HOME FORUM Materiaal en techniek quilts

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 90)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Intussen ook aan het overwegen om een quilt aan te kopen, omdat ik meer ruimte wil (lig geregeld mijn mijn knie opgetrokken). Ik twijfel vooral over het beoogde temperatuurbereik. Joery gaf voor de Cumulus quilt 450 voor vrouwen 4°C comfort en 0°C limiet aan, terwijl ik voor een gewone slaapzak in zomerse condities altijd ga voor ongeveer -5°C comfort (wat meestal iets te warm is, maar op koude nachten erg aangenaam). Ik vraag me af of ik met deze quilt dan wel warm genoeg zal hebben.

Bij de veel duurdere quilts van Kabatic Gear lijkt de Sawatch me wel meer geschikt voor mijn ‘comfortvereisten’. Net als de Arc Alpinist van Nunatak en de Sierra Sniveller van Jacks ‘R’ Better. Maar in hoeverre kan je deze quilts ‘vergelijken’? Als ik Joery goed begrijp, zijn de Cumulus-quilts meer aan te raden?

En wat met de Micro III van Sea to Summit?

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Ik zou ook voor Cumulus gaan, maar dan de 350 en uppen met kleding.

berreman
    Bijdrager
    Aantal berichten: 18

Mij in 2013 dus de Quilt 450 aangeschaft.

Tot heden geen koud gehad, ik moet toegeven dat ik nog geen echte frisse nachten heb mee gemaakt.

Komende 2 maanden zal de quilt uitvoeriger getest worden. Half augustus Ordesa en MP, half september Fiz en eind september begin oktober Aosta. Ik ben zelf van het kouwelijke type 🙂

Ik heb wel spijt dat ik er geen stuk heb laten aanmaken. Ik ben 1.82m en vind hem maar net lang genoeg. Voor mijn vrouw heb ik de Panyam 450. Deze is nog niet getest geweest.

Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87

Debbie, om je keuze nog wat te bemoeilijken: Enlightened Equipment

Ik heb een ouder model Revelation X 30 (comfort 30°F = -1°C). Met een koordje en korte rits in het voeteinde kan je van zuivere deken, over tapered naar (een soort van) slaapzak. Goed bevestigingssysteem voor het matje, goede loft, maar ik vind dat het aangegeven temperatuursbereik te optimistisch is en het dons zich te gemakkelijk verplaatst tussen de KARO-baffles (niet tijdens de nacht, maar wel bij het inpakken).

Dit jaar hebben ze hun productlijn volledig herzien. De baffle structuur is anders, gewone tubes nu, dus misschien dat dat al helpt. Jammer genoeg bestaan hun goedkopere “X” series – met tweede keus nylon (zuiver esthetisch, geen functionele tekort komingen) – niet langer…

Ik dacht dat je een koude slaper bent en sowieso al iets draagt van thermische kleding? Dan zou ik (in tegenstelling tot Woubeir) eerder voor een comforttemperatuur kiezen die minstens gelijk is aan die van je slaapzak… In mijn ervaring is mijn volledig opgengeritste MacPac slaapzak met comfort -5°C een pak warmer dan mijn Enlightened Equipment quilt met comfort -1°C (in zovere dat je dat kan vergelijken natuurlijk, want de ene nacht is de andere niet…)

Edit: en nu zie ik dat ik heel dat verhaal al eens uit de doeken heb gedaan op de vorige pagina…

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 996

Ik weet het niet zo goed of de overschakeling naar een quilt een goed idee is
    als je wat meer ruimte wil hebben.
    Gevaar wordt dan groter op warmte lekken omdat zo’n quilt ook beperkt is in de breedte.

Woubeir
    Bijdrager

Je zou natuurlijk ook eens kunnen kijken naar slaapzakken van bvb. Montbell

Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87

@ Ivo,

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe breed de quilt is en hoe je ze rond jezelf kan draperen en/of bevestigen aan je matje. Maar inderdaad, als je veel woelt, valt een beetje tocht waarschijnlijk nooit helemaal uit te sluiten.

Mijn ervaring is wel dat mijn quilt best goed blijft liggen en ik er niet zo in verstrengeld geraak als in een slaapzak. De quilt goed bevestigen aan het slaapmatje vergt natuurlijk wel iets meer moeite dan gewoon in je slaapzak kruipen.

@ Debbie,

Als je wil, mag je mijn quilt best eens komen bekijken en eventueel zelfs meenemen om eens te testen.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Arvid, daar ga ik graag op in. Dan kan ik thuis al eens zien hoe dat lukt. Het is niet dat ik een grote woeler ben, maar heb graag veel plaats om te slapen. Ons bed is thuis te breed, denk ik. 😉

Woubeir
    Bijdrager

Ah, die -5 is al comfort. Dan zou  ik ook voor de 450 gaan (die van de andere merken bevatten te weinig dons en/of kunnen veel te duur zijn.

Bed thuis te breed ? Niet bij ons, vraag dat maar aan mijn vrouw. 🙂

Debbie
    Sleutelbeheerder

Tja, het is gewoon zalig om zo’n breed bed te hebben (1m80).

