HOME FORUM Materiaal en techniek quilts

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 90)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 18

Wie heeft er ervaring met de quilts van Cumulus? Ik lees verschillende ervaringen, maar raak er niet wijs uit.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Yes we do.

Waar geraak je niet wijs uit?

berreman
    Bijdrager

Dzjow,

Over de kwaliteit las ik zowel goed als minder goede ervaringen. Ik zelf heb nogal snel last van de koude. De quilt zou voor 95% dienen bij zomerse bivaktochten in het hooggebergte. Dus lichte vriestemperaturen kunnen er bij horen. Ik had vernomen dat jij een cumulusquilt in gebruik hebt? Ik denk dan aan de 350 of 450.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 996

Als ik dat lees zou ik niet twijfelen en voor 450 gr gaan.
    Toen ik mij een quilt ging maken had ik mij gebaseerd op de vulling die
    valandre in zijn mirage steekt (rond de 350gr) . De comfortwaarde voor de vrouw hebben ze via de en13537 test op 4°C berekend. Zo een standaard zegt natuurlijk niet zo heel veel maar als je zegt dat je een kouwelijk type bent ga je denk ik veel plezier hebben aan die 100gr extra.
    Benieuwd naar reacties van anderen.

Dzjow
    Moderator

Ik kan natuurlijk enkel maar op mijn eigen exemplaar afgaan en dan zou ik het als volgt beoordelen. Voor hun prijs erg goede quilts. De slaapmatbevestiging is eenvoudig maar in detail toch ook weer uniek als je dat vergelijkt met wat andere fabrikanten ervan maken en houdt drafts goed buiten, vooral op type luchtmatras slaapmatjes. Vermits je wel een tijk hebt uit Pertex Quantum zit je wel met het kleine nadeel dat je zeker in het begin behoorlijk wat donsveertjes kunt verliezen. Zoveel mogelijk terug naar binnen trekken is de boodschap om geen permanente gaatjes in de tijk te trekken. De afwerking is voor de rest ok, al zijn er hier en daar stikdraadjes slordig afgeknipt (niks om je zorgen over te maken natuurlijk, maar in vergelijking met slaapzakken van topmerken is dit een detail dat kan opvallen). Ben je groter dan 1m85 zal je moeten vragen of ze een baffle willen bij steken. Wat warmte betreft kom ik op volgende waarden uit voor de 350 en 450 met respectievelijk een Thermarest XLite (R3.2) en XTherm (R5.7) met enkel licht thermisch ondergoed aan:

350:
    Tcomf vrouw: 6°c / 3°c
    Tcomf man: 2°c / -2°c

450:
    Tcomf vrouw: 4°c / 0°c
    Tcomf man: -1°c / -5°c

Als je een afwijkende hoeveelheid donsvulling wil dan hun standaard hoeveelheden is dat voor hen geen probleem, net als tijkmateriaal en afwijkende afmetingen. Je betaalt er wel een meerprijs voor.

Als je niet met Cumulus in zee wil gaan is er in Europa ook nog Triple Zero die iets duurdere quilts aanbieden. Net als Cumulus staan zij ook open voor een custom quilt. De Triple Zero quilts hebben het aloude eenvoudige aansnoersysteem dat als je slim bent op dezelfde manier kunt gebruiken als het systeem bij Cumulus.

http://www.triplezero.fr/eng/proddetails.php?p=142

ivovm
    Sleutelbeheerder

Daar is iets waar ik mij ongerust over zou maken als ik de quilts van Triple Zero zie (een merk waar ik geen weet van had).
    Ze gebruiken het als verkoopargument maar ik zou bang zijn voor koudebruggen bij zulk brede compartimenten.
    (tenzij ik hun techniek helemaal fout heb begrepen)
    Zou het zo niet zijn dat als je de quilt verticaal zou houden, de dons onder zijn eigen gewicht gaat zakken (ik heb niet uitgerekend of ze voor voldoende grote overvulling hebben gezorgd)?
    Het fenomeen zal volgens mij nog verergeren als hij al een tijd in gebruik is zonder dat de zak is gewassen of bij het vochtig worden van de dons.
    Nu wordt een quilt horizontaal gebruikt maar ik zou hem toch maar eens geregeld opkloppen als hij plat ligt.
    Joery, die pertex quantum, hoe schat je zijn ‘windstopper effekt’ in tov andere buitentijken?
    ‘Berreman’ heeft indertijd mijn trailstar overgenomen. Het zal daaronder iets meer tochten dan in een tent.

berreman
    Bijdrager

mannen,

Merci voor de input! Nog één vraag rest mij over edze quilts. Wat met de bestelling en levering van de Cumulus? Gaat dit behoorlijk vlot? termijn? Dzjow, heb jij de jouwe rechtstreeks besteld bij Cumulus? Dus, ik concludeer de 450. Ik ben ene 1m81.5 groot. dus de standaardmaat zou moeten voldoen.

