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Welkom op het forum.

Voor een lichte jas onder 150€ kom je uit bij 2,5-laags jassen met polyurethaan coating (PU-coating zoals Pertex Shield of eigen merk coatings). De coatings van deze jassen zijn over het algemeen minder duurzaam dan bij een dure 3-laags jas, maar voor tochten waarbij je de jas niet constant dag in dag uit gaat dragen zijn dit perfect inzetbare regenjassen. Kies een jas die nog onder ongeveer 400g zit als je een jas wil die redelijk compact opbergbaar blijft. Afhankelijk van wat je eisen verder zijn met betrekking tot duurzaamheid van de buitenlaag van de jas (schuurvastheid) kan je hier zelfs extreem lichte en zeer compact opbergbare jasjes in vinden (rond 200g, als je lichte rugzak draagt en nooit door struikgewas gaat wringen, buitenlaag is dan 30D of minder). Wil je wat stevigere buitenlaag kies je beter een jas die rond 300-400g zit (meer dan 30D voor de buitenlaag).

Enkele voorbeelden (buitenlaag onder 30D): RAB Pulse, RAB Kinetic, Montane Minumus, Marmot Essence, Patagonia Torrentshell, Outdoor Research Rampart, Outdoor Research Helium, Berghaus Octane,…

Enkele voorbeelden (buitenlaag boven 30D): RAB tempo, RAB Spark, RAB Volt, Montane Atomic, Marmot Aegis, Marmot Precip, Haglofs Eclipse, Outdoor Research Revel,…

Je gaat misschien wat moeten zoeken om een redelijk aanbod aan deze jassen te vinden in een winkel vermits men de gewoonte heeft om een ruim assortiment aan dure 3-laags goretex jassen te stokeren in plaats van goedkopere 2,5-laags jassen te verkopen. Laat ketens als AS Adventure of Decathlon links liggen want daar vind je alleen maar zwaar uitvallende 2,5-laags jassen.

Als je wat meer achtergrondinfo wil lezen moet je deze draad ook nog maar eens doornemen.

Veel succes met de zoektocht en laat maar eens weten wat het geworden is. 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 994
    pat-ria
    Bijdrager
    Aantal berichten: 2

Even feedback geven.
    We hebben ondertussen wat kleding gekocht. Bij Bever in Eindhoven (trouwens vriendelijke mensen). Zelf een softshell van Berghaus gekocht en de hardshell zal nog even mijn ‘oude’ Patagonia blijven. Voor mijn echtgenote een softshell van Salomon (type Climawind) en een regenjas van Mammut (Jona). Daarbij een Talon 8 van Osprey. Hier kunnen we 2 liter drank en wat energierepen in kwijt.
    Dat is dan al minder gewicht voor mij in de rugzak.

Bedankt voor het meedenken en suggesties.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.