HOME FORUM Materiaal en techniek quilts

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 90)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 23

Nee ik ben absoluut niet van plan om mijn slaapzak nat te maken haha.. Maar mijn tent heeft soms wel wat condens. Dat, en dat het in Noorwegen niets anders doet dan regenen, plus wat zweet.

Ik twijfel nu toch weer terug over de quilt. Misschien dat ik de -5° dan koop en gewoon als deken gebruik moest het wat warmer zijn..

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Ik weet niet waar je het precies haalt, maar in Noorwegen meestal zelf goed weer gehad.

Skalders
    Bijdrager

ik hoop dat ik hetzelfde kan zeggen! Van de paar mensen die ik ken zeggen dat het ofwel net heeft geregend, aan het regenen is, ofwel bijna gaat regenen. Als ik zo naar het weerbericht op de hardangervidda kijk klopt dat plaatje ook. Maar je kan natuurlijk altijd een prachtweek hebben.

Woubeir
    Bijdrager

Tja, het hangt er vanaf waar je kijkt. De ene site geeft slecht weer, de andere goed en morgen of binnen een paar dagen kan het op beide sites totaal anders zijn.

Skalders
    Bijdrager

Dit is wat de eigenaar van As Tucas mij terug mailde, vriendelijke en behulpzame man wel!

Comfort temperatures are always open to debate. As you probably know, they depend on a lot of factors. This is why we indicate comfort temperatures based on both our personal and customer experience, instead of EN lab tests. Our temperature rating also indicates the comfort temperature wearing only a base layer, so you can complement your blanket with your insulated clothes (quilts and blankets excel in this approach due to its variable girth).

As a personal reference, I was recently in a trip across the Pyrenees. I took a Sestrals Poncho in APEX 167 and a friend of mine a Sestrals Quilt also in APEX 167. One night temps dropped to -3 C. I slept comfortably wearing only a Cabietos merino hoody. However, my friend felt some cold and put on a light down jacket. He slept cozy with that system.

If you don’t consider yourself a cold sleeper, then a blanket in APEX 167 would be enough. On colder nights you can put on your clothing system. However, if you are still in doubt (something pretty usual for first time UL quilt users), you can go for APEX 200. This will provide some extra safety margin, something interesting in wet climates like the Norwegian and during the learning process (only a few nights). With a blanket it’s not such a big issue to err on the warm side, because ventilation options are much greater than on a mummy bag.

Finally, take into account that your friends are offering you good advice. There is no point in taking a lighter sleeping bag if it doesn’t keep you warm. However, also take into account that using conventional material, just the fabric of a sleeping bag weights around 400 / 500 g 🙂

Arend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Ik ben ook een zijslaper en kwam erachter dat een slaapzak, zeker een wat smalle, niets voor mij is. Ik heb mijn Cumulus Lite Line 300 verkocht en heb nu sinds kort de Comforter L430 van Cumulus waar ik echt ontzettend tevreden mee ben. Precies wat ik er van gehoopt had. Heel veelzijdig en veel meer bewegingsruimte. Vooralsnog trek ik alleen het elastiek aan de onderkant aan en gebruik ik hem gewoon als deken, maar mocht het echt heel koud zijn dan kan je hem met het bijgeleveverd koord en de cord locks helemaal aansnoeren. Voor drieseizoensgebruik ga ik in ieder geval nooit mee terug naar een slaapzak. Ik zal er nog wel eens een review van maken, maar kan hem alvast van harte aanbevelen.

Woubeir
    Bijdrager

Wat ik vind dat je toch zeker moet maken vóór het bepalen van je keuze: synthetische vullingen gaan maar 1/3 tot 1/5 van de tijd mee, vergeleken met dons. Dus een synthetische is wel een pak goedkoper dan een donzen exemplaar bij aankoop, maar over de totale gebruiksduur (dus per nacht gebruik) is dat omgekeerd.

Skalders
    Bijdrager

Ik heb me de blanket quilt van de As Tucas besteld. Eigenaar heeft me beloofd dit nog binnen de 2 weken geleverd te krijgen. Uiteindelijk moet je het ook gewoon uitproberen. Ik heb lang getwijfeld voor dons, maar ik ben maar een 2-3 seizoens trekker en onder de 5 graden slapen zal niet zo vaak voorkomen. De blanket quilt kan ik normaal gezien zonder probleem gebruiken in Noorwegen, (~4 graden) en gewoon als deken gebruiken als het rond de 10 graden is. Moest het te koud zijn doe ik mijn icebreaker baselayer wel aan. De grootste reden is uiteindelijk comfort geweest. Anders ging ik eerder gewoon een liner kopen voor de slaapzak die ik al heb, maar dat extra comfort is me het geld wel waard.. en hoe meer ervaringen ik lees, hoe duidelijker het wordt dat het echt wel een groot verschil maakt, voor zijslapers dan toch.

Achter een maandje zal ik laten weten hoe het het me bevalt.