Ik heb verschillende matjes, maar ben van plan om het te gebruiken met een ridgerest solite regular.

Dzjow
    Moderator

Ivo,

Daar is iets waar ik mij ongerust over zou maken als ik de quilts van Triple Zero zie (een merk waar ik geen weet van had).
    Ze gebruiken het als verkoopargument maar ik zou bang zijn voor koudebruggen bij zulk brede compartimenten.
    (tenzij ik hun techniek helemaal fout heb begrepen)
    Zou het zo niet zijn dat als je de quilt verticaal zou houden, de dons onder zijn eigen gewicht gaat zakken (ik heb niet uitgerekend of ze voor voldoende grote overvulling hebben gezorgd)?
    Het fenomeen zal volgens mij nog verergeren als hij al een tijd in gebruik is zonder dat de zak is gewassen of bij het vochtig worden van de dons.
    Nu wordt een quilt horizontaal gebruikt maar ik zou hem toch maar eens geregeld opkloppen als hij plat ligt.

Triple Zero maakt die quilts sinds 2009 en was tot vorig jaar toen Cumulus er ook mee begon, de enige fabrikant van echte quilts in Europa. Buiten de ultralight community in Frankrijk denk ik niet dat hun quilts bepaald bekend zijn in het buitenland. Het eerste quiltmodel dat Triple Zero fabriceerde in 2009 zag er maar amateuristisch uit wat design betrof. Na persoonlijke bezoeken van members van Randonner-Leger bij de fabriek van Triple Zero in 2010 heeft Triple Zero hun quilts dan helemaal hervormd, meer naar voorbeeld van de quilts van Golite toen (je moet maar eens zoeken op het forum van Randonner-Leger, vindt je foto’s van zowel het oude design als het huidige). De Triple Zero quilts zien er vandaag nu vrijwel identiek uit aan die van Cumulus. Die quiltfoto op de website van Triple Zero is dus nog altijd dat oorspronkelijk amateuristisch geval en niet wat ze vandaag in feite produceren. De quilts van Triple Zero hebben 11 banen, evenveel als bij Cumulus. Of je opmerking over koudebruggen terecht kan zijn zal afhankelijk zijn van de donskamerhoogte die de fabrikant gebruikt en eventuele side block baffles of niet, maar ik veronderstel dat de fabrikant intussen wel kundig genoeg zal zijn om de donskamerhoogte daar gepast naar aan te passen en niet te overschatten. De Cumulus quilts hebben dus ook 11 banen maar de Cumulus quilts bezitten ook side block baffles op de zijkant ter hoogte van het bovenlichaam. Of dit bij Triple Zero ook het geval is heb ik nog nooit ergens duidelijk bevestigd gezien maar gezien bij hun quilts ook een naad te zien is op de zijkant zou het me sterk verbazen als ze niet aanwezig zouden zijn (naar voorbeeld van Golite). Bij Cumulus zijn de baffles alvast voldoende gevuld zodat er geen koudebruggen kunnen ontstaan en de side block baffles verhinderen dat het dons ter hoogte van het bovenlichaam te fel naar de zijkanten verschuift. De kleine donskamers waar je gedeeltelijk op gaat liggen (of die tegen de slaapmat drukken) zijn minder dicht gevuld zodat je daar wel koudebruggen hebt als je de quilt losjes over je lichaam legt in warmweer-mode. Tuk je jezelf goed onder de quilt dan is er geen sprake meer van koudebruggen vermits het dons dan wordt plat gedrukt.