Woubeir
    Bijdrager

1m80. Absoluut niet breed genoeg. Het dubbele misschien. 🙂

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Intussen ook aan het overwegen om een quilt aan te kopen, omdat ik meer ruimte wil (lig geregeld mijn mijn knie opgetrokken).

Als ik Joery goed begrijp, zijn de Cumulus-quilts meer aan te raden?

Debbie,

Dat de Cumulus quilts meer aan te raden zouden zijn heb ik nooit gezegd. Je moet vooral kijken wat je eigen eisen en slaapgewoonten zijn en daar de meest gepaste quilt voor zoeken.

Wat het verschil in baffle constructie betreft tussen de Europese en de Amerikaanse quilts denk ik dat dit in de praktijk er niet veel toe doet, vooral gezien het feit dat je je thermostaat bij het gebruik van een quilt op een andere manier kunt regelen dan al meteen met dons te gaan schuiven door de baffles zoals dat bij de Amerikaanse quilts een bijkomende mogelijkheid is.

Wat betreft het slapen met opgetrokken knieën, als dit echt een vereiste moet zijn, zelfs in omstandigheden waarbij je nabij de grens van het temperatuurbereik van de quilt gaat bivakkeren, dan zal je er op moeten letten om een quilt te nemen die breed genoeg is op de heupen om de kans op drafts bij de minste beweging in je slaap te vermijden.

Ik heb net eens getest hoe het aanvoelt om met opgetrokken knieën in mijn Cumulus quilt te liggen. Dat gaat nipt, maar ik hoef niet te bewegen of ik krijg meteen drafts. Als je dan nog eens donskledij gaat dragen onder de quilt, dan zit je al snel met een veel te smalle quilt. Volgens mij zijn de Cumulus quilts dus te smal voor je als je echt zo graag met opgetrokken knieën slaapt. Als je wil breng ik mijn quilt dit weekend eens mee, dan kan je voor jezelf eens “passen”.

De Cumulus quilts zijn in elk geval aan de smalle kant (41 inch op de heupen en 51 inch op de schouders als je wil vergelijken met de Amerikaanse quilts) en daarom minder geschikt voor mensen met “een paar kilotjes meer” of die hard woelen in de slaap. De Amerikaanse quilts waar je naar verwijst zijn allemaal wat breder en zeker de Nunatak of een verbrede versie van een Sawatch, die gaan je ongetwijfeld zonder probleem passen met opgetrokken knieën.

Bij Enlightened Equipment is er ook de keuze voor bredere quilts en hun vernieuwde baffle-ontwerp ziet er althans heel wat beter uit dan hun dubieuze Karo baffle concept van voorheen.

De Micro III van StS is trouwens een gewone slaapzak. De Traveller is de quilt van StS, maar te weinig isolatie om er de bergen mee in te kunnen.

Moest je geïnteresseerd zijn in Europese synthetische quilts, sinds dit jaar zijn die te vinden bij een Spaanse UL cottage fabricant genaamd AsTucas.

Kortom, ik denk dat je naar een andere quilt zult moeten gaan uitkijken dan Cumulus als je voldoende ruimte wil hebben.

Woubeir
    Bijdrager

Marco (de man achter As Tucas) doet ook custom work.

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Ik sta op het punt een quilt van cumulus te kopen. Ik twijfel nog tussen een 350 en een overstuffed 250.

Hij moet dienen als 3-seizoensquilt. Voor mijn situatie bij sommige trekkings s’nachts occasioneel vorst mogelijk, bijvoorbeeld de alpen in mei of een zomerse trek door Sarek, maar in die gevallen heb ik sowieso een donsjas mee van patagonia (ultralight down hoody, +- 90gr dons 800 cuin US) voor ’s avonds/s’ochtends.

Hoe warm slaap ik? Op winterbivak sliep ik in de sneeuw bij 0°C (hoge venen) onder een trailstar zonder bivakzak in een TNF Gold Kazoo (380gr dons 650 cuin EU), met gemiddelde basislaag en een donsjasje (+- 90gr eendendons decathlon), en ik had het bijna te warm (s’morgens was ik zo warm dat ik zonder omkleden de tent uitkwam, de sneeuw op). Ik sliep op een halve Z-rest (R=2,2) en voor de benen een blauw matje (R=1), met daaronder een vuilzak.

Bij nachten van 8°C is die slaapzak voor mij te warm, ik gooi hem dan open, waarop ik afkoel, en hem weer dichttrek (rits blijft open), en terug opengooi enzovoort.

Ik woel een beetje in mijn slaap.

Welke quilt zouden jullie aanraden? Alvast bedankt!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 996

Sven,

de knoop zal je zelf door moeten hakken maar ik vraag me af waarom je nog wat extra vulling toe wil voegen aan een 250gr versie. Hoeveel gram had je gedacht en wat gaat dan uiteindelijk het verschil zijn met een 350gr.
    Tenzij er natuurlijk berichten rondgaan op forums dat de vulling van hun quilts erg krap berekend is, anders heeft het weinig zin.
    Misschien is er wel iemand die het volume van zijn quilt wil uittellen en samen met de hoeveelheid dons en zijn kwaliteit kan al een beeld worden gevormd van hun vulling.
    Ik vraag me af of ze bij iedere hoger gewicht aan dons ook de baffle hoogte aanpassen.
    Daarover vind ik niets terug op hun site.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 90)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.