Bananeman
    Bijdrager
    Aantal berichten: 29

Ik heb mijn vrouw voor haar kerst een AS TUCAS blanket gekocht. Enigste vraag dat ik heb, hoe je hem bevestigd onder de matras door? Gebruik je een dun koord, dat je onderlangs de matras aan je quilt bevestigd? Of gebruik je elastiek? Wat werkt het beste?

Ik had gedacht aan elastiek, als je dan wroet, komt volgens mij de blanket terug op zijn plaats.

Koord heeft dan weer als voordeel, dat je dan altijd reserve bij hebt voor bv je tarp..

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 996

Tom,
    Ik weet niet of ik erg blij zou zijn met zo’n kado…;-)
    Veel te complex om te hanteren en het haalt het pakvolume niet naar beneden.
    Misschien wel een optie voor diegene die aan wintertochten doet en geen vbl wil dragen om zijn donszak te beschermen
    Ik word er niet wild van als ik de prenten zie op http://outdoorzeit.blogspot.be/2016/05/schlafen-blanket-statt-quilt-oder.html
    Kijk anders ook eens hoe cumulus het aanpakt bij zijn comforter:http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/comforter-l430?gid=54&vid=7
    Ik heb een quilt maar gebruik geen elastiek of iets dergelijks onder de mat door. Je kan de twee bovenste punten verbinden met een elastiek maar het is niet zo dat je automatisch “ondergestopt” blijft vermits het eigen lijf in de weg zit. Je zal wat moeten wroeten om het deken terug op zijn plaats te krijgen. Ik zou zoveel mogelijk op de mat blijven liggen en het deken niet onder de mat stoppen. Ter info katabatic gear heeft nog een andere manier om zijn quilt te fixeren/zie filmpje

Bananeman
    Bijdrager

Vond het een tegenvaller dat er geen compressie zak bijzat. Maar ga een oude compressiezak, van mijn oude slaapzak gebruiken. Denk aan een ronde elastiek te nemen, met zo’n knoop zoals op een pettycoat.. En dan door die lussen, die in je 1e link extra laschen noemen..

Ik wilde voor mijn vrouw gewoon een oplossing als zijslaper. Voor de eerste keer in de koude gaan slapen, neem ik voor haar nog een X-Lite van Cumulus mee.. En de blanket echt als deken gebruiken.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Ik heb mijn vrouw voor haar kerst een AS TUCAS blanket gekocht. Enigste vraag dat ik heb, hoe je hem bevestigd onder de matras door?

Een quilt onder de slaapmat trekken is vaak minder gunstig. De bevestiging die Ivo toont met het filmpje van Katabatic Gear is naar mijn ervaring veel beter en pas ik altijd toe met mijn Cumulus quilt. Anderzijds kan dit voor een blanket net andersom zijn afhankelijk van de breedte. Moet je maar eens mee experimenteren.

2mm of 3mm shock cord gebruik je voor een quilt en dat samen met 2 cordlocs per koord om quilt te fixeren zoals op de manier in het filmpje van Katabatic Gear. Trek je je blanket onder de slaapzak, dan doen de cordlocs hetzelfde, namelijk het blanket op zijn plaats houden onder de slaapmat. Je moet dan wel de cordlocs langs de andere zijde ten opzichte van de lusjes van je blanket bevestigen.

Bananeman
    Bijdrager

Sorry mij verkeerd uitgedrukt, het is zeker niet de bedoeling, dat die blanket onder de mat wordt getrokken.. Dacht koord of elastiek onderdoor mat te trekken en daaraan de blanket te bevestigen.. Ongeveer wat Ivo postte.. Maar bedankt Dzjow voor de links..  Dit is wat ik zocht met die Pettycoat knoop : https://www.extremtextil.de/en/t-bar-for-cords-30mm.html

Eadgyth
    Bijdrager
    Aantal berichten: 14

Bananeman: waarom zou je de blanket aan de mat willen bevestigen? De blanket is groot genoeg om alle drukknopen te sluiten terwijl je slaapt, wanneer iemand woelt draait de blanket eventueel een beetje mee zoals een slaapzak, behalve dat de rits niet zo in de weg ligt. De isolatie is overal ook even dik en verschuift niet, dus maakt niet veel uit, tenzij iemand zo veel zou woelen dat de open spleetjes langszij zouden komen te liggen. Als je toch een systeem wil om de blanket op een mat te bevestigen, heb ik op een Duitse blogpost gelezen dat Marcos webbing straps met clips mee verzonden had op vraag (ik denk die blogpost die Ivo ook al linkte).

En ik denk dat Marco geen compressiezak levert om het samendrukken van zijn synthetische quilts niet aan te moedigen; dit is immers nog minder goed voor APEX dan voor natuurlijke dons. (Als je op pad gaat doe je dat natuurlijk toch, maar slechts voor korte duur.)

