HOME FORUM Materiaal en techniek quilts

15 berichten aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 90)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Wat bedoel je daarmee? Als ik zo zie is de Sestral van As Tucas ongeveer gelijk geprijsd als bv de Cumulus 350. Hier zeg je dus dat ze allebei beter zijn dan de andere?

Cumulus gebruikt dons van een vrij hoge kwaliteit (hoge vulkracht), en hun producten zijn niet echt duur in vergelijking met anderen.

Wat ik ermee bedoel is dat ik persoonlijk vind dat de quilts van Marco properder zijn afgewerkt. Bij Cumulus kan je hier & daar een losse of scheve stikking tegenkomen; bij As Tucas is dat helemaal het gevoel niet.

De Sestral van As Tucas heeft trouwens een vast voeteinde, je kan er dus geen deken van maken als ik het goed snap. Wat is dan nog het voordeel t.o.v een normale slaapzak (voor een zijslaper)? Ik dacht dat het punt van een quilt net was dat je deze open kan doen. Of kan ik dan beter de Sestral Blanket kopen? Heeft iemand die? Wat zijn de voor en nadelen t.o.v de normale quilt?

Ik heb de Blanket. Een zeer versatiel stuk materiaal.
    Niet alle quilts kan je opendoen. De meeste quilts hebben een fixed footbox.

Ik zou, voor je trip in Noorwegen, ook eerder voor een ‘klassieke’ slaapzak gaan. Als je na één nacht beseft dat een quilt niets voor jou is, dan sta je daar.
    Een slaapzak kan je ook, met de rits volledig open, gebruiken als quilt. Zo kan je er al eens van proeven.

Skalders
    Bijdrager
    Aantal berichten: 23

Waarom vind je dat ik beter een gewone slaapzak koop? Tijdens gewone campings gebruik ik altijd een deken model, ik heb een gewone mummy slaapzak (10gr comfort) maar dat ligt echt niet goed om op mijn zij te slapen. Waarom zou een quilt bv niks voor mij kunnen zijn? Alvast bedankt voor de info!

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Ik ben ook een zijslaper en heb op dat vlak geen enkel probleem met de klassieke slaapzak. En als ik goed lees kan een quilt best iets voor jou zijn, maar gezien je nog geen pure quilt heb gebruikt en gezien je toch al over ruim 2 weken vertrekt voor direct 10 dagen, begrijp ik wel de terughoudendheid. Want stel dat je na een paar dagen al merkt dat die quilt niets voor jou is ? Uiteindelijk is dan direct ruim 200 € wel een stevige uitgave voor iets waarvan je niet eens weet of het zal bevallen.

Skalders
    Bijdrager

Ja vandaar ook mijn zorgen. Maar dat is bij een dure donzen slaapzak toch niet anders? Dat zal ook proberen zijn, en hoe kom ik anders te weten als een quilt iets voor mij is. Ik weet dat een deken model iets voor mij is en iets dat ruim plaats heeft om mij om te draaien, en vooral ook waar mijn armen vrij in zijn. In een mummy model krijg ik na een paar keer slapen serieus kramp in mijn armen van zo opeen te liggen.

Marco van As Tuscas heeft me via mail laten weten dat deze nog optijd leverbaar zou zijn. Nu ben ik dus wel serieus aan het twijfelen want zo’n blanket quilt model ziet er echt super comfortabel uit. Ik stel me wel vragen bij de temperatuur limieten, zou 0 graden daar echt 0 zijn? Ik heb wel een fatsoenlijke thermarest slaapmat dus dat zal het probleem niet zijn. Daarnaast spreekt synthetisch me om een of andere reden me nog steeds meer aan dan dons. Vooral voor de vochtigheid, en verder weegt die quilt maar 500-700 gr afhankelijk van de grootte, dus daar wint dons nu ook niet persé van (of ik moest al het dubbele gaan uitgeven)

Woubeir
    Bijdrager

Nee, natuurlijk niet. Maar voor een veel lagere prijs kan je een klassieke synthetische slaapzak kopen en die ook als deken gebruiken. Werkt dat uiteindelijk toch ook niet zoals gehoopt, dan doet het waarschijnlijk niet zo’n pijn.

Maar eerst eigenlijk een andere vraag: hoe lang ben je al op zoek naar een quilt ?