Kijk je naar de Amerikaanse quiltfabrikanten, dan merk je dat hier de side block baffle niet echt populair is geraakt. Ene heer Ryan Jordan kan daar wellicht voor iets tussen zitten. Toen Nunatak voor Bozeman Mountain Works (backpackinglight dus) quilts ging fabriceren op vraag van Ryan Jordan was die zijn eis om het dons te kunnen verschuiven doorheen de baffles om zo een flexibelere warmteregeling te bekomen. Vandaar dus doorlopende donskamers met hogere bafflehoogte. Katabatic gear, Jacks-R-Better en Zpacks zijn daarna dat voorbeeld gevolgd. Kijk je dan naar het aantal banen in de Amerikaanse quilts merk je dat dit er veelal 13-14 of 15-tal zijn in plaats van 11 in de Europese quilts. Logisch dat het aantal baffles verhoogd wordt als je met doorlopende donskamers werkt en eventueel de bafflehoogte verhoogt. In sommige van deze quiltmodellen zal je wellicht wel grotere kans hebben op koudebruggen als je je dons eerst niet op de gewenste plaats schudt.

Joery, die pertex quantum, hoe schat je zijn ‘windstopper effekt’ in tov andere buitentijken?
    ‘Berreman’ heeft indertijd mijn trailstar overgenomen. Het zal daaronder iets meer tochten dan in een tent.

Pertex Quantum is het minst winddichte tijkmateriaal natuurlijk, zelfde als al het andere gelijkaardige lichte tijkmateriaal van andere fabrikanten maar waar de naam Pertex dan niet op plakt. Onder een open tarp minder warm als je geen bivakzak gebruikt, maar onder een trailstar met de onderkant van de panelen tegen de grond aan zal dat wel vrij beperkt blijven vermoed ik. Een trailstar tocht in dat geval niet als een open tarp. Sowieso is een quilt wel aangenamer bij gebruik met bivakzak. Een slaapzak of quilt met Quantum droogt dan langs de andere kant weer snel mocht hij nat worden van condens. Met Equilibrium is nog maar de vraag of dat vlot gaat. Alles heeft zijn voor- en nadelen. Een tijk van Equilibrium tegenover Quantum is daarom wellicht niet in alle omstandigheden warmer.

Wat met de bestelling en levering van de Cumulus? Gaat dit behoorlijk vlot? termijn? Dzjow, heb jij de jouwe rechtstreeks besteld bij Cumulus? Dus, ik concludeer de 450. Ik ben ene 1m81.5 groot. dus de standaardmaat zou moeten voldoen. Ik heb verschillende matjes, maar ben van plan om het te gebruiken met een ridgerest solite regular.

Berre,
    Ik heb de 350 en eind vorig jaar besteld toen de quilts nog niet op hun website werden aangeboden. Toen had ik de quilt de volgende week al aan de deur. Of dat nu nog zo kan dat betwijfel ik. Cumulus zou te kampen hebben met een snel groeiende backorderlijst. Gewoon eens naar hen mailen met de vraag wanneer je levering zou kunnen verwachten. In principe heb je de dag erop een antwoord, tenzij hun mailbox intussen ook al overspoeld zou worden…
    Ik gebruik de quilt ook meestal op een Solite. Hierop heb je wel eens kleine drafts als je de quilt langs de zijkant van het matje drapeert. Dicht je de quilt op je matje en bevestig je de quilt dan aan de mat zoals de werkwijze bij de quilts van Katabatic gear heb je geen drafts tenzij je begint te woelen.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Ik buig
    en bedank voor de wijze woorden.

berreman
    Bijdrager

Ondertussen de quilt 450 besteld en reeds aangekregen. Een mailtje naar Polen en ze gingen hun best doen om het tijdig te leveren. in het begin spraken ze van 2-3 weken. nu was het nog geen week.

Op het eerste zicht lijkt het mij in orde.  ik ben 1m81. De quilt lijkt mij van lengte maar ne juiste. zeer compact en licht. qua afwerking zou het hier en daar beter kunnen, maar dat was mij op voorhand bekend.

Nu nog even wachten om te testen. Het lijkt mij in koude omstandigheden toch geen slechte zaak om de quilt te combineren met een bivakzak. Toch bij gebruik onder een tarp.

Koen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Even terugkomend op de quilts aangezien ik er al lang over aan het dubben ben.