Eadgyth
    Bijdrager
    Aantal berichten: 14

En voor mensen die zich afvragen hoe het zit met de ratings van As Tucas, kan ik enkel mijn persoonlijke ervaring delen met mijn blanket in APEX 200, waarmee men tot -5° met enkel een baselayer comfortabel zou kunnen slapen. Ikzelf ben een vrouw van 171 cm en 55 kg, snel warm wanneer in beweging en snel koud wanneer stil.

Mijn koudste nachten onder de blanket bengelden steeds rond -1°, wat voor mij duidelijk de limiet was: geen of weinig gebibber en comfortabel genoeg om te kunnen slapen, maar wat moeite om in te dommelen en goed mijn best moeten doen om warmteverlies te minimaliseren. Ook sliep ik niet enkel in mijn merino longsleeve, merino boxer, thermische legging en merino sokken als baselayer, maar moest ik mijn isolatie serieus opkrikken m.b.v. een warme thinsulate fleece beanie (op sommige nachten nog met mijn hoedje erover), sport-bh aanhouden, twee goedkope fleece truitjes, windstopper, Thermoball hooded jacket, soms dunne zijden of fleece handschoenen, soms merino buff, regenjas over voeteinde gedrapeerd. Ik sliep steeds ofwel onder de kleine DD Superlight tarp en zonder bivvy, ofwel in de Alpkit Hunka maar dan zonder tarp. Onder mij had ik 6 segmenten van de Thermarest Z-Lite Sol (R=2.6), net gepast voor enkel mijn torso, en daaronder nog een simpel CCF matje bijgeknipt zodat ik er in zijligging van kop tot teen net op pas (R</=1). Daarbij gebruikte ik mijn trekkingbroek en/of rugzak om de bruikbare lengte van mijn matjes uit te breiden. Meestal sliep ik dan ook nog eens op natuurlijke isolatie zoals bladeren of droge dennennaalden, mijn grondisolatie volstond naar mijn aanvoelen dan ook ruimschoots. Ik gebruik niets om mijn blanket aan mijn mat te bevestigen en heb daar ook nooit behoefte aan.

Er kwam vaak vocht op mijn blanket wanneer die in contact kwam met een hopeloos doorzakkende tarp of doorsijpelend vocht van de bivvy, maar dit leek eerlijk gezegd geen impact te hebben op hoe warm ik sliep. Nat moet je isolatie sowieso niet worden, maar als er maar wat vocht is hoef je je weinig zorgen te maken dat APEX dat gaan aantrekken en absorberen, i.t.t. dons. Het buitenmateriaal van de blanket bleek bovendien goed waterafstotend (een eigenschap die helaas snel zal minderen).

En verder: het voeteinde sluit met drukknopen en een simpel trekkoord, maar ik heb hier nimmer tocht door voelen komen (en ik ben een woeler). Het deken kan tot bovenaan gesloten worden, maar als ik mij niet zo voorzichtig omdraai kan er wel eens een knop openspringen, op zich niet zo’n probleem. Verder is er nog het overhangende stuk aan de bovenkant, wat heel fijn is als cowboy camper en zijslaper: het fungeert als een dak boven je hoofd, zonder dat je koorden moet aantrekken of materiaal onder je schouders vast moet steken, maar garandeert toch genoeg luchtcirculatie om uitgeademde waterdamp af te voeren. Als rugslaper zou het misschien wel op je gezicht komen te liggen, iets minder plezant vermoedelijk, maar misschien kan je het dan wel naar binnen plooien. Af en toe wou ik dat ik de large genomen had i.p.v. de medium, gewoon om nog gemakkelijker zorgeloos te kunnen woelen – maar eigenlijk is de medium al meer dan groot genoeg, en moet ik mij gewoon wat aanpassen. (Het extra materiaal van een grote maat kan ook voor extra hinder zorgen; verkeerdelijk omplooiend materiaal, weinig overzicht, iets moeilijker in drybag te krijgen, iets meer gewicht, nog moeilijker van de modderige grond voorbij mijn ground sheet te vermijden – nee danku, geef mij toch maar een gepaste maat.)

Ik heb toen trouwens aan Marco gevraagd de binnenkant rood te maken en de buitenkant zwart, omdat bij mij “wonder boven wonder” enkel de buitenkant nat wordt en dus vooral de buitenkant misschien eens in de zon gedroogd moet worden. Zwart is bovendien ook discreet in de meeste landschappen. Een rode onderkant daarentegen maakt het makkelijker om die ene verloren sok in terug te vinden, om je blanket te onderscheiden van je andere spullen (vaak ook al zwart), om de twee zijden van elkaar te onderscheiden en om binnenstebuiten te gebruiken wanneer je een slaapplaats deelt en geen zin hebt om op gestapt te worden; twee meter felrood waarschuwt eenieder vooral goed uit jouw buurt te blijven. En voor degenen die daar graag in geloven, kan zo’n kleur ook helpen eens een reddingsploeg je moet vinden.

Afwerking, levering, service, en communicatie (met Marco) allemaal perfect.

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 90)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.