Skalders
    Bijdrager

Ik heb een synthetische slaapzak (millet baikal 750) maar die heeft een comfort temperatuur van 10 graden. Te weinig voor Noorwegen dus. (2-6 graden s’nachts) en lag niet zo geweldig goed als zij slaper. Ik ben nu bijna 2 weken wat aan het rondkijken naar slaapsystemen. Mijn eerste gedachte was gewoon een dure donzen slaapzak te kopen en klaar. Daarna vond ik het toch wel veel geld aangezien ik niet veel trekkingen doe waar ik <5°C slaap en nog heel wat geld moet uitgeven aan andere materiaal. Toen zag ik in de winkel een thermolite reactor extreme slaapzak liner die de temperatuur tot 15 graden zou moeten verhogen (zie mijn post op de facebook groep van hiking advisor) maar hier zijn zéér uiteenlopende reacties op.

Na veel gegoogle op Amerikaanse fora wat andere zij slapers doen kwam ik telkens maar weer quilts tegen als advies. Het ziet er mij een ideale oplossing uit aangezien het praktisch als een deken werkt, alleen had ik er mijn twijfels over als dat wel echt goed zou werken. In dat geval, waarom is er dan niet veel meer aanbieding in en waarom kiezen dan nog zoveel mensen voor een mummy model? Maar dat is precies meer Europees want in Amerika heb je een hoop fabrikanten die quilts en varianten ervan maken.

Ik ben hoe dan ook minstens 200 euro kwijt als ik een slaapzak wil kopen voor comfort temperatuur tussen -1 en 5 graden, tenzij ik mijn millet gebruik en een slaapzak liner koop maar daar bestaat precies geen vaste consensus in.

Woubeir
    Bijdrager

200 € minstens ? Voor een synthetische ? Waar kijk jij ?

En 2 weken: tja, vermoedde ik al. Voor zo iets belangrijks moet je veeeeeeeeeeeeeeeel meer tijd uittrekken, vind ik.

Skalders
    Bijdrager

Het probleem is dat die dingen niet echt vallen te testen. Een quilt vind ik zelfs bijna nergens in de winkels. Ik weet niet goed hoe ik er nog meer tijd in zou kunnen steken behalve nog meer ervaringen aan mensen vragen (dat, en ik heb er een nodig voor de 23ste 🙂 )

Kan je me misschien advies geven over een synthetische slaapzak met comfort temperatuur onder de 5 graden en een gewicht onder de 1000 gram? Misschien dat ik in de verkeerde winkels kijk maar veel goedkoper dan 200 euro vind ik ze toch niet.

Woubeir
    Bijdrager

Bvb. wil je wide of een regular ? Wil je een long of een regular ? Wil je matjesgespen of niet ? Zoja, welk systeem lijkt jou dan beter ? Enz …

En dat criterium van ‘minder dan 1000 gram en toch onder de 5° kunnen’: als ik me niet vergis, is dat nieuw. En da ga je inderdaad niet zomaar een synthetische slaapzak onder de 200 € vinden. Meer zelfs, al vind je die, hoe betrouwbaar is die temperatuursindicatie.

Skalders
    Bijdrager

De millet summiter regular had ik eerst bv op het oog van klassieke synthetische mummy’s. 200 euro voor een comfort temperatuur van 3 graden aan 995 gram. In zo’n merken heb ik nog wel vertrouwen. Zo zie ik er wel meerdere. Maar dat begint dus wel vaak rond de 200 euro.. In ieder geval is mijn doel een light backpacker te zijn (ultralight is me net iets te duur/weinig comfort) en dus in één keer direct iets fatsoenlijks te kopen.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 996