Vooral de vergelijking in warmte ten opzichte van een gangbare slaapzak is mij nog onduidelijk. Met dezelfde hoeveelheid dons wordt een kleinere oppervlakte gevuld en is dus warmer. Echter wordt ook geschreven dat quilt iets tochtiger zijn. Heft dit elkaar op of heeft het tochten meer te maken met het slaapgedrag(houding, woelen)?
    Mijn huidige slaapzak heeft 400 gram 750 quinch dons waar ik qua temperatuurbereik erg tevreden over ben, -5 haal ik er makkelijk mee. Met de hogere kwaliteit dons(850) van de Cumulus quilts zou dat gelijk staan aan 350 gram dons?
    Nu nog beslissen of ik mijn slaapzak wil vervangen of er een voor hogere temperaturen (+/- 0C) wil hebben, echter klinkt de Cumulus quilt 250 niet een beetje te licht als ik hem s zomers ook in de bergen wil gebruiken?
    Ik ben benieuwd naar jullie tips 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder

Omdat na een dag nog niemand heeft gereageerd:
    beginnend met een vette knipoog 😉

250 gr, het zal waarschijnlijk kunnen voor die, die de ondergrens aftasten en die zaken kunnen combineren van gerief wat ze toch al bij hebben.
    Zelf ben ik qua slaapzakken, quilts toch nog vrij traditioneel omdat de winst die ik zou maken in gewicht niet opweegt tegen het iets mindere comfort omdat ik in de nacht toch een woeler ben en teveel in de weer om gaten te stoppen (nu moet ik wel zeggen dat ik mijn huidige zelfbouw quilt nog niet sluitend heb gemaakt met een van de systemen)

Waar haalt een quilt zijn winst:
    Iets minder dons nodig maar qua volume van een volledige slaapzak vind ik het al bij al beperkt vinden. Zie als voorbeeld
    http://katabaticgear.com/shop/images/386/Img-5307.jpg
    Als (meestal) zijligger heb ik maar een beperkt contactoppervlak met de mat en moet ik toch een quilt hebben die mij bijna volledig omsluit.
    Een quilt heeft geen rits maar moet wel wat gewicht opofferen om een sluiting te maken. Hij heeft wel geen tochtsleuf nodig die gewoonlijk bij een ritssluiting hoort.
    Ik zou wat meer slaapzak fabrikanten willen zien die een slaapzak aanbieden met een kortere centrale ritssluiting zodat je desgewenst de slaapzak kan gebruiken als slaapzak of als deken bij warmere dagen.
    Handig bij gebruik buiten de winter
    Bij winters gebruik moet je dan weer denken aan volgende aanvulling
    http://katabaticgear.com/shop/category/hoods/
    Al dan niet (de)monteerbaar op de slaapzak zelf om ook te gebruiken buiten de slaapmomenten

Dzjow
    Moderator

De 250 zou in principe te koud zijn voor wat je zoekt, tenzij je misschien steeds een goed isolerend matje gebruikt, niet woelt in je slaap en warmer slaapt dan de gemiddelde persoon. 350 sluit denk ik beter aan bij wat je zoekt.

Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87

Omdat ik mijn Macpac Sanctuary 600 (600g 750quin ganzendons, temperatuur rating -4/-7/-11°C) slaapzak steeds vaker als deken gebruikte, ook bij temperaturen tot net onder het vriespunt, ben ik deze zomer overgeschakeld naar een quilt.
    Ik heb toch gemerkt dat de Enlightened Equipment RevelationX30 (ca. 360g 750quin eendendons) behoorlijk kouder is. Dit viel wel te verwachten, met een comforttemperatuur van -1°C (30°F), maar het verschil was groter dan ik gedacht had.

Beiden werden telkens in een dubbelwandige tent gebruikt, met hetzelfde slaapmatje. Misschien moet ik er beter op letten het dons elke avond terug goed te verdelen over de gewenste KARO baffles. Op het einde van de reis heb ik namelijk gemerkt dat er veel dons van de 2 centrale bafflestroken naar de zijkanten was gemigreerd… In principe zijn die KARO baffles een heel mooi systeem die je een quasi onbeperkte keuze laten in de donsverdeling, maar in praktijk lijkt het dons me te gemakkelijk van de ene naar de andere kamer te verkruipen (waarschijnlijk vooral bij het inpakken).

Kortom, om terug te keren op de vraag, ik zou ook de 350 opteren boven de 250 quilt van Cumulus. De normale H-baffles van de Cumulus quilts betekenen waarschijnlijk ook minder (on)gewilde herverdeling van het dons.

Koen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Super, bedankt voor het meedenken 🙂

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 90)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.