Een quilt is geen mirakelprodukt in vergelijking met een gewone slaapzak. Heel veel gebieden in de VS zijn mooi weer gebieden met een lage vochtigheid. Dan is het al een stuk gemakkelijker om met een quilt te vertrekken. Verder wordt een quilt gebruikt voor mensen die echt lichtgewicht willen gaan maar dan moet je al wat ervaring hebben om met de omstandigheden om te gaan als je de ondergrens bereikt. Vandaar dat ik jouw adviseerde om voor een slaapzak te gaan omdat je daar toch meestal de meeste warmteverliezen kan vermijden doordat je helemaal ‘omhuld’ bent. Verder is bij mensen die niet zo veel vaardigheden hebben om met wisselende weersomstandigheden om te gaan veiliger om enige marge te hebben mbt slaapzak omdat die zowel gedurende de tocht als tijdens zijn levensduur achteruit gaat mbt isolerend vermogen. Ik begrijp dat je ook in de toekomst geen tochten gaat ondernemen buiten het zomerseizoen en dat je meestal laag zal blijven. een -5 °C slaapzak is dan inderdaad overbodig. Ik merk enige paniek. Je zal echter moeten kiezen. Voor een lager gewicht staat een prijs tegenover en dan moet je richting dons kijken. Wil je er dat geld niet aan geven, dan ga je weer iets kopen (zoals je vorige aankoop) die alweer erg beperkt inzetbaar is. Het alternatief is dat je je behelpt met wat je hebt. Wat extra kleren aan doet, een fles met kokend water mee in de slaapzak neemt. Misschien een lap fleece stof gaat halen die je in de vorm stikt op grootte van de buitenkant van je huidige slaapzak..;Het is behelpen (en soms bibberen) maar de extra prijs is te overzien. Vergeet echter de -1kg grens. Het blijft mij onduidelijk wat jouw plan is in Noorwegen om een wat gemotiveerder advies te geven.

Alternatief is dat je een veel te warme winterslaapzak huurt bij bv k2 in Antwerpen of om de paar dagen in een hut gaat slapen. Misschien is er wel ergens een tweedehands donszak te koop?

Skalders
    Bijdrager

Dag Ivo, bedankt weer voor de uitgebreide reactie.

Wat is er precies mis met een synthetische quilt? Deze zouden normaal geen probleem moeten hebben met vochtigheid. Daarom trouwens ookal dat ik geen klassieke donzen slaapzak wou aangezien het hier al eens wat natter kan worden dan in de VS.

ik dacht dus aan deze: http://www.astucas.com/en/products/sestrals-blanket
    Een deken model lijkt me wel erg comfortabel, en kan er nog steeds een normale quilt van maken. Deze is ook maar 625 gram. met een comfort temperatuur van 0 graden zal het normaal geen probleem zijn op de hardangervidda in noorwegen waar het rond de 4 graden zal zijn. Eerst twijfelde ik natuurlijk aan deze temperatuur ratings, maar ik lees wel goede ervaringen over As Tucas..

Daarnaast heb ik een thermarest prolite slaapmat en heb ik ook wat thermisch ondergoed. Behalve dat ben ik ook een redelijk warme slaper en gooi ik die mummy’s sowieso altijd al zover mogelijk open.

Ik wil er gerust genoeg geld in steken, maar ik wil dan ook comfortabel kunnen slapen. Onder de 1kg blijven lijkt mij eigenlijk niet echt een probleem? De meeste slaapzakken, als het nu een mummy, quilt, dons of synthetisch is, valt tegenwoordig toch wel onder of rond de kilo te vinden (tenminste, met een budget vanaf ~200 euro). Ik weet als ik nu een mummy ga kopen van 1200++ gram, dat ik achter een jaar weer sta rond te zoeken voor iets met meer comfort voor zijslapers en minder gewicht.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 996

Die 0°C is geen EN 13537 comfort waarde. Onmogelijk voor een 625 gr synthetische zak.

Reken (met de natte vinger) dat een synthetische slaapzak dubbel in gewicht is in vergelijking met een goede donszak.

Kijk eens bij de grafieken op het eind van deel 1

https://www.mammut.ch/BX/en_BX/know-how/sleepingsystems/sleeping-bags/downloads

Skalders
    Bijdrager

Hm. Dat is wel vreemd. Arne L, wat zijn jouw bevindingen over de quilts van as tucas? Als die grafiek van Mammut klopt dan zou die quilt minstens het dubbele moeten wegen om zo’n comfort temperatuur te moeten hebben.

Woubeir
    Bijdrager

Dons of synthetisch: een paar jaar (rond 2000 à 2005) een synthetische slaapzak en dan een donzen zak gaan gebruiken en eigenlijk nog nooit een probleem gehad in vochtig weer. Gewoon altijd laten luchten en nooit nat laten worden. Geldt trouwens ook voor een synthetische zak. Het gevaar is zelfs dat men gaat denken dat iets synthetisch best wel nat mag worden. Wel, vergeet dat, vergeet ‘warm when wet’.

Ah, en dat Mammut-document geldt voor slaapzakken, en niet voor quilts. Er is geen standaard testmethode voor quilts voor zover ik weet.

15 berichten aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 90)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.